Este un creştin reformator care simte
enormele schimbări ce se petrec în Conştiinţa umanităţii. Abordările
sale depăşesc graniţele dogmatice spulberând încremenirea vechilor
texte şi făcând să se prăbuşească zidurile în care sunt închise
inimile. Cuvintele sale, avându-şi izvorul în trăirea directă a
Revelaţiei, au darul de a aduce pacea şi bucuria celor care îl ascultă
sau îi citesc cărţile. “Iubeşte din toată inima, fără nici o rezervă,
lasă-te surprins de minunăţia vieţii, mulţumeşte şi fii recunoscător
pentru aceasta şi vei descoperi superba şi întreaga completitudine a
vieţii tale”.
Brother David Rast este unul dintre aceia care au mers în această călătorie până la capăt, parcurcând toate etapele umanului.
La capătul acestei călătorii a descoperit una dintre cheile revelaţiei:
Recunoştinţa faţă de tot ceea ce există. Şi de-atunci o împărtăşeşte
cu toţi aceia aflaţi pe propriul lor drum către starea de
completitudine a Fiinţei. Cuvintele sale au darul de a arde
încremenirea în concepte rigide şi de a descătuşa inimile. Abordările
sale, neconvenţionale l-au apropiat de mişcarea transpersonală
americană şi nu numai.
A lucrat cu Stan şi Christina Grof, cu Stephen Levine şi Elisabeth
Kubler Ross şi mulţi dintre exploratorii Noii Conştiinţe. Este unul
dintre cei mai de seamă reformatori ai creştinismului modern. Cărţile
sale au un succes uriaş în întreaga lume iar conferinţele sale deschid
către Adevăr milioane de conştiinţe.
David Steindl Rast s-a născut pe 12 iulie 1926, la Viena. A studiat
artele, antropologia şi psihologia. Are un MA – Master of Arts şi un
doctorat la Universitatea de Arte vieneză. În 1952 şi-a urmat familia,
emigrând în Statele Unite, iar în 1953 a intrat în nou-înfiinţata
comunitate a Ordinului Benedictin din Elmira, New York. Astăzi este
membru senior al Mânăstirii Mount Saviour. Studiile sale post-doctorale
l-au condus la Universitatea Cornell, unde a devenit primul
romano-catolic care a susţinut Conferinţele Thorpe (Thorpe Lectureship)
După 12 ani de pregătire monastică şi studii de filosofie şi teologie,
Brother David a fost trimis de către abatele mânăstirii sale să
participe la un dialog budist-creştin, pentru care a primit aprobarea
Vaticanului în 1967. A devenit discipolul zen al unor mari maeştri
precum Hakkuun Yasutani Roshi, Soen Nakagawa Roshi, Shunryu Suzuki Roshi
şi Eido Shimano Roshi. El este cofondatorul, în 1968, al Centrului
pentru Studii Spiritule şi în 1975 a primit premiul Martin Buber pentru
punţile pe care le deschisese între tradiţia creştină şi cea budistă.
Timp de decenii, Brother David şi-a împărţit viaţa între retrageri spirituale, ca eremit, şi conferinţe pe teme spirituale pe
care le-a ţinut pe cinci continente. De pildă, într-un tur de două
luni în Australia el a susţinut 140 de conferinţe şi a călătorit 12000
de mile. Oamenii care au venit la conferinţele sale aparţin unui
spectru uriaş de interes şi de clase sociale, de la studenţii
înfometaţi ai Zairului, până la studenţii de la Harvard şi Columbia
University, de la călugării budisti sau sufi, până la indienii Papago
şi elitele intelectuale ale germaniei, de la comunităţi New Age, până
la reuniuni ale cadeţilor Academiei Navale din Annapolis. Pretutindeni,
Brother David a găsit cuvântul potrivit şi inspirator pentru a
reaminti tuturor acestor oameni Adevărul despre ei înşişi. Zeci de mii
de oameni din întreaga lume au regăsit cărarea către adevărata
spiritualitate datorită conferinţelor, scrierilor şi workshop-acestui
inspirat misionar.
