Facultățile de care are nevoie omul pentru a se situa şi pentru a munci
în lume în cadrul vieții pământeşti au legătură, aşa cum am arătat, cu
activitățile pe care le îndeplineşte omul între moarte şi o nouă naştere
în lumea spirituală. Dar acest lucru face ca aici, pe Pământ, omul să
fie situat în anumite contexte care nu sunt reale pe Pământul însuşi,
care îşi dovedesc realitatea abia atunci când examinăm întregul în sfera
suprasensibilă.
Când vorbim despre gânduri, ne referim la acel domeniu prin care omul
îşi poate însuşi adevărul. Dar gândurile înseşi nu pot fi ceva real.
Dacă ne clarificăm faptul că prin gândurile noastre ne putem instrui cu
privire la adevărul realității, trebuie să admitem că gândurile ca atare
nu pot fi ceva real.
Noi nu putem exprima prin vorbirea umană ceea ce am putea exprima prin
ea dacă ar conține o realitate deplină în sensul pământesc obişnuit.
Dacă de fiecare dată când rostim o propoziție trebuie să scoatem din
gură o realitate cu o pondere adevărată, nu am putea exprima ceva, ci am
produce ceva. În acest sens, ceea ce spunem nu este un lucru real, ci
„semnifică” ceva real, aşa cum nici gândurile nu sunt ele însele ceva
real, ci semnifică ceva real.
Dar, oricât de necesar e pentru om ca gândurile sale să nu fie ele
însele ceva real – dacă gândurile vi s-ar plimba prin cap ca nişte
figuri de plumb, ați simţi, ce-i drept, ceva real, dar aceste gânduri de
plumb nu ar putea semnifica nimic pentru dumneavoastră, ar fi ele
însele ceva real –, aşadar, oricât e de adevărat că gândurile şi, de
asemenea, frumosul şi binele nu pot fi ceva nemijlocit real, tot atât de
adevărat e că în această lume fizic-pământească trebuie să existe ceva
real, pentru ca noi să putem avea gânduri, să putem realiza în lume
frumosul prin artă, şi să putem realiza binele.
Dacă ne întrebăm: Cum se face că putem reține un gând, cu toate că el nu
are nicio realitate, cine îl ajută pe om?, tocmai în cazul contemplării
spiritual-ştiințifice ne putem înşela foarte uşor. Căci, în momentul în
care începem să întrebăm: Cine reține pentru om gândurile?, prin
această tendință de a voi să ştim ceva despre ființele spirituale care
rețin gândurile nimerim în domeniul entităților ahrimanice. Şi ne
cufundăm în domeniul entităților ahrimanice şi începem foarte curând să
credem – dar aceasta este o credință amăgitoare – că omul trebuie să fie
sprijinit de spiritele ahrimanice pentru a reține gândurile, pentru ca
ele să nu dispară îndată ce le concepem. Tocmai de aceea cei mai mulți
oameni sunt recunoscători în mod inconştient entităților ahrimanice
pentru faptul că îi sprijină în gândirea lor. Dar aceasta este, de fapt,
o recunoştință plasată foarte greşit, căci există un întreg regn de
entităţi care ne sprijină tocmai în privința lumii noastre de gânduri,
şi ele nu sunt entităţi ahrimanice.
Aceste entităţi sunt greu de descoperit în lumea spirituală chiar şi
pentru facultatea de contemplare deja avansată. Le găsim uneori, când
observăm, de exemplu, conduita unui om foarte deştept. Când observăm
conduita unui om foarte deştept, vedem că el are, de fapt, în urma lui o
suită volatilă. El nu merge încoace şi încolo singur, ci are după sine o
suită volatilă de entităţi spirituale, care nu aparțin regnului
ahrimanic, dar care au o însuşire foarte ciudată, pe care o cunoaştem
numai dacă putem observa acele entităţi care aparțin regnurilor
elementare, entităţi care nu se văd cu ochii fizici, care intră în
activitate când în natură iau naştere nişte forme, de exemplu, forme de
cristale şi alte forme asemănătoare. Toate obiectele înzestrate cu formă
sunt supuse activităţii acestor entități, pe care le găsiți descrise în
activitatea lor şi în dramele mele misteriale ca entităţi care
cizelează şi făuresc forme solide.
