Când lăsăm să acţioneze asupra noastră
Evanghelia după Marcu în toată simplitatea ei, această
personalitate a Botezătorului ne face o impresie profundă. Dar numai
dacă o abordăm în lumina ştiinţei spiritului ea ni se dezvăluie
în toată măreţia.Pentru a pătrunde mai adânc bazele pe care se întemeiează creştinismul şi Misteriul de pe Golgota, vom privi din punct de vedere spiritual-ştiinţific figura lui Ioan Botezătorul în legătură cu profetul Ilie.
În Biblie citim că Ilie provoacă întregul anturaj, întregul popor al regelui Ahab în rândul căruia a trăit, pentru a se opune preoţilor lui Baal, adversarii săi. El ridică două altare, pune pe unul din ele jertfa lui, pe celălalt preoţii lui Baal punându-şi-o pe a lor, după care arată cât este de neimportant tot ceea ce fac preoţii lui Baal, adversarii lui, fiindcă la Dumnezeul Baal nimic nu prezintă valoare spirituală, în timp ce la jertfa lui se arată imediat măreţia şi importanţa lui Iahve sau Iehova. Ilie obţine astfel o victorie asupra preoţilor lui Baal. După aceea ni se relatează o întâmplare neobişnuită: ni se spune că regele Ahab are un vecin, Nabot, care are o vie pe care regele Ahab vrea s-o obţină, dar că Nabot, considerând-o o moştenire sacră de la părinţii săi, nu vrea s-o vândă. Ne găsim deci în prezenţa a două fapte: pe de o parte, ni se spune că regina Izabela
devine duşmanul lui Ilie şi că ea va avea grijă ca el să fie
omorât, la fel cum preoţii lui Baal, adversarii săi, au fost
omorâţi pe altar atunci când el i-a învins. Dar, aşa
cum spune Biblia, această moarte urzită de Izabela nu s-a produs.
Dimpotrivă, se întâmplă altceva. Nabot, vecinul regelui,
este convocat la un fel de sărbătoare de ispăşire, la care au fost
invitate de asemenea şi alte personaje ale statului, şi cu această
ocazie el este asasinat la instigarea Izabelei (1 Regi 18-21).Biblia pare deci să ne spună că Nabot a fost omorât de Izabela; Izabela însă nu a declarat că vrea să-l omoare pe Nabot, ci că îl va omorî pe Ilie. Faptele deci nu concordă. Aici intervine investigaţia ocultă şi ne dă cheia enigmei. Ea ne spune că Ilie avea un spirit atotcuprinzător,
care parcurge oarecum invizibil
ţara lui Ahab, şi că din când în când el ia în
posesie sufletul lui Nabot; astfel Nabot este personalitatea fizică a
lui Ilie, iar atunci când vorbim de personalitatea lui Nabot
vorbim în realitate de personalitatea fizică a lui Ilie. Ilie,
în sensul Bibliei, este personalitatea invizibilă, iar Nabot este
expresia, forma ei vizibilă în lumea fizică. Dacă pătrundem spiritul operei lui Ilie în toată amploarea sa, dacă lăsăm să acţioneze asupra noastră întregul spirit al lui Ilie, aşa cum ne apare el în Biblie, ne dăm seama că în el se concentrează spiritul întregului popor vechi evreu, că el conţine tot ceea ce însufleţeşte şi frământă acest popor vechi evreu. Noi putem să-l considerăm ca spiritul poporului vechi evreu. Ilie este prea mare ‒ investigaţia spiritual-ştiinţifică ne arată clar acest lucru ‒ pentru a putea locui în întregime în sufletul făpturii sale fizice, în sufletul lui Nabot.
