Vinerea Mare sau Vinerea Patimilor este ziua cea mai neagră din istoria Creştinismului. Este ziua în care Iisus a fost biciuit, scuipat şi răstignit între doi tâlhari. Este Vinerea neagră în care Iisus a murit pentru mântuirea lumii.
Impreuna cu Biserica, in sfanta si marea Vineri rememoram rastignirea si
moartea pe cruce a Mantuitotului Iisus Hristos. De aceea, astazi este
una din acele zile aliturgice, adica in care nu se oficiaza sf.
Liturghie.
Drumul Crucii - Via Dolorosa - ramasa in istorie ca fiind calea pe care
Iisus a mers cu crucea pe umeri, spre Golgota, locul rastignirii. Numita
astfel de-abia in secolul al XVI-lea, Via Dolorosa incepe in cartierul
musulman si se sfarseste chiar in inima cartierului crestin, in
interiorul Bisericii Sfantului Mormant. Drumul este punctat de cele 14
popasuri ale Crucii.
Prima oprire, ce coincide de fapt cu punctul de plecare, este Manastirea
Flagelarii, care marcheaza locul unde Mantuitorul a fost judecat si
batjocorit de soldatii romani. Manastirea apartine Ordinului calugarilor
franciscani care, in fiecare zi de vineri, au obiceiul sa porneasca de
aici intr-o procesiune de-a lungul Drumului Crucii.
Printre celelalte locuri de oprire se numara capela armeneasca, care
marcheaza prima cadere a lui Iisus, incovoiat sub greutatea Crucii, si
biserica greco-catolica, inaltata acolo unde o femeie pe nume Veronica
I-a iesit in cale pentru a-I serge fata cu o naframa. Aceasta bucata de
material, pe care s-a imprimat atunci chipul Mantuitorului aflat in
suferinta, este pastrata, incepand din secolul al VII-lea, in Bazilica
Sfantului Petru de la Vatican.
Se trece pe langa locuri sacre, marcate ca atare, ale momentelor patimilor
lui Iisus: Palatul lui Pilat, locul locul unde a fost judecat si
condamnat la moarte, in prelungirea caruia se afla Arcul lui Adrian, pe
platforma caruia a fost scos Iisus Hristos purtand o coroana de spini cu
inscriptia: "Iisus Nazariteanul, Rege al Iudeilor" spre a fi aratat
multimii de catre Pilat, ce a rostit atunci celebrela cuvinte "Iata
omul". La cateva zeci de metrii mai incolo, locul unde a primit crucea
sa o poarte martirul Lui si rascrucea de drumuri unde S-a prabusit prima
oara sub greutate ei. Apoi, locul unde S-a intalnit cu mama Lui, locul
unde Simon L-a sprijinit sa poarte crucea, locul unde Veronica i-a sters
fata insangerata cu naframa pe care a ramas intiparit chipul Lui,
probabil naframa expusa azi in nordul Italiei. Apoi locurile in care El
s-a prabusit a doua si a treia oara, sau unde a fost dezbracat de
vesmintele Sale.
Pelerinajul la Locurile Sfinte culmineaza cu vizitarea acestui lacas
care "incorporeaza" ultimele cinci popasuri ale Sfintei Cruci. Vastul
sau interior este impartit in sase sectoare, care apartin
romano-catolicilor, armenilor si grecilor ortodocsi, coptilor,
sirienilor si etiopienilor ortodocsi. In aceasta procesiune traiesti o clipa din mantuitoarele patimi ale
Domnului nostru Iisus Hristos. "Piatra Ungerii" este locul cel mai sfant
din interiorul Mormantului. Aici trupul Domnului a fost asezat si uns
cu mirodeni, inainte de a fi coborat si inchis sub lespedea grea de
stanca. Ce se intampla aici in clipele Invierii, cum coboara Lumina
Sfanta, scaldand in flacari suprafata de piatra aspra si cum se aprind
singure, de la Lumina care nu arde, toate candelele suspendate deasupra
mormantului, nimeni nu stie. Si poate nu va stii niciodata. Piatra
Ungerii este o piatra de calcar rosu unde a fost uns trupul lui Iisus
dupa moarte de catre Iosif din Arimateea si Nicodim. La acest loc se
ajunge printr-o scara ce coboara din pesterea Calvarului pana la nivelul
bazilicii si el este delimitat de o cornisa si impodobit cu lampi si
candelabre.
