Ce considerăm noi că este lumea fizică?
Considerăm lume fizică tot ceea ce putem
percepe cu ajutorul simţurilor noastre, vedem cu ochii, auzim cu
urechile, pipăim cu mâinile. Lume fizică socotim, de asemenea, tot ce
putem cuprinde cu gândirea, în măsura în care gândirea se apleacă asupra
percepţiilor exterioare, asupra a ceea ce ne poate spune lumea
înconjurătoare. Lume fizică trebuie să considerăm şi tot ceea ce noi
înşine, ca oameni, creăm în cadrul acestei existenţe. S-ar putea,
fireşte, să admitem cu uşurinţă că tot ceea ce noi creăm în lumea fizică
aparţine de drept lumii fizice, dar trebuie să admitem şi faptul că
oamenii, acţionând în lumea fizică, atrag spiritualul în această lume.
Căci oamenii nu acţionează numai cum le dictează instinctele şi
pasiunile, ci şi după principii morale; morala poate pătrunde în faptele
şi acţiunile noastre. Fără îndoială, când acţionăm în virtutea unor
principii morale, acestea atrag în acţiunile noastre impulsuri
spirituale, dar scena pe care acţionăm moral este tot lumea fizică. Şi
tot aşa cum în acţiunile noastre morale sunt antrenate impulsuri
spirituale, la fel străbat spre noi impulsuri spirituale, prin culori,
prin sunete, prin căldură sau frig, prin toate percepţiile noastre
senzoriale.
În spatele lumii în care trăim, se află o lume spirituală.
Spiritualul este, la început, pentru percepţia exterioară, pentru tot
ceea ce omul recunoaşte în exterior, ascuns, învăluit. Aceasta este
caracteristica spiritualului, ca omul să-l poată recunoaşte numai dacă
se străduieşte, măcar într-o mică măsură, să devină altul decât era mai
înainte.
Există lumi diferite, omul se compune din diverse mădulare sau corpuri,
sau cum dorim să le numim, ci lăsând să acţioneze asupra noastră
asemenea adevăruri, chiar dacă nu remarcăm aceasta întotdeauna, sufletul
nostru suferă, într-un fel, o modificare, chiar fără să trecem printr-o
evoluţie esoterică.
Ceea ce învăţăm în cadrul ştiinţei spiritului face
ca sufletul nostru să fie altfel decât înainte.
Ceea ce ne-a interesat înainte nu ne mai interesează acum, iar ceea ce
nu ne-a interesat până acum începe să ne intereseze în mai mare măsură.
Nu avem, pur şi simplu, voie să spunem: Numai cel care a trecut printr-o
disciplină esoterică va avea o legătură cu lumea spirituală.
Esoterismul nu începe cu evoluţia ocultă. În clipa în care ne apropiem
de înţelegerea spiritual-ştiinţifică şi simţim ce cuprinde doctrina
ştiinţei spiritului, apare deja esotericul, sufletul începe să se
transforme, în noi se petrece ceva asemănător cu ce se întâmplă cu o
fiinţă care mai înainte nu văzuse decât lumina şi întunericul
şi care,
apoi, printr-o modificare organică a ochilor începe să vadă şi culori:
lumea ar apărea cu totul altfel pentru o asemenea fiinţă. Este nevoie să
remarcăm şi apoi să recunoaştem că lumea începe să ne apară altfel dacă
parcurgem câtva timp calea unei autoeducaţii spirituale, într-o
comunitate de natură spiritual-ştiinţifică. Această autoeducaţie aparte
faţă de lumea spirituală, sau pentru ce se află în spatele lucrurilor
fizice, este rodul mişcării spiritual-ştiinţifice în lume, şi acesta
este lucrul cel mai important pentru o înţelegere a spiritului. Trebuie
să înţelegem că nu putem să ne însuşim o întelegere a spiritualului
printr-un sentimentalism comun, sau pentru că spunem fără încetare că
vrem să pătrundem sentimentele cu iubire. Aceasta o pot face şi alţii,
oameni cumsecade, de altfel, dar care, în felul acesta, nu fac decât
să-şi aroge o anumită trufie. Trebuie să ne fie foarte clar că educaţia
sentimentelor se face lăsând să acţioneze asupra noastră cunoaşterea
faptelor din lumea superioară, căci numai prin această cunoaştere
sufletul ni se modelează şi se transformă. Această manieră specială de a
educa sufletul pentru a avea atracţie faţă de lumea spirituală
caracterizează cel mai bine un adept al ştiinţei
spiritului. O asemenea
înţelegere ne trebuie, dacă dorim să discutăm despre lucrurile care vor
forma tema acestui ciclu de conferinţe.
