Pământul nostru poate arăta pentru privirea fizică aşa cum şi-l
reprezintă geologii: el nu este decât un complex de roci
înconjurat de un înveliş de aer, dar aceasta este numai
aparenţa exterioară.
Ceea ce apare ca un complex de roci este
corporalitate pentru anumite entităţi spirituale.
De asemenea, ceea ce
trimite spre Pământ strălucire sub forma lumii stelelor este doar
expresia exterioară, sensibilă pentru un anumit ansamblu de entităţi
spirituale, de ierarhii.
Ceea ce ne apare apropiat, ceea ce ne apare ca
fiind Pământul exterior sensibil constituie baza solidă pe care
ne desfăşurăm în mod preferenţial viaţa noastră între
naştere şi moarte.
De ceea ce ne iluminează din afară, care străluceşte
sub forma lumii stelelor, cu care pare să avem atât de puţină
legătură, de aceasta suntem mai legaţi între moarte şi o nouă
naştere. E
ste mai mult decât o imagine, este o realitate de mare
profunzime când se spune că omul coboară din lumi stelare spre
naşterea fizică, pentru a-şi împlini aici existenţa dintre
naştere şi moarte.
Când privim în jos spre
Pământ, ca şi atunci când privim în sus spre Cosmos
pentru privirea sensibilă avem de-a face cu o formaţiune aparentă, şi
ajungem la adevăr când ne întoarcem retrospectiv la
entităţile care se află la baza acestei aparenţe cu diferitele ei grade
de conştienţă de sine cosmică.
Aş vrea să spun că este aparenţă fie că
ne uităm în sus, fie că ne uităm in jos.
Adevărul, esenţa se află
dincolo de această aparenţă.
Însă faptul că aparenţa ni se arată
şi sus şi jos este legat de aceea că viaţa noastră între naştere
şi moarte, pe de o parte, şi între moarte şi o nouă naştere, pe
de altă parte, este ameninţată permanent de posibilitatea de a ieşi de pe
calea deplinului uman.
Pe Pământ putem să devenim, între
naştere şi moarte, prea înrudiţi cu Pământul, putem
dezvolta în noi pofta, instinctul de a deveni prea înrudiţi
cu forţele Pământului, aşa cum, între moarte şi o nouă
naştere, putem desfăşura pofta de a ne înrudi cu forţele cosmice
din afara Pământului.
În cele trei
regnuri ale naturii se găsesc entităţile elementare, omul, ierarhiile
superioare despre care se spune, când vorbim despre ele în
sensul ştiinţei spiritului, că se află aici după „timpurile lor
cosmice“; pe lângă aceste entităţi mai există aici şi altele,
care îşi desfăşoară existenţa la timpul nepotrivit.
Sunt
entităţite luciferice şi ahrimanice. [
Nota 35 ]
Despre forţele luciferice s-a format deja reprezentarea că
aşa cum vieţuiesc acum ar fi trebuit să trăiască într-o perioadă
cosmică anterioară.
Dimpotrivă, forţele ahrimanice aşa cum vieţuiesc
acum ar fi trebuit să trăiască într-o perioadă cosmică
ulterioară.
Entităţile luciferice sunt entităţi cosmice
întârziate, entităţile ahrimanice sunt entităţi cosmice
premature. Entităţile luciferice au refuzat să trăiască în timpul
care le era atribuit; ele nu au ajuns să-şi desăvârşească pe
deplin dezvoltarea pentru că au refuzat aceasta. Astfel, când ni
se revelează, ele se dezvăluie ca fiind rămase pe o treaptă anterioară
a existenţei.
Entităţile ahrimanice nu pot aştepta până la un moment
ulterior al evoluţiei cosmice, dacă ne este permisă o astfel de
exprimare, pentru a deveni ceea ce a fost programat pentru ele. Din
această cauză, ele se durifică în existenţa actuală şi ni se
înfăţişează acum sub forma la care ar trebui să ajungă, de fapt,
într-o evoluţie ulterioară a vieţii cosmice.