El pluteşte în jurul acestei forme
ca într-un nor, dar nu stă numai în Nabot, ci parcurge
întreaga ţară, asemenea unei forţe elementare şi acţionează
în ploaie şi în razele Soarelui. Aceasta ne apare în
descrierea din Biblie, unde se spune încă de la început că
seceta şi arşiţa stăpâneau întreaga ţară, dar că ele au
încetat datorită măsurilor luate de Ilie, măsuri bazate pe
legăturile care-l uneau cu lumile divin-spirituale. Astfel a fost adus
un remediu mizeriei care pustia ţara. Ilie acţionează ca un element, ca
o lege a naturii însăşi. Și pentru a cunoaşte puterea care se
exercita prin spiritul lui Ilie, cel mai bine ar fi să ne lăsăm
pătrunşi de descrierea lui Iahve sau Iehova din Psalmul 104, unde el ne
apare asemenea unei zeităţi a naturii care acţionează prin toate
lucrurile. Este evident că Ilie nu trebuie să fie identificat cu
această zeitate însăşi; el este imaginea pământească a
acesteia, care este în acelaşi timp sufletul vechiului popor
evreu. Este un fel de Iehova diferit, un fel de Iehova pământesc,
sau, în termenii Vechiului Testament, el este precum faţa lui
Iehova.
Astfel privite lucrurile, ni se revelează şi mai clar că acelaşi spirit care trăieşte în Ilie-Nabot, reapare în Ioan Botezătorul. Cum acţionează el acum în Ioan Botezătorul?
În Biblie şi în special în Evanghelia după Marcu, el acţionează prin botez. Și ce este în realitate acest botez?; în ce scop îl face Ioan Botezătorul persoanelor care vin la el pentru a fi botezate? Pentru a răspunde acestei întrebări să vedem puţin care este acţiunea produsă prin botez. ‒ Neofitul era scufundat complet în apă. Atunci se producea în el ceea ce se întâmplă totdeauna când primeşti un şoc violent şi te afli în mod brusc în pericol de moarte, de exemplu când cazi în apă şi eşti în pericol de a te îneca, sau la o prăbuşire în prăpastie în munţi. Atunci se produce o desprindere
parţială a corpului eteric. Ieşind
astfel din corpul fizic, corpul eteric provoacă ceea ce intervine
întotdeauna imediat după moarte: un fel de viziune retrospectivă
a întregii existenţe trecute. Acesta este un fapt bine cunoscut,
descris adesea chiar de gânditorii materialişti din epoca
noastră. Or, când Ioan boteza în Iordan se
întâmpla ceva asemănător. Neofiţii erau scufundaţi în
apă. Nu era un botez asemănător cu ceea ce se face în zilele
noastre; această scufundare completă provoca o desprindere a corpului
eteric, astfel încât neofiţii vedeau mai mult decât
ar fi putut înţelege cu ajutorul inteligenţei lor obişnuite. Ei
îşi vedeau în spirit viaţa lor şi influenţele din spiritual
care o determinaseră. Ei vedeau şi ceea ce propovăduia Ilie, şi anume
că era veche s-a împlinit şi că era nouă trebuia să
înceapă. Prin observaţia clarvăzătoare din timpul scufundării
pentru botez, care dura câteva clipe, ei puteau vedea că omenirea
a ajuns la o răscruce în evoluţia sa; ceea ce oamenii au cunoscut
în epocile vechi, când erau conduşi de fiinţa
sufletului-grup, s-a sfârşit aproape complet; trebuiau să
intervină raporturi cu totul noi. În corpul eteric eliberat, ei
vedeau că în omenire trebuie să coboare un impuls nou, facultăţi
noi.
Botezul lui Ioan devenea astfel un act de cunoaştere. „Schimbaţi-vă felul de-a gândi, nu vă întoarceţi privirile voastre doar în urmă, unde încă mai este posibil să priveşti, ci îndreptaţi-le în altă parte: Dumnezeul care se poate manifesta în Eul omenesc este aproape; Împărăţia lui Dumnezeu se apropie!“ Ioan Botezătorul nu numai propovăduia oamenilor Împărăţia lui Dumnezeu, ci le da ocazia, prin botezul în Iordan, să recunoască ei înşişi aceasta. Cei ce fuseseră botezaţi ştiau de acum prin propria lor experienţă clarvăzătoare, oricât de trecătoare a fost ea, că vorbele sale erau exprimarea unui fapt istoric universal.