Cine poate arunca o privire ocultă riguroasă – o privire de natură
spirituală – dincolo de lucrurile fizice află acolo ceea ce se manifestă
în natură ca tonuri, culoare, căldură, frig, ceea ce ne apare ca legi
naturale şi totodată ca entităţi care nu se revelează pentru simţurile
exterioare şi pentru înţelegerea exterioară, dar se află dincolo de
lumea fizică. Apoi se pătrunde tot mai adânc şi se descoperă lumi cu
entităţi de o categorie superioară. Dacă vrem să ne însuşim înţelegerea a
ceea ce se află dincolo de lumea fizică, senzorială, trebuie, în
temeiul sarcinii speciale ce mi s-a trasat aici, să pornim de la cel mai
apropiat lucru pe care-l întâlnim dincolo de lumea senzorială în care
ne aflăm; să vedem deci ce întâlnim mai întâi când se ridică cel dintâi
văl pe care îl interpune percepţia senzorială asupra evenimentelor de
natură spirituală.
Lumea care se prezintă unei priviri oculte experimentate, ca fiind cea
mai apropiată, surprinde cel mai adesea raţiunea pe care o avem în
prezent, inteligenţa existentă astăzi.
Când privirea ocultă scrutează ce se prezintă în natură, în exterior, ca
formă, culoare, ca structuri minerale, vegetale sau animale, când
privirea ocultă contemplă toate acestea, percepe corpul eteric sau vital
al naturii fizice ca pe o pluralitate, ca pe o nesfârşită diversitate.
Aceasta este marea deosebire: o entitate unitară în ce priveşte corpul
eteric al omului, dar multe şi diferite entităţi în spatele naturii
fizice.
Ce înseamnă să simţim natura în mod moral?
Mai întâi, ne îndreptăm privirea în sus, în depărtările spaţiului
cosmic, unde ne apare albastrul cerului. Să presupunem că facem aceasta
într-o zi în care nici un nor, cât de mic, nici cea mai firavă urmă de
nor argintiu nu întinează albastrul cerului. Noi nu apreciem această
perspectivă în sens fizic, ca o realitate; ea ne apare mai curând ca o
impresie pe care o face asupra noastră albastrul odihnitor al cerului.
Să presupunem că putem să ne consacrăm mai mult timp acestei
dăruiri-de-sine faţă de albastrul cerului şi că o putem face în aşa fel,
încât reuşim să uităm tot ce ne înconjoară. Să presupunem, de asemenea,
că am putea să uităm pentru o clipă toate senzaţiile exterioare, toate
amintirile, toate grijile pe care viaţa ni le provoacă, toate supărările
şi că putem să ne consacrăm cu totul doar impresiei pe care o face
cerul albastru asupra noastră.
Aceasta o poate experimenta orice om, când sufletul său are o pregătire
corespunzătoare, ceea ce vă spun acum poate deveni în general o
experienţă umană. Să presupunem, de asemenea, că sufletul nu contemplă
nimic altceva decât albastrul cerului. Există atunci un moment de mare
intensitate, un moment când dispare chiar albastrul cerului, când nu mai
percepem culoarea, nimic din ce s-ar putea numi albastru, în orice
limbă omenească. În momentul în care albastrul încetează de a mai fi
albastru pentru noi şi ne concentrăm asupra propriului suflet, vom simţi
o senzaţie cu
totul aparte. Albastrul se stinge şi în faţa noastră
apare infinitul, iar în acest infinit se revarsă o dispoziţie cu totul
aparte a sufletului, un sentiment deosebit, o sensibilitate pe care nu
am mai avut-o, în vidul care se formează acolo unde mai înainte era
albastrul. Şi dacă dorim să dăm şi un nume acestei stări, avem pentru
aceasta un singur cuvânt: evlavie; sufletul se simte plin de evlavie
faţă de această nemărginire, se dăruieşte cu evlavie. Toate simţămintele
religioase din evoluţia omenirii au, de fapt, o nuanţă care include
ceea ce numim acum, aici, evlavie. Impresia pe care ne-o provoacă bolta
albastră a cerului a devenit devoţiune evlavioasă, simţire religioasă,
morală. Albastrul a determinat un sentiment moral care cuprinde sufletul
nostru: dispărând, albastrul reînvie în sufletul nostru ca simţire
morală faţă de lumea exterioară.
Să privim natura când arborii înmuguresc şi pajiştile sunt năpădite de
verdeaţă,
să ne concentrăm asupra a ceea ce este verde, acel verde care
acoperă pământul în multiple feluri şi nuanţe, acel verde care ne
întâmpină de sus, din copaci, şi să procedăm din nou în aşa fel, încât
să uităm tot ce poate acţiona asupra sufletului ca impresie exterioară;
pur şi simplu, să ne contopim cu tot ce se prezintă în faţa noastră ca
verde. Dacă reuşim aceasta, putem să ajungem la starea în care verdele
se transformă pentru noi în esenţa verdelui, aşa cum mai înainte
albastrul s-a transformat în esenţa albastrului. Noi nu putem, deci, să
mai spunem că o culoare apare în faţa privirii noastre, pentru motivul
că, de fapt, sufletul percepe acum culoarea în alt fel; trebuie să
remarc că eu spun lucruri pe care le poate experimenta în sinea lui
oricine are o pregătire corespunzătoare. Sufletul simte: Acuma înţeleg
ceea ce trăiesc atunci când îmi reprezint ceva, când gândesc sau creez,
când se
deschide în mine o idee, un gând sau când o reprezentare răsună
în mine! Toate acestea le înţeleg abia acum, abia acum învăţ ce înseamnă
germinarea verdelui peste tot, în jurul meu. Încep să realizez cum
partea cea mai intimă a sufletului meu se reflectă în natura exterioară,
atunci când aceasta a dispărut ca expresie exterioară şi a rămas în
mine doar ca impresie morală. Verdele plantelor îmi spune ce ar trebui
să simt în mine însumi când sufletul este binecuvântat să gândească
gândurile, să nutrească reprezentările.