Prin faptul că între moarte şi o nouă naştere
ne afundăm într-o oarecare măsură în lumea spirituală, şi
prin ceea ce devenim apoi când nu găsim aici echilibrul corect
între lumea spirituală şi cea materială, aşadar prin faptul că
dezvoltăm o înrudire prea puternică cu extraterestrul, putem
ajunge treptat, cu cât astfel de lucruri se adună tot mai mult şi
mai mult şi noi nu găsim în această încarnare echilibrul
corespunzător între spiritual şi material, la o existenţă
terestră ‒ şi acum în această perioadă se decid astfel de lucruri
‒, posibil deja în încarnarea următoare să ajungem la o
astfel de existenţă terestră în care nu putem
îmbătrâni. Aceasta este una dintre posibilităţile pe care
le avem: neputinţa de a îmbătrâni. Putem să ne naştem din
nou, iar puterile luciferice ne pot reţine pe treapta copilăriei. Ele
pot să decidă că nu ne putem maturiza. Oamenii care se dăruiesc prea
mult unei anumite pasiuni, unui misticism nebulos, care au o anumită
respingere faţă de o gândire conturată, care nu vor să-şi facă
reprezentări clare despre lume, dar şi acei oameni care nu-şi dezvoltă
o sârguinţă sufletească interioară, o mobilitate sufletească, se
expun pericolului de a nu putea îmbătrâni în
încarnarea următoare, de a rămâne copilăroşi în
sensul rău al cuvântului. Este o influenţă luciferică, şi ea va
pătrunde în omenire pe această cale. Aceşti oameni nu se afundă
deplin în viaţa terestră în încarnarea viitoare.
Într-o oarecare măsură ei nu se desprind sufcient de viaţa
spirituală pentru a pătrunde în viaţa terestră. Forţele
luciferice care au realizat cândva o legătură cu Pământul
nostru doresc să aţâţe în om astfel de instincte
încât evoluţia terestră a omului să ajungă la o treaptă pe
care oamenii rămân copii, nu îmbătrânesc. Forţele
luciferice ar vrea chiar să ducă lucrurile până acolo
încât să nu mai existe bătrâni pe Pământ, ci
oameni care să-şi petreacă viaţa într-o rătăcire tinerească. Prin
aceasta, forţele luciferice ar aduce întreaga planetă
într-o stare în care ar deveni un corp şi ar avea un suflet
unic în care s-ar estompa sufletele individuale. Ele se
străduiesc să facă din Pământ o mare fiinţă organică, cu un
suflet unic în care sufletele individuale să-şi piardă
identitatea.
Entităţi ahrimanice au contractat o
legătură cu Pământul nostru. Ele au tendinţa să acţioneze prin
acele forţe care atrag spre ele organismul nostru între naştere
şi moarte, care întreţes în întregime organismul
nostru cu spiritualitate, adică îl fac din ce în ce mai
intelectualist, ne impregnează tot mai mult cu raţiune. Căci
inteligenţa noastră depinde de legătura sufletului cu corpul fizic.
Când aceasta se hipertroiiază, când devine prea puternică
devenim prea asemănători cu corpul fizic, şi ne pierdem şi echilibrul.
Atunci apare acea tendinţă care împiedică omul să penduleze
în mod corect în viitor între viaţa terestră şi viaţa
spirituală, între moarte şi o nouă naştere.
Aceasta este strădania lui Ahriman, de a reţine omul de la
parcurgerea în mod corect în perioada următoare a
Pământului a vieţii pământene şi a vieţii extraterestre.
Ahriman ar dori să-l împiedice pe om de a trece prin
încarnări viitoare. El ar vrea să-l facă ca în această
încarnare să vieţuiască tot ce poate vieţui pe Pământ.
Aceasta o poţi face numai sub aspect intelectual, nu ca om deplin. Dar
există posibilitatea ca omul să devină atât de deştept,
încât să-şi poată face reprezentări despre tot ce ar mai
putea exista pe Pământ. Acesta chiar este un ideal pe care
îl au unii oameni, de a primi în raţiunea lor o
reprezentare despre tot ce mai poate exista pe Pământ. Dar prin
această reprezentare nu poţi afla trăirile pe care le vei avea în
vieţile viitoare; în această viaţă poţi primi numai imagini
intelectuale care se durifică apoi în corpul fizic. Şi atunci
capeţi o repulsie profundă pentru a mai vieţui încarnări
viitoare. Atunci simţi chiar un fel de fericire în a nu mai vrea
să revii pe Pământ.
Acest lucru se străduieşte să-l realizeze Ahriman: să facă din
Pământ expresia acestei intelectualităţi, să-l intelectualizeze
în întregime.
Omul trebuie să înţeleagă că destinul
Pământului depinde de voinţa sa. Pământul va deveni ceea ce
omul face din el. Pământul nu va deveni ceea ce fac din el
forţele fizice. Forţele fizice vor pierde din importanţă pentru
viitorul Pământului. Pământul va fi ceea ce face omul din
el.
Ne aflăm într-o epocă decisivă a evoluţiei Pământului,
în care oamenii au trei posibilităţi.
Prima este să trăiască
într-un misticism nebulos, în reverie, în captivitate
şi cufundare fizic-sensibilă, într-o stare somnolentă ‒ iar viaţa
în senzorialitate este şi ea o lenevie somnolentă ‒ în care
nu poţi avea noţiuni clare. Acesta poate să devină în mare măsură
o înclinaţie a oamenilor.
