Dacă luăm mai întâi omul aşa cum ne apare el în viața fizică,

noi ştim
că pentru privirea
ocultă el se înfățişează ca un ansamblu de patru
elemente, dar un ansamblu în curs de evoluție, şi anume corp fizic, corp
eteric, corp astral şi Eu. Şi ştim că pentru a înțelege evoluția
omenească trebuie să luăm cunoştință de un adevăr ocult, conform căruia
Eul – de care devenim conştienți prin impresiile şi sentimentele noastre
atunci când încercăm să facem abstracție de lumea exterioară şi să
trăim în noi înşine – trece din încarnare în încarnare. Dar noi mai ştim
şi că acest Eu este ca învăluit – cuvântul „învăluit” nu este foarte
fericit, dar îl putem folosi pentru moment – de alte trei elemente ale
entității omeneşti: corpul astral, corpul eteric şi corpul fizic. Despre
corpul astral ştim că, într-o anumită măsură, este un însoțitor al
Eului de-a lungul diverselor încarnări. Chiar dacă o mare parte din
acest corp astral trebuie abandonată în timpul perioadei Kamaloka, el
subzistă totuşi de-a lungul

încarnărilor, ca un fel de corp de forțe
care păstrează tot ceea ce noi am acumulat ca progres moral, intelectual
şi artistic în timpul unei încarnări. Ceea ce este cu adevărat un
progres este ținut la un loc prin forța corpului astral, este purtat
dintr-o încarnare în alta şi, într-un fel, este alipit Eului, elementul
funciar-veşnic, care merge de la o încarnare la celalată. Şi, mai
departe, noi ştim că o mare parte din corpul eteric este aruncată
imediat după moarte, dar că un extract al acestuia rămâne şi noi îl luăm
cu noi dintr-o încarnare în alta. Asta înseamnă că în primele zile care
urmează morții noi avem un fel de viziune

retrospectivă, un tablou în
mare al vieții noastre trecute şi că un rezumat al acestei viziuni
retrospective îl luăm cu noi, ca extract eteric. Restul corpului eteric
este predat, sub o formă sau alta, în funcție de gradul de dezvoltare al
individului, ansamblului lumii eterice. În sfârşit, dacă ne întoarcem
privirea către al patrulea element al entității omeneşti, către corpul
fizic, el arată la început ca şi cum pur şi simplu ar dispărea în lumea
fizică. Lucrul poate fi dovedit fără înconjur şi din punct de vedere
exterior, să zicem, fiindcă acest corp fizic este sortit, pentru
privirea exterioară, să dispară într-un mod sau altul. Întrebarea – şi
toți cei care se ocupă de ştiința spiritului ar trebui să şi-o pună –
este:
Oare tot ceea ce ne poate spune cu noaşterea fizică exterioară
despre destinul corpului nostru fizic este Maya? 
Şi răspunsul nu este,
de fapt, chiar atât de greu de găsit pentru cel care începe să înțeleagă
ştiința spiritului. Când începi să înțelegi ştiința spiritului îţi
spui:
Tot ceea ce se oferă vederii senzoriale este Maya, este iluzie
exterioară. Cum să te aştepți atunci să fie adevărat, chiar dacă faptul
se impune atât de brutal, că trupul fizic, după ce este încredințat
mormântului sau focului, dispare fără urmă?
Poate că în spatele Mayei
exterioare, ce se impune cu forța aparenței senzoriale, se ascunde ceva
mult mai profund!
Prin ce anume a ajuns omul să-şi dezvolte Eul său? Prin intermediul
evoluţiei pământeşti! Abia în

