Am auzit cu toţii de multe ori
despre „puterea gândului”, adică, foarte pe scurt, faptul că avem în viaţa noastră ceea ce gândim;
simultan, aflăm că un om are până la 60000 de gânduri zilnic, aşadar sunt extrem
de puţine cele care se şi manifestă fizic, într-un final. De fapt, cele care se
materializează sunt cele asupra cărora ne îndreptăm cea mai multă atenţie. Oricum, este evident că un gând de unul
singur nu are suficientă energie, putere, care să creeze manifestare fizică;
dacă ar fi aşa, cred că este evident că în loc de realitatea fizică am avea în
faţa ochilor noştri o realitate permanent schimbătoare, fără nicio
continuitate.
Ce
este o convingere?
Convingerea este „ceva” mult
mai puţin palpabil şi evident decât gândul, precum şi gândul este „ceva” mult
mai puţin palpabil şi evident decât realitatea fizică, obiectivă. Convingerea
are un nivel mai profund, mai subtil, mai „fin” cu care marea majoritate din
noi nu suntem obişnuiţi sa lucrăm; de aceea, de obicei suntem sclavii lor în
loc să le modificăm la voinţă. Totuşi, tocmai datorită acestui „rafinament” al
rezonanţei lor, dintr-un anumit punct de vedere ele sunt extrem de uşor de schimbat şi extrem de accesibile. Trebuie doar să
găsim „tabloul de control” din spatele gândurilor şi al percepţiilor realităţii
exterioare.
Pe scurt, convingerile
(credinţele) sunt acele şabloane mentale, acele direcţii interioare ale minţii subconştiente, despre care nu avem nici
un dubiu că sunt adevărate. Ele sunt ceea ce ştim că este adevărat. Ele sunt balanţele mentale subconştiente cu care
noi cântărim situaţiile din viaţă fără să punem la îndoială veridicitatea lor
sau beneficiul ce ni-l aduc. Din punct de vedere al minţii, ele sunt precum
nişte prisme care filtrează tot ceea
ce vine spre noi şi ne oferă apoi un punct de vedere, precum o prismă oferă o
singură culoare pentru o anumită poziție.
Pentru o mai bună înţelegere,
convingerile sunt pentru gânduri asemenea drumurilor pentru o maşină: căi deja bătătorite, pe care gândurile, în
iureșul lor
neîntrerupt şi năvalnic nu se mai străduie să le modifice (de fapt nici nu îşi
pun problema asta că ele se pot modifica) ci le urmează automat şi inconştient.
Da, întotdeauna există maşini care mai ies şi în decor, dar marea majoritate nu
o fac, iar dacă o fac, curând vine o „poliţie interioară” care le obligă să
respecte drumul.
Pentru a identifica măcar o parte
din aceste convingeri, puteţi face o listă cu acele lucruri de care sunteţi sigur că sunt adevărate, fără nici cea
mai mică umbră de dubiu şi pe a căror direcţie se „plimbă” marea majoritate a
gândurilor de peste zi, chiar dacă este vorba de gânduri care nu ne plac. Un
exemplu de aspect pe care nu îl punem la îndoială este acela că eu exist. Precum suntem siguri de asta,
cam în acelaşi mod suntem siguri şi de alte lucruri care nu sunt chiar atât de
absolute precum existenţa noastră, dar cărora noi le atribuim, subconştient,
adevărul absolut şi, implicit, puterea de a ne croi viaţa.
Unele convingeri vin odată cu
noi în această lume, şi clădim pe structura lor ceea ce învăţăm şi asimilăm
aici. Altele, le „colectăm” în această viaţă, şi acestea nu sunt întotdeauna în
acord cu interiorul nostru profund. Totuşi, dacă ele se fixează mai adânc în
noi, nu punem la îndoială veridicitatea
lor, sau mai bine zis, în iureşul zilnic de gânduri şi emoţii, nici măcar nu ne oprim să reflectăm asupra
lor sau asupra faptului că ele există şi literalmente ne creează viaţa. Mai
mult, cele negative, sau mai bine zis cele care nu sunt în acord cu noi înşine,
nu ne aduc foloase la nivel de suflet, şi în general spunem că sunt „aducătoare
de rău”, ne subminează liberul arbitru. Ele
sunt astfel fixate şi autoîntreţinute, încât majoritatea alegerilor pe care le
facem, le facem pentru că subconştient noi credem
în ele, şi efectiv nu stăm să ne întrebăm ce e cu credinţa aceea, sau de
ce ne simţim interior nefericiţi sau chiar disperaţi când luăm anumite
decizii.
