1.
Starea de bine mintală grăbeşte refacerea fizică
Este regula numarul unu, şi toate celelalte sunt detalii ale
ei. Starea de bine mental grăbeşte refacerea fizică… Sănătatea noastră este o
funcţie a psihicului şi a gândirii pozitive. Omul este ceea ce gândeşte. O
gândire care selectează afecte pozitive, o gândire bazată pe mulţumire fermă va
asigura o sănătate bună sau o recuperare rapidă. Aceasta se întâmplă deoarece
trăim într-o lume în care pierdem adesea condiţia sănătăţii celei bune. Mulţumirea
lăuntrică este garantul păstrării acestei stări.
Cum se poate dobândi mulţumirea? Mută mintea de la „veacul
acesta“ şi mintea se va schimba. Întrebaţi-vă: suntem mulţumiţi? Există o
relaţie între mulţumire şi inteligenţă, între mulţumire şi înţelegere. Dacă eşti
tipul cerebral, întâi înţelegi lumea şi eşti mulţumit că lumea este ceea ce
este. Dacă aparţii tipului intuitiv, afectiv, întâi îţi creezi starea de mulţumire,
şi va urma înţelegerea. Depinde carui tip mental îi aparţii. Dacă dominantă
este cea intuitivă, atunci creează-ţi o stare de mulţumire; din ea va rezulta
inteligenţa. Dacă dominantă este cea cerebrală, atunci înţelegerea creează mulţumire.
Este un fapt valabil şi în relaţia dintre doi oameni, doi soţi.
V-aţi pus vreodată întrebarea de ce apar frecvent situaţii conflictuale între
soţi? Pentru că nici unul nu înţelege natura celuilalt. De pildă, femeia
trebuie înţeleasă din punct de vedere al dinamicii afective. Oscilând între
închidere şi deschidere. Ca să se refacă afectiv, uneori femeia se închide, se
retrage în sine, pare mâhnită. Bărbatul o vede închisă şi retrasă şi atunci se
gândeşte că sentimentele ei faţă de el s-au răcit. Dar acel bărbat nu înţelege
ca aşa-zisa răceală a femeii este o fază naturală, prin care ea trebuie să
treacă pentru a-şi reface comportamentul afectiv.
Dinamica masculină este alta, oscilând între fugă şi
revenire. Ca să-şi refacă afectivitatea, bărbatul fuge. Iata de ce, atunci când
vede un bărbat „fugind“, femeia n-ar trebui să se teamă că
sentimentele lui faţă de ea s-au răcit; ea ar trebui să ştie că dinamica lui
afectivă se reface prin fugă. Aceasta idee nu trebuie înţeleasă eronat, cum că
cei care fug au şi dreptate s-o facă. Fuga poate fi exprimată divers — un
bărbat „fuge“ în cititul presei, e absent din casă. E şi asta o fugă.
Sau „fuge“ să joace table cu vreun vecin. Sau „fuge“ la
mănăstire, dacă este mai pios. Femeia trebuie să înţeleagă că bărbatul are, la
un moment dat, nevoie să „fuga“. Înţelegerea faptului că asemenea
stări sunt naturale ar putea evita numeroase conflicte, conflicte care
generează ulterior perturbări de personalitate ale membrilor familiei — fie
localizate pe termen scurt, fie cu amprentă de durată aspra copiilor.
Psihologii au explicat deja că majoritatea impasurilor pe
care le vor avea copiii noştri mai târziu, sunt cauzate de conflictele din
familie, aparute în perioada copilariei. Aceasta este, deci, prima regulă:
sănătatea este o consecinţă a binelui mental. Iar acest bine mental are la bază
înţelegerea şi starea de mulţumire. Nu de automulţumire, ci acea mulţumire
care, la urma urmei, înseamnă înţelegere.
2.
Nu considera boala ca o pedeapsă pentru păcate
Unii consideră boala ca fiind o pedeapsă pentru păcate:
aceasta este o dovadă de slabire psihică. Omul bolnav se reface mai greu,
atunci când consideră că a fost batut de Dumnezeu, şi că Atotputernicul i-a dat
boala, în chip de pedeapsă. Dar dacă boala nu este o pedeapsă pentru păcate, ce
este ea, atunci? Putem vorbi despre boală ca fiind o oprire de la pacat, o
informaţie, o atenţionare ca am încălcat o lege. Într-o carte celebră, care se
cheama Calatorie înspre soare apune, personajul principal este o
maimuţă. O maimuţă poznaşă, născută dintr-o piatră. Ea se duce sa caute iniţierea.