Cărţile sale sunt traduse în multe limbi ale globului. Printre acestea, cele mai importante sunt „ Gratefulness, the Heart of Prayer „ şi „A Listening Heart” apar în toate antologiile de literatură spirituală. Este co-autorul mult premiatei „Belonging to the Universe”
(a câştigat în 1992 premiul American Book Award), un dialog despre
noua paradigmă în ştiinţe şi teologie împreună cu fizicianul Fritjof
Capra.
Înteresul său pentru tadiţia budistă s-a materializat în cartea The Ground We Share: Buddhist and Christian Practice, scrisă împreună cu maestrul zen Robert Aitken Roshi. Cele mai recente cărţi ale sale sunt The Music of Silence şi Words of Common Sense.
"Cuvintele sale, venind de undeva, din adâncuri, aveau o forţă şi o putere de sugestie extraordinare.
Omul acesta nu vorbea din cărţi, nu împrăştia idei. Era unul
dintre aceia care trăiau, în mod direct, Revelaţia. Starea de conştiinţă
extinsă. Pentru omul acesta, în mod evident, spiritualitatea nu era un
cuvânt găunos. Oamenii simţeau acest lucru, şi de ori de câte ori numele
său apărea în program, sala era plină. Am remarcat apoi că era singura
„faţă bisericească” de orientare creştină prezentă la conferinţă, deşi,
teoretic, spiritualitatea trăită este esenţa psihologiei transpersonale
iar interesul faţă de un asemenea eveniment, în care terapeuţi din toată
lumea se adunau pentru a împărtăşi experienţe, ar fi putut să fie
imens. Erau acolo şamani şi călugări budişti, reprezentanţi ai unor
tradiţii de pe întreaga planetă, veniţi la întâlnirea cu singura ştiinţă
ce explorează spiritualitatea umană prin experienţă. Dar nu şi
creştini, în afara lui Brother David Rast. Cine este acest om a cărui
privire blândă şi acărui voce ca un firişor de apă, reuşeşte să ridice
în picioare sutele de oameni de ştiinţă veniţi la conferinţă? Ascultam
ceea ce spunea şi nu ne venea să credem că atâta transparenţă, atâta
lipsă de rigiditate, asemenea excepţională capacitate de a împărtăşi
trăirea spirituală venea din partea unui reprezentant al bisericii
catolice oficiale."
Aţi vorbit despre Isihasm şi despre
Rugăciunea Inimii, o temă centrală în Ortodoxia est europeană. Totuşi,
aparţineţi ordinului Benedictin. Care este conexiuea?
Personal sunt foarte legat de Ortodoxie
în general şi de mistica isihastă în special. Pentru mine adâncimea
Rugăciunii Inimii depăşeşete cu mult graniţele înguste ale orientărilor
diferitelor biserici. Dar trebuie să spun că şi în Ordinul Benedictin
Rugăciunea Inimii are o importanţă enormă. Aş spune că este un
instrument fundamental în practica benedictină. Ordinul există din
secolul al 6-lea, vremuri în care biserica nu era încă scindată, astfel
încât apropierea dintre ortodoxie şi abordările benedictine nu este greu
de explicat. Experienţa este ceea ce contează. Nu dogma.
Cuvântul cheie aici pare a fi „experienţă”. Experienţa pare a
submina orice dogmă, fie ea ştiinţifică sau religioasă. Părinţii
psihologiei transpersonale au plecat de la experienţa directă a stărilor
de conştiinţă extinsă şi au introdus trăirea spirituală în harta
psihicului omenesc. Se întâmplă acelaşi lucru şi în dogma religioasă?
Trăirea directă a stărilor spirituale ar putea schimba ceva în
rigiditatea dogmatică a instituţiilor, în acelaşi fel în care s-a
petrecut cu instituţiile ştiinţifice?
Da, experienţa este cheia. Experienţa nu ţine seama de dogmă şi nici de
regulile prestabilite. Experienţa nu încape în cărţile de nici un fel,
nici ştiinţifice nici religioase, căci experienţa spirituală este viaţa.
Viaţa nu încape în concepte mentale. Abraham Maslow, unul dintre
părinţii psihologiei transpersonale, spune că experienţa de conştiinţă
extinsă nu se poate distinge de experienţa spirituală şi la aceeaşi
concluzie formulată altfel ajunge şi Stanislav Grof. Diferenţa este dată
numai de persistenţa experienţei şi de puterea de a trăi aceste
niveluri spirituale ale conştiinţei în fiecare moment al vieţii.
