Pe cât de adevărat este că trupul dumneavoastră este locuit de
un spirit şi un suflet, tot atât de adevărat este faptul că şi
corpul Pământului – acest corp făcut din pietre, din plante şi
animale, pe care mergeţi – este locuit de un suflet şi de un spirit
care este Christos.
Când
Christos se adresează celor mai apropiaţi ucenici ai Săi, în
momente cu totul aparte, ce le poate spune? El le poate spune: Dacă vă
întoarceţi privirea de la trupul vostru către lăuntrul vostru,
găsiţi acolo sufletul vostru. Ceea ce faceţi astfel o puteţi face şi
în ce priveşte globul pământesc. Ceea ce stă acum în
carne în faţa voastră este acelaşi spirit care nu numai că
trăieşte în acest corp efemer, dar care animă întreg
Pământul şi îl va anima mereu. El are dreptul să vorbească
atunci despre Pământ ca despre adevăratul său corp: Vedeţi
grâul şi această pâine pe care o mâncaţi, care vă
hrăneşte; ce mâncaţi de fapt din spicele de pe câmp? Corpul
meu este ceea ce mâncați! Şi când beţi sucul fructelor, ce
este el? El este sângele Pământului – sângele meu!
Iată literalmente ce le spunea Christos ucenicilor Săi celor mai
apropiaţi, şi trebuie să luăm literal cuvintele pe care Le-a spus.
Când îi adună pe ucenici şi le expune simbolic iniţierea
creştină – cum o vom numi noi –, El rosteşte un cuvânt straniu
în momentul în care le spune că unul dintre ei Îl va
trăda (capitolul 13:18):
„Cel care mănâncă pâinea mea mă calcă cu picioarele.”
Acest cuvânt trebuie luat ca atare. Omul mănâncă
pâinea Pământului şi îl calcă cu picioarele sale.
Dacă Pământul este corpul al cărui spirit este Christos, atunci
omul este cel care calcă cu picioarele lui acest corp, a cărui
pâine o mănâncă.
Şi imaginea Cinei sfinte capătă, în sensul Evangheliei după
Ioan, o infinită profunzime când ştim că Christos este Spiritul
Pământului şi că pâinea a ieşit din corpul
Pământului. Christos indică acest lucru, spunând: „Aceasta
este carnea mea!”
Aşa cum musculatura ţine de trupul omenesc, tot astfel pâinea
ţine de corpul Pământului, adică de corpul lui Christos. Şi seva
care circulă în plante, sucul care umple strugurii sunt
asemănătoare sângelui care circulă în corpul uman. Iar
Christos poate să spună: „Acesta este sângele meu!”
Cel care nu vrea să înțeleagă, sau care nu are niciun simţ
pentru aceasta, poate să creadă că Cina pierde prin această explicaţie
adevărată ceva din sacralitatea ei. Dar cel care poate înţelege
îşi va spune că în loc de a-i lua Cinei caracterul ei sacru
această explicaţie sanctifică, sacralizează întreaga planetă a
Pământului. Ce formidabil sentiment ne cuprinde când
descoperim astfel în Cină cel mai mare Misteriu al
Pământului: unirea evenimentului de pe Golgota cu întreaga
evoluţie a Pămăntului; Cina ne pregăteşte să înţelegem că
sângele care curge din rănile Mântuitorului nu are o
semnificaţie pur umană, ci una cosmică, mai precis că el dă
Pământului forţa de a-şi continua evoluţia sa!
Astfel, omul care înţelege mai profund Evanghelia după Ioan
trebuie să simtă nu numai că trupul său fizic este unit cu trupul
Pământului, ci şi că fiinţa sa spiritual-sufletească este unită
cu ființa spiritual-sufletească a Pământului care este Christos
însuşi; el simte că Christos, ca Spirit al Pământului,
inundă Pământul, care este trupul Său.
Dacă simţim asta, putem să ne întrebăm: Ce inspiraţie i-a
sclipit deodată autorului acestei Evanghelii când a fost cufundat
în tainele adânci care se referă la Christos Iisus? Ceea ce
a văzut el atunci a fost ansamblul de forțe şi de impulsuri existente
în Christos Iisus şi felul în care va trebui să acționeze
toate asupra omenirii, numai dacă aceasta le primeşte.