cursul evoluţiei pământeşti el a ajuns
să-şi dezvolte Eul. Pe Pământ, la corpul său fizic, corpul eteric şi
corpul astral s-a adăugat Eul. Știm iarăşi, dacă ne aducem aminte tot
ceea ce a fost spus cu privire la fazele dezvoltării omului pe Saturn,
Soare şi Lună, că în timpul vechii Luni corpul omenesc încă nu avea o
formă foarte precisă şi că a primit această formă abia pe Pământ. De
aceea şi spunem despre existenţa pământească că este acea epocă în
timpul căreia Spiritele formei au intervenit şi au modelat corpul
omenesc, în aşa fel încât omul a ajuns acum să aibă această formă.
Această formare, această plăsmuire a corpului fizic a fost necesară
pentru ca Eul să poată coborî în om, pentru ca acest corp fizic, format
conform legilor fizice pământeşti, să poată oferi temelia pentru
naşterea Eului, aşa cum îl cunoaştem. Dacă reflectăm asupra acestor
lucruri, ceea ce urmează nu vi se va mai părea imposibil de conceput.

Referitor la felul în care vedeau grecii Eul, spuneam că acest Eu
îşi găseşte expresia sa exterioară în forma exterioară omenească. Să
mergem acum la budism şi ne amintim că budismul, prin cunoaşterea sa,
caută să lepede şi să depăşească cât mai repede această formă
exterioară. Să ne mai mirăm atunci că el nu pune niciun preţ pe tot ceea
ce stă în legătură cu această formă a corpului fizic? Pe cât de puţină
consideraţie găsim în fibra cea mai intimă a budismului pentru forma
exterioară a corpului fizic, pe atât de puţin apreciată, dacă nu chiar
respinsă, este forma exterioară de care Eul are nevoie pentru a putea
exista. Budismul deci, prin modul cum a privit forma corpului fizic, a
pierdut forma Eului.
Vedem astfel cum aceste două curente spirituale se opun polar unul
altuia: pe de o parte civilizaţia Greciei antice, despre care noi simţim
că preţuia în modul cel mai înalt corpul fizic drept formă exterioară a
Eului, şi pe de altă parte cea a budismului, care pretinde ca forma

exterioară a corpului şi orice fel de impuls către existenţă să fie
biruite cât mai curând, şi care de aceea, în teoria sa, a pierdut
complet Eul.
Între aceste două concepţii opuse despre lume se situează concepţia
Antichităţii ebraice. Aceasta din urmă este departe de a gândi, precum
budismul, că Eul este ceva minor. Amintiţi-vă numai că în cadrul
budismului este o erezie să recunoşti existenţa unui Eu perpetuu care
trece dintr-o încarnare în alta. Vechea civilizaţie ebraică susţine însă
sus şi tare această erezie. Şi niciunui adept al vechii civilizaţii
ebraice nu i-ar fi trecut vreodată prin minte că ceea ce trăieşte în om
drept adevărată scânteie divină a sa – de care el leagă noţiunea sa de
Eu – se poate pierde atunci când omul trece prin poarta morţii. Dacă
vrem să ne edificăm asupra felului în care se situa adeptul vechii
civilizaţii ebraice faţă de această problemă, atunci trebuie să spunem:
El se simţea în interiorul său unit intim cu Divinitatea; el ştia că
este unit oarecum, prin cele mai bune resorturi ale vieţii sale
sufleteşti, cu esenţa acestei Divinităţi. Astfel, adeptul vechii
civilizaţii ebraice are despre Eu o concepţie mult diferită de cea a
discipolului lui Buddha, dar ea este tot atât de

îndepărtată şi de cea a
grecului. În toată Antichitatea ebraică nu există acea apreciere a
personalităţii, şi totodată a formei exterioare, care este specifică
grecului. Pentru grec ar fi fost cu totul absurd să spui: Să nu-ţi faci
chip al Dumnezeului tău! El n-ar fi înţeles niciodată ca cineva să-i
spună: Să nu-ţi faci o imagine despre Zeus al tău sau despre Apolo al
tău! Căci el avea sentimentul că forma exterioară este lucrul cel mai
sublim din lume şi că omagiul cel mai mare pe care îl poate aduce un om
zeilor este de a-i îmbrăca cu această formă omenească, atât de preţuită
de el; şi nimic nu i-ar fi părut mai absurd decât această poruncă: Să nu
îţi faci o imagine despre Dumnezeu! Ca artist, grecul dădea forma sa
omenească şi zeilor săi. Şi pentru a deveni cu adevărat ceea ce gândea
el că trebuie să fie – o imagine a Divinităţii – purta bătăliile sale,
practica exerciţiile sale de gimnastică etc.