Când urmărim un om cu adevărat deştept, văzând că poate avea în urma sa
un întreg alai de entități, aşa cum v-am spus mai înainte, aflăm că
aceste entităţi sunt foarte dispreţuite de spiritele elementare din
categoria gnomilor, căci ele sunt greoaie şi, înainte de toate, sunt
teribil de proaste. Prostia este însuşirea lor fundamentală. Şi astfel
putem spune: Cei mai deştepți oameni din lume, când îi putem observa în
acest fel, sunt urmați de un întreg alai de proşti din lumea spirituală.
– E ca şi cum aceşti proşti ar vrea să aparțină cuiva. Aceşti proşti,
cum spuneam, sunt foarte dispreţuiți de entitățile care făuresc formele
din natură, aşa cum am descris în dramele mele misteriale. Astfel încât
putem spune: În lumile care pentru conştiența obişnuită sunt, în primă
instanță, necunoscute există o lume populată de un popor de proşti, de
proşti care pătrund mai ales în înțelepciunea şi istețimea umană, în
epoca actuală, aceste ființe nu au, de fapt, o viață proprie Ele ajung
la un fel de viață prin faptul că folosesc viața celor care mor de
anumite boli, dar încă mai au în ei forțe de viață. Ele pot folosi numai
viață care se stinge. Aşadar, ele sunt nişte ființe spirituale proaste,
care folosesc viața ce le rămâne unor oameni, aşadar, se îmbibă, ca să
spunem aşa, de viața care mai rămâne ca rest prin cimitire şi în alte
locuri de acest fel.
Când pătrundem în asemenea lumi ne formăm o idee despre cât de intens
este populată lumea care se află în spatele lumii sensibile accesibile
omului şi cât de diverse sunt categoriile acestor entități spirituale şi
descoperim ce legătură au aceste entități spirituale cu facultățile
noastre. Căci omul deştept, pe care îl urmărim în activitatea sa, dacă
nu este clarvăzător, ci numai deştept, îşi poate fixa foarte bine
gândurile sale deştepte prin faptul că este urmat de acest alai de
proşti spirituali. Ei se agață de gândurile lui deştepte, le trag şi le
conferă greutate, astfel încât ele rămân la el, în timp ce altfel
gândurile i-ar dispărea rapid.
Entitățile din categoria gnomilor nu vor să le suporte în regnul lor,
dar ele aparțin aceluiaşi regn. Gnomii le alungă neîncetat, şi se dă o
luptă dură între poporul gnomilor şi acest popor de proşti spirituali,
care, de fapt, numai ei pot face posibilă înțelepciunea omului, căci
altfel înțelepciunea ar fi efemeră, ar dispărea în momentul în care ar
lua naştere, nu ar putea dura. Cum spuneam, aceste entități, sunt greu
de descoperit, pentru că, îndată ce punem problema respectivă alunecăm
foarte uşor în domeniul ahrimanic. Dar le putem găsi cu anumite ocazii,
aşa cum am arătat, dacă urmărim nişte oameni foarte deştepți, care au în urma lor un întreg alai de asemenea entități. Dar, pe lângă aceasta,
dacă nu sunt prezente gânduri destul de deştepte care să se prindă de
om, găsim aceste entități în tot felul de monumente de înțelepciune. Ele
se opresc, de exemplu – dar şi acolo sunt greu de găsit –, în
biblioteci, dacă în cărți scrie ceva deştept. Dacă în cărți sunt lucruri
prosteşti, aceste entități nu pot fi găsite acolo, ele se află numai
unde sunt scrise lucruri deştepte; de aceste lucruri deştepte se agață
ele.
