Principiile sunetului vindecator
Sunetul sacru – fie el sub o forma de
rugaciune, cantec, muzica, incantatie sau psalmodiere – este o forta vitala.
Sunetul a fost considerat intotdeauna o legatura directa dintre om si divinitate.
In anumite situatii, toate scolile de mistere ale antichitatii isi invatau
discipolii sa foloseasca sunetul ca forta creatoare si vindecatoare.
Sunetul este un factor important ce contribuie
la starile noastre actuale de sanatate si constiinta. Diferenta dintre sunetele
intamplatoare din timpul zilei si utilizarea concentrate a sunetului sacru este
aceea ca ultimul produce mai curand armonie decat disonanta.
Cand invatam sa producem si sa directionam
sunete vindecatoare specifice, prin intermediul chakrelor, in corpul fizic,
apare echilibrul, iar intregul nostrum sistem energetic este intarit. Avem o
mai mare stare de sanatate la toate nivelurile, eliminand astfel structurile si
aspectele negative ce se manifesta in corpurile noastre fizic si subtil. Totul
incepe cu intelegerea a opt principii fundamentale ale sunetului vindecator :
·
Principiul
rezonantei
·
Principiul
ritmului
·
Principiul
melodiei
·
Principiul
armoniei
·
Principiul
tonalitatii
·
Principiul
timbrului
·
Principiul
efectelor cumulative si detectabile
·
Principiul
sunetului ca energie
In pricatica vindecarii, ritmul (cu ajutorul
tobelor, zornaitorilor, clopotelor, etc) poate energiza organismul. Ritmurile,
indeosebi cele create prin intermediul instrumentelor de percutie, activeaza
chakrele bazinului si ale splinei, care au legatura cu sistemul circulator si
forta vitala fundamentala. Aceste chakre sunt centrii sexualitatii – expresia
fizica a vitalitatii noastre spirituale. Ritmurile stimuleaza energiile fizice.
Batutul tobei poate constitui un mijloc de a spori circulatia sangelui prin
organism. Ritmurile pot accelera sau incetini bataile inimii si functionarea
tuturor organelor associate cu ea.
Mult timp, tobele au fost folosite in numeroase
scopuri fizice si metafizice. Fie toba rituala damaru, fie toba nord-africana
tar sau bhoudran celtica, si tobele, si ritmurile au aspecte spirituale si
vindecatoare. Exista ritmuri pentru orice imprejurare, interna su externa. O
parte a cautarii noastre spirituale in viata
este felul in care fiecare dintre noi poate descoperi si exprima personal
propriile lui ritmuri. Aceasta era invatatura samanilor, modul lor de a vindeca
si de a calatori si in rai, si in iad.
Redescoperirea tobelor este un lucru
extraordinar. Oricine poate invata sa bata un ritm. Nu trebuie sa fii
profesionist- insa fiecare poate decoperi acel ritm care alina sau suna bine
pentru el. Iar daca ne suna bine, inseamna ca vindeca si lumineaza. Pentru a
cunoaste o toba trebuie sa bati la ea. O poti studia indeaproape sau o poati
aborda ca o simpla metafora a unei existene sanatoase.
Ritmurile tobei pot declansa o rezonanta a
propriilor noastre ritmuri biologice. Si prin practica, ritmurile noastre
metabolice normale se modifica pentru a rezone cu ritmul bataii tobei.
Cercetari recente dovedesc ca ritmuri diferite
afecteaza diverse sisteme fiziologice. Cunosc oameni care studiaza inima si
ritmurile respiratorii ale animalelor in speranta de a le copia prin batai de
toba, pentru a declansa rezonanta in propriile lor corpuri. Daca ne gandim ca
diverse animale nu au niciodata probleme cu anumite tipuri de boli, am putea
gasi in rezonanta declansata prin bataia tobei cheia vindecarii sau alinarii
unor boli pe care altadata le consideram incurabile.
Scuturarea energiei negative
Zornaitoare este folosita in diverse feluri, in
functie de societate si de tipul bolii. Cu toate acestea, exista cateva metode
universale de folosire a ei. Se inconjoara tot corpul, eliberandu-se astfel
structurile de energie negative prinse in corpul eteric. Apoi zornaitoarea este
agitata in sus si in jos deasupra corpului pentru a putea stimula energia
chakrelor. In felul acesta, practicantul va putea curata mai usor – prin alte
metode – energiile negative.