Pentru a ne pătrunde de această taină, să ne aducem aminte în
ce sens evoluează omenirea. Sensul acestei evoluţii este faptul că omul
prelucrează, purifică şi fortifică prin forţa Eului său celelalte trei
învelişuri ale sale: corpul fizic, corpul eteric, corpul astral.
Eul lucrează mai întâi la purificarea corpului astral
pentru a-l ridica pe o treaptă superioară. Când întregul
corp astral va fi purificat şi fortificat prin forţa proprie a Eului,
el va deveni Sine spirituală sau Manas. Când forţa Eului va fi
metamorfozat corpul eteric sau corpul vieţii, acesta va fi Spirit al
vieţii sau Budhi. Când, la rândul său, corpul fzic va fi
total stăpânit de către Eu, el va fi Atma sau Om-spirit. Omul va
fi atins atunci ţelul care îi stă acum în faţă. Dar acestea
nu se pot împlini decât într-un foarte
îndepărtat viitor; în afară de aceasta, transformarea
corpului astral, a corpului eteric şi a corpului fizic în Sine
spirituală, Spirit al vieţii şi Om-spirit trebuie să fie
înfăptuită de către Eu în deplină conştienţă. Majoritatea
oamenilor sunt astăzi încă foarte departe de acest lucru.
În fond, abia azi începe omul să lucreze, deplin conştient
la dezvoltare Manas-ului său din corpul astral. În această fază
se află acum omul. Inconştient însă, datorită ajutorului
entităţilor mai înalte, omul a prelucrat deja în cursul
evoluției Pământului cele trei mădulare inferioare ale sale.
În timpurite vechi el a prelucrat inconştient corpul său astral
şi a străbătut corpul său astral cu sufletul senzaţiei. Tot
inconştient, Eul a lucrat înăuntrul corpului eteric, iar acest
corp eteric transformat inconştient este cel pe care îl găsiţi
descris într-o prezentare sistematică în Teosofia ca suflet al
înţelegerii sau raţiunii; iar ce a prelucrat inconştient Eul
în corpul fizic este ceea ce numim acolo suflet al conştienţei.
Sufletul conştienţei a apărut
deci către sfârşitul epocii atlanteene, când corpul eteric,
a cărui parte corespunzătoare capului rămăsese până atunci
exterioară corpului fizic, a pătruns, puţin câte puţin, complet,
în corpul fizic. Atunci a învăţat omul să spună „Eu”.
Astfel, omul s-a adaptat treptat cu mădularele finţei sale la epoca
postatlanteeană.
Epoca noastră este chemată să introducă Sinea spirituală sau
Manas-ul în ceea ce a dobândit anterior în mod
inconştient. Prin toate forţele care vin astăzi din corpul fizic, din
cel eteric şi din cel astral, din sufletul senzației, sufletul raţiunii
şi sufletul conştienţei, omul trebuie să formeze Manas-ul şi să facă să
răsară – chiar dacă firav – primul germene al Spiritului vieţii sau
Budhi. Epoca noastră postatlanteeană are astfel de împlinit o
sarcină de o importanţă imensă, aceea de a dezvolta conştient tripla
natură superioară a omului: Manas, Budhi, Atrna, deşi acest din urmă
ţel este rezervat unui viitor îndepărtat.
Încă de astăzi omul trebuie să dezvolte în sine aceste
forţe, să dezvolte omul superior din omul inferior.
Să ne întrebăm acum: Ce s-a petrecut cu omul prin faptul că el
nu şi-a dezvoltat încă aceste mădulare superioare, şi cum va fi
în viitor? Prin ce se va deosebi omul viitorului de omul de
astăzi?
Când, în viitor, omul superior va fi pe deplin
dezvoltat, corpul astral va fi atins o astfel de treaptă de purificare
încât va fi devenit în acelaşi timp Manas sau Sine
spirituală; corpul eteric va fi astfel purificat încât el
va fi totodată Spirit al vieţii sau Budhi; iar corpul fizic va fi
în aşa măsură transformat încât va deveni Om-spirit
sau Atma, tot atât de real precum corpul fizic. Pentru a birui
corpul cel mai de jos trebuie forţa cea mai înaltă; de aceea
metamorfoza corpului fizic va fi cea mai mare victorie a omului.