Un alt gen de spirite este cel al spiritelor care trăiesc mai ales în
elementul apă şi în elementul aer, cum sunt acele entități pe care le
găsiți descrise de minea în dramele-misteriu menționate, ca entități din
categoria silfidelor, şi aşa mai departe. Aceste entităţi la care mă
refer acum au de-a face mai ales cu lumea aparenței, a aparenței
frumoase, ele au legătură mai puțin cu oamenii deştepți şi mai mult cu
firile artistice. Dar şi ele, la rândul lor, sunt foarte greu de
descoperit, căci se pot ascunde uşor. Ele pot fi descoperite acolo unde
se află opere de artă adevărate, aşadar, acolo unde este înfățişată
figura umană sau aspecte din natură sau alte lucruri de acest fel. Aici
pot fi ele găsite. Aceste entități, cum spuneam, pot fi descoperite, la
rândul lor, cu greu. Când ne întrebăm: Cum se face că ne interesează
aparența frumoasă, că simțim, uneori, o plăcere mai mare în fața unei
statui frumoase decât în fața unui om viu – fireşte, o plăcere de un alt
gen, dar o plăcere mai mare –, sau că suntem încântați şi ne bucurăm
când auzim o configurație de sunete melodioasă ori armonioasă? alunecăm
din nou foarte uşor într-un alt domeniu, în domeniul entităților
luciferice. Dar nu numai entităţile luciferice sunt cele care poartă
elementul artistic, ci există un regn de entităţi elementare care îi
menţin treaz omului interesul artistic, altfel el ar fi mereu înclinat
să nu aibă niciun interes faţă de aparenţa artistică frumoasă, căci ea
este ireală, aşadar, sunt fiinţe care stimulează, în general, interesul
artistic.
Ei bine, este atât de greu să descoperim aceste entităţi pentru că
ele se pot ascunde şi mai uşor decât proştii din lumea spiritelor, căci
ele sunt prezente, de fapt, numai acolo unde se pune în valoare
frumosul. Când omul este dăruit frumosului, când savurează frumosul, cu
siguranţă nu vede aceste entităţi. De ce?
În realitate, pentru a observa aceste entităţi pe o cale normală,
trebuie să încercăm, când ne dăruim unei impresii artistice, să ne
îndreptăm privirea clarvăzătoare spre acele entităţi pe care le găsiţi
descrise în aceeaşi scenă ca fiinţe din categoria nimfelor sau din
categoria silfidelor, care sunt prezente şi în regnurile elementare ale
naturii, şi să ne transpunem în aceste fiinţe. Trebuie să le observăm,
odată cu aceste fiinţe ale aerului şi ale apei, pe celelalte, care sunt
prezente în actul de savurare a frumosului. Şi, pentru că este greu,
trebuie să ne ajutăm şi pe o altă cale. Din fericire, aş putea spune,
putem descoperi uşor aceste fiinţe atunci când ascultăm pe cineva care
vorbeşte destul de frumos şi când nu înțelegem vorbirea acestuia în mod
obişnuit, ci ascultăm numai sunetele, fără a înțelege sensul lor. Când
ne dăruim acestei vorbiri frumoase – trebuie să fie exprimată frumos,
trebuie să fie exprimată cu artă oratorică, şi, totuşi, să nu o
înțelegem realmente –, atunci ne putem însuşi facultatea, care este o
facultate intimă, delicată, de a vedea aceste entităţi. Aşadar, trebuie
să încercăm să ne însuşim talentul silfidelor şi să-l fortificăm prin
acel talent care se dezvoltă atunci când ascultăm un discurs rostit
frumos şi la care nu înțelegem, la care nu ascultăm ce înseamnă
cuvintele, ci numai vorbirea frumoasă. Atunci descoperim aceste
entităţi, care sunt prezente peste tot acolo unde se află frumosul, şi
îşi oferă sprijinul, astfel încât omul poate dezvolta un interes just
faţă de frumos.
Nu avem voie să credem, când ajungem în spatele vălului lumii sensibile,
când ajungem în domeniul de dincolo de prag, că ajungem într-un domeniu
al frumuseţii pure.
Să nu credeţi că cineva care cunoaşte aceste
lucruri se exprimă în mod uşuratic când spune:
Dacă nu sunt pregătiţi
temeinic, oamenii trebuie să fie opriţi la pragul lumii spirituale.
–
Căci, pentru a afla tot ceea ce îţi apare înălțător şi încântător în
faţa vălului, trebuie să faci mai întâi cunoştinţă cu substraturile,
care nu sunt deloc încântătoare.