Vechea Antichitate ebraică avea însă această poruncă: Să nu îţi faci chip al lui Dumnezeu!
[Nota 57]
– pentru că discipolul vechii Antichităţi ebraice nu preţuia, precum
grecul, forma exterioară şi ar fi considerat-o nedemnă de esenţa divină.
Astfel, dacă pe de o parte discipolul vechii Antichităţi ebraice era
foarte departe de adeptul budismului, care în ceasul morţii ar fi
renunţat fără regrete la forma omenească, pe de altă parte, el nu era
mai aproape nici de grec. El gândea că această formă este chiar expresia
poruncilor, a legilor entităţii divine şi îi era clar că un om „drept”
transmitea ereditar generaţiilor următoare faptele bune pe care le-a
acumulat. El avea ca scop nu stingerea formei, ci perpetuarea ei de-a
lungul generaţiilor. Punctul de vedere al unui aparţinător al vechiului
popor evreu se situa deci la jumătatea drumului între concepţia
budistului, care pierduse noţiunea valorii Eului, şi cel al grecului,
care vedea în forma corpului bunul suprem şi se întrista când o vedea
dispărând la moarte.
Acesta era raportul dintre cele trei moduri de a privi lumea.
Pentru a înțelege şi mai bine vechea Antichitate ebraică trebuie să ne
gândim că pentru vechiul vlăstar al poporului evreu Eul, ceea ce aprecia
el ca Eu al său, era în acelaşi timp, într-un anumit sens, Eul divin.
Dumnezeu trăia în continuare în omenire, trăia în om. Vechiul evreu
simţea acest Eu al său ca fiind în legătură cu Dumnezeu. Astfel, Eul pe
care el îl simţea coincidea cu Eul divin. Eul divin îl

purta; dar Eul
divin era şi activ în el. Grecul spunea: Eu preţuiesc atât de mult Eul
meu încât nu pot decât să mă înfior când văd ceea ce se întâmplă cu el
după moarte! Budistul spunea: Acel ceva care este cauza formei
exterioare a omului trebuie să se desprindă cât mai repede posibil de
om! Adeptul vechii credinţe ebraice spunea: Eu sunt legat de Dumnezeu;
este destinul meu. Atât timp cât sunt legat cu El, eu îmi port destinul.
Nu cunosc altceva decât identificarea Eului meu cu Eul divin! Acest mod
de gândire, deoarece se situa la mijloc intre elenism şi budism, nu
provoca la vechii iudei predispoziţia tragică pe care o aveau chiar din
capul locului grecii în faţa morţii, ci ea venea într-un mod indirect.
Şi dacă este tipic grecesc ca eroul să spună: Mai bine un cerşetor în
tărâmul de sus – adică să ai un corp omenesc – decât un rege în
împărăția umbrelor, nu la fel de uşor ar fi putut spune asta adeptul
vechiului

iudaism. Căci el ştia că şi despărţit, prin moarte, de forma
sa corporală rămânea unit cu Dumnezeu. Simplul fapt al morţii nu îl
transpunea în dispoziţia tragică. Şi totuşi, deşi indirect,
predispoziţia spre tragic exista şi în lumea veche iudaică, şi ea s-a
exprimat în cea mai minunată dintre povestirile dramatice scrise
vreodată în Antichitate: Cartea lui Iov.
Să ne reprezentăm cu toată intensitatea un suflet omenesc năpădit de
toate aceste suferinţe şi să ne imaginăm cum din adâncul acestui suflet
izbucnesc aceste cuvinte, redate de documente în Cartea lui Iov: „Ştiu
că Salvatorul meu este viu!
[Nota 59]
Ştiu că într-o zi voi fi îmbrăcat cu oasele mele, cu pielea mea, şi îl
voi vedea pe Dumnezeu, cu care eu sunt unit!” Din tot sufletul său, în
ciuda tuturor suferinţelor şi durerilor sale, Iov îşi strigă această
conştienţă a indestructibilităţii individualităţii omeneşti. Atât de
puternic este înrădăcinată ca interior conştienţa de Eu în cultul vechi
ebraic. Dar aici ne întâmpină ceva extrem de curios. Iov face deci o

