"Iubirea e fundamentul fiintei noastre"
Timisorean la origine, absolvent al Facultatii de Arte Plastice a
Universitatii de Vest, in prezent e calugar si preot la Manastirea Oasa,
unde picteaza si minunate icoane, pline de aur si har. Dar aurul cu
adevarat pretios al tanarului parinte e inaltimea sa duhovniceasca
deosebita, care transpare si in textul pe care il publicam. Un indreptar
de viata si de iubire adevarata
- As spune ca noi, monahii, cunoastem mult mai bine lumea decat se
cunoaste ea insasi, pentru ca noi n-o vedem din exterior, ci din
interior. In sensul acesta, parerea mea este ca tinerii de azi au mare
potential sufletesc, dar le lipsesc punctele cardinale. Cel mai adesea
ei nu stiu cu adevarat ce e iubirea. O confunda cu indragostirea. Si
nici nu stiu sa o traiasca. Vad filme si traiesc dupa clisee. Viseaza
toti o iubire mare, ca-n filme. O iubire data de-a gata, cu un partener
fara cusur, care sa-i inteleaga orice ar fi. Si nu pricep de ce lor nu
li se intampla la fel. Dar iubirile astea din carti si filme sunt
utopice, nu se verifica real. Ceea ce se simte insa la toti cei care vin
sa se spovedeasca este o cautare neobosita, nevoia de a trai o iubire
profunda, perfecta. Foamea asta de iubire exista in toti.
- Cautand iubirea, il cauti, de fapt, pe Dumnezeu. Chiar fara sa-ti dai
seama. Chiar daca nu esti un bun crestin, simti cumva, straniu, de
fiecare data cand iubesti si esti iubit, ca acolo, in iubire, e
adevarul. Cauti iubirea toata viata, ai nevoie de ea chiar si atunci
cand te prefaci ca nu mai ai, o traiesti gresit, o traiesti stramb, dar o
iei de la capat. Gravitezi in jurul ei, te straduiesti mereu sa o
intelegi, pentru ca simti ca acolo e implinirea si fericirea. Noi,
oamenii, nu putem sa nu iubim, sa nu vrem sa fim iubiti. Pentru ca asta e
fundamentul fiintei noastre. Dumnezeu este iubire si tot ceea ce este
in lumea asta tanjeste dupa iubire. Dumnezeu a creat totul dupa chipul
si dupa asemanarea Lui, dupa tiparul Lui, al relatiei treimii. Dumnezeu e
o relatie, Dumnezeu nu e singur. Noi am fost creati ca oameni sa
participam la bucuria relatiei din Dumnezeu si cu Dumnezeu. Sa traim
iubirea. Sa fim impreuna. De aceea se spune ca raiul e comuniunea cu
toti, iar iadul e neputinta de a mai iubi.
- Dumnezeu i-a facut pe oameni incompleti, tocmai ca sa aiba nevoie unul
de altul. Daca ne-ar fi facut perfecti, ne-am fi fost suficienti
singuri. Sigur, exista oameni care daruiesc mai mult, oameni care dau
mai putin, dar nu trebuie sa ne oprim la relatia cu un singur om,
trebuie sa invatam sa iubim pe toata lumea, sa castigam un rod din
relatia cu fiecare, nu doar din aceea cu partenerul de viata. Orice om e
un dar potential pentru noi, cu care ne putem imbogati.
De ce se stinge dragostea?
- Moare pentru ca nu exista si Dumnezeu in ecuatie. Si atunci noi nu
avem de unde sa ne alimentam, sa ne regeneram iubirea. Fara Dumnezeu, nu
exista principiul generator de iubire. Omul singur e o fiinta limitata.
Harul e cel care il face infinit de adanc. Harul e de la Dumnezeu.
