„Observatorul atent poate percepe chiar şi cu simţurile trupeşti ceea ce pare cu neputinţă; o rezultantă care, fie c-o numim scop prevăzut, sau consecinţă necesară, ne îndeamnă să ne închinăm cu evlavie în faţa enigmaticului străfund originar al tuturor lucrurilor”
(Johann Wolfgang von Goethe – Adăugiri la Metamorfoza plantelor)
Metoda lui Thomas Mayer de cercetare a fiinţelor elementare din natură.
(Johann Wolfgang von Goethe – Adăugiri la Metamorfoza plantelor)
Metoda lui Thomas Mayer de cercetare a fiinţelor elementare din natură.
În cartea sa, Salvaţi fiinţele elementare!,
Thomas Mayer propune o metodă proprie de cercetare spirituală în cele
trei stadii meditative cunoscute în antroposofie ca imaginaţie,
inspiraţie şi intuiţie. Cartea se centrează pe vieţuirea fiinţelor
elementare [1], dar metoda sa este valabilă “pentru percepţiile
tuturor fenomenelor şi fiinţelor spirituale, pentru forţele eterice,
pentru îngeri, pentru morţi, pentru Christos, cât şi pentru fiinţele
elementare”. (Mayer, 2012, 23).
De ce nu percepem suprasensibil dacă
vrem să percepem? De cele mai multe ori vieţuirea fiinţelor
suprasensibile este împiedicată de blocaje mentale. “Aceste blocaje
se anunţă mai târziu când începi exerciţiile practice. Consideri
propriile percepţii ca închipuire sau fantezie şi astfel sunt însoţite
de o totală neîncredere, încât nu mai rămâne nimic din ele. Astfel
arunci deja de la început copilul împreună cu apa caldă din cadă.” (Mayer, 2012, 22)
Cum percepem atunci când vrem să
percepem? T. Mayer spune că după ce percepem, în procesul de gândire
asupra a ceea ce am perceput, noi facem întotdeauna o separare: separăm
percepţiile care ne vin din simţurile fizice (văz, miros, gust, auzit,
pipăit) de cele care nu ne vin astfel (sentimente, reprezentări,
gânduri). Astfel că pe primele le unim cu gândul ca ele ar aparţine
lumii exterioare, care este independent de noi, iar pe celelalte lumii
noastre interioare, sufleteşti. “Prin această separare spunem:
sentimentul pe care piatra îl generează îmi aparţine mie, şi nu pietrei.
La culoarea pietrei este altfel, aici spunem: culoarea aparţine
pietrei.” (Mayer, 2012, 24) El consideră că această separare nu are
niciun sens, pentru că dacă eu nu percep atunci nu există percepţie.
Exteriorul şi interiorul nu apar absolut deloc în percepţie. “La
percepţia vizuală există vieţuirea culorilor şi formelor, dar niciun fel
de interior şi exterior. La percepţia prin simţire există trăirea
sentimentelor, dar nu există niciun interior şi exterior, la percepţia
gândirii există o trăire a gândurilor, dar nu există niciun interior şi
exterior. Observarea de sine arată că toate percepţiile sunt întotdeauna
un proces unitar. Noţiunile de interior şi exterior sunt aici cu totul
nepotrivite. Ele nu rezultă de la sine în procesul de percepţie, ci sunt
adăugate ulterior acestuia”. Putem spune astfel că această
separare este juxtapusă ulterior în procesul de gândire, iar acest lucru
constituie o fragmentare, un blocaj pentru cercetările ulterioare. Nu
putem merge mai departe cu aceste prejudecăţi dacă vrem să percepem
suprasensibil. Dacă nu am face această separare pe care sunt obişnuiţi
să o facem atunci am putea spune ca atât sentimentul, cât şi culoarea
aparţin pietrei. “Există un nivel de sentimente al lumii.
Sentimentele aparţin lucrurilor lumii. Cu acest gând noi suntem foarte
aproape de fiinţele elementare. Căci sentimentele care aparţin, de
exemplu, unei pietre nu există într-un spaţiu gol. Ele sunt un purtător.
Acesta se arată atunci când ţinem sentimentul meditativ în atenţie şi
ne cufundăm intensiv în sentiment. El este purtat de fiinţa elementară a
pietrei. Fiinţele elementare sunt purtătorii nivelului de sentimente al lumii. Nu îmi vine în minte nici o altă caracterizare mai bună pentru fiinţele elementare. Ele poartă sentimentele lumii”. (Mayer, 2012, 24-25)
Mayer atrage atenţia ca distincţia pe care trebuie să o facem însă este cea între sentimente centrate pe sine şi sentimente centrate pe lume.
