Omul vieţuieşte în interiorul lui ceea ce putem numi
gând şi în gând
omul se poate simţi pe sine drept ceva care desfăşoară o activitate
nemijlocită, drept o fiinţă care-şi poate privi propria activitate de
pe o poziţie mai înaltă. Dacă privim un obiect exterior, un
trandafir,
de exemplu, sau o piatră, şi dacă ne reprezentăm acest obiect exterior,
s-ar putea ca cineva să spună, şi pe bună dreptate: De fapt, tu nu poţi
ştii niciodată cât din realitatea pietrei sau a trandafirului
există în
reprezentarea ta. Tu vezi trandafirul, vezi roşul lui exterior, forma
lui, împărţită în petale separate; vezi piatra cu culoarea
ei, cu
diferitele ei muchii; dar trebuie să-ţi spui mereu: S-ar putea ca
înăuntrul acestui obiect să mai existe ceva care nu se arată
în afară.
Tu nu ştii cât adevăr despre piatră, despre trandafir, există
în
reprezentarea ta.
Dar atunci când cineva are un gând, el însuşi este
acela care
concepe acest gând. Am putea spune că el e prezent în
fiecare fibră a
acestui gând al său. De aceea, pentru întregul gând,
el e un
participant la activitatea acestuia. El ştie: Ceea ce există în
gând, a
fost transpus de mine însumi în el şi ceea ce eu n-am
transpus în gând,
nici nu poate fi în el. Eu am controlul asupra gândului.
Când eu concep
un gând, nimeni nu poate afirma că în gând mai există
atâtea şi atâtea
elemente existente în trandafir şi piatră; căci eu însumi
am creat
acest gând, sunt prezent în el, ştiu, deci, ce conţine.
Într-adevăr, gândul este esenţa noastră cea mai
originară.
Dacă vom
afla care este legătura dintre gând şi Cosmos, Univers, vom şti
care
este legătura dintre esenţa noastră cea mai originară şi Cosmos,
Univers. Putem spera să ajungem la un punct de vedere cu adevărat
rodnic, dacă vom căuta să înţelegem care e legătura omului cu
Cosmosul,
studiind gândul.
Numai că, dacă vrem să ne bazăm pe acest punct de vedere, vom da de
o dificultate, de o dificultate foarte mare.
Această dificultate constă în faptul că majoritatea oamenilor nu au
gânduri! În general, nu se reflectează în mod absolut
temeinic la
faptul că majoritatea oamenilor nu au gânduri. Ceea ce-i împiedică pe
oameni, în
majoritatea împrejurărilor vieţii, să aibă gânduri, este
faptul eă, în
situaţiile obişnuite ale vieţii, ei nu simt întotdeauna nevoia de
a
ajunge cu adevărat până la gând, ci, în locul
gândului, se mulţumesc cu
cuvântul.
Aproape tot ceea ce numim în viaţa obişnuită
gândire, se
desfăşoară, de fapt, sub formă de cuvinte. Gândim în
cuvinte. Gândim în
cuvinte mult mai mult decât credem. Şi, atunci când simt
nevoia
explicaţiei unui sau altui lucru, mulţi oameni se declară satisfăcuţi
dacă li se spune un cuvânt care le sună familiar, care le aduce
aminte
de un lucru sau altul; şi consideră apoi că ceea ce simt când aud
un
asemenea cuvânt este o explicaţie şi cred că au ajuns astfel
în posesia
gândului.
Gândul se
naşte, de fapt, de-abia într-o anumită epocă. El se naşte cu
adevărat
de-abia prin secolele VI-VIII î.Hr. Înainte de această
epocă, sufletele
umane nu trăiau deloc ceea ce poate fi numit gânduri, în
adevăratul
înţeles al cuvântului. Ce trăiau, înainte de acest
moment, sufletele
umane? Înainte de acest moment, ele trăiau imagini.
Întregul mod de
vieţuire a lumii exterioare era sub formă de imagini. Am spus adeseori
acest lucru, din diferite puncte de vedere. Această trăire în
imagini e
ultima fază a vechii trăiri clarvăzătoare. Apoi, pentru sufletul uman
imaginea devine gând.
Concepţii despre
lume
şi viaţă din secolul al XIX-lea [1]
Rămânând cu totul pe tărâmul evoluţiei
gândirii filosofice,
eu arăt că gândul s-a născut odinioară în
antichitatea
greacă, că el ia
naştere, pentru viaţa sufletească umană, din vechea trăire
imaginativ-simbolică a lumii exterioare. Am încercat să arăt apoi
că
această gândire merge mai departe, prin Socrate, Platon,
Aristotel, ia
anumite forme, evoluează în continuare şi apoi, în evul
mediu, duce la
ceea ce vreau să vă prezint aici.
Pentru a cunoaşte lumea vizibilă nu e nevoie de idei; nu e nevoie
decât să ne amintim ceea ce am văzut în sfera formelor.