Sfantul Ioan Gura de Aur spunea ca orice realitate netransfigurata
degenereaza. Se consuma. Fara har, omul e in stare cazuta. La fel si cu
iubirea. Ea se stinge daca nu exista raspuns. Daca o intorci catre
Dumnezeu si catre oameni, ea primeste raspuns din infinitatea Lui
Dumnezeu. Daca o intorci catre tine, catre trup, catre materie, ea se
cheltuie, se epuizeaza, pentru ca lucrurile astea sunt limitate. De asta
e nevoie de cununie. Cununia e unirea a doi cu un al treilea, cu
Dumnezeu, care e infinit.
- Trebuie sa invatam sa-L vedem in celalalt pe Dumnezeu. Nu trebuie sa
ne raportam la un om ca la un lucru finit. Orice persoana e un izvor
infinit, dar care nu e descatusat.
Prin iubire si cu ajutorul lui Dumnezeu, putem rupe zagazurile, astfel ca celalalt sa-si dea drumul fiintial, sa scoata din el tot potentialul lui moral, spiritual si de iubire. Pentru ca fiecare om e cu mult mai mult decat se vede. Si vine iubirea si activeaza in celalalt ceva ce habar nu avea ca zace in el. Ai nevoie de un celalalt care sa iti dea masura. In relatie de doi, omul evolueaza continuu. Si nu mai are cum sa se sature de celalalt, sa se plictiseasca, sa ajunga la rutina. Pentru ca fiecare il face pe celalalt sa evolueze. Fiecare se desface ca un boboc, apoi ca o floare, si aceasta inflorire a lui este infinita. Multi oameni par incapabili de sentimente profunde. Asta, pentru ca nu au fost iubiti, la randul lor, ca sa inceapa sa infloreasca. Dar toate astea nu sunt posibile fara Dumnezeu. Si fara efortul fiecaruia de a activa in celalalt taina Lui, harul dumnezeiesc. Trebuie sa iubesti cu Dumnezeu din tine, pe Dumnezeu din celalalt.
Prin iubire si cu ajutorul lui Dumnezeu, putem rupe zagazurile, astfel ca celalalt sa-si dea drumul fiintial, sa scoata din el tot potentialul lui moral, spiritual si de iubire. Pentru ca fiecare om e cu mult mai mult decat se vede. Si vine iubirea si activeaza in celalalt ceva ce habar nu avea ca zace in el. Ai nevoie de un celalalt care sa iti dea masura. In relatie de doi, omul evolueaza continuu. Si nu mai are cum sa se sature de celalalt, sa se plictiseasca, sa ajunga la rutina. Pentru ca fiecare il face pe celalalt sa evolueze. Fiecare se desface ca un boboc, apoi ca o floare, si aceasta inflorire a lui este infinita. Multi oameni par incapabili de sentimente profunde. Asta, pentru ca nu au fost iubiti, la randul lor, ca sa inceapa sa infloreasca. Dar toate astea nu sunt posibile fara Dumnezeu. Si fara efortul fiecaruia de a activa in celalalt taina Lui, harul dumnezeiesc. Trebuie sa iubesti cu Dumnezeu din tine, pe Dumnezeu din celalalt.
- Cum ar trebui sa iubim, parinte? Unde gresim, de tot ajungem sa o luam de la capat?
- Nu stim sa ne daruim. Nu avem exercitiul daruirii de sine. Societatea
actuala ii educa pe oameni in directia propriilor dorinte, ii invata sa
se iubeasca intai de toate pe ei, sa-si urmareasca propria implinire. Si
dragostea devine, astfel, un fel de accesoriu, care le serveste
fericirii proprii. Am o cariera, am o casa, am si o iubita! Dar nu iubim
cu adevarat decat atunci cand facem acest exercitiu al iesirii din sine
si cand incepem sa ne exersam in daruire, sa ne antrenam puterea de
iubire. Sa iubesti inseamna sa gravitezi in jurul implinirii celuilalt.
