Constantin Brancusi a ascuns mesaje secrete in interiorul operelor
sale. Opere precum “Coloana infinitului”, “Masa tacerii”, “Poarta
sarutului” contin coduri secrete pe care autorul a vrut ca noi sa le
descoperim.
Aceste monumentale opere de arta au fost facute special pentru a
transmite anumite mesaje. Niste mesaje care, conform lui Brancusi, ar fi
ajutat omenirea sa evolueze.
La fel ca Pitagora si ca Leonardo da Vinci, Brancusi considera
geometrica ca fiind principala modalitate prin care Universul creaza.
Brancusi era adeptului numarului de aur care sta la baza vietii, dar si a
unor mari monumente antice precum marile piramide din Egipt si Mexic,
dar si a catedralei Notre Dame din Paris.
Artistul a folosit numarul de aur ca un mesaj in speranta ca in
viitor va fi decodificat.”Aceluia care nu găseşte cheia, eu nu am cum să
i-o ofer” este una dintre mărturisirile celebrului sculptor. La inaugurarea “Coloanei infinite” intrebat fiind de ce ce
nu a pus ceva în vârful lucrării, un soldat sau un vultur, Brâncuşi
replică cu o ironie fină: “Vă rog să mă scuzaţi, dar e imposibil. Eu nu
pot vedea în vârful coloanei mele niciun soldat şi niciun fel de pasăre
. Nu ştiţi ce vă las eu vouă aici.”
Aceasta ultima afirmatie a dat apa la moara unora dintre oamenii de
stiinta ai momentului, facandu-i sa caute intelesul ascuns al operelor
de arta create de sculptor. Iar daca cauti gasesti. Asa ca cei care au
cautat au gasit faptul ca operele de arta ale lui Brancusi s-au bazat pe
proportia divina.
Proportia divina sau numarul PHI.
Numarul PHI este considerat numarul de aur si da proportia divina,
avand valoarea de 1,618034, fiind folosit in varianta scurta 1,618.
Aceasta valoare este cunoscuta si ca seria lui Fibonacci. Valoarea lui
PHI este gasita peste tot in natura. Corpul uman, plantele, fauna
respecta aceasta proportie de aur.
Proportiile corpului uman sunt o dovada extraordinara cu privire la
aceasta valoare (vezi Omul vitruvian al lui Leonardo da Vinci):
ombilicul imparte corpul in sectiunea de aur (distanța de la ombilic la
genunchi și distanța de la genunchi la sol, distanța de la ombilic la
sol și distanța de la ombilic la genunchi) înălțimea corpului și
distanța de la umăr la degetul mijlociu şi distanța de la linia
umerilor la vârful capului și lungimea capului sunt alte exemple. Alt
exemplu il reprezinta segmentele brațului și ale palmei care sunt
proporționate în secțiunea de aur.
Numarul PHI a fost descoperit in timpul scolii lui Pitagora (secolul
VI î.e.n.), care avea ca simbol steaua pentagonală regulată cu varful in
sus. Raportului dintre lungimile segmentelor de dreaptă ale stelei
pentagonale regulate este PHI. Unghiul de 36 de grade, steaua
pentagonală, pentagonul regulat şi dodecaedrul ţin de familia acestei
proporţii considerate divine.
“Coloana infinita” situata pe Calea Eroilor in Targu Jiu este
realizata din fonta si otel. Aceasta este alcatuita din 16 elemente,
desi initial s-a crezut ca este formata din 17 elemente. Primul si
ultimul element (sunt semielemente) sunt in realitate unul singur desi
sunt amplasate in locuri diferite. Daca alaturam cifrei 16 (numarul
elementelor “Coloanei”) inaltimea fiecaruia dintre celelalte 15 elemente
intregi, in forma de romburi, adica 1,8 metri, obtinem 16 1,8 – exact
cifrele care contin valoarea PHI.
Conform lui Gyorgy Tozser (cercetator fascinat de persoana si operele
lui Brancusi) structura fiecarui element face trimitere la dodacaedru
(care este simbolul Universului) si la unghiul sau de 36 de grade. “În
Coloana Infinită, unghiul de 36 de grade este în structura tuturor
rombaedrelor. Brancuşi a utilizat unghiul de 36 de grade, unghiul la
varf al trunchiurilor de piramidă”, ne explcă acesta.
Tot in acelasi parc din Targu Jiu se afla si “Masa Tacerii” o
alta opera extraordinara de-a lui Brancusi. Conform aceluiasi Gyorgy
Toszer, “Masa Tacerii” reprezinta “proiecţia sferei care include
dodecaedrul, adică universul. Scaunele sunt de fapt cele 12 cercuri
circumscrise pentagonului dodecaedrului”.
Astfel, “Masa Tăcerii” are cel mai adânc conţinut filosofic, obţinut
printr-un cerc central şi alte 12 cercuri periferice. Acest grad de
abstractizare numai şi numai prin utilizarea dodecaedrului se putea
obţine. Iar profilul scaunelor (clepsidra) sugereaza nimic altceva decat
trecerea Timpului”, susţine Tozser.
“Poarta Sarutului” ascunde proportia divina in raportul dintre
semilungimea grinzii şi grosimea acesteia. Pe fiecare latură mare a
părţii inferioarei a coloanei sunt inscripţionate câte 16 săruturi
înşiruite. Dacă la acestea le adunăm pe cele două de pe stâlpi se ajunge
la cifra 18, alaturând ambele numere (adică 16 si18), obtinem iarăşi
1618.
“Ochii alipiti” de pe stalpii portii reprezentaţi prin alăturarea a
două semicercuri ori printr-un cerc barat, sunt în acelaşi timp o
reprezentare artistică a simbolului grecesc Φ, prin care matematicienii
antichităţii îl exprimau pe 1,618.
Brancusi, precum si alti mari artisti ai lumii, era interesat de
nemurire si de Univers. Artistul se simtea un vrednic urmas al
civilizatiei lui Zamolxis asa ca si-a dorit sa urmeze mereu binele şi să
realizeze fapte ce nu au moarte caci omul este in esenta lui nemuritor.
Sursa: DIO Line