De exemplu, unele dintre cele
mai „nocive” convingeri sunt cele negative pe care le asimilăm în timpul
copilăriei. La acea vârstă fiinţa noastră funcţionează pe un nivel superior
omului obişnuit, suntem într-o oarecare măsură deschişi subconştient, şi astfel
funcţionăm precum un „burete” care absoarbe tot
ceea ce este în mediul înconjurător. Se ştie, de exemplu, că mulţi copii se
îmbolnăvesc de boli care au ca şi cauze subtile convingeri negative ale
părinţilor. Pe măsura creşterii noastre, toate acele idei se sedimentează, ne
„închidem” faţă de ele, dar ele „lucrează” în continuare „din culisele
psihicului nostru” şi în viaţa concretă observăm ba că luăm decizii similare cu
cele pe care le luau părinţii când eram mici, ba că tindem să avem o viaţă
oarecum similară cu a lor, sau că pur şi simplu ceva în viaţa noastră nu
funcţionează şi nu prea ştim de ce.
Bineînţeles, toate acestea sunt
valabile şi în aspectele pozitive, şi ca exemplu, rareori vedem copii ai
oamenilor înstăriţi să aibă o viaţă săracă. Din moment ce acel copil ştie de mic că orice ar fi, bunăstarea
şi abundenţa există, viaţa îi reflectă asta, şi lucrurile par să se lege în
moduri pe care alţii tind să le numească „noroc” sau „şansă”, pe când de fapt,
persoana în cauză reacţionează în mod pozitiv la nu contează ce circumstanţă,
şi asta faca ca, în final, chiar dacă trece prin greutăţi sau „o ia de la zero”
de nu contează câte ori, viaţa ei să fie una îmbelşugată. Simultan, vedem
persoane care o viaţă întreagă au un nivel mediocru sau inferior în ceea ce
priveşte bunăstarea materială, dar care o ţin tot aşa şi nu evoluează, chiar
dacă nivelul pe care îl au îi mulţumeşte puţin sau deloc.
Revenind la convingeri, tebuie
să reţinem că toate acestea nu sunt „bătute în cuie”, există nuanţe, există
excepţii, şi mai există şi oameni care îşi găsesc puterea lăuntrică de a-şi
transforma viaţa. Convingerile pe care le avem chiar dacă nu suntem obişnuiţi în
a le gestiona, nu reprezintă nicidecum
vreun „destin implacabil”, sau vreo
forţă teribilă de care să ne fie frică. O metodă potrivită, un bun antrenament
şi perseverenţa pusă la lucru în momente cheie poate face minuni în
transformarea convingerilor lăuntrice, şi automat minuni în viaţa pe care o
trăim.
Pentru a exemplifica puterea şi
modul de acţiune al unei convingeri lăuntrice, este suficient să medităm puţin
asupra parabolei cu fiul de ţăran. Acesta l-a dus într-o zi pe tatăl său la
grădina zoologică. Când i-a arătat un hipopotam, deoarece bătrânul nu mai
văzuse aşa ceva niciodată, a exclamat convins: „acesta este un porc!”.
Indiferent de strădaniile tânărului de a-l convinge, hipopotamul „rămânea” în
continuare porc. Ei bine, atunci când fiul îi arată tatălui un elefant, acesta,
descumpănit, dar „neclintit”, îi răspunde: „fiule, aşa ceva nu există!”…
O ilustrare foarte bună a
felului în care „acţionează” convingerile apare în filmul Inception, unde ele sunt numite idei.