Sa te gandesti cum poti tu sa-l ajuti pe celalalt, cum poti sa-i vii in
intampinare, cum sa-l odihnesti, cum sa-l scutesti de un efort, cum sa-i
faci o bucurie, cum sa-i gatesti o mancare buna, cand e obosit. Trebuie
sa inveti sa traiesti prin celalalt si pentru celalalt. Iubirea
inseamna foarte multe gesturi. Intentiile, gandurile in sine nu au nici o
valoare in absenta lor. E plina lumea de ele. Facand gesturi te si
verifici pe tine, daca poti cu adevarat sa iubesti. Am citit de curand
intr-o carte cum un detinut politic taran, inchis la batranete, primea
de la babuta lui scrisori, in care ea punea si cate o floare presata.
Asta inseamna iubirea. Si chiar mai mult. Sa daruiesti atunci cand esti
epuizat, cand nu mai ai nici o forta.
Nu exista scuza sa nu daruiesti.
Daca dai din prisos, cand ti-e bine si-ti vine usor, nu are valoare. Atunci cand nu mai poti si vrei totusi sa faci ceva pentru celalalt, izbucnesc in tine resurse de energie de care habar nu aveai. Primesti forta de la Dumnezeu si ajungi sa faci mai mult decat credeai ca esti capabil. Sa te daruiesti atunci cand nu mai poti te leaga cu adevarat de celalalt si-l face si pe celalalt sa se deschida, sa daruiasca la randul lui. In iubire, trebuie sa daruim ce nu avem, cand nu mai avem. Si atunci, ca in Evanghelie, nimicul se transforma, si painea si pestii ajung tuturor.
Daca dai din prisos, cand ti-e bine si-ti vine usor, nu are valoare. Atunci cand nu mai poti si vrei totusi sa faci ceva pentru celalalt, izbucnesc in tine resurse de energie de care habar nu aveai. Primesti forta de la Dumnezeu si ajungi sa faci mai mult decat credeai ca esti capabil. Sa te daruiesti atunci cand nu mai poti te leaga cu adevarat de celalalt si-l face si pe celalalt sa se deschida, sa daruiasca la randul lui. In iubire, trebuie sa daruim ce nu avem, cand nu mai avem. Si atunci, ca in Evanghelie, nimicul se transforma, si painea si pestii ajung tuturor.
- Daruirea de sine e un gest voluntar, nu este o dependenta fata de
celalalt, nu e sclavie. Nu ti se cere s-o faci. Prin daruire nu ma
anulez, ci ma regasesc pe mine si ma imbogatesc cu felul celuilalt de a
fi. Prin posedare, ma anulez. Unora le convine sa se lase stapaniti de
altii. E cazul multor femei de azi, care ajung sa se inrobeasca. Le bat
barbatii, sunt chinuite, dar le e frica sa-si asume un drum, de dragul
sigurantei. Au parte de o suferinta absurda, care nici macar nu e
mantuitoare. E o forma de lene. Refuza responsabilitatea propriilor
decizii si atunci prefera doar sa execute. Dar asa nu vor evolua
niciodata.
"Cand Dumnezeu iti trimite dragostea, nu inseamna ca-ti da de-a gata si o mare iubire"
- Dumnezeu are un drum clar pentru fiecare. Nu exista coincidente.
Faptul de a intalni o anumita persoana tine de voia Domnului. Dar felul
in care reactionam noi la intalnirea respectiva tine de noi. Fiecare
persoana care ne iese in cale e un dar de la Dumnezeu si noi trebuie sa
ne intrebam, de fiecare data, de ce a randuit Dumnezeu sa intalnesc omul
ala. Ce pot eu sa fac din relatia asta? Ce trebuie eu sa inteleg? Ce
folos pot sa trag? Apoi, sa nu confundam indragostirea cu iubirea. Daca
Dumnezeu iti trimite dragostea, nu inseamna ca-ti da de-a gata si o mare
iubire. Dragostea e doar o arvuna de la Dumnezeu. Daca o cheltui fara
stiinta, nu mai ajungi niciodata la iubirea adevarata. Poate la inceput
nu pare mare, dar iubirea, daca se lucreaza, creste tot mai mult.