Diferenţa între majoritatea oamenilor şi marii mistici, cum sunt şi
sfinţii bisericii, este aceea că pentru un om obişnuit experienţa
mistică este o experienţă de vârf, după care re-cade în starea ordinară
de conştiinţă, în vreme ce marii mistici trăiesc la acea intensitate
fiecare moment al vieţii lor. Toţi trăim experienţe spirituale mai mult
sau mai puţin, dar educaţia şi alţi factori ţinând de spaţiul conceptual
ne fac să negăm propriile experienţe. Mulţi cred, după o asemenea
experienţă, că nu a fost decât o nebunie temporară, un moment de
rătăcire. Iau Adevărul drept falsitate şi iluzia drept Adevăr. După
părerea mea, importanţa acestui moment pe care îl trăim cu toţii este
tocmai lărgirea momentelor de experienţă mistică, de experienţă a
Adevărului. Încetul cu încetul începem să integrăm în viaţa de zi cu zi
aceste trăiri spirtuale şi începem să validăm spaţiile subtile ale
conştiinţei noastre ca făcând parte din viaţa noastră. Este o parte din
ceea ce numim „Revoluţia Conştiinţei” sau Noua Conştiinţă sau Noua
Spiritualitate.
După cum văd eu, scopul bisericii este acela de a mijloci comuniunea
între om şi dumnezeu, de a deschide porţile trăirii spirituale. Dar
biserica este o instituţie, şi orice instituţie, fie ea de invăţământ,
medicală, religioasă , politică sau oricum ar fi, după un timp scurt de
funcţionare, tinde să uite să promoveze scopul în care a fost creată şi
începe să se promoveze pe sine. Aceasta este natura unei instituţii.
Tinde să se cristalizeze, să înţepenească, să substituie viaţa,
experienţa vie, cu dogma rigidă. Un mistic ce trăieşte revelaţia,
într-un anumit sens, nu are nevoie de o instituţie care să mijlocească
accesul său la divinitate. Pe de-altă parte, biserica are darul sau
harul de a deschide unele porţi către trăirea stărilor mistice, pentru
aceia care nu au găsit calea încă. O instituţie este o creaţie omenească
şi ca orice creaţie omenească este potrivită unui anumit moment şi
răspunde unei anumite necesităţi. Dacă există, a fost nevoie de ea în
clipele în care umanitatea poate că pierduse direcţia. Dar lucrurile se
schimbă, umanitatea se schimbă şi biserica, una dintre instituţiile care
reflectă conştiinţa omenească, se schimbă şi ea. Văd foarte clar cum
dogma şi rigiditatea bisericii instituţionale îndepărtează oamenii de ea
în aceste timpuri ale transformării şi ale deschiderii şi îmi pare rău.
Dar
pe de-altă parte simt că biserica, poate mai încet decât alte
instituţii, se transformă şi ea. Va exista atâta vreme cât cineva va mai
avea nevoie de ea. O structură nu este decât o ficţiune, o convenţie.
Adevărata biserică este umanitatea însăşi în care divinitatea se
manifestă.
Inima este un centru absolut, un punct de întâlnire a tuturor
dimensiunilor fiinţei, fizică, energetică, emoţională, mentală şi
spirituală, este precum măduva unui copac, în jurul căreia se crează
miracolul realităţii copacului. În creştinism, marele maestru al Inimii –
după Isus – este Sf Augustin care a trăit în secolul 4. El spune că „în
inimă, Dumnezeu este mai apropiat de mine, decât sunt eu însumi”.