Al doilea lucru care poate deveni o înclinaţie a oamenilor
este de a se pătrunde cu intelect şi raţiune, de a aduna laolaltă tot
ceea ce poate aduce raţiunea, de a dispreţui ceea ce răspândeşte
poezie şi produse ale fanteziei în existenţa terestră, de a
percepe numai ce este mecanic. Oamenii se află azi în faţa
deciziei de a deveni fie degustători voluptuoşi ai spiritului care se
epuizează în propria lor existenţă ‒ căci a te cufunda în
propria-ţi existenţă prin misticism nebulos sau prin senzualism este,
în fond, acelaşi lucru ‒, fie să reflecteze cu luciditate asupra
tuturor lucrurilor, să schematizeze totul, să integreze sau să
clasifice totul. Acestea sunt cele două posibilităţi.
A treia posibilitate o constituie găsirea echilibrului între
celelalte două. Despre echilibru nu se poate vorbi într-un mod
atât de precis cum se vorbeşte despre una sau cealaltă extremă.
Echilibrul poate fi realizat dacă le avem pe amîndouă în
mod corespunzător, dacă nu suntem prea tare atraşi nici de una nici de
alta, dacă vom face în aşa fel încât să se lase
reglate şi ordonate una de cealaltă.
Pentru omenire a sosit ora deciziei. Omenirea trebuie să actioneze
pentru găsirea echilibrului. Iar ceea ce îi revine ca sarcină
acum poate fi recunoscut numai din profunzimile cunoaşterii ştiinţei
spiritului. Trebuie să ne însuşim acele interpretări care ne pot
evidenţia posibilităţile de evoluţie care există pentru omenire. Pe de
o parte, este vorba de dizolvarea în Nirvana, care a devenit o
„învăţătură sfântă a Orientului“, dar este departe de
vechea interpretare a Nirvanei, care provenea din vechea clarvedere.
Ceea ce îşi reprezintă Orientalul azi prin Nirvana este lumea
luciferizată. Vestul, civilizaţia modernă, în măsura în
care aceasta nu se impregnează cu cunoştinţe ale ştiinţei spiritului,
acţionează pentru mecanizarea lumii, pentru ca procesele existenţei
umane să devină mecanice. Pe de o parte ahrimanizare, pe de alta
luciferizare.
Pământul nu este un
colos de roci pe care se află oceane de apă şi care este
înconjurat de aer, iar ceea ce ne înconjoară sub forma Căii
Lactee şi ca sori nu reprezintă Universul. Universul înseamnă:
jos entităţi ahrimanice, sus entităţi luciferice, perceptibile în
aparenţa sensibilă exterioară, şi entităţi ale ierarhiilor normale spre
care tinde să se ridice omul, atunci când ajunge la adevăr
străbătând cele două aparenţe sensibile; entităţile nu sunt
perceptibile în aparenţa sensibilă exterioară, ci se revelează
străbătând această aparenţă sensibilă exterioară. Acest lucru
trebuie să-l recunoască omul şi să spună: Dacă sunt în situaţia
de a putea interpreta ce îmi apare jos pe Pământ ca efluvii
ale unor entităţi spirituale, atunci percep ceea ce trăieşte în
Heruvimi, Serafimi, Tronuri. Dacă însă nu sunt apt să-mi
reprezint în mod spiritual ceea ce trăieşte pe Pământ, dacă
mă dăruiesc iluziei create de ceea ce îmi apare venind de la
acesta în mod sensibil, atunci rămân geolog, nu pot aspira
să devin geosof, atunci fiinţa mea se ahrimanizează. Dacă privesc
în sus spre lumile stelare şi îmi creez reprezentări despre
ceea ce văd în mod sensibil, atunci mă luciferizez. Dacă sunt
în stare să interpretez în mod spiritual ceea ce percep
în aparenţa exterioară, atunci sunt apt să spun: Da, Calea
lactee, sorii, toate îmi vorbesc despre Exusiai, Dynamis,
Kyriotetes, Domnii, Puteri, Stăpâniri, iar eu îmi găsesc
echilibrul.
Nu trebuie să vorbim despre entităţile cosmice ca despre ceva mai
bun decât entităţile pământene, ci despre faptul că noi
trebuie să pătrundem dincolo de aprenţa sensibilă, la fiinţialitatea
efectivă, la acea fiinţialitate de care suntem legaţi. Dacă interpretăm
în mod corect aparenţa sensibilă, atunci entităţile spirituale
sunt prezente. Aparenţa sensibilă nu este înşelătoare, numai
concepţia noastră despre aparenţa sensibilă poate fi înşelătoare
ca urmare a legăturii noastre prea puternice cu terestrul între
naştere şi moarte, pe de o parte, iar pe de altă parte, prin legătura
noastră prea puternică cu extraterestrul în timpul în care
păşim între moarte şi o nouă naştere.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA203/GA203_CF08.html