În zilele noastre omul nu este deloc înclinat să
recunoască imediat spiritual-sufletescul. Cercetătorul din ziua de azi
vede cum evoluează omul din primele momente ale concepţiei, de la
primele stadii embrionare din pântecele mamei, şi cum se dezvoltă
apoi în afara trupului mamei. El vede cum creşte, cum se
maturizează făptura sa fizică. Şi pentru că observaţiile sale se
bazează pe mijloacele pe care i le oferă ştiinţa actuală, el crede că
omul ia fiinţă abia odată cu primul germene al formei fizice, la
concepţie. El nu este înclinat să creadă că în spatele
acestui germene fizic s-ar afla o cauză spirituală şi că acest
spiritual conlucrează cu fizicul şi elaborează ceea ce provine dintr-o
încarnare anterioară. Fireşte, poţi să spui, dacă vrei să emiţi
ceva pur teoretic şi nu bazat pe o practică de viaţă: E foarte posibil
ca o cunoaştere superioară să poată să ajungă la convingerea că
îndărătul unui fenomen fizic se află ceva spiritual. Dar noi,
oamenii, nu putem cunoaşte spiritualul din spatele fizicului! – Aşa
spun unii.
Ceilalți spun: Noi nu vrem să facem ce ne prescriu alţii, să
ne silim să ajungem la această cunoaştere a spiritului. Cu ce ar putea
să schimbe lumea faptul că noi recunoaştem sau nu acest lucru? Dar a
crede că această cunoaştere nu are repercusiuni în viaţa practică
este o credinţă falsă, chiar o superstiţie dăunătoare.
Astăzi, când orice spiritual zace, să spunem aşa,
îngropat sub vălul materialismului şi trebuie mai
întâi regăsit de către o concepţie spirituală despre lume,
mai există în noi procese, rămăşiţe din timpuri imemoriale,
când spiritualul era încă puternic, care ne demonstrează
într-un mod convingător cum acţionează spiritul.
Asupra a două
lucruri atragem de obicei atenţia aici: asupra sentimentului de ruşine
şi asupra celui de spaimă şi frică.
Despre ruşine putem spune: Când un om se ruşinează, el resimte
lăuntric nevoia ca cei din jur să nu vadă ceea ce se petrece în
sufletul său; este ca şi când ai vrea să ascunzi ceea ce se
petrece în cadrul sentimentului de ruşine. Şi care este efectul
fizic în acest caz? Este roşeaţa care se produce când
sângele urcă în obraji. Ce se întâmplă deci sub
impulsul unei impresii spiritual-sufleteşti cum este cea a
sentimentului ruşinii? Se întâmplă o modificare în
circulaţia sângelui! Sângele este împins către
periferie, către exterior. El îşi modifică cursul – este un
fenomen fizic – printr-un fenomen spiritual-sufletesc.
Când omului îi este frică, el caută să se pună la
adăpost de ceva ce el consideră a fi o ameninţare: devine palid,
sângele se retrage de la periferie către centru. Şi în
acest caz avem un proces exterior produs de o stare
spiritual-sufletească, de teamă şi frică. Aduceţi-vă aminte că
sângele este expresia Eului. Ce impuls are un om care vede
apropiindu-se de el ceva ameninţător? El vrea să îşi adune
forţele şi caută să se întărească în centrul fiinţei. Eul,
care vrea să se adune în sine, atrage şi sângele în
centrul fiinţei sale.
Iată deci nişte exemple de procese fizice provocate de procese
sufletesc-spirituale. Nu este deloc adevărat că nişte influenţe fizice
obscure concură în a secreta lacrimile şi că omul, atunci
când simte că îi curg lacrimile, devine trist.
Concepţia
materialistă răstoarnă cele mai simple lucruri cu capul în jos.
Dacă ar fi să analizăm toate bolile şi suferinţele fizice ce i se pot
întâmpla omului şi raporturile lor cu procesele
spiritual-sufleteşti, exemplele se pot înmulți la
nesfârşit. Ceea ce ne interesează însă astăzi este să
înţelegem că toate procesele fizice sunt întotdeauna efecte
ale unor procese spiritual-sufleteşti. Iar în cazul în care
pare să nu fie aşa, trebuie să ne fie clar că de fapt noi nu am
recunoscut încă spiritual-sufletescul.
