Faptul că un document precum Evanghelia după Ioan a rămas
neînţeles până în zilele noastre, acest fapt ţine de
întreaga noastră evoluţie materialistă. O cultură materialistă,
aşa cum s-a format ea treptat-treptat, nu putea înţelege deplin
această Evanghelie. Cultura spirituală care trebuie să înceapă cu
mişcarea antroposofică va înţelege în adevărata sa formă
spirituală tocmai acest document şi va pregăti ceea ce urmează să vină
în cursul epocii a şasea.
Celui care trece printr-o iniţiere creştină sau rosicruciană –
în general, celui care a trecut printr-o iniţiere – i se
revelează un fapt deosebit. Lucrurile care se petrec aici au pentru el
o semnificaţie dublă: una care se raportează la ceea ce se desfăşoară
în lumea exterioară şi alta prin care lucrurile care se petrec
în lumea fizică sunt semne ale unor evenimente spirituale, mari,
ample. Mă veţi înţelege deci de ce încerc să vă descriu
acum impresia pe care a avut-o cu un anumit prilej cel care a scris
Evanghelia după Ioan.
A existat în viaţa lui Christos Iisus un eveniment deosebit;
acest eveniment a survenit pe plan fizic. Cel care, în Evanghelia
după Ioan, face descrierea acestui eveniment o face însă ca un
iniţiat. De aceea, pentru el acest eveniment reprezintă în
acelaşi timp percepţiile şi rezultatele a ceea ce trăieşte el în
actul de iniţiere. Reprezentaţi-vă ultimul act al acestei iniţieri.
În vremurile de demult, candidatul la iniţiere era
adâncit, aşa cum am văzut, într-un somn letargic de trei
zile şi jumătate ce reprezentau cuprinsul a trei epoci şi jumătate. El
trecea în fiecare zi printr-o experienţă diferită a lumilor spirituale. În prima zi trecea prin anumite trăiri care lui i se
înfăţişau ca evenimente petrecute în lumile spirituale, a
doua zi altele, iar a treia zi altele. Or, ceea ce a văzut în
locul respectiv cel despre care este vorba aici este ceva ce este
întotdeauna vizibil unei facultăți de clarvedere: viitorul
omenirii. Dacă noi cunoaştem impulsurile viitorului putem să le
inoculăm prezentului şi, prin aceasta, să conducem prezentul la
întâlnirea cu viitorul.
Reprezentaţi-vă pe văzătorul acestor epoci. El resimţea semnificaţia
spirituală a acelui prim capitol despre care am vorbit,
începând cu chemarea care se aude răsunând: „Spune
acestui popor că Eu sunt «Eu sunt»-ul”, şi mergând
până la venirea lui Mesia. Ca un al doilea capitol, el vieţuia
felul în care omenirea urmează să fie pregătită treptat pentru a
primi spiritul sau Sinea spirituală, Manas-ul, în epoca a şasea.
Şi el vedea toate acestea într-o viziune astrală profetică. El
vieţuia nunta omenirii cu spiritul. Este o vieţuire importantă, pe care
însă omenirea o poate imprima în plan exterior doar prin
faptul că Christos a coborât în timp, în istorie.
Omenirea n-a trăit anterior într-o astfel de fraternitate, care
se naşte prin spiritul trezit în interior, unde domneşte pacea
între oameni. Mai înainte nu exista decât iubirea,
care era o iubire ce fusese pregătită în mod material, prin
legăturile de sânge. Această iubire se transformă treptat
în iubire spirituală şi această iubire spirituală coboară
în suflet. Încununarea celui de al treilea capitol al
iniţierii este deci celebrarea nunții omenirii cu Sinea spirituală sau
Manas-ul. Acest eveniment nu va veni decât la momentul potrivit,
când timpul pentru deplina întronare a impulsului lui
Christos se va fi copt. Până atunci însă vor predomina
legăturile care se bazează pe consangvinitate; până atunci
iubirea nu se va fi spiritualizat.
În toate documentele vechi în care se vorbeşte de numere
este cuprinsă taina numerelor. Citim: „Trei zile după aceea a fost
nunta din Cana Galileii...” Orice iniţiat ştie că prin aceste „trei
zile” se vrea a se spune ceva special. Ce anume vrea să se spună?
Autorul Evangheliei după Ioan indică faptul că aici nu este vorba numai
de o vieţuire reală, ci şi de o mare şi puternică profeţie. Această
nuntă simbolizează marea nuntă a omenirii care în inițiere se
dezvăluie în ziua a treia. În prima zi, iniţiatului i se
arată ceea ce s-a petrecut în prima epocă, la trecerea din epoca
a treia de cultură în cea de a patra; a doua zi i se arăta ceea
ce se petrece la trecerea din epoca a patra în cea de a cincea;
în a treia zi, ceea ce se va întâmpla când
omenirea va trece de la epoca a cincea la a şasea. Acestea sunt cele
trei zile ale iniţierii. Impulsul chiristic trebuia să aştepte
până la acest al treilea moment. Înainte de acesta nu
venise timpul ca el să poată acţiona.
În Evanghelia după Ioan se face aluzie la acel „mine şi tine”,
la acel „noi doi”. Textul nu conţine fraza absurdă: „Femeie, ce am eu
cu tine.” Când mama îi cere lui Christos să facă semnul,
minunea, El spune: „Ceasul meu încă nu venit”, pentru a acţiona
asupra căsătoriilor, adică de a-i a aduna pe oameni. Acest timp urmează
să vină. În prezent acționează încă ceea ce se
întemeiază pe legăturile de sânge; de aici şi aluzia la
relaţiile dintre mamă şi fiu la nuntă.
Când studiem astfel aceste texte, întreaga realitate
exterioară se detaşează pe un fundal spiritual plin de sens. Privirea
noastră se cufundă într-un adânc spiritual ca de prăpastie
atunci când încercăm să pătrundem ceea ce a dat omenirii un
iniţiat precum autorul Evangheliei după Ioan, ceea ce i-a putut da doar
pentru că Christos a inoculat impulsul Său evoluţiei omenirii.
Am văzut astfel că aceste texte trebuie să fie explicate nu prin
alegorii sau simbolisme seci, ci prin realitatea viziunilor astrale pe
care le contemplă iniţiatul. Aici nu este vorba doar de o interpretare
simbolică, ci de ceea ce vieţuieşte un iniţiat. Dacă nu ar fi aşa,
atunci ar fi cu totul firesc ca cei care stau acolo, afară, să spună că
ştiinţa spiritului nu aduce nimic în plus decât nişte
interpretări alegorice! Dacă, dimpotrivă, aici aplicăm interpretarea
spiritual-ştiințifică, aşa cum tocmai am văzut acum, atunci
înțelegem cum acţionează impulsul lui Christos în
sânul omenirii pe parcursul acestor trei zile cosmice, de la
epoca a treia la a patra, apoi de la a patra la a cincea şi, în
fine, de la a cincea la a şasea. Şi privim atunci această evoluţie
în sensul Evangheliei după Ioan, astfel încât ne
spunem: Impulsul lui Christos a fost atât de uriaş
încât omenirea nu l-a înţeles până în
prezent decât într-o mică măsură şi nu-l va putea
înţelege deplin decât într-un timp viitor.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA103/GA103_CF10.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.