„Odată ce o idee a prins rădăcini, este aproape imposibil de eradicat”,
„ideea ar putea schimba tot ceea ce îl priveşte” sau „ideea este cel mai de
temut parazit”, sunt afirmaţii din cadrul filmului care, spuse într-un context
foarte bine realizat, surprind mecanismele de funcţionare a convingerilor. Pe
parcursul acţiunii, putem vedema cum o astfel de convingere, plantată voit sau
nu, într-o stare profundă a conştiinţei, în mintea celui neantrenat sau
necunoscător, lucrează neîncetat şi implacabil, generând fie minuni, fie
catastrofe.
Cum
recunoaştem o convingere?
Multe dintre ele sunt atât de
subtile încât pot fi aproape imposibil de recunoscut. Pentru a „localiza” o
convingere negativă, de exemplu, în momentul în care vom vorbi despre „zona” ei
de aplicare (de exemplu, „sunt nemulţumit de relizările mele”) aproape
instantaneu vom avea o reacţie emoţională
la ea, de închidere, încrâncenare, de contracţie. Intensitatea emoţiei pozitive
sau negative depinde de cât de „aliniată”, respectiv „nealiniată” este această
convingere cu adevărul nostru cel mai profund, cu sufletul sau cu Sinele
nostru.
Să luăm un exemplu: „nu merit
belşugul material”, cunoscută şi sub forma „nu am bani”, „viaţa e grea”,
„bunăstarea se dobândeşte doar prin greutăţi şi efort”… Vom observa că aproape
toate gândurile pe care le avem cu privire la aceste aspecte urmează făgaşul de
mai sus şi se „mulează” într-un fel sau altul pe aceeaşi idee. Atenţie, de cele
mai multe ori, vom observa aceeaşi reacţie
emoţională şi atunci când rostim afirmaţia opusă, deoarece emoţional, noi avem
alt „adevăr” în noi; reluând exemplul, dacă rostim „sunt un om bogat”, imediat
vom simţi reacţia de contracţie şi o „voce” care ne spune: „ştii bine că te
minţi...”.
Bineînţeles, în cazul
credinţelor pozitive, reacţia emoţională va fi una de împlinire şi de fericire,
sau chiar de regăsire profundă şi pace nesfârşită, în măsura în care
convingerea respectivă este în acord cu menirea noastră din această viaţă.
Cum
se construieşte o convingere?
Există mai multe modalităţi
prin care o convingere ia naştere şi se sedimentează:
· energii extrem de intense, precum şocuri
emoţionale (care ating niveluri mai profunde ale psihicului) şi care sunt apoi
„abandonate” profund în noi
· sugestii sau idei-forţă „plasate” în momente
în care subconştientul nostru este mai „deschis” şi mai vulnerabil
· „moşteniri” de la părinţi, sau de la cei cu
care am avut contact constant în copilărie
· „preluări” directe din subconştientul colectiv
Orice credinţă negativă (sau
mai bine zis nefolositoare, care ne generează frică şi nu fericire) îşi are
undeva, la bază, originea în lipsa iubirii pe un anumit nivel. Şi nu mă refer
atât de mult la iubirea primită de la cei din jur, ci la iubirea pe care ne-o
oferim nouă înşine, la stima şi valoarea de sine pe care le atribuim
sufletului nostru şi celor mai profunde aspiraţii pe care le avem.
Revenind la ideea legii
atracţiei, găsim peste tot ideea că pentru a ne schimba viaţa trebuie să ne
schimbăm gândurile. Ei bine, dacă ne vom „forţa” mentalul să aibă anumite
gânduri pt o anumită perioadă de timp, vom sfârşi epuizaţi, deoarece el va
„câştiga”. Mintea, precum întreg Universul, nu funcţionează pe principiul
presiunii ci dimpotrivă pe cel al vidului. Dacă doreşti ceva, nu forţezi o energie sau un eveniment, ci îl laşi să se petreacă, îi dai voie, îi
creezi spaţiu. Cred că este evident deja că ceea ce este necesar să
schimbăm în noi înşine sunt de fapt convingerile.
