vezi partea a doua
7. Semnul cel mai mare, inţierea lui Lazăr –
transformarea lui Lazăr în însuşi autorul Evangheliei după
Ioan
Odinioară existau doar câţiva oameni care deveneau
discipoli ai marilor instructori şi găseau accesul la Misterii. Lor li
se detaşa corpul eteric pentru a putea deveni martori ai spiritului şi
pentru a putea ieşi în faţa celorlalţi oameni şi a le spune:
Există o lume spirituală, noi înşine am văzut-o. Aşa cum voi
vedeţi pietre şi plante, aşa am văzut noi lumea spirituală! – Aceştia
erau „martorii oculari”.
Acei oameni care au putut ieşi la lumină din
adâncurile Misteriilor vesteau Evanghelia spiritului, dar
în conformitate cu înţelepciunea ancestrală. În timp
ce aceştia îi îndreptau pe oameni spre înţelepciunea
din care omul însăşi a provenit, prin Christos a devenit posibilă
apariţia unor iniţiaţi care puteau ajunge la contemplarea lumii
spirituale rămânând în corpul fizic, în
conştienţa obişnuită.
Astfel, datorită impulsului lui Christos, apare o clasă nouă
de iniţiaţi.
Prin acest impuls christic ei recunoşteau ceea ce
vechilor iniţiaţi le era clar, şi anume că există o lume spirituală. Şi
ei puteau vesti la rândul lor Evanghelia despre această lume
spirituală. Aşadar, pentru a deveni un iniţiat şi a propovădui
Evanghelia despre lumea spirituală în sensul nou, în sensul
christic, a trebuit ca forţa existentă în Christos să se reverse
asupra celor care urmau să fie discipolii şi mesagerii acestei forţe.
Când s-a întâmplat să apară pentru prima dată un
astfel de iniţiat creştin?
Întotdeauna în cursul evoluţiei vechiul trebuie unit cu
noul. Tot astfel şi Christos a trebuit să facă în mod lent
trecerea de la vechea iniţiere la cea nouă. El a trebuit să creeze o
tranziţie, ca să spunem aşa. El trebuia să se bazeze încă pe
anumite procedee ale vechii iniţieri, dar să facă în aşa fel
încât tot ceea ce venea de la vechii zei să se reverse prin
entitatea christică. Christos a săvârşit o iniţiere cu unul
dintre discipolii săi, care avea după aceea să vestească lumii
Evanghelia despre Christos sub forma cea mai profundă. O astfel de
iniţiere se ascunde în spatele unei povestiri din Evanghelia după
Ioan, în spatele povestirii depre învierea lui Lazăr
(capitolul II).
S-au scris multe lucruri, incredibil de multe lucruri cu privire la
această poveste a lui Lazăr. Ceea ce ascunde această povestire nu a
fost însă înţeles decât de cei care ştiau ceva din
şcolile esoterice şi din propria lor observaţie. Am să citez mai
întâi un citat caracteristic din istorisirea privitoare la
Lazăr. Când i se spune lui Christos că Lazăr este bolnav, El
răspunde: „Această boală nu este spre moarte, ci pentru ca Dumnezeu să
se reveleze în el!” Boala este spre revelarea lui Dumnezeu
în el. Numai dintr-o neînţelegere cuvântul doxa din textul grecesc a fost
tradus prin „slava lui Dumnezeu”. Nu spre slava lui Dumnezeu a venit
această boală, ci pentru ca Dumnezeu să iasă din întunecime şi să
se manifeste în mod palpabil în el! Iată adevăratul sens al
acestui pasaj. El vrea să spună că divinul care se află în
Christos trebuie să se transfere individualităţii lui Lazăr, divinul,
divinitatea christică trebuie să devină vizibilă în Lazăr şi prin
Lazăr.
Abia când înţelegem astfel învierea lui Lazăr ea
ne devine complet clară. În niciun caz să nu credeţi că atunci
când se comunică anumite realităţi spiritual-ştiinţifice se poate
vorbi atât de deschis încât ele să fie clare pentru
oricine. Ceea ce se ascunde în spatele unor astfel de fapte
oculte se garniseşte sau se îmbracă în anumite voaluri. Şi
este necesar să fie aşa. Căci cel care doreşte să ajungă la
înţelegerea unui astfel de mister trebuie mai întâi
să facă un efort pentru a depăşi dificultăţile aparente, pentru ca
spiritul său să se învigoreze, să se întărească. Tocmai
prin această strădanie de a se strecura printre cuvinte ajunge el să
descopere spiritul care se ascunde îndărătul unor astfel de
fapte. Aduceţi-vă aminte că atunci când este vorba despre „viaţa”
care l-ar fi părăsit pe Lazăr, iar surorile Marta şi Maria doresc să-i
fie redată, Christos Iisus răspunde: „Eu sunt înierea şi viaţa!” Viața trebuie să apară în
Lazăr din nou! Tocmai în Evanghelii trebuie luat totul à la lettre. Vom vedea cum
prin această abordare a Evangheliilor totul se clarifică. Nu
încercați să găsiţi tot felul de explicaţii subtile, ci luaţi
fraza textual: „Eu sunt înierea şi viaţa!” Ce aduce deci Christos
atunci când apare şi îl trezeşte pe Lazăr? Ce trece de la
El la Lazăr? Este impulsul christic, este forţa care emană din
Christos! Viaţă i-a dăruit Christos lui Lazăr, aşa cum o spune El
însuşi: „Această boală nu este spre. moarte, ci pentru slava lui
Dumnezeu, ca să se proslăvească Fiul lui Dumnezeu prin ea.” Aşa cum
toţi iniţiaţii de odinioară stăteau adânciţi trei zile şi
jumătate într-un somn asemănător morţii, după care Dumnezeu
devenea vizibil în ei, tot astfel şi Lazăr a rămas trei zile şi
jumătate în mormânt, într-o stare asemănătoare
morţii. Dar Christos Iisus ştia foarte bine că prin aceasta vechile
iniţieri trebuiau să ajungă la un sfârşit. El ştia că această
moarte aparentă duce la ceva superior, la o viaţă mai înaltă şi
că în acest timp Lazăr percepuse lumea spirituală. Și pentru că
în această lume conducător este Christos, Lazăr ia în el
forţa lui Christos, viziunea lui Christos. – Mai multe despre acestea
găsiţi în cartea mea Creştinismul ca fapt
mistic [ Nota 14 ], unde, într-un
capitol special, s-a încercat
o explicare în sensul ştiinţei spiritului chiar a minunii
înierii lui Lazăr. – Christos a turnat forţa Sa în Lazăr;
Lazăr învie ca un om nou.