Când este vorba doar despre simpatie sau antipatie, atunci avem de-a
face cu sentimentele centrate pe sine. Acestea nu ne spun nimic despre
obiectul cunoaşterii, în cazul nostru faptul că îmi place sau nu piatra
nu îmi spune nimic despre piatră. Ambele tipuri de sentimente sunt
purtate de fiinţe elementare, în cazul sentimentelor centrate pe sine
este vorba de fiinţe elementare care aparţin domeniul astral al personalităţii mele, iar în cazul sentimentelor centrate pe lume este vorba de fiinţe elementare care însufleţesc lucrurile lumii.
Este important însă să distingem cele două tipuri de sentimente şi să
ne rafinăm abilitatea de a simţi ca metodă de cunoaştere suprasensibilă.
Care sunt paşii către percepţia suprasensibilă?
Percepţia conştientă suprasensibilă se formează concret în 4 trepte:
Prima treaptă este pregătirea.
Este vorba despre cele 6 exerciţii însoţitoare date de Rudolf Steiner
care duc la o viaţă de gândire ordonată, iniţiativă a voinţei,
echilibrul sentimentelor, pozitivitate şi deschidere [2]. Pentru a vedea
dacă o percepţie suprasensibilă vine de la tine sau de la o fiinţă
suprasensibilă este foarte importantă obisnuinţa de a te vedea pe tine
din afară. Astfel întâlneşti pas cu pas părţi sufleteşti ale tale
nepurificate şi ajungi să le luminezi cu conştienţa, să le
conştientizezi. În antroposofie aceste părţi se numesc şi Păzitorul
Pragului şi această întâlnire este un proces continuu. Este important
deci ca practica meditativă şi exerciţiile să se desfăşoare continuu.
Procesul de percepţie efectivă începe cu imaginaţia sau
cunoaşterea imaginativă. Prima formă de cunoaştere suprasensibilă este,
deci, imaginaţia: eu îmi închipui ceva. Întrebarea sceptică dacă o
percepţie imaginativă este închipuire sau nu, nu ne ajută cu nimic
atunci când vrem să cercetăm realităţi suprasensibile. Acest proces
trebuie făcut întocmai aşa pentru că cercetările au arătat că lumea
spirituală reacţionează acolo, astfel că nu eşti deloc singur în
imaginaţia ta. T. Mayer propune folosirea unui indicator. Aşa cum în
chimie chimistul foloseşte un indicator pentru a observa cum se comportă
anumite substanţe invizibile, el propune aceeaşi tehnică şi în
cercetarea suprasensibilă. La fel ca şi în chimie, unde chimistul nu
ştie ce se află în vasul de reacţie până nu experimentează, la fel nu
poate fi înţeleasă nici reacţia imaginativă din sine însăşi.
Câteva unelte imaginative pentru fiinţele elementare ale naturii la T. Mayer:
- Fiinţele elementare ale pământului – dispoziţia generală: stabilitate; rezonanţa chakra [3] rădăcină sau Muladhara; forma eterică: triunghi (pentru pitici), pătrat sau dreptunghi (pentru gnomii de pământ), pentagoane (pentru fiinţele din camera şi locuinţe);
- Fiinţele elementare ale apei – dispoziţia generală: mişcare; rezonanţa chakra sacrală sau Swadhisthana; forma eterică: în jurul unui punct central se formează o mişcare circulară;
- Fiinţele elementare ale focului – dispoziţia generală: coacere; rezonanţa chakra plexului solar sau Manipura; forma eterică: lemniscata;
- Fiinţele elementare ale aerului – dispoziţia generală: dizolvare; rezonanţa chakra inimii sau Anahata; forma eterică: o mişcare curgătoare, cu un început brusc care apoi se împrăştie;
- Fiinţele elementare noi – dispoziţia generală: armonie; rezonanţa chakra: gâtului; forma eterică: crucea. “La fiinţele elementare noi este vorba de o verticală (a fi drept, vertical) şi o orizontală (a fi întins). Formele se pot pune în faţă sau întreaga fiinţă se poate poziţiona în formă.” (Mayer, 2012, 31)
La fiecare fiinţă elementară inima poate
fi atinsă într-o stare sufletească de interiorizare, deci este vorba de
rezonanţa pe două chakre, rezonanţa fiind tot timpul şi pe chakra
inimii. De exemplu, chakra inimii + sacrală etc.
Practic, eu îmi imaginez o formă din
cele descrise, să spunem un pătrat. Întind reprezentarea acestui pătrat
şi observ că el stă neclintit pe peretele unei stânci. Vieţuiesc
pătratul ca şi cum ar fi umplut de mulţi ochi care privesc spre mine.