Un maestru o ajută să obţină iniţierea şi astfel, ea a devenit „egala
cerului“, nemuritoare. Însă, cu toate că era nemuritoare, maimuţa tot
facea pozne. Tot aşa e şi situaţia omului: deşi dobândeşte atâta ştiinţă,
sălbaticia din el nu dispare. Ei bine, această maimuţă, ajungand la un moment
dat în cer, face tărăboi printre sfinţi, răstoarnă nişte cazane unde se fierbea
elixirul vieţii, strică nişte tocmeli… Sfinţii se supară şi se plâng lui
Dumnezeu, că o maimuţă întoarce totul cu susul în jos. Şi atunci Dumnezeu îi
spune lui Buddha: „Ia tu maimuţa asta, că e din India, e din ţara ta. Ia-o şi
da-i un leac să se astâmpere!“ Şi Buddha a luat un cerculeţ de fier, l-a
pus pe capul maimuţei şi l-a fixat bine, ca ea să nu şi-l poata da jos,
spunându-i: „De câte ori vei calca o lege divină, cercul te vă strange!“
Şi a venit maimuţa pe Pământ; cum facea o pozna mare, cerculeţul o strângea şi
atunci se cuminţea.
Iată deci că durerea ei de cap nu era o pedeapsă, ci o
informaţie că a încălcat o lege sacră, o lege împotriva vieţii. Noi nu ştim că,
în realitate, am încălcat o lege, iar că dacă ne-am corecta atitudinea şi n-am
mai încălca legea, ne-ar lăsa durerea de cap, fără pastile şi fără doctor. Iată
deci că boala nu e o pedeapsă pentru păcat, ci o oprire de la păcat.
S-a pus adesea întrebarea: „De ce ne imbolnavim?“
Un răspuns ar fi că ne îmbolnăvim ca să ne amintim de Dumnezeu. Întotdeauna
când suntem bolnavi, ne amintim de Dumnezeu. Putem spune că, de fapt, ne
îmbolnăvim ca să ne smerim, ca să ne aducem aminte că suntem trecători. În
afara de asta, de ce ne mai îmbolnăvim? Ne îmbolnăvim ca să smulgem tandreţe.
În lumea aceasta, în care toţi sunt grăbiţi, nimeni nu vrea, nu are timp să ne
dea tandreţe. Atunci, inconştient, ce facem? Ne îmbolnăvim, ca să smulgem
tandreţe, căldură. Le amintim celor din jur că ne datorează căldură, căci ei
uită! Toţi datorăm ceva semenilori noştri.
3.
Boala nu trebuie privită ca o catastrofă, ci ca un prilej de introspecţie, de
linişte, de întrerupere a gândurilor
Definiţia păcatului o ştim. Păcatul reprezintă grijile şi
încălcarea celor trei legi universale revelate. Dacă până acum nu ştiaţi foarte
limpede ce înseamnă „păcat“, iată o definiţie care să vă ajute. Păcat
înseamnă sa-ţi faci griji — dacă-ţi faci griji, ai păcate. Grijile ne împuţinează
liniştea, împuţinează viaţa. „Rumegarea“ gândurilor slăbeşte omul.
Boala prilejuieşte această întrerupere a grijilor; este o oprire forţată din „mecanica
păcatului“, din mecanica vieţii pline de păcate. Există o a 11-a poruncă —
noi ştim doar 10, pe care le-am interiorizat şi după care ne conducem. Porunca
a 11-a apare ca un verset în Psalmul 45 şi sună aşa: „Opreşte-te şi cunoaşte!“;
„Opriţi-vă şi cunoaşteţi că Eu sunt Dumnezeu“ Ps. 45:10. Considerăm
această frază ca porunca a 11-a.
ştiţi că în Pentateuh (Vechiul Testament) sunt 613 porunci?!
În afară de cele 10, cele mai importante, din primele 5 Carţi ale lui Moise,
apar deci şi multe altele. Iar a 11-a ar fi „Opreşte-te şi cunoaşte!“.
Nu poţi ajunge la cunoaştere, din mers. Noi trebuie să descoperim oprirea
spirituală. Opreşte-te şi citeste Filocalia sau Patericul. Opreşte-te şi
petrece un minut de introspecţie. Introspecţie înseamnă liniştea interioară. Nu
analiza interiorul: analiza este un viciu intelectual. Introspecţia este doar
linişte interioară.
Opreşte-te deci şi cunoaşte înălţimea ta spirituală, precum şi
dimensiunea ta cea mare. Această a 11-a poruncă este încununarea celor 10
porunci cunoscute, după ce te-ai civilizat, când începi sa-ţi descoperi
dimensiunea metafizică. „OPRIREA“ este o practică. Ea a fost
dezvoltată în Filocalie, care a propus „exercitiul celor 6 opriri“.