Dacă priviţi apoi în lumea elementară
care aparţine aerului şi apei, dacă vă plimbaţi prin ea şi o observaţi cu
ajutorul clarvederii, vedeţi şi aici marea luptă a lumii volatile a
silfidelor şi ondinelor împotriva acestor arhetipuri ale urâţeniei. Eu
spun păianjeni; ele nu constau din pânze de păianjeni, ci sunt formate
din elementul apei şi din elementul vaporilor de apă. Ele sunt
formaţiuni de aer volatile, care îşi sporesc şi mai mult urâţenia prin
faptul că în fiecare secundă au o altă urâţenie, care îţi creează mereu
sentimentul că urâţenia care urmează, care se aşază peste cea
precedentă, este şi mai grozavă decât cea dinainte. Această lume se
găseşte şi ea în aer şi în apă, la fel ca şi ceea ce ne încântă în aer
şi în apă.
Iar pentru ca omul să poată dezvolta entuziasm faţă de bine, mai are loc
şi altceva. Despre celelalte fiinţe putem spune că ele sunt mai mult
sau mai puţin prezente, dar despre entităţile despre care voi vorbi acum
trebuie să spun, că ele se formează neîncetat, şi anume, ele se
formează atunci când omul dezvoltă o anumită căldură interioară faţă de
bine. În această căldură se dezvoltă acele entităţi care sunt, de fapt,
entităţi de natura focului, de natura căldurii, entităţi care trăiesc în
prezent, dar care au o asemenea natură cum este aceea pe care am
descris-o în cartea Ştiinţa ocultă în rezumat în legătură cu existenţa saturniană a omului.
Aceste fiinţe sunt astăzi cum era omul în vechea existenţă saturniană.
Ele nu sunt modelate la fel ca omul, dar au o asemenea natură. Nu putem
spune despre ele că sunt frumoase sau urâte sau alte lucruri de acest
fel; trebuie să le judecăm din punctul de vedere pe care ni-l oferă
fiinţele elementare obişnuite ale căldurii, care sunt ele prezente.
Întreaga cercetare spirituală este extraordinar de dificilă, căci, dacă
ajungem la aceste entităţi, care trăiesc în căldură, aşadar, în „foc” –
în sensul vechi al cuvântului –, noi, ca oameni, ne apropiem foarte greu
de ele şi, când ne apropiem, nu este deloc plăcut. Ne apropiem de ele,
de exemplu, când avem febră violentă. Dar atunci, de regulă, omul nu
poate fi un observator prea obiectiv. Altfel, capacitatea de a contempla
asemenea fiinţe ale căldurii se poate dezvolta prin perfecţionarea în
continuare a mijloacelor care sunt prezentate în cărţile mele. Dar
aceste fiinţe ale căldurii au o anumită relaţie cu acele entităţi care
apar mai ales atunci când omul dezvoltă un entuziasm faţă de bine:
Această relaţie are însă un caracter deosebit de ciudat.
Voi presupune, prin ipoteză – căci numai aşa pot descrie situaţia –, că
ar fi prezente asemenea fiinţe normale ale căldurii, care provin, în
general, din căldura fizică umană, căldură care, desigur, este mai mare
decât căldura ambianţei.
Omul are căldură proprie. Prin aceasta, în
apropierea lui se află asemenea entităţi. Şi apoi, într-un om care
dezvoltă entuziasm faţă de bine apar celelalte entităţi, care sunt tot
fiinţe ale căldurii, însă de un alt gen. Dar când ajung în apropierea
fiinţelor normale ale căldurii, ele se retrag imediat din faţa acestora
şi se strecoară în interiorul cel mai adânc al omului. Dacă ne străduim
să descoperim însuşirile acestor entităţi din punctul de vedere al
fiinţelor normale ale căldurii, aflăm următorul lucru: aceste entităţi
au un sentiment intim, dar foarte puternic dezvoltat, al ruşinii. Ele nu
vor cu niciun chip să fie observate de celelalte fiinţe ale lumii
spirituale şi fug din faţa lor, căci se ruşinează să fie văzute, ele se
retrag, înainte de toate, în interiorul cel mai adânc al oamenilor,
astfel că sunt greu de descoperit. De fapt, ele pot fi descoperite numai
atunci când, să spunem, ne observăm pe noi înşine în anumite momente,
pe care nu le putem provoca atât de uşor în mod voluntar.