Dacă am înţeles acest mecanism, este evident că deîndată ce ne-am schimbat o
credinţă, gândurile ce ţin de ea vor aluneca automat, fără niciun efort, fără
ca noi să le „obligăm”, pe noul făgaş. Deja energia vehiculată prin ele se va
acumula în noua direcţie. Când doreşti ca gândurile tale să meargă înspre
altceva, le schimbi „ruta” (convingerea) şi ele vor curge firesc într-acolo.
Cum
se poate transforma o convingere?
Pentru a ajunge mai uşor şi mai
rapid la nivelul interior al convingerilor, trebuie să dispunem de o anumită
energie lăuntrică (să simţim că debordăm de forţă) şi de o orientare emisivă,
solară a minţii, în care indiferent de situaţia exterioară, nu lăsăm gândurile
să ne invadeze cum vor ele, ci mai degrabă, ne
gândim la ce vrem noi, menţinem în minte acel gând pe care îl preferăm,
pentru simplul motiv că îl preferăm şi ne simţim bine interor atunci când îi
acordăm întreaga noastră atenţie şi
imaginaţie.
Vorbeam mai devreme că în
agitaţia mentală zilnică nici măcar nu ne oprim pentru a reflecta asupra
convingerilor. Ei bine, de aici se desprinde automat o metodă extrem de
eficientă de a ne plasa în „lumea convingerilor”, şi asta este aceea de a ne linişti cât mai des şi cât mai profund.
Bineînţeles, aici mă refer la liniştea interioară, care survine mult mai uşor
atunci când exteriorul nu ne distrage; totuşi, în zilele de azi, „piatra de
încercare” este să ne menţinem acea linişte, sau măcar parte din ea, chiar şi
în condiţii de agitaţie şi distragere exterioară. Dacă astfel putem să rămânem
centraţi în noi şi putem să ne fixăm atenţia interioară pe ce dorim sau vrem,
atunci în linişte este cu atât mai uşor, şi puterea noastră psihică,
interioară, este cu atât mai mare.
Fiindcă în această „zonă” a
convingerilor totul este mai unitar şi mai puţin compartimentat decât în cazul
gândurilor discursive, metodele de a atinge această stare sunt oarecum legate
una de alta, se întrepătrund, se explică şi se completează reciproc. Liniştea interioară de care vorbeam mai
sus este intim corelată cu atenţia.
Când suntem liniştiţi putem fi mai atenţi. Când urmărim să fim mai atenţi,
automat ne liniştim.
Un nivel mai avansat al acestei
linişti interioare este cel în care nu mai avem aproape deloc gânduri, în care
vom observa că atenţia, chiar dacă nu este încordată, este extrem de vie şi de
fixă în noi. Este vorba despre starea care mai este numită şi supramental, sau
pe care Eckhart Tolle o numeşte „Puterea Prezentului”.
Orice material autentic care
vorbeşte despre acestea se referă la acea stare din care putem foarte uşor să
ne obiectivăm convingerile şi automat să le şi transformăm. Spun automat pentru
că transformarea unei convingeri este instantanee, ea nu necesită acţiune sau
proces. De cele mai multe ori însă, atingerea şi transformarea convingerii vine
în urma unui proces de transformare, de exemplu a unei practici sistematice,
dar asta nu este pentru că ar fi neapărat nevoie de procesul respectiv, ci
pentru că nivelul nostru de conştiinţă, „blocat” oarecum într-o lume a
secvenţialităţii şi a proceselor, crede că este nevoie de acest proces pentru a
fi în stare să opereze la nivelul convingerilor. Din punctul de vedere al
procesualităţii acest lucru este adevărat. Dacă privim asta de la nivelul
convingerilor, ele nu aşteaptă să facem ceva
pentru a ajunge la ele, ele doar aşteaptă să ajungem şi să le transformăm, şi oarecum putem să facem asta chiar
acum, în acest moment.