Intrarea in Mormant prin "Capela
ingerului", locul unde ingerul a anuntat celor doua Marii, pentru prima
data, vestea invierii. Dincolo de coloanele sculptate incepe misterul
Luminii Reci. Aici exista si Capela Calvarului ca si locul mormantului
si cel al calvarului a fost venerat de crestini inca de la inceput.
Pentru a-l face uitat imparatul roman Hadrian a construit deasupra
acestei pesteri o mica constructie cu sase coloane dedicata zeitei
Venus. In anul 1149, cruciatii au ridicat aici o mare biserica, iar
capela Calvarului se afla chiar in pronaosul acestei biserici. Din
aceasta capela se ajunge printr-o scara la alta capela: capela
Rastignirii. Altarul acesteia este chiar pe piatra rastignirii, iar un
mic disc de argint pus in centru arata locul unde a fost pusa crucea
rastignirii.
Capela ortodoxa a mormantului este
amplasata chiar in fata mormantului Mantuitorului, ocupand centrul
bazilicii multiconfesionale a mormantului. Spre mormantul Domnului se
ajunge printr-o poarta inalt de 1,33 m. Drumul prin "Capela ingerului" e
un drum de 33 de pasi, care se parcurge intr-o tacere absoluta, in
vreme ce toate candelele sunt stinse. Piatra unde a stat trupul lui
Hristos, din Vinerea Mare pana a treia zi, si care este acum acoperita
cu marmura. Inauntru sunt doua sali. in prima, se afla, asezata chiar in
mijloc, o bucata din piatra cu care a fost pecetluita intrarea in locul
unde zacea Mantuitorul, dupa moartea Sa pe cruce. in cea de-a doua, se
gaseste Mormantul propriu-zis. Un cub de stanca goala, rece si neagra. Biserica Sfantului Mormant este cea din urma de pe Drumul Calvarului,
acolo, pe Golgota, unde a fost rastignit pe cruce si unde a fost pus in
mormantul din care a Inviat. Biserica Sfantului Mormant a fost ridicata
aici pentru prima data de catre Imparateasa Elena a Bizantului in anul
336. Biserica a fost distrusa de incendii si de cuceritori si apoi
refacuta de cruciati sau pelerinicrestini. Cea pe care o vedem astazi
dateaza din 1810.
Biserica mare adaposteste in centru o biserica mai mica, precum
clisarnita unei manastiri de pe la noi, a carei ntrare este strajuita de
sfetnice imense. Pe sub candele si perdele se zareste o alta
bisericuta,ca o capela,ce adaposteste Sfantul Mormant.
Teologi, istorici si arheologi considera ca biserica contine atat
Golgota (micul deal pe care a fost rastignit Iisus ) cat si "mormantul
cel nefolosit" din apropierea Golgotei unde a fost asezat trupul mort,
asa cum scrie in Evanghelie. Este locul de unde crestinii cred ca a
inviat Iisus. Minunea poate fi urmarita de-a lungul secolelor in
relatarile despre Tara Sfanta. Prohodului Domnului. Slujba Prohodului se
face in seara de Vinerea Mare, in Biserica Sfantului Mormant, de la
orele 19.00 pana la orele 3.00 dupa miezul noptii, spre Sambata Mare.
Este o procesiune din cele mai miscatoare, unica in toata crestinatatea.
Acum slujeste insusi Patriarhul, cu toti arhiereii, clericii ortodocsi,
adunati la Ierusalim din toata lumea, in prezenta a multe mii de
pelerini...
Pentru a simti macar o farima din
bucuria pascala cea mai autentica trebuie sa ne pregatim in aceasta
saptamana in care, ca si pe o scara cu sase trepte, urcam spre Inviere,
atat sufletul, cat si trupul, inasprind postul pe cat sta in putinta
fiecaruia. Cei care nu s-au infranat deloc pana acum este bine ca macar
in aceste ultime zile, care sunt si cele mai importante din Post, sa o
faca, stiind ca, dupa cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur, bucuria lui
Dumnezeu se revarsa si peste cel care a venit abia in ceasul al
unsprezecelea ca si peste cel care a venit inca din ceasul intai la
Hristos.
Pr. Prof. Safta Gheorghe
Seminarul Teologic Ortodox "Sfantul Ioan Gura de Aur", Targoviste.
Seminarul Teologic Ortodox "Sfantul Ioan Gura de Aur", Targoviste.