Din nou o impresie din natura
exterioară se transformă într-un sentiment moral.
Să privim o câmpie acoperită cu albul zăpezii, în acelaşi mod în care am
contemplat albastrul cerului şi verdele păşunilor care au provocat în
noi un sentiment moral. Sentimentul moral poate apărea în sensul a tot
ceea ce noi numim manifestări sau fenomene ale materiei în lume. Şi
numai după ce, privind albul câmpiilor înzăpezite, uităm tot ce este de
prisos simţim albul şi, lăsându-l să dispară, căpătăm înţelegere pentru
tot ce cuprinde lumea ca materie. Atunci simţim materia ca fiind ceva
viu în lume.
În felul acesta putem transforma toate impresiile exterioare, atât pe
cele vizuale, cât şi pe cele auditive, în simţăminte morale.
Să presupunem că auzim un sunet şi apoi ascultăm octava acestuia. Dacă
faţă de acest dublu sunet ne acordăm sufletul în aşa fel, încât el uită
orice altceva, îndepărtează din sine tot ce a fost mai înainte şi apoi,
dăruit cu totul acestui simtământ, reuşeşte să nu le mai audă, şi nu le
mai dă nici o atenţie, ne dăm seama că în sufletul nostru şi-a făcut
apariţia un simţământ moral. Simţim că apoi apare o înţelegere
spirituală pentru ceea ce trăim în clipa aceea, când îşi face apariţia
în noi o dorinţă care vrea să ne conducă spre altceva şi atunci raţiunea
noastră acţionează asupra acestei dorinţe. Armonizarea între dorinţă şi
raţiune, între gând şi faptă, aşa cum se manifestă ele în om, sufletul o
percepe ca pe un sunet împreună cu octava sa.
Astfel acţionează asupra noastră cele mai diverse impresii senzoriale.
În felul acesta, ceea ce există în natură, în jurul nostru, percepem
prin simţurile noastre, lăsându-le totodată să dispară, astfel că acest
înveliş senzorial este îndepărtat; apar atunci, peste tot, simţăminte
morale de simpatie şi antipatie. Şi dacă ne deprindem, în acest fel, să
dăm la o parte tot ce vedem cu ochii, tot ce aud urechile noastre, tot
ce atingem şi pipăim cu mâinile, ceea ce inteligenţa bazată pe creier
înţelege şi ne obişnuim să stăm totuşi faţă în faţă cu lumea, atunci în
noi acţionează ceva mai profund decât forţa vizuală a ochilor, decât
forţa auditivă a urechilor, decât forţa raţională a gândirii şi ne aflăm
faţă în faţă cu o fiinţă mai profundă a lumii exterioare. Atunci
acţionează asupra noastră depărtările fără sfârşit. Atunci acţionează
asupra noastră corpul vegetal, în aşa fel încât simţim că noi înşine
înflorim spiritual în interiorul nostru. Atunci învelişul alb al zăpezii
acţionează în aşa fel, încât dobândim înţelegere pentru ce este de fapt
materia, pentru tot ce este substanţă în lume.
Lumea capătă o
dimensiune mai profundă în noi decât o avea mai înainte.
Acum vălul
exterior al naturii este dat la o parte şi noi pătrundem într-o lume
care se află în spatele acestui văl.
Aşa cum, privind dincolo de corpul fizic al omului, ajungem la corpul
său eteric sau vital, la fel, ajungem pe această cale într-un ţinut unde
ni se dezvăluie, încetul cu încetul, o diversitate de entităţi,
entităţi care există şi deţin puterea în spatele regnului mineral, în
spatele regnului vegetal şi al celui animal. Lumea eterică apare în faţa
noastră încetul cu încetul, diferenţiată în toate amănuntele sale.
Ceea
ce apare omului în felul acesta se numeşte în ştiinţa ocultă lumea
elementară, iar entităţile spirituale la care se ajunge când s-a parcurs
drumul despre care am vorbit sunt spiritele elementare, ascunse în spatele oricărei realităţi fizico-sensibile.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GAFiinteNatura/FiinteNatura_CF01.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.