In timpul uneia dintre intalnirile cu discipolii sai, Osho a fost rugat sa raspunda la urmatoarea intrebare:
”De ce este imbratisarea un instrument vindecator atat de eficient?
Pana nu demult credeam ca luciditatea, inteligenta si autoanaliza sunt
principalele instrumente vindecatoare, dar ele nu inseamna nimic prin
comparatie cu imbratisarea.”
Te invit sa citesti raspunsul sau, mai jos.
Omul simte nevoia sa fie dorit. Aceasta este una din principalele
nevoi ale fiintei umane. Daca nu se simte iubit, omul incepe sa moara.
Daca simte ca viata sa nu conteaza pentru nimeni, ea isi pierde
semnificatia chiar pentru el insusi.
De aceea, iubirea este cea mai mare terapie posibila.
Lumea are nevoie de terapie tocmai pentru ca ii lipseste iubirea.
Intr-o lume plina de iubire, terapia nu ar fi necesara deloc;
iubirea ar fi mai mult decat suficienta. Imbratisarea nu este altceva
decat un gest de iubire, de caldura, de atentie. Simpla senzatie de
caldura provenita de la cealalta persoana poate vindeca multe boli,
inclusiv raceala si egoul. Ea este suficienta pentru a te transforma din
nou intr-un copil.
La ora actuala, psihologii au inteles ca daca nu este imbratisat si
sarutat suficient de mult, copilul nu poate creste normal. Lui ii
lipseste un anumit tip de hrana. Sufletul are nevoie de hrana, la fel ca
si trupul. Ii poti indeplini copilului toate nevoile fizice, dar daca
nu il imbratisezi niciodata, el nu va creste normal. Psihicul lui nu se
va dezvolta. Se va simti tot timpul trist, neglijat, ignorat, neiubit. A
fost hranit fizic, dar nu si afectiv.
Cercetatorii au remarcat faptul ca daca nu este imbratisat, copilul
scade in dimensiuni si poate chiar muri, chiar daca ii este asigurata
hrana fizica. Corpul este ingrijit, dar sufletului ii lipseste iubirea.
El se izoleaza, devine rupt de existenta-mama.
Iubirea asigura aceasta punte, ea este radacina noastra.
Asa cum respiratia este esentiala pentru corpul fizic – daca incetam
sa mai respiram, corpul moare –, iubirea reprezinta respiratia
interioara a sufletului. Acesta traieste prin iubire.
Luciditatea, inteligenta si autoanaliza nu sunt suficiente. Poti sa
cunosti toate terapiile din lume, poti deveni un expert, dar daca nu
cunosti arta iubirii nu vei ramane decat la suprafata activitatii
terapeutice.
Din 100 de cazuri, 90 de oameni bolnavi sufera in primul rand pentru
ca nu au avut parte de iubire. De aceea, daca terapeutul simte o grija
deosebita fata de pacientul sau, hranindu-l cu iubire si implinindu-i
aceasta nevoie, starea acestuia din urma se poate schimba in mod
miraculos.
Dincolo de orice indoiala, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care exista.
Sigmund Freud se temea foarte tare de ea. Imbratisarea nici nu intra
in discutie, dar el prefera chiar sa nu dea ochii cu pacientul,
temandu-se sa nu simta o stare de simpatie fata de acesta dupa ce i-a
ascultat toate plangerile si cosmarurile interioare.
Se temea sa nu inceapa sa planga, sa nu i se umezeasca ochii, sau –
Doamne fereste! – sa nu simta chiar nevoia de a-l lua de mana pe
pacient. Se temea atat de tare de relatia de iubire dintre terapeut si
pacient incat a inventat canapeaua psihanalistului. Pacientul trebuia sa
stea intins pe spate, iar psihanalistul statea pe un scaun in spatele
sau, astfel incat sa nu fie nevoit sa dea ochii cu el.
Retineti insa: iubirea nu poate creste decat fata in fata. Animalele
nu pot simti acest lucru, caci ele nu stiu sa faca dragoste decat pe la
spate; de aceea, intre ele nu se poate stabili un sentiment de
prietenie, o relatie adevarata. O data actul sexual terminat, fiecare
pleaca in treaba sa, separat, fara un multumesc sau un la revedere!
Animalele nu au reusit sa isi creeze familii, relatii de prietenie, o
societate, pentru simplul motiv ca atunci cand fac dragoste nu se
privesc in ochi, nu stau fata in fata. Ca si cum actul lor amoros ar fi
un act mecanic. El nu contine nici un element uman.
Omul si-a creat un intreg univers al relatiilor pentru simplul motiv
ca este singurul animal care face dragoste fata in fata. Ochii
partenerilor comunica intre ei, expresiile lor faciale devin un limbaj
subtil. In acest fel, intimitatea creste, bazandu-se pe impartasirea
emotiilor, atat de intense in asemenea momente (bucurie, extaz,
stralucirea specifica orgasmului).
Omul are nevoie de intimitate; aceasta este o nevoie esentiala.
De aceea, este mai bine sa faceti dragoste pe lumina, nu in
intuneric – cel putin intr-o lumina mai slaba, cum ar fi cea a unei
lumanari. Actul amoros in intuneric exprima inca latura noastra animala,
dorinta de a evita fata celuilalt.