Principiile metafizice ale sunetului vindecator
Si – crestetul – spiritual : clarviziune
superioara, vizualizare, viziune spirituala, constiinta cosmica
La – sprancenele – spiritual : clarviziune
superioara, vizualizare, viziune spirituala, constiinta cosmica
Sol – gatul – mental/spiritual : vindecare,
clarauditie, intuitie superioara, creativitate
Fa- inima – mental/spiritual : vindecare,
clarauditie, intuitie superioara, creativitate
Mi – plexul solar – mental/emotional :
claratingere, abilitata psihica
Re – splina – mental/emotional si
emotional/fizic : claratingere, abilitate psihica/creativitate
Do – bazinul – fizic : kundalini
Armonie – Si, La, Sol, Fa : - harpa,
instrumente cu coarde, orga, pian, clopotei de vant
Melodie – Fa, Mi, Re : - flaute, suflatori,
instrumente cu coarde, pian
Ritm – Re, Do : - bas, percutie, alamuri, pian
Metode generale pentru folosirea principiilor sunetului vindecator
Nu exista o metoda ideala de a folosi sunete si
tonuri. Cu toate acestea, este bine sa le folosim cel putin 15 minute la
fiecare sedinta. Poti face oricate sedinte pentru a alina zona cu probleme de
sanatate, dar nu mai mult de doua pe zi. Nu uita ca efectele sunt cumulative –
asa incat, chiar daca s-ar putea sa nu vezi intotdeauna un raspuns imediat
palpabil, pe masura ce-ti continui eforturile, efectele nu se vor lasa asteptate.
Experimenteaza diferite tehnici. Muzica si
sunetul sunt placute. Acordeaza-ti un ragaz pentru a invata cate ceva despre
muzica si despre corpul omenesc. Cu cat stim mai multe, cu atat mai multe vom
putea face.
Poti folosi aceste tehnici ca un balsam
universal pentru toate afectiunile; sau, daca este o problema anume, le putem
folosi intr-un mod mai direct pentru a modifica afectiunea respective. Pentru
inceput, depisteaza care dintre chakre au fost afectate si care tonuri ar putea
fi benefice in acest caz. Ce culori sau alte remedii vibratorii ar mai putea fi
folosite pentru intensificarea efectului benefic ? nu ezita sa combini terapiile
vibratorii. In felul acesta, efectele vor creste foarte mult.
De exemplu :
1 Chakra bazinului – Do central – J. Brahms,
Simfonia nr. 1 in
Do minor
2 Chakra splinei – Re – G. Mahler, Simfonia nr. 1 in Re major
3 Chakra plexului solar – Mi – W.A.Mozart,
Simfonia nr.39 in Mi bemol major
4 Chakra inimii – Fa – J.S. Bach, Concertele
Brandenburgice in Fa major.
5 Chakra gatului – Sol – J.S.Bach, Concertele
Brandenburgice in Sol major
6 Ajna chakra – La – Mendelson, Cvartet de coarde
in La major
7 Chakra crestetului – Si – J.S. Bach, Concertele
Brandenburgice in Si bemol major.
____
“Cele Şase Sunete Vindecătoare” este o practică antică de păstrare a sănătăţii. Esenţa practicii constă în vocalizarea a şase sunete diferite în momentul expiraţiei: SI, CHUI, XU, HE, HU, XI.
Sunet | Organ | Element |
SI | Plămâni | Metal |
CHUI | Rinichi | Apă |
XU | Ficat | Lemn |
HE | Inimă | Foc |
HU | Splina | Pământ |
XI | Triplul încălzitor |
În cartea Esenţele atingerii longevităţii, Leng Qian descrie cele şase sunete vindecătoare:
Practicând XU primăvara redă strălucirea ochilor şi susţine ficatul
Practicând HE toamna reduce focul inimii
Practicând SI iarna stabilizează şi umezeşte plămânii
Practicând CHUI linişteşte rinichii
Practicând XI curăţă căldura şi agitaţia din Triplul Încălzitor
Practicând HU întăreşte splina în toate cele patru anotimpuri
Pronunţarea lor în tăcere Depăşeşte orice elixir al imortalităţii.
