„Cel mai important dintre monumentele tetrarhice care s-au pastrat, este
Arcul lui Galerius de la Salonic, orasul de resedinta al imparatului” - ne spune Niels Hannestad.
Arcul de triumf de la Salonic ramane peste veacuri ca un insemn major al triumfului dacismului.
Vorbind despre Galerius, nu putem trece peste Arcul de Triumf de la
Salonic ridicat de el in aceasta a doua capitala a Daciei, sud-dunarene.
Este vorba de interesanta comunicare a cercetatorului Victor Stancu,
intitulata Dacii in metopele Arcului de Triumf al lui Galerius de la
Salonic.
Arcul lui Galerius „a fost ridicat de Senatul roman, in jurul anului
304 e.n., pentru a glorifica victoria cezarului C(aius) Galerius
Valerius Maximus” (al carui bust apare in dreapta, daltuit in piatra)
asupra persilor, castigata in anul 297 e.n., cu ajutorul trupelor de
daci, compatriotii sai”. Metopele monumentului „ii prezinta pe daci ca
factor principal in castigarea victoriei, fapt recunoscut de toti
cercetatorii, incepand cu profesorul danez K.F. Kinch, a carui lucrare
constituie piatra de temelie pentru studiile celorlalti.
In continuare, Victor Stancu prezinta scena „Cuvantul lui Galerius
catre trupele de daci. Scena se petrce la Sardica (in Dancia Ripensis).
In centru, in mijlocul a doua randuri de soldati echipati pentru razboi,
purtand drapelele specifice dacilor-teribilul balaur cu cap de lup-
Galerius in atitudine oficiala a imparatului. Prin poarta din stanga
intra alti soldati in aceeasi tinuta si purtand aceleasi drapele”.
Acestia ar fi Dacii „din nordul Dunarii” care au dat ajutor
compatriotului lor in lupta contra persilor.
Tot Victor Stancu mentioneaza ca istroicul roman Al. T. Dumitrescu,
analizand metopele Arcului de Triumf de la Salonic, colindele de Craciun
(Imparatul Ler, curtile lui Ler etc), legende, traditii, ridicari
topografice in zona, precum si vestigile gasite in sapaturile de la
Resca (vechea Romula), sustine ca Galerius era originar din Romula, unde
avea si un palat si unde a fost inmormantat si ca scena Cuvantarea lui
Galerius s-a petrecut la Romula.
Localizarea scenei la Romula (Resca, Oltenia) are la baza asemanarea
capiteliului corintic al coloanei reprezentate in dreapta metopei cu
capitelurile unora din coloanele gasite in sapaturile de aici” (la
Romula). Dimitrie Cantemir, scrie: „mi-a povestit un voinic, Preda
Stambol, roman din Tara Munteneasca precum in Tara Romaneasca aproape de
Dunare, pe malul Oltului sa se fi vazand niste temelii de cetate,
carora taranii de pe acolo din batranii lor apucand le zic Curtile lui
Ler imparat, precum si din colindele Anului Nou si astazi au luat de
pomenesc Ler Aler Domnul”. „O traditiune populara din comuna
Cioara-Doicesti (Braila), se zice ca Ler a fost un imparat de la care au
inceput colindele”.
Relatarea lui Dimitrie Cantemir Ler, Aler Domnul o completam dupa cum
urmeaza: (Ga)Ler(Ius) Aler(Ius) Dominus (imperator). Este un argument
in plus pentru identificarea celor doi Galerius cu Ler Imparatul Dacilor
si a cetatii Romula cu Recica, Recidava. Si Victor Stancu trage
concluzia ca „se impune o analiza meticuloasa si ampla asupra celor
sustinute de Al. T. Dumitrescu”.
Daca toata armata lui Galerius Maximus apare cu steagul dac (gnostic
ofit) si cu ea castigase lupta impotriva Persilor si daca insusi
imparatul Galerius cel Batran se declarase :
„Dusman al numelui de roman
si vrea sa schimbe titulatura Imperiului Roman in aceea de Imperiu
Dacic” si chiar a schimbat-o, se mai poate cineva indoi de faptul ca
limba traco-daca, Lingva rustica, avea circulatie in tot imperiul?
Imperiu dac instaurat de Galerius, ca si arcul de Triumf de la Salonic
constituie dovezi peremotorii pentru dainuirea Dacilor de-a lungul
mileniilor si ca asa zisa „nimicire” a neamului Dacilor este o simpla
figura retorica.
Arcul de la Salonic este urmat de Arcul ridicat de imparatul Constantin cel Mare la Roma.
Ceea ce trebuie sa mai retinem indeosebi, este faptul ca „Ler
Imparatul”, care apare in folclorul romanesc, este de fapt acest
„imparat dac” Galerius.
Ideea Imperiala si continuitatea Daco-Românilor
pana in anul 1001 e.n., a fost tratata pentru prima data, in
clarificarea continuitatii, de marele tracolog Iosif Constantin Dragan
in Mileniul imperial al Daciei. Pentru identificarea lui Ler imparatulcu
Galerius I si II pledeaza concluziile lui N.A.Constantinescu, care trateaza provenienta lui Ler din Valeriu, ca si
din Galeriu. Acesta vorbeste de „figura legendara a lui Ler imparat”
(probabil legat si de „Lerui Ler” din colinde) pus in legatura, fie cu
numele amintite fie cu Galer(ius); si Galerius si Valerian (ne referim
la imparatii romani cu acest nume) care au avut legaturi cu regiunile de
la Dunare. Nu am la indemana opera lui Sextus Aurelius Victor (361),
decat fragmentele din Fontes.