Pe scurt, transformarea
convingerilor este instantanee, eventualul proces pe care îl parcurgem până
aici nu ţine de convingerea în sine, ci de accesul nostru direct şi nemijlocit
la ea. Din acest punct de vedere, transformarea convingerilor este oarecum la
îndemâna noastră exact acum, în acest moment. Deci, convingerile ţin nu de a face, ci de a fi, altfel spus, nu de ce facem,
ci de cum anume facem tot ceea ce
facem.
Pentru a ne transforma
convingerile avem nevoie şi de o sinceritate totală faţă de noi înşine, faţă de
sufletul nostru, deoarece mintea va avea tendinţa să ne păcălească şi să ne
facă să credem că am ajuns pe culmi înainte ca noi să începem să urcăm cu
adevărat. Nu ne este de niciun folos să ne minţim, deoarece ne sabotăm astfel
propria fericire. Este nevoie să începem de acolo de unde suntem cu adevărat,
oriunde ar fi acest nivel, oricât de vrednici sau nevrednici ne-am simţi. Bunul
simţ şi firescul inimii noastre ştie întotdeauna ce avem de făcut în fiecare
moment.
Aşadar, tot ce avem nevoie este
eficienţă în procesul practicii, şi o deschidere superioară pentru a simţi momentul
în care practica de până acum şi-a atins scopul ei specific. În astfel de
momente, ceva superior ne îndeamnă să facem un salt calitativ, sau să schimbăm
o anumită perspectivă interioară, sau chiar să continuăm să practicăm, dar
abordând alte modalităţi, pe alt nivel.
O metodă practică pentru
transformarea convingerilor, tot mai des întâlnită, este EFT (tehnici de
eliberare emoţională). Ea urmăreşte să deblocheze anumite energii folosindu-se
de puncte ale meridianelor energetice ale corpului. Un aspect important legat
de emoţii: dovada clară a transformării unei convingeri, este reacţia emoţională diferită raportată la
subiectul respectiv. Atunci când, indiferent
de orice context exterior care ar putea să apară, noi simţim altceva referitor la un subiect, putem şti că ne-am
modificat convingerile profunde legate de acest subiect.
În general, diversele practici
de transformare lăuntrică ne vor fi de folos în a construi sau reface convinfgeri
pozitive care între timp au fost inconştient înlocuite cu altele negative, pe
care, de obicei le-am preluat fără să ne dăm seama de asta. Atunci când
convingerea nouă are suficient de multă profunzime şi putere, absoarbe mai
multă energie decât cea veche, care astfel se „dizolvă” şi dispare. Totuşi,
convingerile negative nefiind aliniate cu nivelurile profunde din noi, dacă
atingem acele niveluri (dacă ne trezim sufletul, de exemplu) şi din acea stare
„privim direct în faţă” o astfel de convingere, ea va dispărea de la sine,
automat, instantaneu, deoarece va fi
recunoscută ca un nonsens, ca ceva nefiresc. Astfel, prezenţa convingerilor
negative, şi, automat, a oricăror emoţii de nefericire şi frică, indică în mod
clar poziţia noastră pe un nivel de conştiinţă discursiv, non-holistic, egotic,
cel puţin în aspecte care privesc emoţiile negative respective.
Convingerile, sau mai bine zis
lucrul cu ele, de obicei nu constituie primul pas pe drumul transformării (după
cum vorbeam mai devreme de procesele
care ne aduc în acest punct) şi pentru cei ce năzuiesc mai şi mai adânc, cu
siguranţă nu constituie nici ultimul pas. Convingerile sunt un „punct nodal” în
drumul de la noi către autoperfecţionare, către divin, şi oricum am parcurge
acest drum, trecem la un moment dat şi pe aici. Ţine de alegerea şi de puterea
noastră interioară modul în care le abordăm, şi timpul pe care îl alocăm până
la atingerea lor directă.
astrolog Daniel Iepure
http://www.adevarulascunslalumina.com/2013/02/despre-ganduri-si-convingeri.html