Sigmund Freud se temea foarte tare de iubire; de fapt, se temea de
propria sa iubire reprimata. Se temea sa nu se implice. Dorea sa ramana
in afara, nu sa se implice in sufletul pacientului sau, sa fie doar un
observator stiintific, detasat, rece, la distanta. El a creat
psihanaliza ca si cum aceasta ar fi o stiinta. In realitate, nu este o
stiinta si nu va fi niciodata! Este o arta, fiind mult mai apropiata de
iubire decat de logica.
Un psihanalist adevarat nu se teme sa patrunda adanc in sufletul
pacientului sau; dimpotriva, el este dornic sa isi asume acest risc.
Intr-adevar, apele sunt tulburi acolo, te poti ineca cu usurinta – la
urma urmei, esti si tu un om! Cine stie peste ce necazuri poti da, dar
trebuie sa-ti asumi acest risc.
De aceea il iubesc atat de mult pe Wilhelm Reich. Acest om a
transformat intreaga psihanaliza prin implicarea sa. El a renuntat la
detasarea omului de stiinta. De aceea, eu il consider un revolutionar
mult mai mare decat Sigmund Freud. Sigmund Freud a ramas un
traditionalist, speriat de propriile sale reprimari.
Daca nu va temeti de propriile voastre reprimari, le puteti fi de
mare ajutor semenilor vostri. Daca nu va temeti de propriul vostru
subconstient, daca v-ati rezolvat cat de cat problemele personale, va
puteti implica in lumea interioara a pacientului, devenind mai degraba
un participant la aceasta, nu un simplu observator detasat.
Eu inteleg teama lui Sigmund Freud, caci si psihanalistii au
problemele lor, uneori mai mari decat cele ale pacientilor lor. De
aceea, doresc sa fac o afirmatie cat de poate de categorica: daca omul
nu este pe deplin trezit, un iluminat, el nu poate fi un terapeut
adevarat.
Numai un Buddha poate fi un terapeut autentic, caci el nu mai are
probleme personale de rezolvat. El poate fuziona pe deplin cu pacientul
sau. De fapt, pentru el pacientul nici nu reprezinta un pacient.
Aceasta este diferenta care exista intre relatia dintre un pacient
si terapeutul sau si cea care exista intre un discipol si maestrul sau.
Discipolul nu este un pacient, el este copilul iubit al maestrului.
Maestrul nu este doar un observator; el devine un participant. Cei doi
si-au pierdut entitatile separate si au devenit una. Aceasta unitate
este intregul secret.
Imbratisarea este doar un gest care aminteste de unitate, dar chiar si acest gest este de mare folos.
De aceea, ai dreptate. Ma intrebi: „De ce este imbratisarea un instrument terapeutic atat de eficient?“
Da, este, si este doar un gest. Daca este extrem de autentic – daca
la el participa inclusiv inima – el devine un instrument magic, un fel
de miracol care poate transforma instantaneu intreaga situatie.
Nu se pot spune prea multe despre acest gest, dar unul din lucrurile
pe care trebuie sa le intelegeti este urmatorul: ideea ca un copil
moare, iar in om se naste adolescentul; ca adolescentul moare, iar in el
se naste adultul tanar; ca si acesta moare, iar in om se naste adultul
matur, si asa maideparte – este gresita.
Copilul nu moare niciodata – nici o etapa nu moare. Copilul ramane
de-a pururi, inconjurat de alte experiente, de adolescenta, apoi de
tinerete, de maturitate si de batranete, dar nu moare.
Omul este la fel ca o ceapa, alcatuit din mai multe straturi
succesive. Daca decojesti ceapa, vei descoperi in curand foile fragede
din interior. Cu cat te apropii mai mult de miez, cu atat mai fragede
devin ele. Acelasi lucru este valabil si in ceea ce priveste omul: daca
patrunzi adanc in interiorul lui vei descoperi intotdeauna copilul
inocent, iar contactul cu acesta este inevitabil un gest terapeutic.
Imbratisarea permite un asemenea contact. Daca imbratisezi un om cu
caldura, cu iubire, daca imbratisarea ta nu reprezinta un simplu gest
golit de semnificatie, ci unul autentic, daca inima ta participa la el,
intri imediat in contact cu copilul inocent din el. Revenirea acestuia
la suprafata reprezinta un act cu o imensa valoare terapeutica, intrucat
inocenta copilului este vindecatoare in sine. Ea nu a fost corupta. Ai
atins astfel miezul pur al persoanei in care coruptia nu a patruns
niciodata, iar acest lucru este suficient pentru a declansa procesul de
vindecare.
Copiii sunt atat de puri, atat de plini de vitalitate, debordeaza de
atata energie. Regasirea acestei energii este suficienta pentru a-l
vindeca pe om. Important este sa scoti acest copil la lumina, iar
imbratisarea este una din modalitatile cele mai eficiente.
Autoanaliza este o cale mentala; imbratisarea este calea inimii.
Mintea este cauza tuturor bolilor, in timp ce inima este sursa oricarei
vindecari.
http://esoterism.ro/ro/osho2.php
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.