
Un element esential in pedagogia Waldorf este tocmai abordarea fiecarui copil ca fiinta unica – educatie individualizata, ca opusul educatiei in masa. Lucru nu tocmai simplu, tinand cont ca aceasta educatie, mai ales in primii ani, se bazeaza foarte mult, in afara familiei, pe un singur om: educatorul, si apoi invatatorul.
Veti spune poate: si dascalul e un om ca toti oamenii, cu problemele lui, cu firea lui, nu se poate adapta la fiecare copil. Si totusi, straduinta dascalului Waldorf se indreapta in primul rand spre

Un punct de pornire pentru a intelege un om, copil sau adult deopotriva, este intelegerea temperamentelor, pentru ca desi fiecare om ne intampina cu personalitatea sa unica, in esenta, se pot distinge patru temperamente de baza. Ceea ce primim de la stramosi prin gene si natura, combinat cu inzestrarea spirituala a fiecaruia (talente, predispozitii, calitati etc.) si influentat de mediul in care crestem si traim, defineste temperamentul fiecaruia.
De temperament se leaga modul in care simtim, modul in care gandim,

Esenta fiecarui temperament poate fi descrisa astfel:
Melancolicul
Rezistent ca o stanca si statornic ca pamantul.
Strans legat de pamant.
Rezistent si incapatanat, dar si de incredere si linistitor.
Functioneaza pornind de la o ordine complexa care urmeaza anumite reguli si legaturi interioare si care creeaza un sistem armonios si bine structurat.
Flegmaticul
Ca un rau, linistit si misterios; poate parea curgator si lin din afara, dar poate avea o viata interna extrem de bogata.

Dezvolta mai greu o vointa puternica.
Are o viata interioara extrem de bogata si este, adesea, neinteles. Poate fi considerat incapatanat, timid, egoist, nesigur, rece sau incet, dar dupa o analiza mai atenta a vietii sale interioare ar putea fi caracterizat mai degraba ca voluntar, introvertit, calm, introspectiv si „curgator”.
Sangvinicul
Nelinistit ca un fluture si schimbator ca anotimpurile.
Se aseamana cu zefirul si cu fluturii.

Condus de sistemul nervos; raspunde la senzatiile din jurul sau. O persoana cu ritm propriu, „cu anotimpuri”, dar care poate raspunde extrem de bine ritmului din jurul sau.
Extrem de influentat de oamenii din jur (mai ales de cel mai apropiat), de mediul in care traieste, de vreme si alti stimuli externi. Adesea fie stimulat prea mult, fie prea putin, trebuie sa caute echilibrul si sa fie sprijinit in acest sens.
Colericul
Vibrant ca focul.
Cunoscut pentru ego-ul (exprimat fizic prin sistemul circulator) puternic si asertiv.
Descris adesea ca insistent, egoist, lacom, zgomotos, plictisitor si auto-centrat.

Pentru cei care ajung sa-l cunoasca este doar ferm, cu respect de sine, voluntar, fara limite, vibrant, entuziast si hotarat.
Nu se poate spune ca unul e mai bun decat altul, pentru ca toate elementele din care sunt creati sunt la fel de importante, iar studiul acestora, asa cum am mentionat, este menit in primul rand sa permita o mai buna intelegere si acceptare a celuilalt.
Sa luam mai intai dascalul. Felul de fi al acestuia isi va pune o amprenta extrem de profunda asupra copilului pe care il educa.
Un dascal melancolic poate fi mult prea preocupat de sine, ceea ce pentru copil poate duce la interiorizarea starilor sufletesti, neexprimarea acestora. La nivel fizic, acest lucru se transpune in ritmul neregulat al respiratiei si circulatiei sanguine.

Un dascal flegmatic dominat de temperamentul sau, care lasa lucrurile la voia intamplarii, nu stimuleaza „mobilitatea interioara” a copilului. Acesta nu poate fi suficient de receptiv la nevoile copilului, la nevoia sa de exteriorizare, lucru care poate duce mai tarziu, chiar si in viata adulta, la nervozitate, neurastenie si alte stari similare.
Un dascal sangvinic este receptiv la tot

Un dascal coleric, care lasa frau liber acestui temperament, poate fi extrem de vehement si poate sa actioneze coleric, prin actiuni pe care mai tarziu sa le regrete. Un copil poate simti teama in preajma unui dascal coleric. Si sa nu uitam ca in primii ani de viata, pana la schimbarea dentitiei, copilul simte totul mult mai intens, este ca un mare organ de simt, deci influentele si teama pot fi extrem de puternice.