Presupuneţi că
aţi citi ceva şi, citind o scenă care vă atinge într-un mod foarte
dramatic, fără să fiţi un om sentimental, izbucniţi în lacrimi. Să
spunem că într-un roman este descrisă o faptă impresionantă, bună,
sunteţi emoţionat până la lacrimi. Dacă recurgeţi la autoobservaţie,
puteţi descoperi că întregi cete de asemenea entităţi – care au un
sentiment atât de fin şi de intim dezvoltat al ruşinii – se refugiază în
inima dumneavoastră, în întreg pieptul dumneavoastră, în general, că
ele ajung la dumneavoastră, că ele caută ocrotire faţă de celelalte
fiinţe ale lumilor spiritual-elementare şi mai ales faţă de celelalte
fiinţe ale căldurii.
Există o forţă de respingere considerabilă între fiinţele normale ale
căldurii şi aceste fiinţe ale căldurii înzestrate cu un simţ al ruşinii
extraordinar de puternic, care trăiesc numai în sfera morală a oamenilor
şi fug de atingerea cu alte fiinţe spirituale. Aceste entităţi sunt
prezente în număr mult mai mare decât se crede de obicei, şi ele sunt
acele entităţi care îl înzestrează pe om cu entuziasm faţă de binele
moral. Omul nu ar avea prea uşor acest entuziasm faţă de binele moral
dacă nu i-ar veni în ajutor aceste entităţi.
Şi, când omul iubeşte
moralitatea, el se află în legătură, într-o legătură inconştientă, cu
aceste entităţi.
Anumite însuşiri ale acestor entităţi sunt de aşa natură încât acest
întreg regn poate fi foarte uşor greşit înțeles. În realitate, de ce le
este oare ruşine acestor entităţi? Lor le este ruşine din cauză că
întreg restul lumii regnului elementar în sânul căruia se află aceste
entităţi le dispreţuiesc, de fapt, nu vor să ştie nimic despre ele. Şi
aceste entităţi simt acest lucru, şi tocmai de aceea, pentru că sunt
nişte entităţi atât de dispreţuite, ele acţionează pentru a face să ia
naştere entuziasmul faţă de bine.
Aşadar, în timp ce despre celelalte fiinţe elementare, cele normale,
putem spune că vor deveni cândva vizibile, perceptibile prin simţuri,
despre aceste entităţi trebuie să spunem că ele erau odinioară
perceptibile prin simţuri şi că au sărit, fireşte, trecând prin
spiritualitatea ahrimanică şi luciferică, în spiritual. Astfel încât noi
avem două tipuri de fiinţe elementare, un tip ascendent şi unul
descendent.
Aşa cum răsar pe o pajişte cele mai frumoase flori, tot astfel
dumneavoastră trebuie să gândiţi aici, dedesubt, în sens spiritual, acel
bălegar, acel gunoi, acel gunoi lunar care conţine aceşti păianjeni
urâţi pe care i-am descris. Pe cât de puţin poate creşte varza pe care o
cultivaţi fără să puneţi solului bălegar, tot atât de puţin poate
înflori pe Pământ frumuseţea fără ca zeii să îngraşe pământul cu gunoiul
urâţeniei. Aceasta este necesitatea interioară a vieţii, şi noi trebuie
să cunoaştem această necesitate, căci numai ea ne conferă capacitatea
de a sta faţă în faţă ca fiinţe cunoscătoare cu ceea ce ne înconjoară în
mod real în natură.
Aşa este organizată lumea. Şi omenirea trebuie să înveţe să cunoască
aceste lucruri, dacă nu vrea să rătăcească mai departe prin lume ca
râmele – eu am mai spus o dată acest lucru –, care se agaţă şi ele de
elementul lor şi nu îşi ridică privirea spre ceea ce este real. Dar
oamenii pot dezvolta ceea ce există în ei ca predispoziţii numai dacă
stau faţă în faţă cu realitatea. Dar realitatea nu este dată prin faptul
că vorbim mereu de spirit, spirit, spirit, ci trebuie să cunoaştem în
mod real lumea spirituală.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GAFiinteNatura/FiinteNatura_CF07.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.