Cele Şase Sunete Vindecătoare se bazează pe teoriile medicinii tradiţionale chineze legate de yin şi yang, cele cinci elemente, ciclurile de generare şi restrângere, unitatea dintre om şi natură. Cele Şase Sunete Vindecătoare asociază secvenţa celor patru anotimpuri cu proprietăţile celor cinci organe energetice (ficat, inimă, splină, plămâni şi rinichi). Practica utilizează forma gurii pentru a pronunţa cele cinci tonuri muzicale (Jiao, Zhi, Gong, Shang şi Yu) şi le asociază cu mişcările respiraţiei, minţii şi trupului. Qi-ul terestru urcă şi Qi-uil celest coboară, vechiul este expirat şi noul este inspirat. Aceste qi-uri ale naturii se unesc cu qi-ul postnatal de apărare şi de hrănire şi activează adevărata sursă (Zhen Yuan), îmbunătăţesc circulaţia qi-ului şi sângelui prin organele interne eliminând staza şi stagnarea, elimină toxinele, reglează absenţa sau epuizarea qi-ului, reconstruieşte şi reîntinereşte, îmbunătăţeşte sănătatea mentală şi fizică şi permite atingerea longevităţii. De asemenea cele Şase Sunete Vindecătoare pot trata boli determinate de difuncţia organelor interne.
Vocalizarea sunetelor este precedată de adoptarea acestei poziţii. Practica se realizează când suntem într-o stare caracterizată de “relaxat, calm, natural” şi când qi-ul şi sângele circulă liber. Stăm cu tălpile picioarelor depărtate la o lăţime de umeri, cu capul şi ceafa drepte cu Bai Hui îndreptat în sus. Ne concentrăm pe abdomenul inferior, cu gura uşor închisă şi limba în cerul gurii (vârful limbii apasă uşor în interiorul gurii, pe gingia superioară, puţin deasupra incisivilor centrali). Umerii şi coatele sunt relaxaţi, braţele atârnă natural în lateral. Pieptul este uşor retras în interior, spatele este drept (cu curbura naturală în formă de S), şalele sunt relaxate, genunchii sunt uşor îndoiţi şi relaxaţi. Mintea este limpede, respiraţia este naturală şi calmă. Nu ne forţăm şi nu depunem efort. Ne bucurăm de starea liniştită a minţii vide, fără gânduri, de inima liniştită, fără emoţii, de poziţia verticală şi de corpul relaxat.
____
Terapia prin sunet sau meloterapia este una din metodele cele mai cunoscute de vindecare vibrationala.
Sunetul produce in corp vibratii masurabile, in functie de frecventa si de amplitudinea sunetului folosit.
Stim cu totii ca unele sunete ne deranjeaza, dar ca anumite sunete au o influenta binefacatoare asupra corpului, deoarece pot influenta chiar organizarea celulara si chiar modifica aspectul moleculelor de apa, care reprezinta peste 70% din corpul uman.
Cercetatorul elvetian Jenny Hans a pus picaturi de apa in farfurii speciale care erau supuse unor vibratii prin intermediul unor generatori si modulatori de sunet pe frecvente diferite.
Dl. Hans a descoperit ca anumite frecvente sonore faceau picaturile unor lichide, cum ar fi apa, in forma unor figuri sau structuri simetrice, frumos desenate, care semanau cu cele ale celulelor vii sau chiar cu ale unor organisme complexe. O anume frecventa sonora putea face ca o picatura sa ia forma unei frunze de artar, iar o alta frecventa sonora a determinat picatura de apa sa ia forma unei seminte.
Formele se pastrau cat timp sunetul pulsa, imediat ce sunetul disparea picatura de apa isi relua forma circulara obisnuita.
Similitudinea intre formele induse prin vibratie sonora si formele organismelor vii din natura a dus la concluzia ca structurile acustice ar putea contribui la crearea structurilor naturale vii.
surse
http://terapiilealternative.blogspot.ro/2012/10/vindecarea-vibratorie-prin-sunet.html
http://qigongspirit.wordpress.com/2014/02/09/cele-sase-sunete-vindecatoare/