Spiritul lui Ilie, care acţiona de asemenea în Ioan Botezătorul, ni se arată în adevărata lumină numai când avem în vedere acest aspect. El ne apare ca spiritul însuşi al poporului evreu, al poporului Vechiului Testament. Dar ce fel de spirit era acesta? El era într-o oarecare măsură spiritul Eului; dar acest spirit al Eului nu apărea acolo ca un spirit al unui om individual, personal, ci ca spiritul întregului popor. El era spiritul nediferenţiat, neindividualizat. Ceea ce trebuia să se afle mai târziu în fiecare om sub o formă
individuală, la Ilie
era încă sufletul-grup al vechiului popor evreu. Sufletul
individual, care trebuia să coboare în fiecare piept omenesc
când s-a apropiat era ioaneică, era încă în lumile
spirituale. El nu putea trăi încă în Ilie astfel
încât să coboare în persoana individuală a lui Nabot,
ci numai să plutească în jurul ei. În Ilie-Nabot el se
manifesta însă cu mai mare claritate decât în cadrul
altui membru al vechiului popor evreu. Faptul că acest spirit, care
plutea oarecum deasupra oamenilor şi a istoriei lor, trebuia să-şi facă
tot mai mult intrarea în fiecare piept omenesc constituie marele
eveniment pe care îl anunţa însuşi Ilie-Ioan când
spunea, în timp ce boteza: Ceea ce până acum se afla doar
în lumea spirituală şi acţiona de sus trebuie să primiţi în
sufletul vostru ca impulsuri din Împărăţia cerurilor ce străbat
până în inima oamenilor. ‒ Spiritul lui Ilie arată că
trebuie el însuşi să intre multiplicat în inima oamenilor
pentru ca, încetul cu încetul, aceştia să poată asimila
de-a lungul evoluţiei pământeşti
impulsul lui Christos. Sensul
profund al botezului oficiat de Ioan Botezătorul este că Ilie era gata
să pregătească terenul pentru venirea lui Christos. „Eu vreau să-I fac
loc, să-I pregătesc calea în inima oamenilor; nu mai vreau să
plutesc doar în jurul oamenilor, ci să pătrund în inima
lor, pentru ca şi El să poată de asemenea pătrunde în ei“ ‒ iată
ce era cuprins în fapta botezului în Iordan a lui Ioan.Date fiind aceste împrejurări, putem foarte bine să ne aşteptăm ca în Ioan Botezătorul să se arate într-un fel ceva asemănător cu ceea ce am observat la Ilie; şi anume, ceva ce este mai mult decât persoana lui Ioan Botezătorul, ceva ce depăşeşte această personalitate individuală şi acţionează peste aceasta, ca o aură, ca o atmosferă ce trăieşte printre oamenii în mijlocul cărora se afla. Aşa cum Ilie acţiona ca o atmosferă, la fel ne putem aştepta ca el să acţioneze în Ioan Botezătorul, ca o atmosferă. Ne mai putem aştepta şi la altceva: ca entitatea spirituală a lui Ilie, care acum este legată de persoana lui Ioan Botezătorul, să continue să acţioneze spiritual şi când
acesta încetează de-a mai fi.
Or, ce urmăreşte această fiinţă spirituală? Ea vrea să pregătească
drumul lui Christos. Este deci posibil ca Ioan Botezătorul să dispară
fizic, dar fiinţa sa suprasensibilă să rămână, ca atmosferă
spirituală, în regiunea unde a acţionat şi ca tocmai această
atmosferă să pregătească terenul pe care Christos va putea să-şi
îndeplinească misiunea Sa. Cu alte cuvinte, se poate spune: Ioan
Botezătorul nu mai este acolo, dar spiritul lui Ilie care trăia
în el este prezent, şi în atmosfera rămasă după plecarea
lui Christos Iisus poate acţiona cel mai bine, îşi poate revărsa
cel mai bine cuvintele Sale. În această atmosferă care a rămas
acolo, în atmosfera lui Ilie El îşi poate imprima cel mai
bine faptele Sale. Ne putem aştepta la aşa ceva. Or, ce spune
Evanghelia după Marcu?Este extrem de caracteristic să găsim în ea indicat de două ori ceea ce tocmai am arătat. Prima dată se spune: După ce Ioan a fost prins, Iisus a venit în Galileea, propovăduind Evanghelia Împărăţiei lui Dumnezeu (1.14). Ioan a fost deci închis, ceea ce înseamnă că persoana sa fizică a fost împiedicată iniţial să acţioneze; dar în atmosfera pe care el a creat-o
pătrunde acum făptura lui Christos Iisus. Acelaşi lucru se produce
în mod semnificativ şi a doua oară, lucru ce dă o grandoare
aparte Evangheliei după Marcu. Trebuie numai să citeşti în mod
corect. În capitolul şase găsiţi descris felul cum regele Irod a
pus să fie decapitat Ioan Botezătorul. Dar, lucru straniu, după ce
persoana fizică a lui Ioan Botezătorul a fost nu numai închisă,
ci şi suprimată, au început a se face tot felul de supoziţii.
