Confucius se pare că s-ar fi născut undeva în anul 551 a.Hr., în micul
stat Lu, aflat astăzi în provincia Shantung. Este posibil să fi avut
ascendenţă aristocratică, dar conform izvoarelor nu a dus o viaţă
îndestulată, dimpotrivă, ceea ce l-a făcut să empatizeze cu oamenii de
rând şi să-I desconsiere pe nobilii neinteresaţi decât de menţinerea
puterii, care era în esenţă de sorginte militară. Confucius nu era nici
el pacifist. Credea că sunt vremuri în care oamenii morali trebuie să
intre în acţiune, pentru a nu fi înrobiţi, dar folosindu-se nu atât de
forţă, cât de simţul şi puterea dreptăţii. Practic, considera că o
armată nu poate lupta suficient de bine dacă soldaţii nu cred în
justetea cauzei sale. În plus, afirma adesea că originea nu contează
atât de mult ca atitudinea şi comportamentul, astfel că oricine putea
aspira să devină un chiin tzu (gentilom).
Confucius nutrea speranţa reformării lumii. Iniţial ideile sale au
prins la un grup restrâns, constituind poate ce ce am putea numi prima
şcoală privată chineză, un spaţiu în care scopul principal era
cultivarea morală şi intelectuală. Spre deosebire de sistemul
tradiţional care antrena în virtutea obedienţei şi supunerii, Confucius
îi învăţa pe discipolii săi că trebuie să joace un rol dinamic în
guvernarea statului, nu să se rezume la a fi pur şi simplu instrumente
ale conducătorului. Educaţia pe care o oferea acesta avea înainte de
toate o valoare practică.
Dacă liderii sunt atât de preocupaţi de sacrificiile pentru stramoşi,
de ce nu direcţionează interesul şi asupra poporului? Dacă miniştrii se
poartă cu curtoazie unul faţă de celălalt, de ce să nu facă la fel cu
omul de rând? Fiecare ar trebui privit ca un oaspete important, iar
oficialii ar trebui să se poarte faţă de popor ca şi cum ar săvârşi un
sacrificiu măreţ. Aşadar, vedem ca ideile sale contravin în mare masură
convenţiilor epocii. De fapt, întreaga sa etică se bazează pe concepţia
asupra naturii umane, pe care nu o priveşte ca pe o entitate separată de
mediul social, la fel cum nici societatea nu este un corp metafizic de
sine-stătător. Omul este în esenţă o fiinţă socială, modelat de
societate, dar aceasta la rândul său este determinată de comportamentul
fiecărui individ în parte. A fi moral înseamnă a participa activ la
comunitate. Convenţiile (li) pe care se bazează aceasta sunt
fundamentale pentru funcţionarea sa corectă, dar ele trebuie înţelese.
Această etică a datoriei, baza moralei individuale, curpinde două
virtuţi funadmentale: negarea eului egoist şi acceptarea a aceea ce este
drept şi potrivit. Respectarea tradiţiei, simpatia umană, oubirea
aproapelui, corectitudinea, probitatea, îndemnul de a face binele nu
sunt altceva decât o reflexie a legilor care guvernează universul.
Alt concept important în filozofia este este cel de tao,
calea, dar fără conotaţii mistice. Asa cum li înglobează moralitatea şi
curtoazie, tao include pe de o parte codul etic individual şi pe de alta
guvernământul care să vegheze asupra bunăstării fiecărei fiinţe umane.
Respingând loialitatea faţă de nobili, acesta propune loialitatea faţă
de principii. În ciuda absentei unei dogme, mulţi confucianişti au
sfârşit ca martiri încercând să apere calea propovăduită de maestru,
critincându-i pe conducători în numele binelui general. Conducători şi
funcţionari buni sunt cei pricepuţi, indiferent de originea lor socială.
Discipolilor săi Confucius le cere să apere poporul, să-l ajute, să-l
instruiască. Poporul în schimb trebuie să acţioneze şi el potrivit
răspunderii şi datoriilor pe care le implică funcţiile sociale.