Iubirea nu e emotie, e o putere. Dumnezeu nu e trup si totusi se
defineste pe sine ca iubire. Deci, iubirea nu e trup! Sigur, si
componenta asta trupeasca intra in iubire, dar nu se reduce totul la ea.
Iubirea e o mare putere a omului, primita de sus, o putere care trebuie
eliberata si lucrata de fiecare in parte. Spun eliberata, pentru ca cel
mai adesea ne iubim pe noi insine, si atunci iubirea este inchisa in
noi, se invarte in cerc. Este o iubire egoista, intoarsa catre sine, in
loc sa fie libera si sa nu ceara nimic in schimb.
- Iubirea adevarata afirma libertatea celuilalt. Nu incearca sa-l
stapaneasca. Aici se greseste cel mai mult in relatii, cand unul
incearca sa-l transforme pe celalalt, sa-l ajusteze dupa gustul propriu.
Cand iubesti, trebuie sa iesi din tine in sensul de a incerca sa-l
traiesti pe celalalt, sa-l intelegi pe celalalt, sa vezi lumea prin
ochii lui. Daca ii calci libertatea, apare instinctul de aparare. Si se
va inchide in el. Se va feri de tine, se va simti agresat. Intr-o
relatie trebuie sa existe un balans intre apropiere si distanta. Trebuie
sa-i pastrezi celuilalt taina, sa n-o spulberi. Sa nu incerci sa
cotrobai in toate cotloanele sufletului lui, sa nu intri cu excavatorul
peste flori. Tupeul, indrazneala distrug misterul celuilalt. Exercitiul
acesta al iesirii din noi insine uneori e dureros, inseamna sa parasesti
o pozitie sigura, sa iesi din confortul felului tau de a fi, adoptand
felul celuilalt de a fi. Dar numai asa te poti largi, te poti imbogati
si poti transforma iubirea in cale de cunoastere. Daca ramai in tine
insuti, esti foarte sarac. Ba, mai mult, te trezesti ca toti iti intorc
spatele. Te trezesti singur.
- Ar trebui sa facem exercitiul alteritatii, nu al tolerantei. Toleranta
e un fel de ingaduinta fata de ceva ce tie nu-ti convine, presupui ca
celalalt are niste defecte pe care tu, din marinimie, le treci cu
vederea. Adica toleranta presupune mandria. Or, intr-o relatie de iubire
tu nu ai dreptul sa consideri felul tau de a fi mai bun ca al
celuilalt, n-ai voie sa ceri celuilalt sa se schimbe, trebuie sa-ti ceri
tie sa-l suporti pe celalalt. In iubire, nu trebuie sa te preocupe
binele tau, ci trebuie sa te pui pe tine in slujba celuilalt,
preocuparea ta sa fie devenirea lui. Scopul lui nu e sa te infrumuseteze
pe tine, sa te faca sa te simti mai frumos si mai bun. Iubirea traita
drept schimba oricum lucrurile in bine. Faptul ca ma daruiesc total, ca
ma arat jertfitor il face si pe celalalt sa se corecteze, sa se simta,
il schimba in bine. Parintele Teofil Paraian spunea ca dragostea
niciodata nu calculeaza si dragostea totdeauna calculeaza. Cum vine
asta? Pai, niciodata nu calculeaza ce daruieste, ca sa-i atraga atentia
celuilalt uite, cate am facut pentru tine, acum da-mi si tu la fel. Si
in acelasi timp calculeaza mereu cat primeste, ca sa poata da mai mult.
Asta e iubirea adevarata.
- Exista suflete pereche? Oameni alaturi de care totul devine mult mai usor?
