Interviu cu Părintele Justin:
Cine să ridice piatra de pe mormântul neamului nostru?
Părinte, acum când situația economică și politică a țării e foarte bulversantă, ce nădejde politică mai putem avea azi, când lipsește un conducător cu o linie politică echilibrată și care să îi pese de țară și de popor mai mult decât de propriul lui scaun?
Toate stăpânirile acestea noi socotim
că sunt de la Dumnezeu, și avem datoria să ne supunem. Dar sunt
stăpâniri dinafară care intră înăuntrul poporului, sărind peste gard,
stăpâniri care intră pe ușa democratică a unui popor, care se impun prin
modul lor de a guverna și nu sunt impuși dinafară. Care este mai tare
în mitocănii acela guvernează, adică cel care are banul să îl poată
corupe pe cel sărac. Se ajunge să cumperi conștiința omului cu un kg. de făină și orez și jumătate de litru de ulei. Acesta
este politicianul compromis și care se degradează în fața unui popor.
Cu ce încredere poți să îi acorzi unui astfel de politician casa și
averea unui stat? Cel care acordă votul de încredere unui astfel de politician nu este ca un nebun care își dă foc la propria casă? De
aceea noi nu mai ieșim din această stare de mizerie. Pentru această
mizerie nu e de vină doar Europa și puterile lumii, ci în primul rând
se datorează lipsei noastre de administrare internă. Pentru că Europa nu
vine la mine la primărie să mă controleze ce am lucrat eu într-o lună
de zile și cum am asfaltat drumul.
Cel care guvernează trebuie să aibă
durere de inimă pentru sărăcia bieților cetățeni. Atâta vreme cât nu
avem la cârma țării oameni care săguverneze cu spirit de jertfă pentru
popor și cu binecuvântarea lui Dumnezeu, nu ieșim la orizont. Căci așa
era formula veche de altădată: cu harul lui Dumnezeu, „din mila lui
Dumnezeu Domn al acestei țări…”, și cu voința națiunii. O guvernare fără Dumnezeu este o guvernare fără conștiință. Atâta
vreme cât vom alege conducători fără Dumnezeu, vom merge din rău în
mai rău și nu există nicio speranță pentru un viitor mai bun.Putem privi indiferenți la durerea și sărăcia omului de rând, care nici măcar bani de spitalizare nu are? Bolile s-au înmulțit, medicamentele și taxele de spitalizare cresc de la o guvernare la alta. Neimplicându-ne, nu suntem cu toții vinovați pentru durerea și suferința celuilalt?
Durerea mare este peste tot, pentru că sunt puși să conducă oameni fără o
autoritate profesională și fără o orientare câtuși de puțin prin
Hristos în stat. Azi voința poporului se clădește pe falsul acesta de
la o alegere la alta, că îți dă doar impresia că ești alegător liber.
Iar votul nostru nu este decât folosit și manipulat în interesele lor
meschine. Decât să cheltui atâția bani pentru campanii electorale de
paradă, mai bine s-ar face o școală, un spital din acei bani risipiți. Ei fac campanii, promisiuni și alegeri, dar peste tot însă sună a sărăcie. Oamenii
aleși ar trebui trași la răspundere pentru ceea ce au făcut în orașul
sau satul unde guvernează fiecare. Dar așa, dacă nimeni nu îi verifică
și știu că nu plătesc pentru faptele lor, evident că fură și trage
fiecare pentru interesul lui personal. Țara aceasta este guvernată nu
după nevoile și greutățile poporului, ci după bunul plac al șefului.
Datorită sărăciei, rata sinuciderii a
crescut foarte mult. Ce îi sfătuiți pe acești oameni care sunt
concediați de la muncă și societatea actuală nu le permite să se
angajeze în altă parte, neavând cu ce să își întrețină familia?
La noi ar trebui să se implice mai mult Biserica. Fiecare sat, fiecare parohie trebuie să aibă evidența și a ultimului sărac, astfel
încât să poată ajuta și familiile sărace din puținul pe care îl au.
Dacă Biserica ar putea găsi anumite forme de organizare, astfel încât să
construiască spitale, cantine, școli pentru familiile sărace, sau chiar
instituții unde să poată oferi locuri de muncă creștinilor care sunt
capabili să lucreze și nu au un loc de muncă. Biserica nu trebuie să
facă politică, dar este datoare să intervină în societate atunci când
sunt fel și fel de abuzuri și derapaje.
Să luăm exemplul Sf. Vasile cel Mare,
care a format renumitele vasiliade, ce nu aveau alt scop decât să vină
în ajutorul omului sărac, omului lipsit.
