Singura hrană spirituală este cunoaşterea.

Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!

Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:

FRÃŢIA INIMII.

vineri, 13 aprilie 2012

„Drumul Crucii“ - Vinerea Mare

Vinerea Mare sau Vinerea Patimilor este ziua cea mai neagră din istoria Creştinismului. Este ziua în care Iisus a fost biciuit, scuipat şi răstignit între doi tâlhari. Este Vinerea neagră în care Iisus a murit pentru mântuirea lumii.

Impreuna cu Biserica, in sfanta si marea Vineri rememoram rastignirea si moartea pe cruce a Mantuitotului Iisus Hristos. De aceea, astazi este una din acele zile aliturgice, adica in care nu se oficiaza sf. Liturghie.
Drumul Crucii  - Via Dolorosa - ramasa in istorie ca fiind calea pe care Iisus a mers cu crucea pe umeri, spre Golgota, locul rastignirii. Numita astfel de-abia in secolul al XVI-lea, Via Dolorosa incepe in cartierul musulman si se sfarseste chiar in inima cartierului crestin, in interiorul Bisericii Sfantului Mormant. Drumul este punctat de cele 14 popasuri ale Crucii.
Prima oprire, ce coincide de fapt cu punctul de plecare, este Manastirea Flagelarii, care marcheaza locul unde Mantuitorul a fost judecat si batjocorit de soldatii romani. Manastirea apartine Ordinului calugarilor franciscani care, in fiecare zi de vineri, au obiceiul sa porneasca de aici intr-o procesiune de-a lungul Drumului Crucii.
Printre celelalte locuri de oprire se numara capela armeneasca, care marcheaza prima cadere a lui Iisus, incovoiat sub greutatea Crucii, si biserica greco-catolica, inaltata acolo unde o femeie pe nume Veronica I-a iesit in cale pentru a-I serge fata cu o naframa. Aceasta bucata de material, pe care s-a imprimat atunci chipul Mantuitorului aflat in suferinta, este pastrata, incepand din secolul al VII-lea, in Bazilica Sfantului Petru de la Vatican.
Se trece pe langa locuri sacre, marcate ca atare, ale momentelor patimilor lui Iisus: Palatul lui Pilat, locul locul unde a fost judecat si condamnat la moarte, in prelungirea caruia se afla Arcul lui Adrian, pe platforma caruia a fost scos Iisus Hristos purtand o coroana de spini cu inscriptia: "Iisus Nazariteanul, Rege al Iudeilor" spre a fi aratat multimii de catre Pilat, ce a rostit atunci celebrela cuvinte "Iata omul". La cateva zeci de metrii mai incolo, locul unde a primit crucea sa o poarte martirul Lui si rascrucea de drumuri unde S-a prabusit prima oara sub greutate ei. Apoi, locul unde S-a intalnit cu mama Lui, locul unde Simon L-a sprijinit sa poarte crucea, locul unde Veronica i-a sters fata insangerata cu naframa pe care a ramas intiparit chipul Lui, probabil naframa expusa azi in nordul Italiei. Apoi locurile in care El s-a prabusit a doua si a treia oara, sau unde a fost dezbracat de vesmintele Sale.
Pelerinajul la Locurile Sfinte culmineaza cu vizitarea acestui lacas care "incorporeaza" ultimele cinci popasuri ale Sfintei Cruci. Vastul sau interior este impartit in sase sectoare, care apartin romano-catolicilor, armenilor si grecilor ortodocsi, coptilor, sirienilor si etiopienilor ortodocsi. In aceasta procesiune traiesti o clipa din mantuitoarele patimi ale Domnului nostru Iisus Hristos. "Piatra Ungerii" este locul cel mai sfant din interiorul Mormantului. Aici trupul Domnului a fost asezat si uns cu mirodeni, inainte de a fi coborat si inchis sub lespedea grea de stanca. Ce se intampla aici in clipele Invierii, cum coboara Lumina Sfanta, scaldand in flacari suprafata de piatra aspra si cum se aprind singure, de la Lumina care nu arde, toate candelele suspendate deasupra mormantului, nimeni nu stie. Si poate nu va stii niciodata. Piatra Ungerii este o piatra de calcar rosu unde a fost uns trupul lui Iisus dupa moarte de catre Iosif din Arimateea si Nicodim. La acest loc se ajunge printr-o scara ce coboara din pesterea Calvarului pana la nivelul bazilicii si el este delimitat de o cornisa si impodobit cu lampi si candelabre.