Acest „opreşte-te!“ se poate referi şi la controlul celor 6 surse de agitaţie
şi dezorganizare a personalităţii. Prima oprire este stabilitatea fizică: ea
atrage după sine stabilitatea minţii şi lipsa grijilor. A doua oprire este
oprirea de la păcat. A treia oprire este oprirea de la mâncarea care ne
aprinde. A patra oprire: de la a ne aduna cu oamenii inferiori moral — deci un
îndemn de a te aduna cu oameni sporiţi, cu oameni cu preocupări înalte. Oprirea
este stazis. În greceşte, stazis înseamnă exerciţiu spiritual, cum ar fi
rugăciunea. Şi rugăciunea este tot oprire. Aceasta este deci regula a treia:
boala e un prilej de oprire, de introspecţie. Omul se îmbolnăveşte nu numai
pentru că încalcă o lege, ci ca să-şi amintească de o lege sacră şi să se
schimbe…
4.
Boala este un prilej de schimbare
Dacă vom privi boala din acest punct de vedere şi dacă nu ne
vom mai teme de ea, vom constata că astfel ieşim mai repede din boală. După ce
au fost bolnavi, mulţi oameni şi-au schimbat modul de a manca, de a trăi, de a
(con)vieţui.
5.
Devii sănătos, dacă îţi doreşti cu adevărat acest lucru
Asta înseamnă, întrucâtva, că mulţi sunt bolnavi pentru că,
în inconştient, ei se lasă să fie bolnavi. Afirmaţia poate părea, la prima
vedere, şocantă. Şi totuşi, ei sunt bolnavi, în primul rând ca să-şi atragă un
beneficiu: vor sa fie trataţi ca nişte copii. Când lupta vieţii ne copleşeşte,
toţi simţim nevoia să fim trataţi precum copiii; atunci, subconştientul „cheamă
– produce“ o boală. Dacă vrei cu adevărat să devii sănătos, devii sănătos.
6.
Ajută-ţi subconştientul să grăbească vindecarea
Acest lucru este posibil: să-ţi ajuţi subconştientul. Este
un proces care se petrece în stare de relaxare, într-o stare destinsă — mai
ales dacă eşti bolnav. Relaxat, cu ochii închişi, repetă formule de însănătoşire.
Cea mai cunoscută formulă este: „Mă simt din ce în ce mai bine, pe zi ce
trece, din toate punctele de vedere“; ea trebuie rostită la indicativ
prezent, pentru că subconştientul nu cunoaşte alte timpuri verbale. Această
formulă a fost folosită de dr. Emile Coué, care a vindecat, prin ea şi
printr-un climat psihic spiritual, sute de cazuri. Repetarea acestei formule
duce la preluarea ei de către rinencefal, iar rinencefalul transmite comenzile
de refacere, acolo unde este nevoie. Rinencefalul, diencefalul şi formaţiunile
reticulare trimit comenzile de refacere, acolo unde este slăbită structura
noastră. Dacă această formulă este repetată de trei ori pe zi, în perioadele în
care ne simţim slăbiţi, timp de 21 de zile, admiţând că este un caz cronic sau
un caz ceva mai complicat, survine întotdeauna o îmbunătăţire.
7.
Pentru cei vrednici, un impas precum o boală poate să fie un prag iniţiatic
Boala nu numai că îţi da o informaţie despre viaţă, dar îţi
poate crea şi condiţia unei schimbări mentale profunde, o trăire iniţiatică.
Acestea sunt regulile restabilirii sănătăţii. Ajungem din nou la regula dintâi:
starea de bine mental întreţine starea de bine fizic şi grăbeşte refacerea
fizică. Cu cât vom supraveghea mai bine mentalul, cu atât vom stăpâni starea de
sănătate. Omul ar trebui sa ştie nu numai cum poate să-şi revină, cum să-şi
restabilească sănătatea. El ar trebui să ştie câte ceva despre corelarea dintre
greşală şi boală — ce tip de greşală naşte o categorie de boală — tocmai pentru
a evita îmbolnăvirea. Asta trebuie reţinut: faptul că, sănătoşi fiind, putem sa
evităm o eventuală îmbolnăvire, prin starea de bine mental. Starea aceasta de
bine mental poate fi clădită prin autoimpunere şi prin purificare. Predispoziţia
noastră pentru boală vine din predispoziţia pe care o avem de a alege răul. Noi
suntem cei care alegem răul. Dumnezeu nu vrea răul omului; omul alege răul.