Când el va împlini toate acestea, acest om fizic va fi
Omul-spirit sau Atma. Astăzi, toate acestea sunt doar latente în
om; într-o zi ele vor trăi deplin în om. Când ne
întoarcem privirile către Christos şi la impulsurile pe care le
primim de la El, facem să se nască în noi forţele de a
împlini această transformare.
Care vor fi pentru om consecinţele faptului că astăzi el încă
nu a realizat această transformare? Ştiinţa spiritului o spune foarte
simplu: deoarece corpul astral nu este încă purificat, nu s-a
transformat în Sine spirituală, prin aceasta este posibil
egoismul; prin faptul că Eul nu a fortificat încă corpul eteric
sunt posibile minciuna şi eroarea, iar prin faptul că forţele Eului
n-au fortificat încă corpul fizie sunt posibile boala şi moartea.
Într-o Sine spirituală deplin evoluată nu va mai exista egoism,
nici minciună şi erori în Spiritul vieţii fortificat şi nici
boală şi moarte în Omul-spirit împlinit. Când omul
primeşte în sine impulsurile lui Christos, el învaţă să
înţeleagă ce forţă sălăşluieşte în Christos, primeşte
în sine forțele care îl fac să devină stăpân chiar
asupra corpului său fizic.Presupuneţi că un om ar fi în stare să primească pe deplin
în el impulsul lui Christos, presupuneţi că tot acest impuls
trece în el, că Christos însuşi revarsă direct în el
puterea Sa; ce s-ar întâmpla atunci? Dacă omul ar fi fost
orb, atunci, sub acţiunea forţei christice, el şi-ar fi recăpătat
vederea, căci ultimul ţel al evoluţiei este învingerea bolii şi
morţii. Când autorul Evangheliei după Ioan vorbeşte de vindecarea
orbului din naştere, el exprima tocmai acest profund mister. El arată
prin acest exemplu că forţa lui Christos este o forţă vindecătoare
atunci când se manifestă cu întreaga sa tărie. Unde se află
această forţă? În corpul lui Christos, în pământ.
Trebuie numai ca pământul să fie cu adevărat pătruns cu fiinţa
Spiritului lui Christos sau al Logosului. Să vedem dacă autorul
Evangheliei după Ioan relatează faptele în acelaşi sens. Cum o
face el?
Orbul este acolo. Christos ia pământ, îl frământă
cu saliva Sa şi îl pune pe ochii orbului. Îi pune corp
pătruns de spiritul Său. Prin această descriere, autorul Evangheliei
după Ioan prezintă un mister pe care el îl cunoaşte exact. Şi
trebuie ca, părăsind orice prejudecată, să aprofundăm măcar o dată unul
din marile „semne” pe care le face Christos Iisus, pentru a
înţeiege mai bine natura unui astfel de fapt fără să ne
îngrijorăm că spiritele abile şi prea inteligente ale secolului
nostru consideră drept nebunie ceea ce avem acum de spus. Căci este un
fapt cert că există taine adânci în lume, care nu sunt
încă pe măsura oamenilor. Aceştia, oricât de evoluaţi ar
fi, nu sunt destul de puternici pentru a şi înfăptui marile
mistere. Ei pot să le cunoască, să le înţeleagă dacă le vieţuiesc
spiritual; dar să le transpună în fizic, pentru asta omul zilelor
noastre, atât de adânc coborât în materie, este
incapabil.