Dacă este pus pe pajişte, el devine mişcător, nu îl pot vieţui. Pe
peretele de stâncă pătratul îşi pătrează forma, chiar dacă eu îmi retrag
cu totul voinţa de reprezentare. Aceste forme de percepţie funcţionează
pentru că atunci când noi ne imaginăm ceva realizăm întotdeauna un
construct eteric. Substanţa din care se formează gândurile şi
imaginaţiile noastre este forţa eterică. Fiinţele elementare acţionează
în lumea eterică, ele însele având un corp eteric care fie se potriveşte
formelor pe care noi le oferim, fie nu se potriveşte şi trăim clar
acest lucru. (cf. Mayer, 2012, 29-31)
Următorul pas este inspiraţia sau
cunoaşterea inspirativă. Dacă în imaginaţie privim în exterior, în
inspiraţie dăm la o parte imaginile produse şi reţinem doar sentimentele pe
care ni le dau acestea. De obicei prin aceasta se realizează o legătură
cu fiinţa elementară, ea putând să ofere un gest de gândire sau de
simţire care poate fi uşor tradus. Trebuie avut însă în vedere că
fiinţele elementare nu se expun foarte uşor, fiind necesară o relaţie
mai îndelungată. O cheie importantă pentru crearea acestei relaţii în
inspiraţie este liniştea şi ascultarea interioară, tocmai pentru a face
spaţiu fiinţei să se exprime.
Ultimul pas, cel mai profund este intuiţia sau cunoaşterea intuitivă. “În
cunoaşterea intuitivă îndepărtez şi activitatea interioară inspirativă,
dar mă menţin treaz şi fac prin aceasta o mişcare spre exterior şi mă
identific cu fiinţa spirituală, trăiesc viaţa acesteia, organizarea şi
relaţia ei cu lumea spirituală. Eu nu mai exist în acest moment, ci
numai fiinţa identificată, asta sunt eu. Văd lumea prin ochii acestei
fiinţe. Aceasta mă preia în sine. Există o intuiţie care pentru noi toţi
constituie punctul central, anume trăirea propriului Eu, intuiţia
legată de noi înşine ca Eu. Aşa cum noi ne trăim ca Eu, trăim în
intuiţie alte fiinţe. Cunoaşterea intuitivă este întotdeauna o
relaţie-Eu. Ea este mai intimă decât inspiraţia, şi conform experienţei
mele este mai rar întâlnită, deoarece condiţiile sufleteşti necesare
sunt mai greu de realizat.” (Mayer, 2012, 33-34)
O problemă pe care o întâlnim des este
legată de obiectivitatea în trăirea spirituală. Legat de aceasta, T.
Mayer se concentrează pe anumite puncte.
- Instrumentul cercetării este omul însuşi. “În trăirea spirituală omul însuşi este organ de percepţie. Aşa cum fizicianul îşi curăţă instrumentele de laborator şi este atent la temperatura şi umiditatea aerului, la fel este necesară şi curăţirea proprie şi menţinerea în formă. Acestui scop îi serveşte o practică de meditaţie regulată, purificarea interioară şi munca pentru realizarea unui echilibru sufletesc.” (Mayer, 2012, 34) Dezvoltarea morală şi spirituală susţinută, deci, este condiţia de bază pentru a ajunge la rezultate obiective.
- Lipsa intenţionalităţii. Este important ca în percepţie să lipsească intenţia. Orice formă de intenţionalitate deformează percepţia. “Când eu vreau ceva, atunci fiinţa nu mai răzbate până la mine.” (Mayer, 2012, 34)
- Apariţia unui sentiment de adevăr. Sentimentul de adevăr este unul cu care suntem obişnuiţi pentru că îl vieţuim zilnic. Dacă ceva se află pe podea acest lucru este evident şi noi trăim evidenţa.
- Comunicarea cu ceilalţi. Pentru că fiinţele spirituale pot fi percepute la fel de toţi cei care s-au şcolit în acest sens atunci e important să comunicăm des şi să facem schimb de experienţe cu ceilalţi. Unele lucruri legate de simţire se pot clarifica doar prin dialogul cu ceilalţi.
- Testul practic cu alte locuri şi în alte intervale de timp. Este bine să repetăm experienţa şi în alte locuri sau intervale de timp, dar trebuie mereu avut în vedere că avem de-a face cu fiinţe care vor vrea sau nu să interacţioneze cu noi. Rezultatele cercetării spirituale sunt în principiu repetabile şi verificabile, însă ar trebui să ţinem cont că intrăm în contact cu fiinţe spirituale care poate au şi altă treabă decât să satisfacă cercetărilor noastre.
- Studiul şi formarea noţiunilor. Aici toată literatura antroposofică este de un real ajutor şi T. Mayer atrage atenţia şi asupra capcanelor existente în unele cercuri de cunoaştere. El spune că dacă suntem familiarizaţi doar cu concepte ca energie şi undă, atunci este posibil să vieţuim doar energii şi unde. Dacă avem în minte noţiuni ca forţă eterică, fiinţe elementare, îngeri şi Christos, atunci vom putea percepe şi alte lucruri.