Ce se remarcă la filozofia confucianistă este lipsa încărcăturii
religioase, lipsa misticismului înlocuit de un umanism cât de poate de
pragmatic. Nu pretinde deţinerea vreunui adevăr absolut, ci mai degrabă
aspiraţia către acesta prin metoda observaţiei şi analizei. Omniscienta
şi omnipotenţa universului este înlocuită de bogăţia experientei,
selecţia binelui şi urmarea acestuia, pentru atingerea libertăţii şi
fericirii după care tinde natura umană.
Dar cum este această natură umană? În viziunea lui Confucius nici bună,
nici rea. Şi aici gânditorul este aproape de concretul existenţei. În
primul rând pledează pentru egalitatea oamenilor. În al doilea rând,
aceştia doresc fericirea, care de multe ori rămâne doar la stadiul de
deziderat. Dacă fericirea este binele şi omul este o fiinţă socială,
înseamnă că dacă fiecare s-ar gândi la bunăstarea întregului, sunt mai
multe şanse să se atingă o stare generală de bine. În concepţia sa, omul
cu adevărat virtuos, când doreşte să obţină succesul, se gândeşte şi la
ceilalţi. Pentru ca să se ajungă la această armonie socială absolut
necesară este educaţia, larg răspândită pentru ca cei mai pricepuţi să
iasă în faţă la guvernare. Învăţătura lui a avut efecte, pentru că
aproape jumătate dintre discipoli au reuşit să ajungă în poziţii
importante în stat.
Dar amploarea moştenirii sale se întrevede după moartea sa, când
treptat doctrina este integrată în ideologia imperială. Chiar şi unii
dintre revoluţionarii comunişti îl revendică pentru tradiţia
revoluţionară. În vest impactul său este mai mare decât ne închipuim,
pentru că acesta devine o figură emblematica în timpul iluminismului.
Dacă ar fi să căutăm secretul magnetismului său, cel mai probabil este
vorba despre insistenţa asupra supremaţiei valorilor umane.
“înţelepciunea constă în a-I înţelege pe ceilalţi, virtutea constă în
a-i iubi”.
Încrezându-se în puterea gândirii şi moralei, Confucius credea că
umanitatea îşi poate găsi fericirea doar într-o comunitate cooperantă de
oameni liberi. Dar libertatea se dobândeşte prin raţiune, gândire
critică şi acţiune conform unor principii care să servească şi
individul, şi comunitatea. Dogmele îngrădesc adevărul. “Dacă un om nu se
întreabă în permanenţă: cum să procedez corect?, atunci nu ştiu ce rost
mai are acesta”.
Filosofia morala a lui Confucius pornea de la principiul ca omul, fiind o particica din intreaga natura, un microcosmos, are in sine insusirile generale ale naturii, ale lui dao: ordine, dreptate, bunatate, sinceritate. De aceea este suficient ca omul sa fie instruit, dirijat, pentru a se perfectiona. Iar perfectionarea se face prin exemplul inaintasilor. Dupa exemplul acestora, copiii trebuie sa aiba un respect desavarsit fata de parinti, indivizii sa respecte statul, cei vii sa respecte pe cei morti, imparatul sa respecte pe ilustrii sai predecesori si sa se supuna Cerului. De la cel mai mic pina la cel mai mare trebuie sa-si respecte datoriile cara revin gradului lor ierarhic.
Desi nu a fost nici filosof in adevaratul inteles al cuvantului, nici intemeietor de religie, Confucius a influentat religia chineza, indepartand-o de superstitii si pregatind poporul pentru intelegerea doctrinelor filosofice si religioase de mai tarziu.
Dupa moartea lui Confucius, toti cei care il indepartasera sau il criticasera pentru rigurozitatea tinutei sale morale si-au aratat admiratia pentru marele moralist. Guvernatorul din Lu i-a consacrat o capela, unde aducea sacrificii spiritului lui Confucius si celor patru anotimpuri. Dar adevaratul sau cult a inceput mai tarziu, dupa 250 de ani, datorita imprejurarilor politice favorabile ideilor sale.
Ca religie de stat, confucianismul a mentinut elementele fundamentale ale vechii religii chineze si in primul rand cultul stramosilor si al naturii, practicile cultice avand in centrul lor Cerul si pe "Fiul Cerului", imparatul. Locurile de cult ale vechii religii si-au pierdut desigur simplitatea de odinioara, devenind vaste temple, ca acela din Beijing, inchinat Cerului, care este cel mai mare templu din lume.
Filosofia morala a lui Confucius pornea de la principiul ca omul, fiind o particica din intreaga natura, un microcosmos, are in sine insusirile generale ale naturii, ale lui dao: ordine, dreptate, bunatate, sinceritate. De aceea este suficient ca omul sa fie instruit, dirijat, pentru a se perfectiona. Iar perfectionarea se face prin exemplul inaintasilor. Dupa exemplul acestora, copiii trebuie sa aiba un respect desavarsit fata de parinti, indivizii sa respecte statul, cei vii sa respecte pe cei morti, imparatul sa respecte pe ilustrii sai predecesori si sa se supuna Cerului. De la cel mai mic pina la cel mai mare trebuie sa-si respecte datoriile cara revin gradului lor ierarhic.
Desi nu a fost nici filosof in adevaratul inteles al cuvantului, nici intemeietor de religie, Confucius a influentat religia chineza, indepartand-o de superstitii si pregatind poporul pentru intelegerea doctrinelor filosofice si religioase de mai tarziu.
Dupa moartea lui Confucius, toti cei care il indepartasera sau il criticasera pentru rigurozitatea tinutei sale morale si-au aratat admiratia pentru marele moralist. Guvernatorul din Lu i-a consacrat o capela, unde aducea sacrificii spiritului lui Confucius si celor patru anotimpuri. Dar adevaratul sau cult a inceput mai tarziu, dupa 250 de ani, datorita imprejurarilor politice favorabile ideilor sale.
Ca religie de stat, confucianismul a mentinut elementele fundamentale ale vechii religii chineze si in primul rand cultul stramosilor si al naturii, practicile cultice avand in centrul lor Cerul si pe "Fiul Cerului", imparatul. Locurile de cult ale vechii religii si-au pierdut desigur simplitatea de odinioara, devenind vaste temple, ca acela din Beijing, inchinat Cerului, care este cel mai mare templu din lume.
Sinopsis Confucius (2010 film)
Aceasta drama biografica urmareste existenta si cariera marelui filozof
chinez Confucius, ale carui invataturi au avut o puternica influenta
asupra modului de gandire si asupra stilului de viata al oamenilor din China. Nascut in anul 551 inainte de Hristos intr-o
familie aristocratica, Confucius a ramas orfan din copilarie si a trait
intr-o relativa saracie. Fiind un autodidact si un cititor pasionat, a
reusit sa devina dascalul multor fii de nobili si a colindat prin
statele invecinate pentru a-i convinge pe diversi conducatori ca merita
sa obtina o functie politica, prin intermediul careia sa isi
implementeze reformele planuite. Asemenea altor ganditori din epoca lui,
Confucius a fost dezamagit de faptul ca China era divizata in mai multe
state rivale razboinice si a incercat sa le unifice sub autoritatea
unui singur conducator. Promovand moralitatea, sinceritatea,
corectitudinea in relatiile sociale si cinstea, filozofia lui Confucius a
devenit mai apreciata in China decat alte doctrine precum legalismul
sau taoismul in timpul dinastiei Han (206 inainte de Hristos - 220 dupa
Hristos). Teoriile lui Confucius au fost dezvoltate intr-un sistem
filozofic denumit confucianism, cu ajutorul unui numar foarte mare de
adepti pe care i-a convertit si care s-au devotat promovarii ideilor
sale.
Recomandări:
Herrlee Glessner-Creel, Chinese Thought form Confucius to Maotse-Tung, Chicago, 1953;
Benjamin I. Schwartz, The World of Thought in Ancient China, Harvard, 1985.
http://ro.wikipedia.org/wiki/Confucius
http://www.historia.ro/exclusiv_web/portret/articol/confucius-maestrul-gandirii-chineze-ce-invatam-el
http://www.crestinortodox.ro/religiile-lumii/confucianismul/invatatura-confucius-71822.html
http://www.cinemagia.ro/filme/confucius-465491/
torrent film
http://filelist.ro/download.php/99420/Confucius.2010.DVDRip.XviD.AC3-ViSiON.torrent
http://torcache.net/torrent/73BC8418E4E45251A73113398BB7DE83B4DC9448.torrent?title=[kickass.to]confucius.2010.dvdrip.zeus.3
subtitrare ro
http://subtitrari.regielive.ro/confucius-13893.html