Intrarea in Mormant prin "Capela ingerului", locul unde ingerul a anuntat celor doua Marii, pentru prima data, vestea invierii. Dincolo de coloanele sculptate incepe misterul Luminii Reci. Aici exista si Capela Calvarului ca si locul mormantului si cel al calvarului a fost venerat de crestini inca de la inceput. Pentru a-l face uitat imparatul roman Hadrian a construit deasupra acestei pesteri o mica constructie cu sase coloane dedicata zeitei Venus. In anul 1149, cruciatii au ridicat aici o mare biserica, iar capela Calvarului se afla chiar in pronaosul acestei biserici. Din aceasta capela se ajunge printr-o scara la alta capela: capela Rastignirii. Altarul acesteia este chiar pe piatra rastignirii, iar un mic disc de argint pus in centru arata locul unde a fost pusa crucea rastignirii.
Capela ortodoxa a mormantului este amplasata chiar in fata mormantului Mantuitorului, ocupand centrul bazilicii multiconfesionale a mormantului. Spre mormantul Domnului se ajunge printr-o poarta inalt de 1,33 m. Drumul prin "Capela ingerului" e un drum de 33 de pasi, care se parcurge intr-o tacere absoluta, in vreme ce toate candelele sunt stinse. Piatra unde a stat trupul lui Hristos, din Vinerea Mare pana a treia zi, si care este acum acoperita cu marmura. Inauntru sunt doua sali. in prima, se afla, asezata chiar in mijloc, o bucata din piatra cu care a fost pecetluita intrarea in locul unde zacea Mantuitorul, dupa moartea Sa pe cruce. in cea de-a doua, se gaseste Mormantul propriu-zis. Un cub de stanca goala, rece si neagra. Biserica Sfantului Mormant este cea din urma de pe Drumul Calvarului, acolo, pe Golgota, unde a fost rastignit pe cruce si unde a fost pus in mormantul din care a Inviat. Biserica Sfantului Mormant a fost ridicata aici pentru prima data de catre Imparateasa Elena a Bizantului in anul 336. Biserica a fost distrusa de incendii si de cuceritori si apoi refacuta de cruciati sau pelerinicrestini. Cea pe care o vedem astazi dateaza din 1810. 
Biserica mare adaposteste in centru o biserica mai mica, precum clisarnita unei manastiri de pe la noi, a carei ntrare este strajuita de sfetnice imense. Pe sub candele si perdele se zareste o alta bisericuta,ca o capela,ce adaposteste Sfantul Mormant.
Teologi, istorici si arheologi considera ca biserica contine atat Golgota (micul deal pe care a fost rastignit Iisus ) cat si "mormantul cel nefolosit" din apropierea Golgotei unde a fost asezat trupul mort, asa cum scrie in Evanghelie. Este locul de unde crestinii cred ca a inviat Iisus. Minunea poate fi urmarita de-a lungul secolelor in relatarile despre Tara Sfanta. Prohodului Domnului. Slujba Prohodului se face in seara de Vinerea Mare, in Biserica Sfantului Mormant, de la orele 19.00 pana la orele 3.00 dupa miezul noptii, spre Sambata Mare. Este o procesiune din cele mai miscatoare, unica in toata crestinatatea. Acum slujeste insusi Patriarhul, cu toti arhiereii, clericii ortodocsi, adunati la Ierusalim din toata lumea, in prezenta a multe mii de pelerini...

Pentru a simti macar o farima din bucuria pascala cea mai autentica trebuie sa ne pregatim in aceasta saptamana in care, ca si pe o scara cu sase trepte, urcam spre Inviere, atat sufletul, cat si trupul, inasprind postul pe cat sta in putinta fiecaruia. Cei care nu s-au infranat deloc pana acum este bine ca macar in aceste ultime zile, care sunt si cele mai importante din Post, sa o faca, stiind ca, dupa cum spune Sfantul Ioan Gura de Aur, bucuria lui Dumnezeu se revarsa si peste cel care a venit abia in ceasul al unsprezecelea ca si peste cel care a venit inca din ceasul intai la Hristos.



Pr. Prof. Safta Gheorghe
Seminarul Teologic Ortodox "Sfantul Ioan Gura de Aur", Targoviste.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Mulțumesc, draga mea Românie!

Mulțumesc, draga mea Românie!

Tehnologia energiei libere - MAGRAV

Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com