Majoritatea
oamenilor nici nu ştiu altceva; ei ştiu numai ceea ce au văzut în
sfera
formelor. Şi atunci ideile generale rămân nişte simple cuvinte.
Iată de
ce am putut să spun: Majoritatea oamenilor nu au gânduri. Căci
pentru
majoritatea oamenilor ideile generale rămân nişte simple cuvinte.
În viaţa exterioară obişnuită, vor
fi, probabil,
destui care, dacă vor să facă puţin pe grozavii, vor afirma că e uşor
să gândeşti. Dar, de fapt, nu e uşor. Căci gândirea reală
cere
întotdeauna să fie atinsă în mod foarte intim de un suflu
abia simţit
ce vine din sfera Spiritelor mişcării. Dacă gândirea ar fi un
lucru
atât de uşor, nu s-ar face asemenea gafe colosale pe
tărâmul gândirii
şi oamenii nu s-ar chinui de atâta vreme cu tot felul de probleme
şi
erori.
Oamenii se tot chinuie deja de peste un secol ca să dea de
capătul unei idei la care m-am referit adesea şi care a fost formulată
de Kant.
Kant a vrut să infirme [3]
aşa-zisa „dovadă ontologică a existenţei lui Dumnezeu“
[4].
Ea spune cam aşa: Dacă presupunem că există un Dumnezeu, acesta ar
trebui să fie fiinta cea mai desăvârşită. Dar dacă este fiinţa
cea mai
desăvârşită, nu s-ar putea să-i lipsească existenţa; căci altfel
ar
exista o fiinţă şi mai desăvârşită, care ar avea acele
însuşiri pe care
le gândim şi care, în plus, ar exista. Trebuie, deci, să
gândim fiinţa
cea mai desăvârşită în sensul că ea există.
Dacă-l gândim drept fiinta cea mai desăvârşită, nici
nu-l putem
gândi pe Dumnezeu altfel decât ca existând. Deci, din
noţiunea însăşi
putem deduce că, potrivit cu dovada ontologică a existenţei lui
Dumnezeu, Dumnezeu trebuie să existe.
Kant a vrut să infirme această dovadă, încercând să
arate că, în
general, dintr-o noţiune nu se poate dovedi existenţa unui lucru.
Nu avem voie să deducem existenţa din simplul gând referitor la
Fiinţa
cea mai desăvârşită, fiindcă simpla idee despre un Dumnezeu
posibil ar
avea aceleaşi însuşiri ca şi ideea despre un Dumnezeu real.
Oamenii îşi dau mult prea puţin
osteneala de
a învăţa să exercite în mod exact operaţiunile vieţii
spirituale. În
zilele noastre, orice om se crede îndreptătit să ridice cel puţin
următoarea pretenţie; el vrea să poată spune: A gândi, ei,
bineînţeles,
oricine ştie să gândească. Se apucă, aşadar, să gândească.
În lume
există diferite concepţii despre lume şi viaţă. Au existat mulţi, mulţi
filosofi. Observi că unul a spus una, altul alta. Dar la faptul că ei
erau oameni relativ inteligenţi, care şi-ar fi putut da seama singuri
de contradicţiile pe care le constatăm noi înşine la ei, nu
reflectăm
deloc, nici nu ne gândim la aşa ceva. Dar ne lăudăm cu atât
mai mult că
ştim să „gândim“.
Ştim adică să gândim ceea ce au
gândit acei oameni şi
suntem foarte convinşi că vom găsi noi înşine ceea ce e just.
Căci, în
zilele noastre, nu ne este îngăduit să ne încredem în
nici o
autoritate. Aşa ceva este incompatibil cu demnitatea umană. Trebuie să
gândim noi înşine. Aceasta este atitudinea oamenilor
în ceea ce
priveşte gândirea.
Gândirea este, într-adevăr, acel ceva în care, ca să
zicem aşa, omul e
prezent cu întreaga lui fiinţă şi pe care, de aceea, îl
poate pătrunde
cu totul, în existenţa sa lăuntrică, dar că gândirea nu
este ceva atât
de des întâlnit cum s-ar crede.
Trăirea gândului, care e reală, activă,
în
suflet, atunci când omul vieţuieşte gândul, este tot
atât de puţin
produsă de creier, pe cât de puţin e produsă de oglindă imaginea
chipului. În realitate, creierul nu joacă decât rolul unui
aparat
reflector, el are menirea de a reflecta activitatea sufletului şi de a
face ca aceasta să devină vizibilă pentru sine însuşi. Creierul
are
de-a face, de fapt, cu ceea ce omul percepe drept gânduri, la fel
de
puţin pe cât are de-a face oglinda cu chipul dvs., atunci
când vă
vedeţi chipul în oglindă.