- Exista, dar mai multe. Nu exista un singur om cu care sa-ti fie scris
sa fii impreuna. Exista insa mai multe persoane in lumea asta cu care
relationezi foarte bine. Faptul ca ai intalnit una si, din nestiinta,
iubirea s-a cheltuit, nu inseamna ca vei ramane toata viata singur. Asa
cum faptul ca ai intalnit un suflet pereche nu garanteaza ca iubirea va
dura, daca nu lucrezi virtutile ei. Fara potrivire, nu e posibila
dragostea. Dar potrivirea e doar o scanteie. Ea nu garanteaza vesnicia
sentimentului. Nu meriti ceva pentru care n-ai muncit! (rade). Din
contra, se intampla des ca tocmai aceste iubiri sa se cheltuie mai
repede, pentru ca totul e perfect si nimeni nu depune nici un efort. Se
ajunge la un fel de suficienta, pentru ca celalalt corespunde perfect
nevoilor mele si eu nevoilor lui, si atunci fiecare se iubeste pe sine,
prin intermediul celuilalt.
"Nimic nu se poate fara sacrificiu, fara principiul crucii"
- De ce e atat de importanta fidelitatea?
- Se mint singuri. Infidelitatea e o forma de consum. E foarte urat sa-i
consumi pe ceilalti, pentru nevoile tale erotice. Dar, de fapt, te
consumi pe tine. Stagnezi. Fara fidelitate, nu poti ajunge la nivele mai
profunde. Numai asa poti evolua. Or, daca iti permiti alternative,
inseamna ca nu esti dispus sa infrunti blocajul, ca vrei sa il ocolesti.
Daca iti refuzi alternativa, atunci nu mai eziti, depasesti criza si
vezi si ce potential zace in tine si in celalalt. Si esti mai castigat
si mai bogat ca inainte. Ajungi la alt nivel al iubirii, e o iubire
rafinata si foarte profunda, care nu mai sta doar in indragostirea
trupeasca. Efortul putin inseamna devenire putina, inseamna sa fugi de
implinirea de sine. Vedeti, nimic nu se poate fara sacrificiu, fara
principiul crucii. Sacrificiul pe cruce e fereastra spre Inviere.
Sfantul Maxim Marturisitorul spunea ca in creatie toate se cer dupa
cruce. Asa se manifesta iubirea lui Dumnezeu fata de noi. Pentru ca asta
e conditia noastra cazuta, consecinta caderii in pacat. Nu ni se da
nimic, daca nu jertfim ceva. Si iubirea e o jertfa. Jertfesti sinele
tau, ca sa-ti apropii sinele celuilalt. E o renuntare la tine.
Sacrificiul da profunzime oricarei relatii. E cel care fixeaza iubirea.
Sa te indragostesti e usor, dar sa iubesti e foarte greu. Fugi de cruce:
fugi de inviere, fugi de bucurie, fugi de iubirea adevarata! Nu se
poate fara. Fara cruce, e calea usoara, comoda. Nestiind sa suferim cu
bucurie, sa umplem suferinta de rost, fugim, de fapt, de viata. Si tot
ce primim e de mana a doua. Toate bucuriile si iubirile sunt diluate.
Tot ce traim e searbad.
- De ce suferintele din dragoste sunt unele dintre cele mai dureroase?
- Pentru ca omul, iubind, se deschide si devine profund. Si atunci incaseaza loviturile direct in profunzimea fiintei. Daca iubirea a fost cu Dumnezeu si celalalt pleaca totusi, Dumnezeu nu ramane dator. Vine El si umple golul, pentru ca tu nu l-ai iubit doar pe cel care a plecat, ci si pe Dumnezeu din el. Poti fi destramat cu adevarat dupa o despartire, doar daca nu-L ai pe Dumnezeu. Daca ai iubit stramb, daca ai fost posedat de celalalt.