Omul alege răul, pentru că este uneori neştiutor. Nu ştie exact ce e bine şi ce
e rău. Alteori, omul alege răul din constrângere. E constrâns să îl aleagă.
Constrângerea ţine de firea omului, încă de la naştere. Originea bolilor depăşeşte,
adesea, puterea noastră de înţelegere.
Există 3 origini reperabile:
Există 3 origini reperabile:
1. Unele boli sunt genetice sau ancestrale: te-ai născut cu
o povară în soartă. Nu eşti răspunzator de aceste boli, ele sunt nişte poveri. Te-ai
nascut cu ele.
2. Alte boli provin din conflictele sau traumele avute în
perioada prenatală şi în copilărie. Dacă au existat conflicte puternice sau
traume în acea perioadă, individul le vă resimţi în tot timpul vieţii. Iată de
ce copilaria, familia, mediul sacru al casei trebuie privire cu mare grijă.
3. Boli cu surse nomice. Nomos, în limba greacă, înseamnă
lege. Acestea sunt bolile despre care deja am vorbit, venite dintr-o încălcare
a Legii revelate. Şi este palierul actual: cumul cotidian de erori. Pe lângă
toate acestea, la maturitate putem să observăm că în noi există o predispoziţie
la îmbolnăvire, în funcţie de anumite coordonate — două la numar. 1) Ne
îmbolnăvim pentru că suntem agresivi şi 2) ne îmbolnăvim pentru că ne simţim
vinovaţi. Agresivul şi vinovatul se îmbolnăvesc mai uşor. Neagresivul şi
nevinovatul fac faţă multor condiţii grele, fără să se îmbolnăvească; fac faţă şi
mediilor contaminate, fără să se îmbolnăvească. În privinţa agresivităţii,
trebuie spus că de multe ori nici nu o conştientizăm. Vă ştiţi agresivi? Cu
siguranţă, nu!
Cu toţii avem o doză de agresivitate inconştientă, să ştiţi.
Ne naştem cu ea. Ea este baza complexului Cain. Inconştient, vrei să-l elimini
pe semenul tau. Omul se simte bine dacă elimină un om. Subconştientul se simte
bine, când lichidează pe cineva, când extermină. Ce înseamnă acest lucru? Să ne
gândim la serviciu, de exemplu. Toţi colegii îţi par răi şi urâcioşi. Te-ai simţi
bine, dacă ai reuşi zilnic să elimini câte unul… Inconştient, deci, purtăm în
noi complexul Cain — unii mai puternic, alţii mai slab. Cert este că acest
complex produce în noi o anumită vulnerabilitate. Cum dispare agresivitatea
inconştientă? La modul practic, această agresivitate dispare mâncând mai des
verdeţuri. E un lucru la îndemana noastră. Dacă mănânci verdeţuri, descreşte
agresivitatea inconştientă — foarte simplu. Este una dintre cele 6 reţineri: reţinerea
de la hrana care aprinde simţurile, care aprinde agresivitatea. Noi nu ne dăm
seama, mâncăm asemenea hrană spre împuţinarea vieţii noastre şi spre urâtirea
ei. Dar mai ales terapia iertării şi ofranda remediază agresivitatea inconştientă.
„Impacă-te cu aproapele tau… cu fratele tau, cu parasul tau“ (Matei
5:23-25). Dacă ai o aversiune faţă de cineva, atunci la rugăciune evocă-i faţa
senină şi „daruieşte-i“ mental: pace, sănătate şi Har. Agresivitatea
inconştientă se împarte şi ea în 3 categorii: împotriva ta, împotriva semenului
tău şi împotriva spaţiului în care trăieşti. Conflictul psihic cu spaţiul
predispune la boli de piele, dar şi la dizarmonii nervoase. Cei agresivi
împotriva lor înşişi sunt foarte mulţi. Poate tu crezi despre tine ca eşti
blând. Adesea cei blânzi îi iarta pe toţi ceilalţi şi se atacă pe ei înşişi.
Asta este o agresivitate împotriva ta. Să nu spui niciodată: „Nu merit să
traiesc“. Această agresivitate naşte predispozitii maladive în zona
bazală, a energiilor ancestrale. Bolile uterului pornesc de la această
atitudine, de la această auto-depreciere, de la această atitudine de a
minimaliza femeia. Dacă aveţi probleme în zona bazală, la aparatul uretral, să ştiţi
deci, că prima masură pe care trebuie s-o luaţi este să vă schimbaţi atitudinea
faţă de voi înşivă. Orice altă depreciere naşte aici vulnerabilitate.
CAUZELE SPIRITUALE ALE BOLILOR
sursa
lumea_spirituala@yahoogroups.com
lumea_spirituala@yahoogroups.com