Există în Evanghelia lui Ioan un cuvânt care trebuie
remarcat. La învierea lui Lazăr se spune că Domnul „îl
iubea” pe Lazăr. Acest cuvânt revine privitor la discipolul pe
care Domnul îl iubea. Ce înseamnă asta? În spatele
acestor cuvinte se află un sens pe care ni-l poate revela numai Cronica
Akasha.
Cine este Lazăr după ce el învie? Este însuşi autorul
Evangheliei după Ioan, este Lazăr cel iniţiat de către Christos.
Christos a turnat solia despre propria Sa fiinţă în fiinţa lui
Lazăr pentru ca această solie a celei de a patra Evanghelii, Evanghelia
după Ioan, să răsune afară în lume ca o descriere a adevăratei
naturi a lui Christos. Tocmai de aceea în Evanghelia după Ioan nu
se vorbeşte despre ucenicul Ioan înainte de istorisirea
înierii lui Lazăr. Dar citiţi textul cu atenţie şi nu vă lăsaţi
ispitiţi de acei teologi bizari [ Nota 15 ] care au descoperit că
într-un
anumit loc din Evanghelia după Ioan, respectiv în capitolul
întâi, versetul 35, numele de Ioan vrea să facă deja o
referire la Ioan ucenicul. Acolo este spus: „A doua zi iarăşi stătea
Ioan şi doi dintre ucenicii lui.”
Aici nu este nimic, dar absolut nimic care să indice în vreun
fel că ar fi vizat pe cel care mai târziu este numit ucenicul „pe
care Iisus îl iubea”. Acest ucenic nu apare în Evanghelia
după Ioan înainte de pasajul în care Lazăr este
înviat. Din ce motiv se întâmplă asta? Pentru că cel
care se ascunde în spatele ucenicului „pe care Domnul îl
iubea” este acelaşi cu cel pe care mai înainte Domnul îl
iubise. El îl iubea atât de mult pentru că îl
recunoscuse în ascuns, în sufletul Său, ca fiind discipolul
care va fi înviat şi va aduce în lume mesajul christic.
Tocmai de aceea ucenicul, apostolul „pe care Domnul îl iubea” nu
apare decât după relatarea învierii lui Lazăr. Abia atunci
devine ceea ce a devenit. Abia atunci individualitatea lui Lazăr este
transformată, devenind individualitatea ioaneică în sensul
creştinismului. Vedem astfel înfăptuindu-se cu Lazăr un botez, un
botez în sensul cel mai înalt, prin impulsul lui Christos:
Lazăr a devenit un iniţiat în sensul nou al cuvântului,
păstrându-se totuşi într-un anume fel formele vechi,
letargia, prin aceasta făcându-se o trecere de la vechea la noua
iniţiere.
De aici puteţi vedea cu ce profunzime redau Evangheliile adevărurile
spirituale care pot fi cercetate independent de documente. Cercetătorul
spiritual trebuie să ştie că tot ceea ce se află în Evanghelii
poate fi găsit de el mai înainte, independent de vreun document
scris. Când el regăseşte însă în Evanghelia după Ioan
ceea ce a descoperit mai înainte pe cale spirituală, atunci
această Evanghelie devine pentru el un document, lăsat de cel pe care
Christos Iisus însuşi l-a iniţiat. De aceea şi este atât de
profundă această scriere.
Astăzi se scoate foarte mult în evidenţă faptul că în
multe locuri există diferenţe între Evanghelia după Ioan şi
celelalte Evanghelii. Acest lucru trebuie să aibe un motiv. El va
reieşi însă abia atunci când noi vom fi pătruns în
nervul fiinţial al celorlalte Evanghelii tot atât cât am
făcut-o aici, în cazul Evangheliei după Ioan. Vom vedea că
diferenţa a apărut doar din cauză că autorul Evangheliei după Ioan a
fost iniţiat de către Christos Iisus însuşi. Modul aparte de
descriere a impulsului lui Christos adoptat de autorul Evangheliei după
Ioan se explică prin acest fapt.
În acelaşi fel trebuie să
cercetăm raportul celorlalţi evanghelişti faţă de Christos şi să vedem
în ce măsură ei au primit botezul cu foc şi spirit. Abia prin
aceasta vom descoperi legăturile intime ale Evangheliei după Ioan cu
celelalte trei Evanghelii şi vom pătrunde tot mai mult în
spiritul Noului Testament.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA112/GA112_CF07.html
vezi prima parte
vezi partea a doua
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.