apropiere între ideea unui Salvator, a unui Mântuitor, şi corpul
exterior, pielea, oasele şi ochii care văd fizic. Foarte curios, în
această conştienţă antică ebraică, situată la mijloc între elenism şi
budism, apare o conştienţă a legăturii dintre forma corpului fizic şi
ideea de Mântuitor, care devine fundamentul, temelia ideii de Christos!
Şi dacă luăm ceea ce spune femeia lui Iov, se face şi mai multă lumină
în toate acele cuvinte ale lui Iov „Leapădă-l pe Dumnezeul tău şi
mori!”, ceea ce înseamnă că cel care nu-l neagă pe Dumnezeul său nu
moare. Într-adevăr, asta este ceea ce vor să spună aceste cuvinte. Dar
ce înseamnă a muri? A muri înseamnă a lepăda corpul fizic. Maya
exterioară pare să afirme că corpul fizic este absorbit în elementul
Pământului, că într-un fel el dispare. În răspunsul soţiei lui Iov este
inclus implicit sensul: Fă ceea ce este necesar pentru ca corpul tău
fizic să dispară. – Nu poate fi decât acest înțeles, căci altfel
următoarele cuvinte ale lui Iov n-ar mai avea niciun sens. Nu poţi

înțelege aşa ceva decât dacă înțelegi importanţa corpului fizic, prin
care Dumnezeu ne-a aşezat în această lume. Şi Iov însuşi spune – căci şi
aceasta vor să spună cuvintele lui: O, eu ştiu prea bine că nu este
nevoie să fac acel lucru ce duce la dispariţia completă a corpului meu
fizic, aşa cum o arată aparenţa exterioară. Există o posibilitate ca
acesta să fie salvat, prin aceea că Mântuitorul meu trăieşte – ceea ce
poate fi rezumat prin cuvintele: Într-o zi pielea mea, oasele mele, vor
fi regenerate şi îmi vor fi date întregi înapoi, iar ochii mei vor vedea
slava Dumnezeului meu; voi putea păstra legitatea corpului meu fizic,
cu condiţia de a avea conştienţa că Mântuitorul meu trăieşte!
Astfel, în Cartea lui Iov apare pentru prima dată o legătură între
forma corpului fizic – de care

budistul ar vrea să se lepede, pe care
grecul o vede dispărând şi pentru care resimte o adâncă tristeţe – şi
conştienţa de Eu. Este pentru prima dată când întrevedem posibilitatea
salvării formei acestui corp fizic, pe care cohorta de zei a elaborat-o
începând din timpul vechiului Saturn, a vechiului Soare şi a vechii
Luni, până aici pe Pământ, şi care, pentru a putea fi păstrată ca să se
poată spune că ceea ce ne este dat prin oasele noastre, prin pielea şi
organele noastre de simţ a avut un rost, este necesar să ai şi
certitudinea: Ştiu că Mântuitorul meu trăieşte!
Foarte ciudat – ar putea întreba cineva după cele spuse acum –, nu
reiese cumva din această poveste a lui Iov că Christos ar face să învie
morţii, că ar salva forma corpului, despre care grecii credeau că ar
dispărea? Şi să înțelegem cumva din asta că pentru ansamblul evoluţiei
omeneşti nu este drept, în adevăratul sens al cuvântului, ca forma
exterioară a corpului să se piardă cu totul? Este ea cumva întrețesută
întregului proces al evoluţiei omenirii? Joacă aceasta un rol în viitor
şi este ea în legătură cu entitatea lui