[ Vasile cel Mare (330-379), unul dintre cei trei Parinti capadocieni si singurul care s-a bucurat de cinstea de a fi numit "cel Mare", si aceasta datorita darurilor speciale cu care a fost inzestrat: mare personalitate ecclesiastica, organizator, excelent exponent si aparator al invataturii crestine ortodoxe, parinte al monahismului rasaritean, reformator al liturghiei.] El nu a căutat în primul rând să critice viața politică din vremea sa, ci a propovăduit mila creștină în viața și societatea de toate zilele. Biserica nu are datoria doar să predice de la amvon despre virtuțile creștine. Avem modelul evanghelic în persoana Mântuitorului Iisus Hristos, Care nu a lăsat mulțimea să plece acasă flămândă, după ce le-a predicat despre Împărăția Cerurilor, ci a înmulțit pâinile și peștii, bineînțeles prin minune dumnezeiască, de i-a săturat pe toți. Mântuitorul ne învață așadar că păstorii sunt datori să cerceteze și să vadă starea populației dacă e sau nu în nevoi, apoi, după puterea fiecăruia, să înmulțim și noi pâinea prin osteneala noastră omenească și cu ajutorul lui Dumnezeu, vom reuși să dăm săracilor pâine. Nu suntem noi sfinți să facem minuni, dar avem datoria să ne ostenim cu puterile omenești în binele comunității. Fiecare parohie, cât de săracă ar fi, are o mică rezervă, de unde poate începe să sporească un bun obștesc, dar să fie într-adevăr aceste bunuri folosite cu durere de inimă, cu grija față de poporul acesta aflat în nevoi. Biserica să ofere credincioșilor, nu să ceară taxe și biruri pe care nu le pot duce.
[ Vasile cel Mare (330-379), unul dintre cei trei Parinti capadocieni si singurul care s-a bucurat de cinstea de a fi numit "cel Mare", si aceasta datorita darurilor speciale cu care a fost inzestrat: mare personalitate ecclesiastica, organizator, excelent exponent si aparator al invataturii crestine ortodoxe, parinte al monahismului rasaritean, reformator al liturghiei.] El nu a căutat în primul rând să critice viața politică din vremea sa, ci a propovăduit mila creștină în viața și societatea de toate zilele. Biserica nu are datoria doar să predice de la amvon despre virtuțile creștine. Avem modelul evanghelic în persoana Mântuitorului Iisus Hristos, Care nu a lăsat mulțimea să plece acasă flămândă, după ce le-a predicat despre Împărăția Cerurilor, ci a înmulțit pâinile și peștii, bineînțeles prin minune dumnezeiască, de i-a săturat pe toți. Mântuitorul ne învață așadar că păstorii sunt datori să cerceteze și să vadă starea populației dacă e sau nu în nevoi, apoi, după puterea fiecăruia, să înmulțim și noi pâinea prin osteneala noastră omenească și cu ajutorul lui Dumnezeu, vom reuși să dăm săracilor pâine. Nu suntem noi sfinți să facem minuni, dar avem datoria să ne ostenim cu puterile omenești în binele comunității. Fiecare parohie, cât de săracă ar fi, are o mică rezervă, de unde poate începe să sporească un bun obștesc, dar să fie într-adevăr aceste bunuri folosite cu durere de inimă, cu grija față de poporul acesta aflat în nevoi. Biserica să ofere credincioșilor, nu să ceară taxe și biruri pe care nu le pot duce.
Sărăcia aceasta este și o încurajare a
uciderii în masă, prin avorturi. Vin oameni și îmi spun că nu au cu ce
să crească pruncii, și de ce să îi mai facă? Până și ultima țărancă de
la sat vine și îmi spune: „Nu am cu ce să îl cresc. Îl dau afară”. Păi
femeia de la țară, de bine de rău, are acolo o bucată de pământ, o cană
de făină. Dacă avortează nici atât cât au acum nu vor avea, pentru că Dumnezeu va lua de la ei belșugul. Doar
familiile cu copii mulți vor rezista. Dumnezeu, mai devreme sau mai
târziu, va răspunde nevoilor acestor familii și chiar din copiii aceia
crescuți în sărăcie, mai târziu poate veni ajutorul. Dar noi vrem acum
imediat să ne dea Dumnezeu bani și belșug. Nu, Dumnezeu știe când și de
ce îngăduie așa. Aceste familii și mame eroice duc greutățile țării, nu
toate farfaralele care se plâng că nu pot face copii.