Petru Maior socoteste pe Galerius „ dintra romanii cei de peste
Dunare, nascut la Dachia ripense, drept din parinti prosti si el inca
mai inainte au fost pastoriu de vite, pentru carea s-au si poreclit
Armentarius, dar om frumos in trup, vestit si norocos ostas. Unde se
nascuse acolo fu si ingropat; caruia loc el ii pusese numele Romulian,
de pre numele mamei sale Romula”.
In nota sa, Petru Maior repeta: „Insa Galerius a fost un om drept,
este adevarat ca neslefuit si rural, insa demn de lauda: avea un corp
frumos, remarcabil ostas si norocos in razboaie, nascut din parinti de
la tara, pastor de turme. De unde i s-a si dat porecla de Vacarul. S-a
nascut in Dacia Ripensis, si tot acolo a fost ingropat in localitatea pe
care, dupa numele mamei sale Romula o denumise Romulianum”.
Dupa Galerius Armentarius a urmat „intru imparatia romanilor, Galerius
Maximinus”. El era „nepot de sora lui Armentarius”. Inainte „ de a se
face imparat se chema Dara”. Din familia lui, spune Petru Maior, se
pastreaza si azi „preste Dunare” (la nord) „familie stralucita Dara”.
Acelasi Sextus Aurelius Victor spune: „Galerius Maximinus nascut din
sora lui Armentarius si numit inainte de a ajunge imparat cu numele
adevarat Dara-prin nastere si instructie arata ca un pastor, insa avea o
minte calma care pretuieste pe cei intelepti si invatati”.
Trebuie sa mai retinem faptul ca mama lui Galerius I se chema Romula
si ca era daca. Romula este femininul lui Romulus. Locuitorii
localitatii Romula sunt Romanatieni (sau Romulenii) de mai tarziu.
Datorita asemanarii intre viguroasa limba a Traco-Dacilor si cea a
peninsularilor, sa nu facem greseala de a socoti ca toate cuvintele dace
se trag din artificiala romana: „latina”.
Desi in toate studiile, Arcul de Triumf al lui Galerius este trecut
intre monumentele de arta romana, pozitia sa, ca si initiatorul ei,
dovedesc ca este vorba de un arc de triumf al artei traco-dace.
Neglijandu-se cultura si originea lui Galerius-dac autentic- se produc
grave erori. Traco-dacismul a fost dominanta teritoriala si lingvistica
si chiar stiintifica.
Alfabetul grec si latin au fost niste intamplari
care au facilitat inventarul carturaresc, dupa cum cifrele arabe au
deschis noi orizonturi calculelor universale.
Fragment din „Dacii de-a lungul mileniilor”, de Dumitru Balasa
sursa
http://enciclopediagetodacilor.blogspot.ro/2011/12/arcul-de-triumf-ridicat-de-cei-doi.html
Toti locuitorii din Dacia ocupata au fost declarati cetateni romani,
egali in drepturi cu ceilalti locuitori din imperiu (dupa constitutia
lui Caracalla din 212). Astfel, dacii inrolati in armata imperiala, au
avut posibilitatea sa urce treptele ierarhiei militare, multi dintre ei
distingandu-se prin vitejie si dovedindu-se strategi straluciti. Acest
fapt i-a condus, pe acestia, catre scaunul de imparat.
Istoria
consemneaza cel putin 43 (partruzeci si trei) de imparati ai Imperiului
Roman de Rasarit cu origini certe in neamul cel mare al stramosilor
nostri traci, de la sud si de la nord de Dunare.
Incepand cu Maxim
Tracul (235-238) si incheind cu Tiberius (578-582) si Focas (602-610).
Ironia sortii face ca unul dintre acestia, Regalianus (260) sa fie chiar
stranepot al lui Decebal.
Un alt imparat, Aureolus (267-268) era fiu de
ciobani daci, ajuns general in armata imperiala. De altfel, multi
dintre acestia, proveneau din familii umile de tarani daci, precum
Decius (Gaius Messius Quintus; 249-251) sau Licinius (Valerius
Licinianus; 308-324). Cei mai multi si-au pastrat numele dace dobandite
la nastere. (Suprapunerile de ani provin din faptul ca, in Imperiul
Roman se domnea, adesea, in formula de "co-imparat", cu doi, trei si
chiar patru imparati). Apoi Galerius- Caius Valerius Maximianus,
305-311, (a carui mama, Romula, provenea din Oltenia) era cunoscut
pentru adversitatea sa fata de romani si chiar fata de numele de
"roman". In acest sens, a ramas celebru prin faptul ca a vrut sa schimbe
numele Imperiului Roman in Imperiul Dacic. El a mai fost cunoscut si
pentru persecutiile indreptate impotriva crestinilor insa, pe patul de
moarte, a dat primul edict de toleranta fata de crestini, edict
reeditat, apoi, de catre Constantin cel Mare. Memoria umanitatii, insa,
l-a evidentiat, cu deosebire pe Sf. Constantin cel Mare ( Flavius
Valerius Constantinus Magnus; 305-337; nascut la Naissus, actualul Nis,
pe malul drept al Dunarii), cel mai mare imparat pe care l-a dat neamul
nostru romanesc ("Dacicus Maximus", "Germanicus Maximus", "Gothicus
Maximus", "Sarmaticus Maximus", "Victor Invictus").
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.