Unora li se părea că forţa magică în virtutea căreia acţiona
Christos provenea din faptul că Christos Iisus ar fi fost Ilie
însuşi sau unul din profeţi. Conştienţa zbuciumată a lui Irod
îi înspiră acestuia un presentiment foarte straniu. Atunei
când i se relatează tot ceea ce face Christos, el spune: „Este
Ioan căruia eu am pus să-i taie capul; el s-a sculat din morţi“ (6,
16). Irod simte că Ioan Botezătorul, deşi a dispărut ca persoană
fizică, e încă prezent. El simte că atmosfera sa, spiritualitatea
sa este încă acolo, ea nefiind alta decât spiritualitatea
lui Ilie. Conştienţa încărcată îl
face pe Irod să simtă că
Ioan Botezătorul, adică Ilie, trăieşte. Apoi se spune ceva neobişnuit,
şi anume că Christos Iisus vine tocmai în regiunea unde a
acţionat Ioan Botezătorul, după ce acesta a murit. Aici se află un
pasaj remarcabil, pe care vă rog să-l luaţi în mod deosebit
în considerare şi peste care nu ne este îngăduit să trecem;
căci cuvintele Evangheliei nu sunt nişte accesorii retorice;
evangheliştii nu erau jurnalişti. Se spune într-adevăr ceva
foarte important. Christos îşi face apariţia printre adepţii şi
discipolii lui Ioan Botezătorul şi acest lucru este exprimat în
cuvinte care trebuie bine cântărite: „Atunci Iisus ieşind a văzut
o mulţime mare“ ‒ aici nu poate fi vorba decât de ucenicii lui
Ioan Botezătorul ‒ „şi i s-a făcut milă de ei...“. De ce milă? Fiindcă
ei îşi pierduseră maestrul, fiindcă nu-l mai aveau pe Ioan
Botezătorul, de care se spune că tocmai îi îngropaseră
corpul decapitat. Şi se spune încă şi mai clar: „…căci erau ca
nişte oi fără păstor, şi a început să-i înveţe multe
lucruri“ (6, 34). Nu se poate exprima mai clar că Christos îi
învăţa pe ucenicii lui Ioan Botezătorul. El îi învaţă
fiindcă spiritul lui Ilie, care era în acelaşi timp spiritul lui
Ioan Botezătorul, acţiona încă printre ei. Astfel, într-un
loc important al Evangheliei după Marcu se subliniază din nou cu forţă
dramatică că spiritul lui Christos Iisus intervine pe terenul pregătit
de spiritul lui Ilie-Ioan.Aşa ne apare Ioan Botezătorul, şi este bine să-l simţim aşa atunci când deschidem Evanghelia după Marcu, când citim primele cuvinte şi apoi cele ce urmează în capitolul al şaselea. Biblia nu este o carte făcută să acţioneze precum cărţile ştiinţifice moderne, unde se află „clar“ etalat sub ochii cititorului ‒ aşa se spune explicit ‒ ceea ce el trebuie să citească. Structura compoziţională grandioasă a Bibliei, alcătuirea compoziţional-artistică ocultă a ei ascunde multe fapte misterioase. Şi în ceea ce priveşte entitatea Botezătorului Biblia ascunde multe taine îndărătul acestei compoziţii artistice oculte. V-aş face atenţi asupra uneia din ele, pe care dumneavoastră probabil o veţi lua ca un adevăr afectiv, un adevăr cu valoare de presentiment, din care însă, dacă admiteţi şi alte adevăruri adresate intelectului, veţi putea vedea că în Biblie avem tot ceea ce ne poate arăta raportul spiritului sau sufletului lui Ilie faţă de spiritul sau sufletul lui Ioan Botezătorul. Să vedem care este acest raport şi să încercăm, cât se poate mai pe scurt, să lăsăm să acţioneze asupra noastră un pasaj din Vechiul Testament ce se referă la Ilie:
„Și
s-a sculat el şi s-a dus la Sarepta. Și când a ajuns la porţile
cetăţii iată o femeie văduvă aduna vreascuri şi a chemat-o Ilie şi i-a
zis: Adu-mi puţină apă ca să beau!