De ce suntem din ce în ce mai
dezbinați și nu ne putem uni și noi ca alte popoare care își câștigă
niște drepturi? Până și în Basarabia, care este de un sânge cu noi,
creștinii de acolo au protestat împreună cu preoții și episcopii
împotriva actelor biometrice și au reușit să modifice legea
creându-li-se alternative, nebiometrice. Pe când la noi există o luptă
doar la nivel de teorie.
Ce se întâmplă în Basarabia e un caz
aparte. Ei sunt puși acolo între ciocan și nicovală, între Moscova și
Bruxelles. Rușii nu au niciun interes să îi scape din mână pe
basarabeni, ca nu cumva să se alieze cu Europa, sau cu România. Toți se
tem, și Europa și Moscova, de o Românie unită. De aceea se și introduc
fel și fel de diversiuni între români pentru a nu se putea coagula ceva
trainic, special pentru a menține și accentua dezbinarea. Toți au nevoie
să fure bunurile și pământurile României bogate. Și unii și alții au
interes să folosească țara noastră pentru un eventual front aici între
cele două puteri. Dar, bineînțeles, în afară de aceasta, basarabenii
sunt și oameni credincioși care au stat acolo în picioare, zi și noapte,
militând pentru drepturile lor. Au mai multă statornicie decât noi. La
noi nu ai cu cine să te aliezi, nu există niciun interes nobil la
acești oameni politici ca să ridice piatra aceasta de pe mormântul
neamului nostru. O țin ferecată și cine să o ridice? Lor le
merge bine acolo unde sunt, parlamentari, deputați, primari, au copii
și rude de îngrășat. Din păcate românul a fost omul cel mai laș, în
toate vremurile. Celelalte popoare din jurul nostru au știut să se
unească prin jertfa lor, în fața tancurilor rusești. La noi nu se poate face treaba asta, pentru că fiecare se crede mai papă decât Papa.
Interesele și orgoliile personale așa de tare întunecă mintea că
fiecare vede în felul lui propriu, niciodată ca celălalt de lângă el.
Cum să se unească? Dacă se dă o dispoziție de la Centrul Europei, apăi
la noi în țară se aplică cu și mai mult zel.
Da, din păcate aceeași dezbinare
persistă și în rândul credincioșilor din Biserică. Cum vom reuși să
distingem pe viitor lupii de adevărații păstori? Bineștiind că se
urmărește convocarea unui mare Sinod Ecumenic, prin care ierarhii
ecumeniști să își întemeieze cu canoane mincinoase faptele lor
neortodoxe. Deja sunt divergențe între Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I
și mai mulți ierarhi necompromiși din Sinodul Greciei pe această temă.
În cazul acesta e bine că la ei sunt divergențe, asta înseamnă că mai ai dreptul la opinie, la noi cine să protesteze dintre episcopi? La noi se supun cuminți.
Aici e liniște, nu cumva să vorbească cineva de vreo problemă internă a
Bisericii. Noi nu ne amestecăm și rămânem mai bine dezinteresați în
„pace”. Se vrea distrugerea Bisericii Ortodoxe, singura forță care mai
ține omenirea. Au început cu Iugoslavia, pe care au fărâmițat-o, au
trecut în Grecia, tot ortodocși, unde au creat anarhie și criză
economică, urmăm noi. Prin aceste măsuri anarhice pe care le vedem luate
la nivelul țării noastre, se urmărește distrugerea României și a
Ortodoxiei, după modelul iugoslav. Tot o intenție de distrugere a
Ortodoxiei este și ecumenismul, una mai subtilă, din interior, prin care
i se distrug bazele și principiile canonice, fără de care Biserica nu
poate exista. Dar ea va exista prin episcopii și păstorii care vor
alege adevărul. Ecumeniștii au falsa impresie că vor putea aduce ceva nou în Biserica lui Hristos. Să
nu uităm că Biserica este trupul al cărui cap este Hristos. Nu o poți
rupe de la Hristos, care este calea, adevărul și viața. Ecumeniștii nu
vor reuși nimic. Realitatea nu o poți schimba în funcție de interesele
omenești. Realitatea dumnezeiască rămâne aceeași în orice veac. Acest
sinod care se urmărește nu are scopuri și intenții bune. Dacă ar avea un
scop bun ar ține cont de celelalte sinoade ecumenice statornicite de
Sfinții Părinți și care au rostit anateme împotriva celor ce nu le vor
respecta. În numele cărui sfânt și al cărui duh vin ei acum să schimbe
ceva în dogmele Bisericii? Și cine să schimbe? Niște oameni erodați în nedreptate? Duhul
Sfânt grăiește prin gurile purtătorilor de Dumnezeu, nu purtătorilor de
interese omenești. Cum au ei îndrăzneala să modifice hotărârile
Sfinților Părinți?