Să luăm de exemplu un om care nu vrea să aibă câtuşi de puţin
habar de faptul că îndărătul oricărui proces fizic din om se află
unul sufletesc-spiritual, şi care nici nu înțelege că printr-un
fenomen fizic, cum ar fi, de pildă, hipertrofierea ficatului, se
exprimă ceva spiritual. Un altul, supus, acceptă, să zicem, sub
impulsul ştiinţei spiritului, ideea că doar prin pătrunderea în
domeniul spiritual poţi ajunge să ai o presimţire, apoi o credinţă şi,
în cele din urmă, o cunoaştere şi observare a spiritualului. Iată
deci doi oameni, unul care neagă spiritul şi este mulţumit cu ce percep
simţurile, celălalt care are ceea ce putem numi voinţa de a cunoaşte
spiritualul.
Cel care refuză cunoaşterea spirituală devine tot mai
slab, căci prin faptul că nu îi dă spiritului său hrana necesară
–
singura hrană spirituală fiind cunoaşterea
– spiritul său
flămânzeşte, se usucă şi moare. Atunci spiritul devine slab şi
supremația este luată de ceva independent de spirit, care îl
copleşeşte pe om. Omul devine slab faţă de ceea ce, în corpul său
fizic şi în corpul său eteric, se petrece fără participarea sa.
În ce-l priveşte pe celălalt, care are voinţa de a se consacra
cunoaşterii, el îşi hrăneşte spiritul; spiritul său se
întăreşte şi capătă controlul asupra a ceea ce se petrece
independent de el în corpul său eteric şi în corpul său
fizic. Şi acesta este esenţialul. Putem ilustra imediat cele spuse
printr-un exemplu care, în epoca noastră, joacă un rol important.
Ştim că omul care vine în lume are o dublă descendenţă. El
îşi primeşte corpul fizic de la predecesori, de la mamă, de la
tată, şi de la strămoşii acestora. Prin asta el moşteneşte anumite
trăsături bune sau rele, aflate pe linie ereditară sangvină. Dar de
fiecare dată când într-un copil apar, printr-o astfel de
ereditate, anumite însuşiri, la aceasta se adaugă şi acele forţe
pe care copilul le aduce din încarnările sale precedente. Ştiţi
că astăzi există tendinţa, când la un om apare o boală sau alta,
să se vorbească de „predispoziții congenitale”. Câtă confuzie se
poate induce astăzi prin această expresie, justificată până la un
anumit punct: „predispoziții congenitale”! De fiecare dată când
un om manifestă o anumită trăsătură pe care au avut-o şi străbunii se
face trimitere la predispoziţiile ereditare. Şi, pentru că nu se
cunoaşte nimic despre forţele spirituale care vin din vieţile
anterioare şi acţionează în om, se crede că aceste predispoziţii
congenitale au o putere covârşitoare. Dacă s-ar şti că din
încarnarea trecută se transmite ceva spiritual, ai spune: Foarte
bine, noi credem fără ezitare în predispoziţiile ereditare, dar
mai ştim şi că tot ce există ca forţe centrale în interiorul
sufletului provine dintr-o viaţă anterioară. Dacă acest element se
fortifică, se întăreşte, el câştigă supremaţia asupra
elementului material, respectiv asupra predispoziţiilor congenitale. –
Un astfel de om care se încumetă la o cunoaştere a spiritualului
ar spune mai departe: Oricât de puternic ar acţiona
predispoziţiile congenitale, eu vreau să-i aduc hrană spiritualului din
mine.
Cine însă nu lucrează la natura sa spirituală, la acel
element care nu este moştenit prin ereditate, devine chiar prin această
necredinţă sclavul predispoziţiilor congenitale.
Şi aşa se face că prin superstiţia materialistă predispoziţiile
congenitale capătă tot mai multă putere asupra omului. Oamenii se vor
afunda tot mai mult în mlaştina predispoziţiilor congenitale dacă
nu îşi fortifică spiritul pentru a reuşi de fiecare dată,
printr-un spirit tare, să biruie ceea ce este moştenit congenital.
Desigur, într-o epocă ca a noastră, unde s-au
întâmplat atâtea datorită materialismului, n-ar
trebui deocamdată să supraevaluezi forţele spiritualului şi să spui că,
dacă aşa stau lucrurile, toţi antroposofii ar trebui în mod
necesar să fie sănătoşi, căci ei cred în spirit. – Omul nu este
un individ izolat în lume. El este integrat în ansamblul
Cosmosului, iar spiritualul trebuie, de asemenea, să se
întărească şi el. Dar odată spiritualul slăbit acţiunea acestuia nu se face imediat
simţită, astfel încât să devină stăpân pe tot ce
provine din lumea materială. Dar cu atât mai sigur această muncă
îşi va găsi expresia în sănătatea şi forţa sa din viitoarea
încarnare. Dacă oamenii nu vor crede în spirit, ei vor
deveni din ce în ce mai slabi, căci se vor lăsa în seama
predispoziţiilor congenitale. Ei înşişi sunt cei care au făcut ca
spiritul să fie slab. Totul depinde de modul în care te situezi
faţă de spirit. Să nu credeţi însă că este aşa de uşor să
cuprinzi dintr-o privire ceea ce intră aici în joc.
