Sensul
unei rase, naţii ori seminţii în istorie nu constă în cuceririle şi
acaparările samavolnice teritoriale, provinciale, în migraţiile barbare
distrugătoare, în iredentismul grotesc, în falsificarea istoriei şi a
culturii, în maghiarizarea forţată a populaţiei ocupate, în interzicerea
vorbirii limbii române în teritoriul sfâşiat şi controlat de
invadatori, în şerbia aproape milenară cu care a înjugat pororul român
din Ardeal, în „aranjarea” diferitelor tratate internaţionale, în
obținerea garanţiei marilor bancheri internaţionali sau a lobbismul
anumitor congresmeni întru şovinism pentru liderii diferitelor organisme
ale societăţii deschise, ci în misiunea spirituală şi
jertfelnică pe care o aduc lui Dumnezeu, naţiei lor şi indirect
celorlalte naţiuni. Naţiunea noastră dacoromână este cea care a înrâurit
dublu destinul rasei migratoare a huno-ungurilor: i-a aşezat într-o
vatră ca temelie a vieţii şi le-a dat un sens spiritual încreştinându-i
la ortodoxie. Drept recunoştiinţă s-au învrăjbit într-o acută tendinţă
de hegemonie, de jafuri repetate, de profanări ale sfintelor locaşuri,
de masacre înmiite asupra populaţiei civile, care au culminat cu
diabolicul holocaust cunoscut în istorie sub denumirea de teroarea hortistă ...
Cine sunt ei?
Noi
dacoromânii îi ştim destul de bine fiindcă i-am simţit pe pielea
noastră, pe truda şi sângele nostru, de-a lungul veagurilor şi chiar în
prezent, dar la fel de bine i-au cunoscut şi-i cunosc şi marile
personalităţi culturale ale lumii. Să le dăm deci, cuvântul-mărturie: Nestor în Cronica sa de la Kiev din secolul al XI-lea, a întocmit povestea neamurilor, spunând că:
"ungurii
trecuseră pe lângă Kiev, peste muntele Ugorskis, peste Nipru,
îndreptându-se spre Carpaţii nordici de deasupra Tisei, purtând lupte cu
cei ce trăiau acolo, cu vlahii şi slovenii. Înlăturând pe valahi s-au
aşezat împreună cu slovenii pe care i-au supus peste acea ţară, care
ulterior a devenit Ungaria."
Fiindcă
am ajuns la unguri să zăbovim puţin asupra pseudo teoriei lui Roesler.
În anul 1886, între 1-2 Octombrie s-a ţinut la Viena al VII-lea Congres
al orientaliştilor. De la Universitatea Budapesta a participat
profesorul Paul Hunfalvy, care s-a străduit să impună bazaconiile-teoriei Roesler, şi anume că: leagănul
naţionalităţii române este în Balcani şi că abia către sfârşitul Evului
Mediu această naţionalitate începe să se stabilească la sud de Dunăre.
Cu infatuarea sa, Hunfalvy şi-a încercat cacialmaua-ştiinţifică în faţa
marilor savanţi ai lumii ştiinţifice.
Ghinionul lui dincolo de aberaţiile susţinute a fost titanul savanţilor, boierul, folcloristul, filologul şi istoricul Bogdan Petriceicu Haşdeu, cunoscător a peste 23 de limbi.
Ghinionul lui dincolo de aberaţiile susţinute a fost titanul savanţilor, boierul, folcloristul, filologul şi istoricul Bogdan Petriceicu Haşdeu, cunoscător a peste 23 de limbi.
"Cer permisiunea de a-l întrerupe pe
d. Hunfalvy, pentru a-i pune o întrebare care ar putea să-l intereseze
în chiar calitatea sa de ungur. În franceză calul castrat se numeşte
Longre, de unde hongrer acţiunea de a scopi un cal. În Evul Mediu şi
chiar înainte de secolul al IV-lea, după mărturia lui Ammian Marcellin,
această artă era practicată pe malul stâng al Dunării de Jos. Dacă
cineva ar încerca să conteste existenţa în Evul Mediu al ungurilor în
Ungaria actuală, i s-ar putea foarte bine opune cuvântul francez hongre
valon honc. Or, în toate dialectele germane, calul jugănit se numeşte
Wallach, adică „român”. S-ar putea explica acest termen, dacă românii
n-ar fi trăit în Evul Mediu pe acelaşi mal stâng al Dunării de Jos cu
ungurii?"
- Dl. Hunfalvy: Eu nu cunosc vechimea acestui cuvânt în germană.
- Dl. Haşdeu: "Este
foarte posibil ca să nu se găsească în vechile texte al Germaniei
străvechi şi totuşi el trebuie să fie relativ foarte vechi în vorbirea
poporului căci, pe de o parte, el s-a răspândit până în limbile
scandinave: în suedeză wallach „hongre”, pe de altă parte el a pătruns
în lituană: volukas „hongre”; în fine el se găseşte în toate dialectele
slave din nord: în boemă, în polonă, în sorabă, în rusă etc., peste tot
considerat de secole ca un vechi termen popular cu totul indigen,
nicăieri ca un neologism sau ca un cuvânt de împrumut."
Alfred Ludwig, delegatul praghez face următoarea observaţie:
"Eu
voi prezenta de asemeni în trecere o obiecţie la teoria d-lui Hunfalvy.
Dacă Românii ar fi venit de dincolo de Dunăre, natural că vechile lor
capitale s-ar găsi în sud, mai aproape de acest fluviu, în timp ce din
contra, noi le vedem toate la nord, aproape de Carpaţi, şi decât mult
mai târziu, Românii îşi apropie reşedinţele lor de Dunăre."
- Dl. Hunfalvy: Acele capitale nu erau fondate de Români, ci de Slavi, aşa cum numele lor o atestă.
- Haşdeu intervine:
"Îmi
permit o nouă întrebare: În care dialect slav a găsit dl. Hunfalvy
cuvintele Câmpu-Lung şi Argeş nume ale vechilor capitale româneşti?"
Bătrânul lingvist ungur se clatină în derută: Eu nu ştiu dacă aceste nume sunt vechi.
În
Aulă se aşează alături de ungur, ridicolul situaţiei. Haşdeu rămâne în
picioare. Hunfalvy se împleticeşte bălmăjind: Aici discuţia este
închisă, „graţie” memoriului prea lung... evitând neplăcerea de a obosi
chipurile atenţia Congresului şi că transmite manuscrisul d-lui profesor
Roth, preşedintele secţiunii ariene, pentru a fi publicat în întregime
în Buletin.
Urmarea imprevizibilului s-a produs: S. Papageorgios, delegatul atenian cu teza despre Cuţovlahi se retrage.
„Domnilor,
România poate fi mândră de a fi de două ori obiectul discuţiilor în
rândul Congresului orientaliştilor. Mai întâi dl. Hunfalvy propusese să
demonstreze în faţa dumneavoastră că leagănul naţionalităţii române este
în Balcani şi că abia spre sfârşitul Evului Mediu această naţionalitate
începe să se stabilească la sud de Dunăre. Eu regret că dl. Hunfalvy nu
ne-a citit decât introducerea unei lungi monografii destinate să
figureze în extenso în Buletinul Congresului."
Asistenţa gustă din plin, chiar cere supliment la fina ironie savantă.
"Regret
încă cu atât mai intens de a nu putea împărtăşi teoria venerabilului
meu amic, teorie deja susţinută altă dată de Sulzer şi Roesler, asupra
raporturilor de filiaţie între ramura daco-romană şi ramura
macedo-română a gintei traco-latine."
Comunicarea savantului nostru încântă asistenţa atestând străvechimea Daco-românilor în Vatra lor multimilenară. Savantul nostru Haşdeu aflat în corespondenţă cu Hunfalvy îi trimisese
cu mult înaintea Congresului cursurile sale predate de el la
Universitatea Bucureşti în cadrul Facultăţii de Litere şi Filosofie:
"Principie
de filologia comparativa ario-europea, cuprinzând grupurile
indo-perso-tracic, greco-italo-celtic şi leto-slavo-germanic, ca
aplicaţiuni la istoria limbii române", Zina Filma, Goţii şi gepizii în Dacia. Studiu istoric lingvistic şi Glossariu tomul I, cu vorbele din limba română şi străine. Autori: A.T. Laurian şi I.C. Massim.
Mihail Eminescu preia argumentele lui Haşdeu, le îmbogăţeşte cu cele ale lui Iulius Jungetu şi Edward Gibbon şi supune pseudo-teoria lui Roesler la un examen destul de argumentat şi destul de critic. Mirajul
aurului şi-a bogăţiilor dace, i-a năpustit pe Hunii în frunte cu
fiorosul Attila peste noi, Dacoromânii. Neputând să-şi împlinească visul
prin faptul că Tezaurul dacic fusese capturat de Traian şi romanii lui,
Hunii s-au încăierat între ei după care s-au îndreptat spre Roma, acolo
unde se afla Comoara Dacilor:
"cinci milioane livre de aur, zece
milioane livre de argint, în afară de cupe şi lucruri scumpe, depăşind
orice preţuire, apoi turme şi arme şi peste cinci sute de mii de
bărbaţi, cât se poate de potriviţi pentru lupta cu armele lor, aşa cum a
afirmat Criton, care a luat parte la război."
Trebuie desigur să venim cu o precizare referitor la numărul
prizonierilor. Cifra prezentată de Criton sau de alţi adepţi ai teoriei Golirii complete a Daciei ocupate în anul 271, d.Hr. este falsă, este o veritabilă găselniţă pentru iarmaroc. Ea a fost îmbrăţişată doar pentru a se justifica Vatra străbună rămasă goală în fosta provincie ocupată şi a se impune teoria aşezării migratorilor Huni
în Vatra noastră părăsită, atunci. Dovadă este pseudo-teoria susţinută
de Sulzer şi Roesler. Alt raţionament este că armata romană oricât de
puternică ar fi fost, trebuia să fie cel puţin de două ori numeric peste
prizonieri daci, căci altfel n-ar fi avut nici o şansă să-i supuie,
să-i dezarmeze, mai ales că se cunoaşte vitejia dacilor şi curajul lor
nemuritor de a înfrunta bucuroşi moartea. Dar să revenim tot la
râvnitorii de comori hunii-unguri. După ce s-au încăierat şi prădat
reciproc în Dacia neocupată au părăsit-o cu un gust amar. Iată ce ne
relatează despre ei Sfântul Ambrozie:
"Hunii s-au aruncat asupra Alanilor, Alanii asupra Goţilor, Goţii asupra Taifalilor şi Sarmaţilor şi aşa mai departe."
Eminescu şi Taina Daciei
Dacia este prezentată ca o legătură între lumi, cerul pământul şi
subteranul legându-se în mod armonios în acest spaţiu sacru. Prin
aceasta Dacia este ridicată deasupra tuturor celorlalte civilizaţii
antice devenind paradisul ideal la care au râvnit toţi (si la care încă
mai râvnesc destui).
O Dacie paradisiacă, închipuind cetatea Ierusalimului Ceresc aflată cumva în afara timpului, şi pe care poetul o opune celorlalte mari civilizaţii care desemnează panorama deşertăciunilor. O panoramă a deşertăciunilor care ne arată măreţia si decadenţa acestor imperii şi civilizaţii construite de gândirea şi voinţa omului.
În viziunea poetului, Dacia este altceva, este spirit ce se perpetuiază peste timp, deşi cunoaşte decadenţa odată cu ocupaţia romană. Traian , cuceritorul Daciei şi cel care a stricat orânduiala arhaică şi paradisiacă a vechii Dacii, cade însă sub blestemul lui Decebal
O Dacie paradisiacă, închipuind cetatea Ierusalimului Ceresc aflată cumva în afara timpului, şi pe care poetul o opune celorlalte mari civilizaţii care desemnează panorama deşertăciunilor. O panoramă a deşertăciunilor care ne arată măreţia si decadenţa acestor imperii şi civilizaţii construite de gândirea şi voinţa omului.
În viziunea poetului, Dacia este altceva, este spirit ce se perpetuiază peste timp, deşi cunoaşte decadenţa odată cu ocupaţia romană. Traian , cuceritorul Daciei şi cel care a stricat orânduiala arhaică şi paradisiacă a vechii Dacii, cade însă sub blestemul lui Decebal
„Neamul
Hunilor, puţin cunoscut în vechile monumente istorice, locuieşte
dincolo de mlaştinile Macotrice, în preajma Oceanului Îngheţat, şi
întrece orice măsură a sălbăticiei. La ei chiar în primele zile de la
naştere, copiilor li se brăzdează adânc obrajii cu fierul pentru ca
nimicindu-se din timp rădăcina părului, să se acopere cu cicatrici şi
zbârcituri. Încât îmbătrânesc fără barbă şi fără pic de frumuseţe,
întocmai ca eunucii, cu mădulare butucănoase şi vânjoase, cu cefe groase
şi cu înfăţişare monstruoasă care te înspăimântă şi te face să crezi că
sunt animale cu două picioare sau momâi cioplite în chip grosolan,
aşezate la marginea pădurilor. Pe lângă neplăcuta lor înfăţişare
omenească, mai sunt şi grozav de înapoiaţi, aşa încât nu simt nevoia
focului sau a mâncării gătite, ei se hrănesc cu rădăcini de ierburi
sălbatice şi cu carne de animale de tot soiul, pe jumătate crude, pe
care o încălzesc puţin, aşezând-o între picioarele lor şi pe spinarea
cailor. Nu sălăşluiesc niciodată în case şi se feresc de ele ca de nişte
morminte oprite folosinţei obşteşti. Nu-i cu putinţă să găseşti la ei
nici măcar o colibă ţuguiată de trestie, ci în rătăcirile lor prin munţi
şi păduri se obişnuiesc din leagăn să îndure frigul, foamea şi setea...
(la noi n-au dovedit acest lucru. n.a.) La dânşii nimeni
nu ară şi nici nu pune vreodată mâna pe plug, căci toţi umblă de colo
până colo fără sălaşuri statornice, fără cămin şi fără lege, fără un
trai regulat, totdeauna ca nişte fugari, împreună cu căruţele în care
locuiesc. Asemenea animalelor necuvântătoare, nu-şi dau seama în nici un
chip de cinste şi necinste, aprinşi numai de o nemărginită lăcomie
pentru aur... Atilla s-a intitulat rege al Hunilor şi era extrem de
crud. Ucidea prin răstignire. Avea mai multe soţii... După moartea lui (452 d.Hr.) ucis
în noapte nunţii probabil de tânăra şi ultima soţie Ildice, de origine
germanică, banda de terorişti-fără patrie- s-a destrămat şi a dispărut.”
Doamne, şi câte mai sunt de spus!
Trebuie să mărturisim tot adevărul, chiar cu riscul de a-i ajuta şi pe ei.
Prof. dr. Gheorghe Constantin Nistoroiu
Grafica - Ion Măldărescu
http://www.art-emis.ro/istorie/2162-cine-sunt-hunii-ungro-maghiarii.html
cititi si
ION IONIŢĂ
DIN ISTORIA ŞI CIVILIZAŢIA DACILOR LIBERI Dacii din spaţiul est-carpatic în secolele II-IV e. n.
http://www.cimec.ro/Arheologie/pdf/Ionita_Ion-Din-istoria-si-civilizatia-dacilor-liberi.pdf
http://www.art-emis.ro/istorie/2162-cine-sunt-hunii-ungro-maghiarii.html
cititi si
http://www.cimec.ro/Arheologie/pdf/Ionita_Ion-Din-istoria-si-civilizatia-dacilor-liberi.pdf