Să ne aducem aminte că Christos
spune despre Sine însuşi: Taina cea mai profundă a naturii mele
este „Eu sunt”-u1; adevărata şi veşnica putere a „Eu sunt”-ului sau a
Eului care are forţa de a transforma celelalte corpuri trebuie să
pătrundă în oameni. Ea este conţinută în Spiritul
Pământului. Să reţinem cu toată seriozitatea că, prin faptul că
Christos îl face pe fiecare om să intre în posesia
adevărată a Eului, El vrea să-L trezească şi să aprindă treptat
în fiecare om pe Dumnezeu, pe Domnul şi Regele. Ce vedem noi
atunci? Ideea karmei, legea karmei este exprimată de Christos în
sensul ei cel mai înalt. Pentru a înţelege pe deplin ideea
kannei trebuie să o gândeşti în sens creştin. Ea spune,
în fond, că niciun om nu se poate erija în judecător a ceea
ce este finţa intimă a unui alt om. Cel care nu a înţeles
încă ideea karmei în acest sens nu a aprofundat-o în
întreaga sa adâncime. Când un om îl judecă pe
un altul, îi impune constrângerea Eului său. Dacă crezi cu
adevărat, în sens creştin, în „Eu sunt”, nu judeci, ci
spui: Ştiu, karma este marele compensator; eu nu judec! Dacă
creştinismul este înţeles cu adevărat, cum te comporţi faţă de
cineva care a păcătuit? Să presupunem că toţi cei care vor să fie
creştini l-ar acuza pe acest om de un mare păcat. Un creştin adevărat
ar spune: Oricare ar fi greşeala de care este acuzat acest om, şi dacă
el a comis-o sau nu, „Eu sunt”-ul din el trebuie respectat; adică el
trebuie să fie lăsat în seama karmei, a marii legi eare este cea
a Spiritului lui Christos. Trebuie deci încredinţat lui Christos
însuşi. Karma se întinde peste toată evoluţia; ca să spunem
aşa, pedeapsa pe care karma o impune omului o putem încredinţa
însăşi acestei evoluţii. Ne-am adresa poate pământului şi
am spune celor care acuză: Îngrijiţi-vă de voi înşivă!
Pământului îi revine sarcina de a formula pedeapsa. Noi o
vom înscrie deci în pământ, unde este oricum
înscrisă drept karmă!
„Iisus s-a dus la Muntele Măslinilor.
Şi la revărsatul zorilor se întoarse la templu şi întreg
poporul veni la El; şi El, aşezându-se, îi învăţa.
Atunci scribii şi fariseii i-au adus o femeie care fusese prinsă
în adulter şi, ţinând-o în picioare în mijlocul
poporului, I-au spus lui Iisus: Învăţătorule, această femeie a
fost prinsă în adulter; or, Moise ne-a poruncit în Lege să
omorâm cu pietre pe cei ce comit adulter; ce spui Tu?
Ei spuneau aceasta ca să-L poată învinui; dar Iisus s-a aplecat
şi scria cu degetul pe pământ. Fiindeă ei continuau să Îl
întrebe, ridicându-se, El le-a spus: Cine dintre voi este
fără de păcat să arunce cel dintâi cu piatra în ea. Apoi,
aplecându-se iar, scria pe pământ. Dar ei, mustraţi
în conştienţa lor, auzindu-L vorbind astfel, au ieşit afară unul
după altul, cei bătrâni ieşind primii. Şi astfel Iisus a rămas
singur cu femeia care stătea acolo, în mijloc. Atunci El s-a
ridicat şi, întrucât n-a văzut pe nimeni în jurul ei,
i-a zis: Femeie, unde sunt pârâşii tăi? Nimeni nu te-a
condamnat?”
El spune asta pentru a îndepărta orice judecată exterioară şi
pentru a face aluzie la karma interioară.
„Ea însă spuse: Nimeni, Doamne.”
Ea este încredinţată karmei sale; nu-i rămâne de făcut
decât un singur lucru: fără să se mai gândească la
pedeapsă, care i se împlineşte de la sine prin karmă, să se
corecteze.
„Dar Iisus spune: Nici eu nu te voi condamna. Mergi, şi de acum nu
mai păcătui!”
Vedem astfel cum ideea de karmă se leagă de ideea cea mai profundă
despre Christos şi de importanţa entității Sale pentru Pământ. –
Dacă aţi înţeles natura mea, spune El, atunci L-aţi înţeles
şi pe Cel a cărui fiinţă eu o exprim şi faptul că „Eu sunt”-ul aduce
compensare oricărei greşeli. Christos dă oamenilor independenţă şi
coeziune interioară.
Astăzi oamenii sunt încă foarte departe de a înţelege
creştinismul adevărat, lăuntric. Dar când ei vor învăţa să
înţeleagă ceea ce conține o operă precum Evanghelia după Ioan,
impulsurile aflate în ea îi vor pătrunde încetul cu
încetul; atunci, într-un viitor îndepărtat, se va
realiza idealul creştin.
Vedem astfel cum în epoca actuală vine să acţioneze pe
Pământ primul impuls care are ca scop dezvoltarea omului superior.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA103/GA103_CF07.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.