Vedem, aşadar, că printr-o influență spirituală, prin faptul că omul
se consacră unor lucruri ce vin cu adevărat din spirit, fiinţa sa
spirituală se întăreşte, se fortifică, sau cel puţin primeşte o
forţă proaspătă. Iată ceea ce trebuie să înţelegem. Trebuie să
înţelegem că există o posibilitate de a te lăsa influenţat de
spiritual şi, prin aceasta, să devii stăpân pe tine. Şi acum să
vedem care este mijlocul cel mai eficient, la stadiul actual de
evoluţie, pentru a ne lăsa astfel influenţaţi de spirit.
Am arătat deja că ştiinţa spiritului aduce, prin cercetare
spirituală, hrană spiritului nostru. Probabil am putea spune: Dar
această hrană spirituală nu este decât foarte puţin lucru;
însă noi vedem şi faptul că în viitor, în
încarnările viitoare, această hrană va creşte din ce în ce
mai mult. Există totuşi pentru aceasta o condiţie, iar pentru a o
cunoaşte să luăm în considerare însăşi concepţia
antroposofică despre lume.
Aceia dintre dumneavoastră care au urmărit evoluţia noastră în
domeniul ştiinţei spiritului vor simţi cum totul poate fi înţeles
prin această figură centrală. Ştiinţa spiritului, ea însăşi se va
perfecţiona, iar actuala cunoaştere a lui Christos va fi
înlocuită de o cunoaştere şi mai înaltă. Prin aceasta forţa
antroposofiei va creşte din ce în ce mai mult, dar în
acelaşi timp şi cel care primeşte această forţă a antroposofiei va
evolua şi în el se va face tot mai mult simţită predominarea
spiritualului asupra materialului. Pentru că omul de astăzi are acest
corp moştenit ereditar, el nu poate provoca în sine decât
astfel de fenomene de înroşire, paliditate, râs şi
plâns. Dar în viitor el va dobândi tot mai multă
stăpânire peste astfel de fenomene, va fi în stare să
spiritualizeze prin intermediul sufletului său funcţiile corpului şi să
se instaleze în lumea exterioară ca un stăpân puternic al
sufletului şi al spiritului. Aceasta va fi atunci forţa lui Christos.
Este impulsul lui Christos care acţionează în omenire. Este
impulsul care şi astăzi, chiar acolo unde este destul de mult
intensificat, poate să conducă la acelaşi rezultat la care ajungea
vechea iniţiere.
Vechea iniţiere se petrecea în felul următor: omul asimila mai
întâi, într-un mod cât se poate de amplu, tot
ceea ce noi învăţăm astăzi în antroposofie, totul era
dirijat spre un anumit final. Acest final consta în faptul că
respectivul stătea timp de trei zile şi jumătate în
mormânt, ca şi când ar fi fost mort. Când astfel
corpul său eteric era desprins şi se preumbla în acest corp
eteric prin lumea spirituală, el devenea un martor al lumii spirituale.
Era necesar ca în acest timp în care omul urma să fie
iniţiat în tainele lumilor spirituale corpul său eteric să fie
desprins pentru ca el să poată contempla lumea spirituală prin
intermediul forţelor corpului eteric. În starea normală a
conştienţei de veghe omul nu avea la dispoziţie aceste forţe; el
trebuia adus într-o stare de conştienţă anormală. Christos a adus
această forţă pe Pământ şi pentru iniţiere, căci astăzi este
posibil să devii clarvăzător şi fară această desprindere a corpului
eteric.
Când omul ajunge matur să primească impulsul lui Christos cu
atâta putere încât acest impuls să acţioneze, fie şi
pentru foarte puţin timp, până la nivelul circulaţiei
sângelui, aceasta exprimându-se într-o circulaţie
sangvină specială, într-o influenţă mergând până
în fizic, el devine apt de acum să primească iniţierea
înăuntrul corpului fizic.
Iată ce poate face impulsul lui
Christos.
Cel care se poate adânci atât de profund în
evenimentele care s-au petrecut odinioară în Palestina prin
Misteriul de pe Golgota şi se confundă cu ele într-atât
încât le vede aievea în spirit, ele acţionând
precum o forţă ce se comunică însăşi circulaţiei sângelui,
acela obţine acelaşi rezultat care se realiza odinioară prin
desprinderea corpului eteric.
sursa
EVANGHELIA DUPĂ IOAN - Rudolf Steiner