Unii consideră că aceste rânduieli sunt învechite…
Bineînțeles, când nu îți convine și nu
se potrivește cu interesul tău, sunt învechite… Dar Adevărul și
Evanghelia se învechesc? Dumnezeu nu se învechește, Dumnezeu același
este. Dar dacă noi supunem Biserica Statului, o facem o instituție omenească, în
care păstorii sunt aleși de politicieni… Iar cum politica se schimbă,
așa și cei care se ghidează după guvernări politice. Noi mai întâi
trebuie să fim oameni ai Bisericii, apoi ai Statului. Ierarhul nu
amestecă politica cu Biserica, merge după dispozițiile Domnului, nu ale
Statului. Ca cetățeni ne facem datoria față de stat, dar dăm Cezarului
ce e al Cezarului și lui Dumnezeu ce este al lui Dumnezeu. Însă
mulțimea cunoaște păstorul cel bun și creștinul adevărat se va duce după
păstorul cel bun. Dacă mulțimea de credincioși cunoaște legea și
canoanele Bisericii, scrierile Sfinților Părinți, atunci și episcopul
va fi în ton cu credincioșii. Suntem datori să arătăm eventualele
derapaje de la dogma ortodoxă, cum ar fi slujirea împreună cu celelalte
biserici neortodoxe. Conviețuim, cum am mai spus, împreună, nu avem
nimic cu cei de alte credințe, dar nu ne amestecăm și dizolvăm cultul
creștin; fiecare slujește în legea lui, fără conflicte religioase,
respectând dreptul fiecăruia de credință. De ce vin ei acum și ne
amestecă? Nu cei care vor să amestece lucrurile produc dezbinarea? Dar
noi știm că ei vor să formeze o biserică unică mondială, după modelul politic.
Nu credeți că lipsește creștinilor
noștri o bază de cunoștințe bisericești, catehetice și dogmatice? Fără
cunoașterea predaniilor scrise de Sfinții Părinți, cum vom putea menține
și apăra adevărul? Cărți se tot tipăresc, dar cine mai citește?
Cine să le spună oamenilor să citească
Sfinții Părinți? Puțini sunt preoții care își povățuiesc turma și o
educă în duhul Sfinților Părinți. Acum de la amvon se predică din noile
manuale de dogmatică bisericească. Ei și-au făcut singuri manuale, pe
care credinciosul mai este și obligat să le cumpere. Nu numai că se
strecoară erori dogmatice, dar nu au măcar știința de a se adresa
într-un limbaj atractiv educativ. Nimeni nu citește din ce scriu ei. Cateheze ar trebui să facă fiecare preot cu parohia sa,
cum era pe vremea mea, când părintele cu dascălul și alte personalități
ale satului se uneau și organizau tabere de vacanță, în care făceau
cateheze cu elevii, se discutau lucruri și de cultură și practice și se
și bucurau de frumusețea vieții. Trebuie să știi mai întâi să îi introduci în atmosfera de a citi, de a căuta adevărul, mai ales în rândul tinerilor. Asta
este misiunea preotului. Azi nu mai are nimeni grija catehizării, din
ce în ce mai puțini sunt cei care se implică să formeze creștinul de
mâine, atât un cetățean drept și onest, cât și un creștin evlavios,
cunoscător al tradiției și învățăturilor Sfinților Părinți.
Dar mai degrabă mamele ar putea face cateheză cu copiii lor. La
noi lipsește o cultură teologică profundă. Mamele, de mici, ar trebui
să le pună în brațe copiilor lor cărți de rugăciune, povestiri cu
sfinți, cateheze și mai târziu cărți teologice, învățăturile Sfinților,
dintre care unele sunt accesibile tuturor, cum e Sf. Ioan Gură de Aur,
de pildă.
Comuniunea în comunitate ar rezolva multe probleme și de educație și de într-ajutorare. Dintr-o
comunitate astfel dezvoltată se poate naște și un Constantin
Brâncoveanu, și un Mihai Viteazul. Cu o pregătire spirituală și
intelectuală putem avea prilejul să ne impunem în Europa și marilor
puteri, apărându-ne drepturile noastre, credințele și obiceiurile
predate nouă de Părinții noștri, care și-au dat viața pentru Biserică și
pentru acest neam.
realizat de Monahia Fotini, 1 august 2012
apărut în nr. 24 al revistei ATITUDINI
apărut în nr. 24 al revistei ATITUDINI