Christos?
Ni se impune această întrebare. Şi ajunem acum să lărgim, într-un
fel, cunoştinţele pe care le-am dobândit din ştiinţa spiritului. Auzim
că, după ce trecem prin poarta morţii, noi ne păstrăm cel puţin corpul
nostru eteric, în timp ce corpul fizic este încredințat elementelor. Dar
forma sa, care a fost elaborată în milioane şi milioane de ani, dispare
ea fără urmă, sau se păstrează într-un mod oarecare?
Această întrebare o considerăm a fi concluzia investigaţiei , vom trece la următoarea întrebare:
Ce raport există
între impulsul lui Christos pentru evoluţia omenirii şi raţiunea de a
fi a corpului fizic exterior, care de-a lungul întregii evoluţii
pământeşti a fost predat mormântului, focului sau aerului şi a cărui
conservare – în ce priveşte forma sa – este necesară pentru viitorul
omenirii.
O fiinţă omenească, dar care constă dintr-un corp fizic, un corp eteric,
un corp astral şi un Eu. Are tot

atât de puţin sens să spunem că avem
în faţa noastră un corp fizic, cum am spune cuiva, întinzându-i un pahar
cu apă: în el este hidrogen! Apa este compusă din hidrogen şi oxigen,
aşa cum omul este compus dintr-un corp fizic, un corp eteric, un corp
astral şi un Eu. În lumea fizică exterioară este vizibil ansamblul
acestor patru elemente, precum apa în paharul cu apă. Hidrogenul şi
oxigenul nu sunt însă vizibile, iar cine ar vrea să spună că ar vedea
hidrogenul şi oxigenul se înşală amarnic. La fel se înşală, cineva care
pretinde că vede corpul fizic atunci când vede în lumea exterioară un
om. Observatorul dotat cu simţuri fizice şi judecată fizică nu vede un
corp fizic omenesc, ci o fiinţă cvadripartită, iar corpul fizic îl vede
doar în măsura în care celelalte elemente fiinţiale omeneşti îl
întrepătrund. Dar atunci el este tot atât de mult transformat cum este
hidrogenul din apă atunci când

este pătruns de oxigen. Căci hidrogenul
este un gaz, şi oxigenul de asemenea. Avem, aşadar, două gaze; cele
două, combinate, dau un lichid. De ce ar fi deci de neconceput că omul,
aşa cum apare el în lumea fizică, este la fel de neasemănător cu fiecare
din componentele sale – cu corpul fizic, corpul eteric, corpul astral
şi Eul – pe cât de neasemănătoare este apa faţă de hidrogen? Aşa şi stau
într-adevăr lucrurile! Iată de ce noi trebuie să spunem: Omul nu
trebuie să se bizuie pe acea Maya sub care îi apare la prima vedere
corpul fizic. Dacă vrem să cunoaştem esenţa acestui corp fizic omenesc
trebuie să ne imaginăm corpul fizic într-un cu totul alt mod.
Aici ne lovim de faptul că studiul corpului fizic omenesc ca atare este
una din problemele cele mai grele ale clarvederii, chiar cea mai grea!
Căci, să presupunem că noi lăsăm lumea exterioară să realizeze, în ce
priveşte omul, o experienţă analoagă celei a descompunerii apei în
hidrogen şi oxigen.

