“Cu
ce cununi de laude vom incununa pe Petru si pe Pavel, pe cei despartiti
cu trupurile si impreunati cu duhul, pe mai marii propovaduitorilor de
Dumnezeu?
Cu
ce frumuseti de cantari vom lauda pe Petru si pe Pavel, pe cei ce sunt
aripile
cunostintei de Dumnezeu, care au zburat pe la margini si la cer
s-au inaltat, mainile Evangheliei harului, picioarele propovaduirii
adevarului, raurile intelepciunii, cornurile Crucii, prin care
spranceana demonilor Hristos o a surpat, Cel care are multa mila.”
Antologhion
Prăznuind acum în cinstea
Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, trebuie să primim de la ei şi
povăţuirea cuvenită zilei, ca să nu prăznuim în deşert, ci prin
prăznuire să învăţăm cum să trăim creştineşte, iubind. La Sfinţii
Apostoli totul este dătător de învăţătură:
pilda vieţii lor, ostenelile în propovăduirea Evangheliei şi mai ales
scrierile lor de Dumnezeu insuflate, cu care şi suntem îmbiaţi în
fiecare an prin cele ce se citesc în biserică. Cine doreşte, poate să
tragă învăţătură şi din acest izvor îmbelşugat, dar adânc; eu însă vreau
acum să-mi opresc luarea-aminte, împreună cu voi, la ceea ce e mai
simplu şi mai apropiat nouă, şi anume la numele Sfinţilor Apostoli
verhovnici, şi să scot din ele, pentru mine însumi şi pentru voi, o
lecţie pe ziua de astăzi. Va rog să ascultaţi.
În
primul rând, pătrunderi cu gândul în noima numelor acestor Sfinţi
Apostoli: ce înseamnă numele „Petru” şi „Pavel”, şi de ce Domnul a
rânduit ca ei să fie prăznuiţi împreună? „Petru” înseamnă „piatră”, şi
arată tăria, statornicia şi neclintirea. „Pavel” înseamnă „mic”, şi
arată părerea
de sine lipsită de îngâmfare, defăimarea de sine şi smerenia. împreună,
Petru şi Pavel ne învaţă că trebuie să fim tari în credinţa şi în
vieţuirea creştină, dar totodată smeriţi şi defăimători de sine, şi ne
arată că nu trebuie să fim tari fără să fim smeriţi, ci, dimpotrivă, cu
cât este cineva mai smerit, cu atât este mai tare şi mai neclintit în
credinţa şi în vieţuirea creştină. Cel ce clădeşte o casă face la
început temelie adâncă: şi în creştinism trebuie să ne adâncim prin
defăimarea de sine, ca să ne întemeiem cu tărie în el şi abia apoi să ne
clădim casa mântuirii, aşa cum ne arată Domnul, Care e temelia
mântuirii noastre – temelie pe care nimeni altul n-o poate pune – şi
Care, fiind mai presus de toate, S-a smerit totuşi, ascultător
fâcându-Se până la moarte, şi încă moarte de cruce. Astfel, smerenia
este cea mai trainică temelie a vieţii şi a virtuţii
creştine. De ce aşa? Pentru că fără harul dumnezeiesc nu putem nici să
gândim, nici să facem vreun lucru bun, iar harul lui. Dumnezeu nu se dă
celor încrezuţi, care nădăjduiesc în puterile lor. Spre cine voi căuta,
zice Domnul, fără numai spre cel blând si smerit, care tremură de
cuvintele Mele? Ploaia se coboară de sus şi adapă locurile joase: şi
smerenia atrage harul îmbelşugat al lui Dumnezeu, iar trufia şi
nădăjduirea în sine îl fac să se îndepărteze. Aceasta este legea
dreptăţii dumnezeieşti: Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar
celor smeriţi le dă har. Nu cred că e nevoie să vă mai lămuresc,
fraţilor, la ce îndatorează lucrul acesta, deoarece vedeţi, fără
îndoială, şi singuri.
În
al doilea rând, luaţi aminte la schimbarea numelor apostolice. Petru se
numea înainte Simon, iar Pavel – Saul. Domnul le-a schimbat numele şi
pe
Simon 1-a numit Petru, iar pe Saul – Pavel. Această schimbare a numelor
arată schimbarea esenţială care s-a petrecut în sufletele Apostolilor,
pentru că Dumnezeu nu pune numele la întâmplare, ci în aşa fel că prin
punerea lor nu numai că arată schimbarea, ci o şi face. La fel,
fraţilor, primim şi noi, toţi creştinii, un nume nou printr-o schimbare
esenţială. Ne naştem, ca toţi oamenii, din Adam cel vechi, şi după acest
Adam de pământ ne numim şi suntem şi noi de pământ, precum şi acela era
de pământ. După aceea însă ne naştem pentru a doua oară în Adam Cel nou
– în Domnul nostru Iisus Hristos, şi după Acest Adam Ceresc ne numim şi
suntem cereşti, precum şi El este ceresc. Creştinul se împodobeşte cu
numele lui Hristos tocmai pentru că primeşte o viaţă nouă de la Hristos
Domnul. Dacă este cineva în Hristos, făptură nouă este (II Cor. 5, 17).