Acest adevăr a fost rostit întradevăr în multe tradiţii ale lumii, în
multe feluri. Este un alt fel de a spune că esenţa noastră cea mai
intimă este divină, transcendentă şi că există un nivel al fiinţei în
care suntem una cu divinul, în care comuniunea este deplină. Pe de-alta
parte Sf Augustin percepea modul dualistic în care funcţionează mintea
omenească şi care ne separă cumva de esenţa noastră. Abia acum
psihologia transpersonală se ocupă de acest lucru, dar pentru acele
vremuri, perspectiva Sf Augustin este extraordinară. El observă felul în
care existenţa umană limitează divinitatea interioară şi principala sa
preocupare este aceea de a elibera fiinţa din această limitare. Un alt
lucru pe care îl observă Sf Augustin este acela că noi simţim această
profundă prezenţă a divinităţii în inimă şi acest lucru ne face să
căutăm fără încetare. Inima ne mână fără odihnă în această căutare care
ia diferite forme dar în esenţă este căutarea originii, a esenţei pe
care noi o simţim şi o presimţim în interior. Inima este un punct de
transformare, punctul în care dimensiunile se întrepătrund, în care
aspectul nostru uman îşi trage vitalitatea din principiul divin. Dincolo
de punctul de transformare al inimii este Misterul pe care îl numim
Tatăl şi pe care îl putem doar simţi. Doar simţirea ne poate pune în
conexiune cu această dimensiune a fiinţei care nu poate fi gândită sau
conceptualizată, ci doar trăită. De aceea este inima atât de importantă
în creştinism şi în alte tradiţii mistice, pentru că este singura punte
de legătură cu transcendenţa. Întreaga Creaţie a universului fizic din
care facem parte şi noi ca fiinţe umane este accesibilă prin punctul de
transformare al inimii. Este ceea ce numim Fiul, sau conştiinţa
Cristosului Cosmic. Iar aspectul dinamic al Creaţiei este numit în
creştinism Duhul Sfânt. Întregul poate fi deci trăit pe trei niveluri de
experienţă: Misterul sau Tatăl, Universul fizic sau Fiul şi aspectul
său dinamic, sau Sfântul Duh, iar Inima este centrul acestei experienţe
multidimensionale. Şi, ca să revin la punctul de plecare al discuţiei,
este remarcabil modul în care, în vremurile din urmă, experienţa
psihologiei transpersonale a redesenat hărţile conştiinţei în aşa fel
încât similitudinile cu viziunea creştinismului mistic au devenit
evidente. Ceea ce misticii creştini trăiau acum mult timp, îşi face loc
acum în experienţa diectă a stărilor de conştiinţă extinsă, iar inima,
acum, ca şi atunci, joacă acelaşi rol de centru, de punct de
tansformare, de poartă între dimensiuni.
În Rugăciunea Inimii scopul este acela de a coborâ mintea în inimă, cu
alte cuvinte de a trece de pe un nivel pe altul de conştiinţă. Iar acest
lucru, trecerea între diferitele niveluri ale conştiinţei se poate face
cu ajutorul respiraţiei care este mult mai mult decât o funcţie fizică
sau fiziologică ce ţine de corporalitate. Respiraţia uneşte cumva
diferitele niveluri de experienţă pentru că tinde să concentreze totul
în momentul prezent, pe când mintea omenească tinde să alunece mereu în
viitor sau în trecut. Respiraţia aduce mintea în clipa trăită acum şi
astfel o unifică cu simţirea, cu inima. A rămâne focusat pe respiraţie
te pune în conexiune cu esenţa, cu sinele, cu centrul fiinţei. Atunci
când rugăciunea este însoţită de respiraţie, există un punct, un moment
în care cuvintele rugăciunii dispar şi respiraţia însăşi devine un fel
de rugăciune care expansionează în afară şi revine înlăuntru, unificând
totul. Asta se întâmplă când practicăm Rugăciunea Inimii. Noi,
benedictinii, practicăm Rugăciunea Inimii, dar este preluată întradevăr
din tradiţiile răsăritene. Probabil cunoaşteţi Filocalia, povestea unui
călugăr rus aflat în căutarea Adevărului, şi care îl află în
practicarea Rugăciunii Inimii… Această carte a avut şi are o enormă
influenţă în lumea occidentală şi pomenesc despre ea pentru că se
potriveşte în context. Este vorba despre experienţa personală a
comuniunii cu divinitatea, iar calea este ceea a inimii şi a
respiraţiei, a practicării momentului prezent.
Ştiţi ceva despre România?
Ştiu că este o ţară în care spiritualitatea ortodoxă este la ea acasă.
Am auzit despre mânăstirile României. Întotdeauna m-a interesat Estul şi
centrul Europei, pentru că eu sunt născut în Austria, iar rădăcinile
mele sunt acolo. Simt că va fi o experienţă extraordinară pe care o
aştept din toată inima, cu emoţie. Faptul că această călătorie se va
petrece sub semnul Inimii este pentru mine semnul pe care îl aşteptam.
Horia Ţurcanu
carte