Și s-a dus ca să-i aducă, dar Ilie a strigat-o şi i-a zis: Adu-mi şi o bucată de pâine să mănânc!
Ea însă a zis: Viu este Domnul Dumnezeul tău, n-am nicio fărâmitură de pâine, ci numai o mână de făină într-un vas şi puţin untdelemn într-un urcior. Şi iată, am adunat câteva vreascuri şi mă duc să o gătesc pentru mine şi pentru fiul meu şi apoi să mâncăm şi să murim!
Atunci i-a zis Ilie: Nu te teme, ci du-te şi fă cum ai zis; dar fă mai întâi de acolo o turtă pentru mine şi adu-mi-o, iar pentru tine şi pentru fiul tău vei face mai pe urmă.
Căci aşa zice Domnul Dumnezeul Iui Israel: Făina din vas nu va scădea şi untdelemnul din urcior nu se va împuţina până în ziua când va da Domnul ploaie pe Pământ!
Şi s-a dus ea şi a făcut aşa cum a zis Ilie; şi s-a hrănit ea şi el şi casa ei o bucată de vreme.
Căci făina din vas n-a scăzut şi untdelemnul din urcior nu s-a împuţinat, după cuvântul Domnului grăit prin Ilie! “
(3 Regi 17, 10‒16)
Această istorioară ne descrie deci cum Ilie ajunge la o văduvă şi
cum acolo are loc o stranie înmulţire a pâinii. Datorită
prezenţei spiritului lui Ilie, lipsurile dispar, cu toate că exista
puţină pâine. Pâinea se înmulţeşte în momentul
în care spiritul lui Ilie intră la văduvă. Datorită lui se
produce o înmulţrire a pâinii, un dar de pâine. Şi
acum să vedem ce scrie în capitolul şase al Evangheliei după
Marcu. Aici este povestit mai întâi cum Irod a pus să i se
taie capul lui Ioan Botezătorul, apoi cum Christos Iisus a venit la
ucenicii lui Ioan. Să lăsăm acum să acţioneze asupra sufletului nostru
acest capitol. Și s-a dus ca să-i aducă, dar Ilie a strigat-o şi i-a zis: Adu-mi şi o bucată de pâine să mănânc!

Ea însă a zis: Viu este Domnul Dumnezeul tău, n-am nicio fărâmitură de pâine, ci numai o mână de făină într-un vas şi puţin untdelemn într-un urcior. Şi iată, am adunat câteva vreascuri şi mă duc să o gătesc pentru mine şi pentru fiul meu şi apoi să mâncăm şi să murim!
Atunci i-a zis Ilie: Nu te teme, ci du-te şi fă cum ai zis; dar fă mai întâi de acolo o turtă pentru mine şi adu-mi-o, iar pentru tine şi pentru fiul tău vei face mai pe urmă.
Căci aşa zice Domnul Dumnezeul Iui Israel: Făina din vas nu va scădea şi untdelemnul din urcior nu se va împuţina până în ziua când va da Domnul ploaie pe Pământ!
Şi s-a dus ea şi a făcut aşa cum a zis Ilie; şi s-a hrănit ea şi el şi casa ei o bucată de vreme.
Căci făina din vas n-a scăzut şi untdelemnul din urcior nu s-a împuţinat, după cuvântul Domnului grăit prin Ilie! “
(3 Regi 17, 10‒16)
„Şi,
ieşind din corabie, Iisus a văzut mulţime mare şi I s-a făcut milă de
ei, căci erau ca nişte oi fără păstor, şi a început să îi
înveţe multe.
Dar făcându-se târziu, ucenicii Lui, apropiindu-se, I-au zis: Locul e pustiu şi ceasul e târziu;
Slobozeşte-i, ca mergând prin cetăţile şi prin satele dimprejur să-şi cumpere de mâncare.