Astfel, o data in plus, dascalul trebuie sa se autoeduce, sa inteleaga influenta temperamentului, caracterului si structurii sale sufletesti asupra copiilor si sa o limiteze sau sa o transforme intr-o influenta pozitiva. Rudolf Steiner spunea ca: „In relatia dintre dascal si elev trebuie sa ia nastere un raport asemanator cu cititul”. Nu este suficient sa stii literele si cum se leaga acestea intre ele, trebuie sa inveti sa descoperi sensul din spatele cuvintelor. Notiunile si ideile logice trebuie
Daca copilul este melancolic, sarcina de a-l ghida este una foarte grea. Esential pentru el este ca dascalul sa fie o persoana experimentata, trecuta prin viata, ale carei cuvinte si actiuni sa fie determinate de experienta proprie si incercarile prin care a trecut. Compasiunea pentru destinele oamenilor potenteaza dezvoltarea melancolicului. Dascalul trebuie sa porneasca de la disconfortul si temerile melancolicului, adanc inradacinate in acesta si greu de disciplinat, dar care pot fi redirectionate. Nu incercarea de a-l distrage si de a-l amuza il ajuta, ci aceea de a-i arata ca suferinta lui este legitima, ca in viata exista motive obiective pentru tristete si suferinta, iar aceasta nu exista doar in sufletul sau.
Cresterea

Desi pare mereu sigur pe el, are nevoie de incurajari si complimente pentru succesul sau, pentru a nu-i fi teama de esec si a iesi din zona de siguranta. Este blocat de reprosuri si tratament dur, raspunde bine la sfaturi calme si prietenoase. Nu-i place sa i se spuna ca a gresit, este de preferat sa i se aminteasca anumite sarcini cu blandete si indirect.
Educarea
Copilul melancolic lucreaza foarte bine daca se stabilesc scopuri, asteptari si sisteme clare. Trebuie incurajat prin complimente pentru deprinderile si cunostintele sale, nu pentru personalitate, entuziasm si creativitate, iar complimentul trebuie sa fie obiectiv si bazat pe criterii clare de evaluare, nu pe opinii personale si intuitie. Este metodic si sistematic, verifica si

Ii place sa invete prin atingere, ii sunt utile activitatile practice, dar nu cele extrem de repetitive. E bine sa urmeze un obiectiv, fara sa se blocheze in activitatile repetitive. Acest lucru poate fi uneori un mod de aparare si, daca nu face progrese, inseamna ca este suparat sau anxios dintr-un anumit motiv si cauzele trebuie investigate. Este esential pentru el echilibrul clasei pentru a se putea desfasura. O clasa haotica nu-l ajuta sa invete la potential maxim.
Ii plac lucrurile logice: matematica, gramatica si proiectele stiintifice, dar va beneficia de toate

Daca copilul este flegmatic, nu trebuie crescut izolat. Toti copiii trebuie sa aiba prieteni, dar pentru flegmatic acest lucru este extrem de important. Mai mult, prietenii sai trebuie sa aiba interese variate, pe care acesta sa le impartaseasca, lucru care-l va ajuta sa depaseasca indiferenta fata de lume. Copilul flegmatic nu reactioneaza direct la lucrurile propriu-zise, ci la modul in care acestea se reflecta in ceilalti si de aici in sufletul sau. Trebuie sa-i punem la dispozitie obiecte si evenimente cu care atitudinea sa flegmatica sa se potriveasca si sa-i directionam impasivitatea catre obiecte cu care poate fi flegmatic.
Cresterea