- Experienţă şi practică. Siguranţa în trăirea spirituală însă o dau doar experienţa şi practica.
Articol de Alexandra Vasilache.
Mayer, Thomas (2012). Salvaţi fiinţele elementare! Traducere de Cristina Crişan şi Agenor Crişan, Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic Gold
Mayer, Thomas (2012). Salvaţi fiinţele elementare! Traducere de Cristina Crişan şi Agenor Crişan, Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic Gold
Thomas Mayer (n. 1965 în Allgäu) s-a interesat de vieţuirea
lumii spirituale încă din adolescenţă, a studiat multă literatură
antroposofică şi s-a preocupat de şcolirea meditativă spirituală. A
participat la viaţa civică, în 1989 devenind cofondator al „Mişcării
pentru democraţie directă”. După 1997 a susţinut iniţiativele
asociaţiilor „Mai multe drepturi cetăţeneşti, mai multă democraţie” din
München, Hamburg, Thuringia, Bavaria.
Din 2003 a putut realiza o legătură conştientă repetată cu fiinţele elementare. Anual conduce 30 de cursuri de meditaţie, cu o scurtă introducere în percepţia fiinţelor elementare.
Lucrări pe aceeaşi temă: Pioniere der Zusammenarbeit mit Elementarwesen (Pionierii conlucrării cu fiinţele elementare), vol. I (2010), vol. II (2011).
„Lumea noastră interioară, lumea sentimentelor şi a gândurilor noastre constă din fiinţe elementare. Şi noi producem încontinuu astfel de fiinţe. În aproape toate situaţiile de viaţă noi avem de-a face cu fiinţe elementare. Fiinţele elementare ne sunt mai apropiate decât credem! [...]
Nu există nici o trăire abstractă sau generală despre fiinţele elementare. Există doar oameni concreţi care se unesc cu fiinţe elementare concrete. Acestea participă întotdeauna în forma lor proprie. De aceea expun şi situaţiile concrete. Descriu cât se poate de detaliat căile şi metodele mele pentru vieţuirea prietenilor elementari. Descrierile mele sunt, desigur, foarte limitate. Eu cunosc mai bine numai câteva fiinţe elementare.”Autorul
Din 2003 a putut realiza o legătură conştientă repetată cu fiinţele elementare. Anual conduce 30 de cursuri de meditaţie, cu o scurtă introducere în percepţia fiinţelor elementare.
Lucrări pe aceeaşi temă: Pioniere der Zusammenarbeit mit Elementarwesen (Pionierii conlucrării cu fiinţele elementare), vol. I (2010), vol. II (2011).
„Lumea noastră interioară, lumea sentimentelor şi a gândurilor noastre constă din fiinţe elementare. Şi noi producem încontinuu astfel de fiinţe. În aproape toate situaţiile de viaţă noi avem de-a face cu fiinţe elementare. Fiinţele elementare ne sunt mai apropiate decât credem! [...]
Nu există nici o trăire abstractă sau generală despre fiinţele elementare. Există doar oameni concreţi care se unesc cu fiinţe elementare concrete. Acestea participă întotdeauna în forma lor proprie. De aceea expun şi situaţiile concrete. Descriu cât se poate de detaliat căile şi metodele mele pentru vieţuirea prietenilor elementari. Descrierile mele sunt, desigur, foarte limitate. Eu cunosc mai bine numai câteva fiinţe elementare.”Autorul
Note:
[1]Ca o convenţie în această carte,
pentru fiinţele din natură s-a folosit termenul de “elementar”, iar
pentru fiinţele astralităţii umane (cele create de om) s-a folosit
termenul de “elemental”
[2]Un rezumat referitor la exerciţiile însoţitoate recomandate de Rudolf Steiner se poate găsi aici. Pentru detalii suplimentare consultaţi referinţele menţionate după GA. Câteva lucrări care tratează subiectul:
- Kühlewind, Georg (2010). Treptele conştienţei. Meditaţii asupra graniţelor sufletului. Traducere de Sorin R. Ţigăreanu, Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic Gold;
- Lipson, Michael (2009). Regăsirea de sine sau Scara surprizei. Şase trepte către o viaţă creatoare. Traducere de Sorin R. Ţigăreanu, Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic Gold;
- Lowndes, Florin (2010). Activarea chakrei inimii. Un fir conducător pentru exerciţiile secundare ale lui Rudolf Steiner. Traducere de Delia Popescu, Bucureşti: Editura Univers Enciclopedic Gold;
sursa
http://antrobio.blogspot.ro/2013/03/imaginatie-inspiratie-intuitie-metoda.html
http://www.universenciclopedic.ro/shop/24-pamant-si-natura/salvati-fiintele-elementare
http://www.geistesforschung.org/