Răspunzând, El le-a zis: Daţi-le voi să mănânce. Şi ei I-au zis: Să mergem noi să cumpărăm pâini de două sute de dinari şi să le dăm să mănânce?
Iar El le-a zis: Câte pâini aveţi? Duceţi-vă şi vedeţi. Și după ce au văzut, I-au spus: Cinci pâini şi doi peşti.
Și El le-a poruncit să-i aşeze pe toţi cete, cete, pe iarba verde.
Şi au şezut cete, cete, câte o sută şi câte cincizeci.
Și luând cele cinci pâini şi cei doi peşti, privind la cer, a binecuvântat şi a frânt pâiraile şi le-a dat ucenicilor, ca să le pună înainte, asemenea şi cei doi peşti i-a împărţit tuturor.
Şi au mâncat toţi şi s-au săturat...“ (6, 34‒42)
Dumneavoastră cunoaşteţi această povestire: o înmulţire a
pâinilor tot prin spiritul lui Ilie-Ioan. 
Dar făcându-se târziu, ucenicii Lui, apropiindu-se, I-au zis: Locul e pustiu şi ceasul e târziu;
Slobozeşte-i, ca mergând prin cetăţile şi prin satele dimprejur să-şi cumpere de mâncare.
Răspunzând, El le-a zis: Daţi-le voi să mănânce. Şi ei I-au zis: Să mergem noi să cumpărăm pâini de două sute de dinari şi să le dăm să mănânce?
Iar El le-a zis: Câte pâini aveţi? Duceţi-vă şi vedeţi. Și după ce au văzut, I-au spus: Cinci pâini şi doi peşti.
Și El le-a poruncit să-i aşeze pe toţi cete, cete, pe iarba verde.
Şi au şezut cete, cete, câte o sută şi câte cincizeci.
Și luând cele cinci pâini şi cei doi peşti, privind la cer, a binecuvântat şi a frânt pâiraile şi le-a dat ucenicilor, ca să le pună înainte, asemenea şi cei doi peşti i-a împărţit tuturor.
Şi au mâncat toţi şi s-au săturat...“ (6, 34‒42)
Biblia nu vorbeşte clar, în sensul de astăzi al cuvântului „clar“ ; dar ceea ce ea are de zis o ascunde în elementul compoziţional. Cine înţelege ce înseamnă un adevăr cu valoare de presentiment, acela va poposi cu simţirea sa în dreptul acelor pasaje în care se vorbeşte de faptul că Ilie vine la văduvă şi înmulţeşte pâinea şi unde Ilie cel din nou născut părăseşte corpul fizic, iar Christos Iisus înfăptuieşte în atmosfera sa spirituală, într-o formă nouă, ceea ce poate fi numit o înmulţire a pâinii.
În această progresie se succed etapele în Biblie, de această manieră sunt legăturile interioare din cadrul ei. Ele ne arată că aşa-zisa „compilare de fragmente disparate din Biblie“ este doar o s
peculaţie goală a oamenilor de ştiinţă, şi că printr-o cunoaştere adevărată a ei este posibil să recunoaştem în întreaga Biblie un spirit compoziţional unitar, indiferent care este acest spirit unitar care a compus-o. Acum avem în faţă figura Botezătorului.
Foarte ciudată este şi plasarea Botezătorului însuşi în opera lui Christos Iisus. De două ori ni se indică, aşadar, că Christos Iisus pătrunde în atmosfera, în aura Botezătorului atunci când persoana fizică a acestuia trece din ce în ce mai mult în plan secund şi în cele din urmă atunci când el părăseşte complet planul material. Evanghelia după Marcu ne indică apoi în termeni foarte clari cum prin intervenţia lui Christos Iisus în atmosfera spirituală a lui Ilie-Ioan totul se schimbă, în lume coboară un impuls cu totul nou.