Această experienţă este realizată, desigur, de către
marele Univers în procesul morţii. Vedem aici cum omul îşi depune, îşi
leapădă corpul său fizic. Dar el leapădă cu adevărat corpul său fizic?
Întrebarea pare, în fond, ridicolă, căci ce pare a fi mai evident decât
că omul în momentul morţii părăseşte corpul fizic! Totuşi, ce este acel
lucru pe care îl părăseşte omul odată cu moartea? Este ceva despre care
putem spune cel puţin că nu mai deţine atributul cel mai important al
unui corp fizic viu: forma a ceea ce a fost abandonat, care din momentul
morţii începe să fie distrusă. Avem în faţa noastră doar substanţa în
descompunere fără forma care le este proprie. Ceea ce este părăsit aici
sunt, în fond, substanţele şi elementele care există şi în natură;
acestea nu sunt ceva care, în mod natural, să îşi dea singure o formă
omenească. Totuşi această formă aparţine esenţialmente corpului fizic
omenesc. Inițial, pentru privirea clarvăzătoare obişnuită pare
într-adevăr ca şi cum omul ar depune aceste substanţe, care apoi sunt
supuse putrezirii sau arderii, iar din corpul său fizic nu mai subzistă
nimic. Apoi, după moarte, în intervalul de timp în care omul are
viziunea vieţii sale trecute, privirea clarvăzătoare obişnuită are

acces
la acel ansamblu format din Eu, corp astral şi corp eteric. Apoi, pe
parcursul experimentului, clarvăzătorul observă cum acest corp eteric se
desprinde, că din el subzistă un extract şi că restul se dizolvă
într-un mod sau altul în eterul cosmic. Şi astfel pare că omul a
abandonat la moarte corpul său fizic, cu substanţele şi forţele sale, şi
apoi, câteva zile mai târziu, şi corpul său eteric. Şi dacă
clarvăzătorul continuă să observe omul în perioada Kamaloka, el vede,
de asemenea, cum şi din corpul astral este preluat un extract pentru
restul vieţii dintre moarte şi o nouă naştere şi că restul corpului
astral este predat astralităţii universale.
Aşadar, noi vedem cum corpul fizic, corpul eteric şi corpul astral sunt
lepădate, corpul fizic părând să se reducă la ceea ce avem în faţa
noastră ca substanţe şi forţe, care prin putrezire, ardere sau alt
proces ajung să se descompună în elemente. Dar cu cât se dezvoltă mai
mult clarvederea omului în epoca noastră, cu atât devine mai evident
faptul că substanţele şi forţele abandonate la moarte odată cu corpul
fizic nu constituie totuşi întregul corp fizic, că ele nu conferă

nicidecum forma întreagă a corpului fizic; că acestor substanţe şi forţe
li se mai adaugă ceva ce, obiectiv vorbind, trebuie s-o numim „fantoma”
omului. Această fantomă este conceptul, este modelul formei omului, ce
prelucrează ca o reţea spirituală substanţele şi forţele fizice, pentru
ca ele să ia forma de om ce ne apare pe plan fizic. După cum artistul
plastic nu realizează o statuie luând o bucată de marmură sau alt
material şi lovind în acesta la întâmplare, făcând să sară din el bucăţi
disparate, aşa cum permite materialul respectiv, ci având mai înainte
un gând pe care îl imprimă materialului, tot astfel există un gând
anterior şi pentru corpul omenesc; dar el există nu ca un gând precum
cel al sculptorului, căci materialul corpului omensc nu este nici
marmură, nici ghips, ci ca un gând real din lumea exterioară: ca
fantomă. Ceea ce artistul plastic imprimă materialului său este

imprimat
aici drept fantomă a corpului fizic substanţelor pământului, pe care
după moarte noi le încredinţăm mormântului sau focului. Fantoma aparţine
corpului fizic, ea este partea care rămâne din corpul fizic şi este mai
importantă decât substanţele exterioare, căci acestea nu sunt în fond
decât ceva ce umple reţeaua formei omeneşti, aşa cum merele umplu o
căruţă. Fantoma este ceva foarte important! Substanţele care se
descompun după moarte sunt în principal cele pe care noi le întâlnim şi
în natura exterioară, doar că ele sunt captate, sunt reţinute, de forma
omenească.
Dacă ne transpunem la începutul existenţei noastre pământeşti am putea
spune: Cetele de îngeri din rândul înaltelor Ierarhii, care de-a