Aceasta se săvârşeşte prin Sfintele Taine, şi
se săvârşeşte prin cuvânt. Odată cu cuvintele „se botează robul lui
Dumnezeu”, moare omul cel vechi şi se naşte cel nou; odată cu cuvintele:
„pecetea darului Sântului Duh” se pogoară şi se întipăresc în fiinţa
noastră noile puteri harice. La început, Dumnezeu, dând nume celor ce nu
erau, le-a dat şi fiinţare: şi aici, cuvântul lucrător de taină
pricinuieşte în chip de taină ceea ce a plănuit Dumnezeu. Cugetând la
asta, fraţilor, ce vom spune? Vom spune: „Mulţumim Domnului pentru darul
Lui negrăit!”
Şi
atâta doar? Nu, ci potrivit numelui nostru să fie şi vieţuirea noastră.
Hristos, odată înviat, nu mai moare: şi noi, odată renăscuţi prin har
la viaţa nouă, să începem a umbla întru înnoirea vieţii (v. Rom. 6, 4).
Dumnezeu, Cel mai înainte de veci, încă dinainte de întemeierea lumii
ne-a numit pe noi ca să ne înfieze prin Iisus
Hristos (v. Efes. 1, 4-5). Numindu-ne astfel insă, El tot atunci ne-a
ales, altfel spus ne-a menit întru Sine ca să fim sfinţi şi neprihăniţi
înaintea Lui în dragoste. Aşadar, fraţilor, fiind părtaşi chemării
cereşti, să umblaţi cu vrednicie după chemarea cu care aţi fost chemaţi
(Efes. 4, 1), ca altminteri să nu cadă şi asupra vreunuia dintre noi
mustrarea: ai nume că trăieşti, dar eşti mort (Apoc. 3, 1). Numele nune
este de folos singur. Trebuie să adăugăm la nume şi fapta. Iudeii se
lăudau că sunt fii ai lui Avraam şi se mândreau cu asta; Domnul ce le-a
zis însă: Voi sunteţi din tatăl vostru diavolul (In 8, 44). Şi noi
suntem de fapt aşa cum ne vede Domnul, deşi El nu doreşte să ne vadă
niciodată astfel. Numele nostru este cel de „creştini”, însă de fapt
poate că unii dintre noi sunt păgâni, iar alţii necredincioşi prin felul
lor de a gândi şi de a trăi. Aşa îl şi vede Dumnezeu, şi unul
ca acesta poartă în chip de taină numele potrivit – bineînţeles, nu
spre îndreptăţire, ci spre mustrare. Să râvnim, deci, a fi aşa cum
Dumnezeu doreşte să ne vadă pe toţi în Domnul nostru Iisus Hristos,
adică sfinţi şi neprihăniţi în dragoste, precum ne-a şi numit în El mai
înainte de întemeierea lumii. Iar pentru asta, cel ce are de slujit, să
slujească; cel ce are îndatorirea de a învăţa, să înveţe; cel ce este
într-un post de conducere, să conducă; cine are îndestulare materială,
să dea cu simplitate şi altora; între noi să trăim în dragoste
nefăţarnică, urând răul şi alipindu-ne de bine, să fim harnici cu
osârdie, să ardem cu duhul, slujind Domnului prin rugăciunile de acasă
şi prin cele de la biserică. îndeobşte, potrivit Apostolului, nu trebuie
să ne potrivim cu acest veac, ci trebuie să ne schimbăm prin înnoirea
minţii, deosebind care este voia lui Dumnezeu cea bună, şi
plăcută, şi desăvârşită (Rom. 12, 2).
Dacă
ne vom întocmi un asemenea fel de viaţă şi vom fi statornici în el,
biruind toate piedicile – atât cele dinafară, cât şi cele lăuntrice -,
luaţi seama ce făgăduinţe mari ne vesteşte Domnul: biruitorului îi voi
da să mănânce din mana cea de taină, si îi voi da lui o pietricică albă,
si pe pietricică scris un nume nou, pe care nimeni nu-l ştie decât
primitorul (Apoc. 2, 17), şi în continuare: cel ce biruieşte va fi
îmbrăcat în veşminte albe, şi nu voi şterge nicidecum numele lui din
cartea vieţii, şi voi mărturisi numele lui înaintea Tatălui Meu şi
înaintea îngerilor Lui (Apoc. 3, 5), iar în cele din urmă: pe cel ce
biruieşte îl voi face stâlp în templul Dumnezeului Meu, şi afară nu va
mai ieşi, şi voi scrie pe el numele Dumnezeului Meu şi numele cetăţii
Dumnezeului Meu, al Ierusalimului
celui nou, care se pogoară din Cer, de la Dumnezeul Meu, şi numele Meu
cel nou (Apoc. 3, 12). Ce poate fi mai presus de asta? Deci, cel ce are
urechi de auzit, să audă. Amin!
Sfântul Teofan Zăvorâtul
www.lumeaspirituala.ro
Daca trupul e templul lui Dumnezeu, atunci sufletul este altarul. Aprinde lumina in altar, ai grija ca ea sa fie vie mereu... sa-ti lumineze pasii vietii si cararile gandului.
Carla von Vlad
Daca trupul e templul lui Dumnezeu, atunci sufletul este altarul. Aprinde lumina in altar, ai grija ca ea sa fie vie mereu... sa-ti lumineze pasii vietii si cararile gandului.
Carla von Vlad