Dar mai există şi altceva. Când gândeşte, omul percepe,
de fapt,
numai ultima fază a activităţii sale de gândire, a trăirii sale
în
gândire. Pentru a vă face să înţelegeţi acest lucru, aş
vrea să recurg
iar la comparaţia cu oglinda. Imaginati-vă că v-aţi aşeza în faţa
unei
oglinzi şi aţi vrea să vă vedeţi chipul. Dacă nu aveţi oglindă, nu vă
puteţi vedea chipul. Vă puteţi încorda privirea oricât de
mult, nu vă
puteţi vedea chipul. Dacă vreţi să-l vedeţi, trebuie să prelucraţi un
material oarecare în aşa fel, încât el să devină o
oglindă. Cu alte
cuvinte, trebuie să preparaţi mai întâi materialul, pentru
ca el să
poată produce imaginea din oglindă. Dacă aţi făcut acest lucru şi
priviţi în oglindă, vă veţi vedea chipul. – Sufletul trebuie să
procedeze cu creierul întocmai aşa cum ar proceda un om cu
oglinda.
Activitatea de gândire propriu-zisă, aceea de percepere a
gândurilor,
este precedată de o altă activitate, care, dacă aţi vrea să percepeţi,
de pildă, gândul „leu“, pune mai întâi în
mişcare, adânc înăuntru,
părţile creierului, în aşa fel încât acestea devin o
oglindă prin care
este perceput gândul „leu“. Iar acela care transformă mai
întâi
creierul în oglindă sunteţi dvs. înşivă. Ceea ce percepeţi
la urmă,
drept gânduri, sunt nişte imagini de oglindă; ceea ce trebuie să
preparaţi mai întâi, pentru ca imaginea de oglindă
respectivă să poată
apărea, este o parte oarecare a creierului. Dvs. cu propria dvs.
activitate sufletească sunteţi acela care dă creierului structura şi
facultatea necesare pentru a putea reflecta, sub formă de gând,
ceea ce
dvs. gândiţi. Dacă vreţi să daţi de activitatea care stă la baza
gândirii, veţi afla că aceasta este activitatea care, pornind din
suflet, intră în creier şi actionează în creier. Şi dacă,
pornind din
suflet, desfăşuraţi o anumită activitate în creier, atunci aici
se va
naşte o imagine de oglindă prin care dvs. veţi percepe gândul
„leu“. –
Vă daţi seama, deci, că trebuie să existe mai întâi ceva de
natură
spirituală sufletească. Acest ceva trebuie să lucreze asupra
creierului. Şi atunci creierul este transformat, prin această
activitate spirituală sufletească, în aparat reflector, care
reflectă
gândurile. Acesta e procesul real, care le este atât de
neclar
majorităţii oamenilor din vremea noastră, încât ei nici
nu-l mai pot
sesiza.
Cel care progresează puţin în ceea ce priveşte percepţia
ocultă,
poate să deosebească cele două faze ale activităţii sufleteşti. El
poate urmări cum, dacă vrea să gândească ceva, e nevoie nu numai
să
conceapă gândul respectiv, ci şi să-l pregătească; să-şi prepare,
aşadar, creierul. Dacă l-a preparat până când acesta ajunge
să exercite
funcţia de oglindire, atunci are gândul. Ori de câte ori
cineva vrea să
întreprindă cercetări oculte, aşa încât să-şi poată
reprezenta
lucrurile, el are mai întâi sarcina de a nu-şi reprezenta
imediat, ci
de a desfăşura mai întâi activitatea care pregăteşte
reprezentarea.
Acesta e lucrul extraordinar de important de care trebuie să se ţină
seama.
Trebuie să avem în vedere aceste lucruri, pentru că numai
dacă
le avem în vedere avem în faţa noastră activitatea de
gândire reală a
gândirii umane. De-abia acum ştim în ce fel lucrează
activitatea de
gândire a omului. Mai întâi, această activitate de
gândire ia în
stăpânire creierul, respectiv sistemul nervos central,
într-o anumită
zonă a lui, desfăşoară o anumită activitate, pune în mişcare
într-un
anumit fel, dacă vreţi, atomii, îi face să execute anumite
mişcări.
Prin aceasta, ei devin un aparat reflector, gândul este reflectat
şi îi
apare astfel sufletului ca gând conştient. Trebuie să deosebim,
aşadar,
două faze: mai întâi, din directia spiritual-sufletescului,
munca
asupra creierului; apoi ia naştere percepţia, după ce sufletul a
preparat creierul în vederea acestei percepţii.
La omul obişnuit,
munca
asupra creierului rămâne în întregime subconştientă;
el percepe numai
oglindirea. La omul care face investigaţii oculte, există cu adevărat
această necesitate de a vieţui mai întâi pregătirea. El
trebuie să
vietuiască faptul că trebuie să reverse activitatea sufletească
în
creier şi să prepare mai întâi creierul, pentru ca acesta
să-i
reprezinte gândul respectiv.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA151_7/GA151_CF1.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.