Copilul flegmatic se hraneste cu liniste (asigurarea ca totul este ok), spatiu personal, acceptare, respect, corectitudine, bunatate, mese gatite in casa, conversatie interesanta, carti si activitati intelectuale, imbratisari si exercitii fizice. Atentie la critica – o percepe foarte profund si isi revine foarte greu. Nu-i plac tipetele, discutiile in contradictoriu, mancarea fast-food, muzica tare, zgomotul constant sau lucrurile bruste. Este bine de stiut ca are nevoie de sprijin sa-si revina dupa un rau suferit, din partea familiei sau unui prieten apropiat (sunt recomandate si terapiile cu ierburi sau aromoterapia).
Educarea
Nu are ambitia de a fi bun, ci aceea de a cunoaste. Va fi interesat de educatie, dar nu va simti nevoia sa termine rapid o sarcina sau sa aprofundeze. Il intereseaza mai degraba procesul, decat rezultatul. Adesea acest lucru il impiedica sa invete ceea ce trebuie sa invete. Va fi un elev bun daca va fi

Adesea, poate parea ca intelege mai greu decat ceilalti copii, datorita procesului propriu de analiza si absorbtie a informatiilor, dar in final va intelege conceptul extrem de clar. Cel mai bun dascal pentru flegmatic este acela care are incredere in talentul lui de a observa, de a urma exemplul si de a se folosi de timp.
Daca copilul este sangvinic, nu-l ajuta ca dascalul sa ii solicite cu orice pret atentia.

Cresterea
Copilul sangvinic poate fi comparat cu o planta cultivata. Trebuie udata, ingrijita,

Sangvinicul nu trebuie tinut in casa. Are nevoie de aer, de spatiu. Prea multa atentie (rasfat), ca si prea putina (neglijare) pot fi la fel de daunatoare. O planta fericita este o planta cu viata consecventa, lasata la soare, udata si hranita cu regularitate.
Educarea
Sangvinicul este considerat dotat, pentru ca obtine mult cu efort putin. Face multe lucruri bine in mod natural si adeseori este invidiat din acest motiv. Invata singur din carti si din tot ceea ce il inconjoara, dar scoala il va invata sa fie mai echilibrat si sa-si dezvolte calitatile de socializare.

Daca copilul este coleric, cheia in educatie este respectul si stima pentru o autoritate fireasca. Spre deosebire de sangvinic, unde conteaza foarte mult calitatile personale ale celorlalti, castigarea interesului si afectiunii copilului coleric porneste de la increderea pe care o are in competenta si intelegerea lucrurilor din jur, de care da dovada dascalul.

Cresterea
Colericul are nevoie de multa interactiune si contact fizic. O singura persoana nu este suficient, trebuie sa-si dezvolte o retea sociala cu familia si prietenii.
Nu vrea sa doarma singur sau in patul propriu. Ii place sa ramana peste noapte la prieteni sau la rude si aceste experiente sunt esentiale pentru el. Ca sa exploreze totul la maximum si sa-si foloseasca

Educarea
Orice program educativ pentru un coleric trebuie sa hraneasca in mod egal sufletul si mintea, spiritul si corpul. Are nevoie de spatiu pentru miscare si de oameni cu care sa interactioneze ca sa profite la maximum de experienta de invatare. Trebuie incurajat si lasat sa se miste.
Cu siguranta nu exista retete valabile pentru toti, iar dincolo de rolul dascalului, parintii au rolul esential in formarea copilului si lucrul asupra temperamentului acestuia.

Cu totii trebuie sa tinem cont insa si de faptul ca viata fara diversitatea temperamentelor ar fi terna – temperamentele fac posibile bogatia, frumusetea si plenitudinea vietii.
Sa ne bucuram, asadar, de finetea sufleteasca si bunul simt al copilului melancolic, de rabdarea, perseverenta si dorinta de pace a copilului flegmatic, de veselia, spontaneitatea si indemanarea copilului sangvinic, ca si de forta, voiciunea si hotararea copilului coleric.
Referinte
Kristie Karina Burns – The Temperaments and the Adult-Child relationship
Rudolf Steiner – The Four Temperaments
Rudolf Steiner – Metodica predarii si conditiile de viata ale educarii
Despre temperamentele omenesti – studii si aplicatii – Editura Triade
sursa
http://www.scoalalibera.ro/2013/09/despre-importanta-temperamentelor-in-educatie-partea-i/
http://www.scoalalibera.ro/2013/09/despre-importanta-temperamentelor-in-educatie-partea-a-ii-a/