- Pentru ca omul, iubind, se deschide si devine profund. Si atunci incaseaza loviturile direct in profunzimea fiintei. Daca iubirea a fost cu Dumnezeu si celalalt pleaca totusi, Dumnezeu nu ramane dator. Vine El si umple golul, pentru ca tu nu l-ai iubit doar pe cel care a plecat, ci si pe Dumnezeu din el. Poti fi destramat cu adevarat dupa o despartire, doar daca nu-L ai pe Dumnezeu. Daca ai iubit stramb, daca ai fost posedat de celalalt.
"Fericirea se munceste in fiecare zi"
- Trebuie sa intelegi ca e ca un joc intre tine si Dumnezeu. In
suferinta se ascunde, de fapt, dragostea lui Dumnezeu fata de tine. Si
atunci incepi sa gasesti un rost fiecarei suferinte. Fara Dumnezeu,
totul sfarseste intr-un mare absurd. Si cea mai mica suferinta te
doboara. Nu mai intelegi nimic si ajungi sa-ti pui capat zilelor. Cu
Dumnezeu, cea mai mare suferinta e umpluta de sens si e mereu urmata de
bucurie. Trebuie sa nu uiti niciodata ca Dumnezeu te iubeste si te pune
la incercare. Te incearca, pentru ca vrea sa-ti dea ceva. Dar cu un
pret! Trebuie sa meriti darul, sa te ridici spiritual la nivelul la care
il poti primi. Nivelul urmator al jocului. Oricum, darul e intotdeauna
cu mult mai mare decat suferinta pe care o treci ca sa ajungi la el.
Dumnezeu nu ne poate darui liber, ca atunci ne-ar asfixia cu iubirea
lui, ne-ar distruge fiinta, nu ne-ar mai lasa sa inflorim liber.
Dumnezeu, cand ne iubeste, ne pune la incercare, ca pe argint in
topitoare. Pentru ca vrea sa scoata din noi esenta cea mai pura.
- Ce ar trebui sa facem ca sa fim fericiti?
- Trebuie sa pornim in cautarea adevarului iubirii, cu toate fortele noastre. Sa nu ne angajam steril, de suprafata, ci sa ne daruim total, tuturor oamenilor si, prin ei, lui Dumnezeu. Si sa o facem pe viata. Fericirea adevarata exista. Si exista aici, pe pamant. Ea nu e decat o cale pe care inaintam. Doar in masura in care stim sa daruim, o sa si primim. Pentru ca Dumnezeu ne chinuie uneori, dar ne si rasplateste cu asupra de masura. Se joaca cu noi, ne face sa vrem mai mult, sa ne dorim mai mult, sa devenim mai mult. Fericirea nu e un dat, o pleasca, o incremenire care pica pe tine. O fericire statica ne-ar strivi sub o plictiseala cumplita. Fericirea se munceste, se castiga in fiecare zi. E un urcus continuu, o dinamica ce se adapteaza permanent nevoilor noastre.
- Trebuie sa pornim in cautarea adevarului iubirii, cu toate fortele noastre. Sa nu ne angajam steril, de suprafata, ci sa ne daruim total, tuturor oamenilor si, prin ei, lui Dumnezeu. Si sa o facem pe viata. Fericirea adevarata exista. Si exista aici, pe pamant. Ea nu e decat o cale pe care inaintam. Doar in masura in care stim sa daruim, o sa si primim. Pentru ca Dumnezeu ne chinuie uneori, dar ne si rasplateste cu asupra de masura. Se joaca cu noi, ne face sa vrem mai mult, sa ne dorim mai mult, sa devenim mai mult. Fericirea nu e un dat, o pleasca, o incremenire care pica pe tine. O fericire statica ne-ar strivi sub o plictiseala cumplita. Fericirea se munceste, se castiga in fiecare zi. E un urcus continuu, o dinamica ce se adapteaza permanent nevoilor noastre.
Fericirea e devenire.
Sursa: