Viaţa se prezintă un mozaic alcătuit din pietre mici. Cel care adaugă o
mică pietricică nu este mai puţin important decât cel care a
conceput planul mozaicului. Trebuie să ne dăm seama că, dintr-un anumit punct
de vedere, lucrul cel mai mic şi lucrul cel mai mare pe care îl
putem înfăptui sunt la fel de importante pentru întreg.
În raport cu ceea ce putem numi
“ordinea divin-spirituală a lumii”, elementul cel mai mic este la fel
de important ca elementul cel mai mare. Dacă ne dăm seama de acest
lucru vom fi feriţi de multe nemulţumiri care, altfel, ar putea să
apară uşor în viaţă.
Întreaga esenţă a
evoluţiei lumii nu şi-ar putea urma cursul dacă noi nu am putea să
îndeplinim ceea ce este - aparent - lucrul de cea mai mică
însemnătate în viaţă. Atunci vom putea avea şi sentimentele
corecte faţă de marile evenimente ale existenţei. Abia atunci ne va
apărea măreţia şi importanţa care se află în următoarea frază:
“Fiecare din noi trebuie să facă din sine însuşi, în sensul
înţelepciunii lumii, cât de mult poate, în afară de
ceea ce prezintă el pe planul fizic.” Însăşi dezvoltarea
antroposofică trebuie să o vedem ca ceva necesar. Unii spun: la ce
foloseşte evoluţia antroposofică dacă eu nu mă pot face util prin
aceasta în viaţă?
– Să observăm însă: karma vieţii ne va
arăta ceea ce trebuie să facem în viaţă, când vom
învăţa să înţelegem mai întâi semnele pe care
ni le face karma vieţii. Nu avem numai sarcina de a face un lucru sau
altul, ci avem cu adevărat sarcina de a face din noi înşine
atât de mult cât putem. Trebuie să ne ridicăm la
gândul: în noi există nenumărate forţe şi capacităţi; nu
trebuie să le lăsăm să piară în sufletul nostru. Ceea ce face
ordinea divin-spirituală cu ceea ce am făcut noi din sufletul nostru,
trebuie să o lăsăm pe seama ordinii divin-spirituale a lumii.
Când lucrăm la sufletele noastre şi luăm seama la semnele karmei,
vom vedea ce vom avea de făcut într-un loc sau altul.
Uneori se consideră că orice dezvoltare nu se
petrece decât pas cu pas. Însă viaţa întregului nu se
desfăşoară în aşa fel încât să se poată spune că
natura nu face salturi. Nu e adevărat. Natura face încontinuu
salturi.
Să observăm o plantă. În dezvoltarea ei face mereu
salturi: la trecerea de la rădăcină la frunză, de la frunză la caliciu,
de la caliciu la floare, de la floare la fruct. Tot aşa există treceri
rapide atât în viaţa omului individual cât şi
în viaţa generală a omenirii. Vom găsi pretutindeni că omenirea
trăieşte etapele unei perioade în mod succesiv şi se dezvoltă ca
planta, de la frunză la frunză. Vine apoi timpul în care omenirea
face un salt important înainte, aşa cum face planta de la frunză
la caliciu, de la caliciu la petală, de la petală la fruct. Astfel,
pretutindeni se petrec treceri rapide, salturi în cursul
evoluţiei omenirii. Cel mai important salt la omenirea de pe
pământ este saltul care s-a produs prin evenimentul din
Palestina. Atunci s-a întâmplat un salt înainte
impresionant.
Putem înţelege Evanghelia lui Ioan numai atunci când
înţelegem că impulsul lui Christos este, în cadrul
evoluţiei omenirii, cea mai importantă lucrare asupra conştienţei eului.
Omul trebuia să fie sustras influenţelor care se revărsau în
el fără ca el să aibă conştienţa de sine. Prin aceasta el a putut să
dobândească conştienţa de eu şi să se pregătească pentru o
redobândire a clarvederii din timpurile vechi. Dar el trebuia să
se elibereze de influenţele demonice. Cu cât are mai multă forţă
în eul său, cu atât mai mult se poate ţine departe de
influenţele demonice. Aşa se poate înţelege vindecarea de demoni.
Un număr de bolnavi au fost aduşi în apropierea lui Christos
tocmai în timpul când Christosul spiritual putea să
acţioneze cel mai intens. Nu lumina solară fizică – îmbrăcămintea
luminii spirituale – trebuia să acţioneze, ci lumina spirituală. După
ce soarele apunea, bolnavii erau aduşi la Christos. Procesul real de
vindecare trebuie să ni-l reprezentăm în felul următor: oamenii
care veneau acolo aveau credinţa fermă, convingerea fermă că prin
Christos acţionează impulsul care poate alunga demonii. Dacă aceasta
s-ar fi întâmplat printr-un mijloc exterior, Christos nu ar
fi acţionat prin eu.
Abia atunci îl recunoşti pe Christos
când El îşi desfăşoară întreaga forţă în
propriul tău interior.
Abia atunci poate El acţiona când această
forţă se exteriorizează în eul uman, se exprimă în eul
uman.
De aici vedem că în acel timp important omenirea se afla
în faţa unui decisiv punct de cotitură. Era ultimul acord al unui
timp vechi şi oarecum intervenţia unui impuls enorm care îi
conducea pe oameni într-un timp nou. Omul putea privi
înapoi şi vedea: în trecut omul era mult mai puternic unit
cu lumea spirituală. El putea găsi drumul spre lumea spirituală prin
extaz. Acum însă trebuie să găsim punctul de legătură în eu
pentru a ajunge în lumea spirituală. Acest impuls a fost dat prin
impunătoarea strigare a Botezătorului şi prin Christos însuşi:
“Schimbaţi-vă dispoziţia voastră sufletească căci împărăţia
cerurilor s-a apropiat”. În voi înşivă trebuie căutată
legătura care vă uneşte cu împărăţia cerurilor.
Acelora cărora li se puteau spune lucruri profunde, li se spunea: A
existat un timp în care sufletele oamenilor, atunci când
ieşeau din eul lor, ajungeau în împărăţia spiritului.
Atunci li se dăruia spiritul pentru vindecare. Ei erau bogaţi, ceea ce
înseamnă că ei deveniseră posesori ai spiritului. Apoi s-a ajuns
la un punct de cotitură. Acum sunt chemaţi să vină în
împărăţia cerurilor cei care sunt, - care au devenit - cerşetori
întru spirit. Uniţi cu Dumnezeu în interior, fericiţi pot
deveni cei care sunt cerşetori întru spirit. Cei săraci în
spirit vor prelua în ei împărăţia cerurilor.
Fericiţi sau uniţi cu Dumnezeu în interior vor deveni şi aceia
care se află în suferinţă când preiau impulsul lui
Christos. Prin faptul că ei caută legătura cu lumea spirituală în
eul lor, ei vor fi vindecaţi. Cei care se manifestau din pasiunile lor,
puteau mai înainte să fie temperaţi atunci când se
spiritualizau în extaz. Prin faptul că acum găsesc în sine,
în eu, legătura cu Christos, trebuie ca pasiunile dezlănţuite,
impulsurile sălbatice să fie domolite.
Răsplata misiunii pământului o vor primi aceia care îşi
vor înăbuşi pasiunile lor prin eu. Cei care suportă suferinţe,
vor scăpa de ele prin faptul că vor prelua în eul lor pe
Christos. Cei care îl vor prelua pe Christos în eu vor
putea dobândi calmul şi vor stăpâni pământul.
Prima frază din Predica de pe munte [ Nota 10 ] se referă la trupul
fizic, a doua la trupul eteric, a treia la trupul astral; a patra
frază, în care se spune că omul nu trebuie să-şi dezvolte doar o
conştienţă care se îndreaptă numai spre planul fizic, se referă
la sufletul senzaţiei. Cei care, în sufletul senzaţiei simt sete
şi foame după dreptate, Îl vor putea avea în interior pe
Dumnezeu, vor deveni fericiţi.
Ceea ce omul poate găsi în sufletul raţiunii sau al
sentimentului este exprimat prin fraza: Cei care vor fi milostivi vor
putea avea în ei pe Dumnezeu. Ce apare când ne ridicăm de
la sufletul senzaţiei la sufletul raţiunii sau al sentimentului?
Eul
este cel care apare, în primă instanţă. Omul trebuie să dezvolte
eul prin aceea că el însuşi se simte drept eu şi îl resimte
drept eu pe oricare alt om, prin aceea că ceea ce trăieşte în
suflet este dus de la eu la eu. Ceea ce trece de la om la om, subiectul
şi predicatul trebuie să fie acelaşi. În primele propoziţii ale
Predicii de pe munte predicatul este diferit de subiect. Găsim acum,
în propoziţia care se referă la sufletul raţiunii sau al
sentimentului, că subiectul şi predicatul sunt identice. “Fericiţi sunt
cei milostivi, căci ei vor primi milostenie sau iubire.”
Vedem aici un document care este atât de impunător
încât abia dacă mai găsim alt document care să fie
atât de profund. El este impunător în sensul acelei
grandioase tranziţii care se petrece prin Christos. Epoca despre care
am vorbit, Kali Yuga, durase deja 3000 de ani. Kali Yuga a
început, în sens restrâns, în anul 3101
î.e.n. Din acest an a început închiderea porţilor
spre lumea spirituală. Înainte de anul 3101 găsim încă o
conştienţă nemijlocită pentru lumea spirituală. Apoi lumea spirituală
s-a întunecat din ce în ce mai mult. După ce Kali Yuga a
dominat 3101 ani, s-a produs acel impuls prin care omul este condus din
nou în lumea spirituală. Dar prin ce a putut interveni acel
impuls? Numai prin aceea că un zeu s-a coborât în lumea
fizică. Atunci a început reîntoarcerea în lumea
spirituală. Un imens salt s-a făcut în evoluţia omenirii prin
faptul că omenirea a dobândit posibilitatea de a se ridica din
nou în lumea spirituală. Omenirea avea nevoie aşa-zicând de
Christos deoarece ea se coborâse până la eul ei.
Coborârea lui Christos a fost necesară pentru ca eul uman să nu
se usuce, pentru ca el să nu fie scos din evoluţie.
Am văzut că un mare număr de oameni nu a ştiut nimic, multă vreme,
despre faptul că în mica ţărişoară Palestina a trăit Christos. De
exemplu, Tacitus nu ştie
decât foarte puţine despre acest fapt. La aproximativ 100 de ani
d. Chr. el povestea că pe o străduţă din Roma trăieşte o sectă care
propovăduieşte învăţăturile lui Iisus. Impulsul lui Christos a
trecut pe lângă mulţi oameni fără ca ei să-l observe. El ar fi
putut să treacă neobservat pe lângă toţi oamenii. Dar nu s-a
întâmplat aşa. Omenirea a preluat atunci impulsul lui
Christos. Când se manifestă din nou un impuls asemănător în
omenire, omenirea trebuie să fie în stare să nu lase să treacă
neobservat un astfel de salt în evoluţia ei.
În anul 1899 s-a încheiat epoca întunecată, Kali
Yuga. Omenirea merge acum pe un drum ascendent. Epoca întunecată
a durat 5000 de ani.
Astăzi trăim la începutul unei epoci
în care se dezvoltă în omenire forţe şi capacităţi cu totul
noi. Înainte de a se încheia prima jumătate a secolului al
XX-lea, un număr de oameni vor avea, prin dezvoltare naturală,
capacităţi deosebite. După încheierea epocii Kali Yuga,
începând din 1899, se dezvoltă în omenire o anumită
vedere eterică. Între anii 1930 – 1940 la un număr de oameni
această vedere eterică va fi deja dezvoltată.
Se pot
întâmpla atunci două lucruri.
Omenirea poate să trăiască
mai departe în mlaştina materialistă. Materialismul poate inunda
totul.
Omenirea ar putea să rateze acest eveniment, să treacă pe
lângă acest eveniment aşa cum ar fi putut să treacă pe
lângă evenimentul christic.
Dacă oamenii nu vor vieţui acest
eveniment eteric, rezultatul va fi că se vor cufunda în mlaştina
materialistă. Sau va exista un număr suficient de oameni care se vor
dezvolta pe parcursul a 2500 de ani în aşa fel încât
vor vedea în eteric. Acesta este începutul clarvederii pe
care oamenii o vor cuceri din nou, alături de conştienţa de eu.
Dacă un număr de oameni îşi vor
dezvolta prin ştiinţa spirituală un sentiment şi o înţelegere
pentru aceasta, atunci aceşti oameni se vor convinge la fel de bine
despre adevărul evenimentului lui Christos precum s-a putut convinge
Pavel prin evenimentul pe care l-a trăit în faţa Damascului.
Între anii 1930 – 1940 va exista un număr mic de oameni care vor
dezvolta această facultate dar, în timpul celor 2500 de ani care
vor urma, vor exista din ce în ce mai mulţi oameni care îl
vor vedea pe Christos în trupul eteric.
Oamenii Îl vor
vedea pe Christos în trup eteric atunci când îşi vor
fi dezvoltat vederea eterică, la care însă nu vor putea ajunge
decât prin înţelegere spiritual-ştiinţifică şi prin
sentiment. Aceasta este noua coborâre a lui Christos la oamenii
de pe pământ. În realitate este mai degrabă o
înălţare a inimii, pentru că nu se va mai întâmpla ca
Christos să se întrupeze în trup fizic. Dar oamenii care se
vor putea dezvolta, vor fi în stare să-L perceapă în trupul
eteric. Ei vor şti din experienţă nemijlocită că Christos trăieşte.
Pentru cei care vor să Îl cunoască pe Christos, El va apărea
în trupul Său eteric. Ei vor şti despre Christos prin vedere
directă.
Omenirea se dezvoltă pentru a-L percepe cu capacităţi superioare pe
Mesia. Aceasta va deveni piatra de încercare pentru a afla dacă
teozofia i-a condus într-adevăr pe oameni la înţelegerea
corectă a acestui eveniment, aşa încât omul să se fi
ridicat suficient spre spiritual pentru a înţelege revenirea lui
Christos în adevărata formă. Pentru un număr de oameni care vor
fi premergători, El va reveni în acest secol, aşa cum a venit
odinioară în evenimentul din faţa Damascului pentru Pavel.
Necredinţa va deveni din ce în ce mai răspândită prin
critica documentelor istorice. Cu cât documentele istorice vor
pierde din puterea de convingere asupra oamenilor, cu atât mai
mult vor creşte în oameni posibilităţile prin care ei Îl
vor putea vedea pe Christos. Christos se va arăta în adevăr
oamenilor care se vor putea ridica prin ştiinţa spirituală la
înţelegerea, la vederea adevăratei reveniri a lui Christos.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA118/GA118_CF04.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.