Sensul profund al Evangheliei după Marcu este acesta: să arate cum fiinţa lui Christos pătrunde, umple complet persoana fizică a lui Iisus din Nazaret şi că ea acţionează în ceea ce noi recunoaştem a fi Eul general omenesc. Ce li se pare aşadar atât de cumplit demonilor care îi posedă pe oameni când le apare Christos? Este faptul că ei trebuie să recunoască: „Tu eşti cel ce-L poartă pe Dumnezeu în sine“; ei recunosc în persoana Lui o putere divină, care îi constrânge să-şi dezvăluie
identitatea şi
să se retragă din oameni, în viriutea forţelor pe care le conţine
personalitatea umană (l, 24; 3, 11; 5, 7). De la primele capitole ale
Evangheliei după Marcu, figura lui Christos ne apare într-un fel
ca opunându-se celei a lui Ilie-Nabot şi chiar celei a lui
Ilie-Ioan. Într-adevăr, în timp ce în aceştia
elementul însufleţitor nu poate locui complet, în Christos
Iisus acest element însufleţitor este conţinut în
întregime. De aceea Christos Iisus, deşi în El trăieşte un
principiu cosmic, stă în acelaşi timp în faţa oamenilor,
chiar şi în faţa acelora pe care-i vindecă, şi ca o personalitate
omenească individuală.Oamenii uită pur şi simplu un lucru, şi anume că ei ar trebui să ia cu totul în serios cuvântul evoluţie, pe care îl au atât de des pe buze, că pentru ca omenirea să poată să-şi atingă ţelul trebuie să înţeleagă că tot ceea ce există este într-o evoluţie şi că n-ar trebui să ne punem problema unui plan, pe care ştiinţele actuale l-ar elabora dacă ea ar crea o lume. Fiindcă se uită asta nu se mai ştie că întreaga
constituţie a omului,
îmbinarea corpurilor mai fine, era altădată cu totul alta. Dacă
am şti aceasta n-am mai încerca să aplicăm metodele ştiinţelor
naturii la personalitatea umană. Deoarece corpul eteric era mult mai
activ, mult mai viguros decât este astăzi, atunci se putea
acţiona cu totul altfel asupra corpului fizic, prin mijlocirea corpului
eteric. Era o cu totul altă acţiune decât astăzi, atunci
când se vindeca ‒ foarte anost spus ‒ cu „sentimente“, când
sentimentul se revărsa de la un individ la altul. Atâta timp
cât corpul eteric era încă mai puternic şi stăpânea
corpul fizic, efectele a ceea ce se cheamă astăzi un tratament
psiho-spiritual erau mult mai mari. Oamenii erau constituiţi diferit şi
trebuiau deci vindecaţi în mod diferit. Când se ignoră
aceasta, se spune precum savanţii naturalişti: Noi nu mai credem
în minuni; şi ceea ce se spune aici despre vindecări ţine de
miracol, iar aşa ceva trebuie scos din text. Un teolog luminat se poate
afla azi într-o situaţie foarte stânjenitoare: pe de o
parte i-ar plăcea să creadă tot ce spun textele sacre, dar pe de altă
parte se lasă influenţat de prejudecata modernă că nu se poate
tămădui
în acest mod, că acestea ar fi „minuni“. Apoi începe să dea
tot felul de explicaţii dacă miracolele sunt posibile sau nu. Pur şi
simplu nu avem în vedere un lucru, şi anume că pentru oamenii de
altădată tot ce este descris până la capitolul şase al
Evangheliei după Marcu nu era nimic miraculos, după cum noi nu ne
gândim la miracol atunci când vedem o funcţie oarecare a
organismului omenesc că este influenţată de cutare sau cutare
medicament. Nimeni nu s-ar fi gândit atunci la vreo minune dacă
ar fi văzut pe cineva că întinde mâna deasupa unui lepros
şi i-ar fi spus: Eu o vreau, fii purificat! Vindecarea se producea
datorită constituţiei absolut naturale existentă în Christos şi
care se revărsa din abundenţă asupra bolnavului. Acestea nu ar mai
acţiona astăzi, pentru că raporturile dintre corpul eteric şi corpul
fizic ale omului au devenit cu totul altele. Pe atunci însă aşa
vindecau medicii. Nu este deci de mirare că Christos Iisus vindeca
leproşii prin mila pe care o încerca pentru ei şi prin punerea
mâinilor. Acesta era un lucru cu totul natural în epoca
aceea.sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA139/GA139_CF03.html