lungul
etapelor Saturn, Soare şi Lună, până la etapa Pământ, au pregătit corpul
fizic omenesc ca formă a sa, au introdus iniţial această fantomă în
cadrul evoluţiei pământeşti. Într-adevăr, primul element al corpului
fizic omenesc care a apărut a fost fantoma, care nu poate fi văzută cu
ochii fizici. Ea este un corp de forţe complet transparent. Ceea ce vede
ochiul fizic sunt substanţele fizice pe care

omul le mănâncă, le
asimilează, şi care umplu acest invizibil. Când ochiul fizic priveşte un
corp fizic, el vede în realitate mineralul care umple corpul fizic şi
nicidecum corpul fizic. Dar cum a ajuns acest mineral, aşa cum este el,
să pătrundă în fantoma corpului fizic al omului?
Omul, aşa cum s-a dezvoltat el în urma etapelor Saturn, Soare şi Lună,
ar rămâne pentru noi invizibil, devenind vizibil doar pentru un
clarvăzător. Cum a devenit el vizibil? El n-ar fi devenit niciodată
vizibil dacă n-ar fi intervenit acel eveniment pe care Biblia ni-l
descrie simbolic, iar ştiinţa spiritului ni-l prezintă ca realitate:
influenţa luciferică. Ce s-a petrecut prin aceasta?
Uitaţi-vă ce scrie în
Ştiinţa ocultă:
Din acel curs evolutiv în care omul se găsea prin faptul că corpul său
fizic, corpul său eteric şi corpul său astral fuseseră aduse la
invizibilitate el a fost proiectat în materia mai densă, pe care a
asimilat-o în felul în care trebuia să o facă sub influenţa lui Lucifer.
Dacă în corpul nostru astral şi în Eul nostru n-ar exista ceea ce noi
numim forţa luciferică, nici materialitatea densă nu ar fi devenit atât
de

vizibilă cum a devenit. De aceea trebuie să spunem: Noi trebuie să
considerăm omul ca fiind invizibil, şi numai sub influenţa lui Lucifer
au pătruns în el forţe care îl fac vizibil în materie. Datorită
influenţelor luciferice, substanţele şi forţele exterioare pătrund în
domeniul fantomei şi o impregnează. Aşa cum, dacă într-un pahar
transparent turnăm un lichid colorat, paharul apare colorat şi îşi
pierde transparenţa, tot astfel trebuie să ne imaginăm că influenţa
luciferică a revărsat în forma fantomei omeneşti anumite forţe, datorită
cărora omul a devenit în stare să primească pe Pământ substanţele şi
forţele corespunzătoare, care fac ca forma sa, în mod normal invizibilă,
să devină vizibilă.
Ce face deci ca omul să fie vizibil, aşa cum îl vedem noi pe planul
fizic? Sunt forţele luciferice din interiorul lui; fără ele corpul fizic
ar fi rămas mereu invizibil. De aceea, alchimiştii au accentuat
totdeauna că în realitate corpul omenesc constă din aceeaşi substanţă
din care este formată piatra absolut transparentă şi cristalină a
înțelepților. Corpul fizic este într-adevăr de o transparenţă absolută,
iar forţele luciferice din om sunt cele care l-au făcut opac şi au făcut
ca el să devină pentru noi

netransparent şi palpabil. De aici
dumneavoastră puteţi vedea că omul a devenit această fiinţă care
asimilează substanţele şi forţele exterioare ale Pământului, pe care la
moarte le restituie doar prin aceea că a fost ispitit de către Lucifer
şi că în corpul său astral au fost infiltrate anumite forţe. Dar ce
rezultă în mod necesar de aici? Rezultă faptul că omul a devenit ceea ce
este acum abia atunci când, sub influenţa lui Lucifer, pe Pământ, Eul a
intrat în ansamblul format de corpul fizic, corpul eteric şi corpul
astral. Numai prin aceasta el a ajuns să devină purtătorul formei
pământeşti; altminteri n-ar fi ajuns.

Să presupunem acum că, la un moment dat al vieţii, Eul evadează din
acest ansamblu omenesc format din corp fizic, corp eteric, corp astral
şi Eu, că ne-am afla deci în faţa corpului fizic, a corpului eteric şi a
corpului astral, dar nu şi a Eului.
Să presupunem că ar interveni acest
lucru, adică ceea ce s-a petrecut cu Iisus din Nazaret în al
treizecilea an al vieţii sale; atunci Eul omenesc a părăsit corpul
fizic, corpul eteric şi corpul astral. Şi, în ceea ce a rămas – în acest
ansamblu de corp fizic, corp eteric şi corp astral – intră, în momentul
Botezului în Iordan, entitatea lui Christos.
Drept urmare, acum avem pe
de o parte corpul fizic, corpul eteric şi corpul astral al unui om şi
pe de altă parte entitatea christică, ce a luat locul ocupat de obicei
de Eu.

Care este deci diferenţa între Christos Iisus şi oricare alt om
de pe Pământ?
Diferenţa constă în faptul că toţi ceilalţi oameni poartă
în ei acel Eu care odinioară a fost supus ispitirii lui Lucifer, în timp
ce Christos Iisus nu mai poartă în sine acest Eu, locul lui fiind luat
de entitatea Christos. Aşa încât de aici înainte, din tot ceea ce vine
de la Lucifer mai subzistă un rest, fără ca în continuare, începând de
la Botezul în Iordan, un Eu omenesc să poată permite influențelor
luciferice să pătrundă în acest corp. Un corp fizic, un corp eteric, un
corp astral, în care subzistă resturi ale influențelor luciferice de
dinainte, dar în care nu mai pot interveni influențe noi în următorii
trei ani, şi entitatea christică: iată ce înseamnă Christos Iisus.
Să reținem foate bine în minte ce este Christos acum, de la Botezul
în Iordan până la Misteriul de pe Golgota: un corp fizic, un corp eteric
şi un corp astral care face vizibile aceste corpuri fizic şi

eteric,
pentru că el mai conține resturi ale influenței luciferice.
Corpul fizic
al entității christice este vizibil ca purtător al lui Christos prin
faptul că entitatea christică are încă resturile corpului astral pe care
le-a avut Iisus din Nazaret de la naştere până la vârsta de treizeci de
ani.
Aşadar, de la Botezul în Iordan avem în faţa noastră un corp
fizic, care ca atare ar fi invizibil pe planul fizic, un corp eteric,
care ca atare nu ar fi nici el perceptibil, resturile corpului astral ce
fac vizibile celelalte două corpuri, care fac din corpul lui Iisus din
Nazaret un corp vizibil de la Botezul în Iordan până la Misteriul de pe
Golgota – şi în ele entitatea lui Christos.
Să ne întipărim acum foarte
bine în suflet această entitate cvadripartită a lui Christos Iisus şi să
ne spunem:
Orice om care trăieşte pe planul fizic este alcătuit
dintr-un corp fizic, un corp eteric, un corp astral şi un Eu;
dar acest
Eu este astfel făcut încât intervine continuu în corpul astral, până la
moarte.
Entitatea Christos Iisus are însă şi ea un corp fizic, un corp
eteric şi un corp astral, dar nu şi un Eu omenesc, astfel că în timpul
celor trei ani până la moartea sa nu intervine şi nu devine activ ceea
ce intervine şi acţionează de obicei într-o ființă omenească, ci însăşi
entitatea Christică.
Omul este alcătuit din :
Trup (1.corp fizic, 2.corp eteric, 3.corp astral),
Suflet (4.sufletul senzației, 5. Sufletul rațiunii, 6. Sufletul conștienței) și
Spirit (7.Sinea Spirituală, 8.Spiritul Vieții, 9.Omul-Spirit).

sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA131/GA131_CF05.html
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA131/GA131_CF06.html