În vremurile mai vechi ale dezvoltării creştinismului,
în Europa
Centrală era populară numai ideea Paştilor; de-abia mai târziu i
s-a
alăturat, cu încetul, ideea Crăciunului. Fiindcă ceea ce stă
scris în Heliand sau
în alte lucrări
poetice asemănătoare a fost creat, ce-i drept, de oameni individuali,
dar n-a devenit nicicând ceva popular.
Popularitatea Crăciunului s-a născut pe calea descrisă mai
înainte,
care arată, într-un mod cu adevărat extraordinar, felul cum i-a
cucerit
pe oameni ideea legăturii cu copilul, cu copilăria pură, adevărată,
care a apărut sub o înfăţişare nouă în copilul Iisus.
Această forţă a
ideii de Crăciun, dacă o alăturăm faptului că ea poate trăi în
suflete
drept singura care-i uneşte pe toţi oamenii în existenţa noastră
de pe
pământ, ne spune că ea este adevărata idee despre ce
înseamnă creştin.
Şi astfel ideea de creştin creşte în noi, şi devine mare, devine
ceea
ce trebuie să se fortifice în noi, astfel ca evoluţia viitoare a
Pământului să se desfăşoare corespunzător. Să ne gândim
cât de departe
este omul, în existenţa lui pământească actuală, de ceea ce
profunzimile ideii de creştin ascund în ele.
Ştiinţa, cu toate marile ei progrese, de
care oamenii sunt azi atât de mândri, şi sunt mândri
pe bună dreptate,
nu este în stare să conducă prin ea însăşi la o concepţie
care să-l
satisfacă pe om. Mergând pe căile ei, ea poate să ducă atât
la
concluzia că viaţa pământească nu are nici un sens, cât şi
la aceea că
ea are un sens, la fel ca pe un alt tărâm. Să privim această
ştiinţă
exterioară, care s-a dezvoltat atât de mândră de sine
în ultimele
secole – mai ales în secolul al XIX-lea şi până azi – cu
toate legile
ei minunate; să privim tot ceea ce ne înconjoară azi. Toate au
fost
produse de această ştiinţă; noi nu ne mai luminăm încăperile
noaptea
aşa cum o făcea Goethe; noi ne luminăm încăperile cu totul
altfel. Şi
dacă luăm aminte la ceea ce există în sufletele noastre, totul a
luat
naştere prin marile progrese ale ştiinţei, de care omenirea, pe bună
dreptate, e atât de mândră.
Dar aceeaşi ştiinţă, în
ce fel domneşte ea?
Ea domneşte într-un mod binecuvântat, dacă omul dezvoltă
lucruri
aducătoare de binecuvântare. Dar tocmai pentru că e o ştiinţă
atât de
desăvârşită, ea produce astăzi invincibilele instrumente ale
morţii.
Progresul ei slujeşte distrugerii, la fel cum slujeşte muncii
constructive. Exact la fel cum, pe de o parte, ştiinţa al cărei adept
se declară Haeckel poate să ducă la sens sau la nonsens, tot astfel
ştiinţa, care a realizat lucruri atât de măreţe, poate sluji
muncii
constructive sau distrugerii. Şi dacă totul ar depinde exclusiv de
ştiinţă, atunci, din aceleaşi izvoare din care se naşte o muncă
constructivă, ea ar produce şi instrumente ale distrugerii tot mai
îngrozitoare.
Ea nu conţine în mod nemijlocit un impuls
care să ducă
omenirea înainte.
O, dacă oamenii ar putea înţelege acest
lucru,
de-abia atunci ştiinţa ar fi apreciată aşa cum trebuie; de-abia atunci
s-ar şti că în evoluţia omenirii mai trebuie să existe şi
altceva, pe
lângă ceea ce omul a putut obţine cu ajutorul ştiinţei!
Ce este
ştiinţa, de fapt?
În realitate, ea nu este altceva decât
pomul care
creşte din mormântul lui Adam, şi se apropie tot mai mult vremea
în
care oamenii îşi vor da seama de aceasta. Ei vor înţelege
că acest pom
trebuie să devină lemnul care e crucea omenirii şi care va putea să
ducă spre ceva aducător de binecuvântare de-abia când pe el
va fi
răstignit ceea ce se uneşte cu ce există dincolo de pragul morţii, dar
trăieşte deja în omul de aici: acel ceva spre care ne
îndreptăm
privirile în Sfânta Noapte a Crăciunului, dacă
înţelegem această Noapte
a Crăciunului, în întreg Misteriul ei..., acel ceva care
poate fi
înfăţişat într-un mod copilăresc, naiv, dar care ascunde
în sine taine
supreme.
Oare nu e minunat că oamenilor din popor li se poate spune
simplu: Avem aici, acum, ceea ce domneşte în viaţa omului de pe
Pământ
şi care de fapt nu are voie să treacă dincolo de pragul copilăriei,
fiind înrudit cu acea realitate din care omul face parte drept
element
suprasensibil!
Nu e minunat că această realitate
suprasensibil-invizibilă, în sensul cel mai exact al
cuvântului, a
putut să se apropie de sufletele oamenilor sub forma unei imagini
atât
de simple? De sufletele oamenilor simpli!
Ceea ce ne uneşte cu adevărata idee de
Christos este prezent în noi, cu adevărat prezent, prin faptul că
în
viaţă avem totuşi momente – acum, în sens real, nu la figurat –
în
care, în pofida a tot ceea ce suntem afară, în lumea
exterioară, putem
face să devină viu în noi ceea ce am văzut când eram copii;
momente în
care putem face aceasta prin faptul că ne întoarcem în
trecut, ne
transpunem în punctul de vedere al copilului, prin faptul că
privim
spre om aşa cum se dezvoltă el între naştere şi moarte, prin
faptul că
putem simţi în noi ceea ce am primit pe când eram copii.
Misteriul Crăciunului se adresează acestui copil care trăieşte
în
noi, acestui copil îi vorbeşte privirea îndreptată spre
copilul divin
care a fost ales să-l primească în sine pe Christos, ca cel
deasupra
căruia planează deja Christos, care pentru mântuirea
Pământului a
trecut în mod real prin Misteriul de pe Golgota. Să
încercăm să devenim
conştienţi de un lucru: când predăm pământului copia omului
superior
din noi, când predăm pământului corpul nostru fizic, acesta
nu e un
simplu proces material..., atunci are loc ceva şi din punct de vedere
spiritual. Dar acest lucru se petrece doar datorită faptului că
în aura
Pământului s-a revărsat Entitatea lui Christos, care a trecut
prin
Misteriul de pe Golgota. Noi nu vedem în întregime acest
Pământ, dacă
de la Misteriul de pe Golgota încoace nu-l percepem pe Christos
unit cu
Pământul..., pe acel Christos pe lângă care putem trece ca
pe lângă tot
ceea ce este realitate suprasensibilă, dacă suntem înarmaţi doar
din
punct de vedere materialist, dar pe lângă care nu putem trece
orbi,
dacă pentru noi Pământul are un sens real, un sens adevărat. De
aceea,
totul este ca noi să fim în stare să trezim în interiorul
nostru ceea
ce ne deschide posibilitatea de a privi în lumea spirituală.
Dacă privim la ceea ce este cunoaşterea noastră exterioară prin
simţuri ‒ pură percepţie optică, pură percepţie auditivă ‒, vedem că ea
este percepere exteriorizată a cunoaşterii interioare a păstorilor.
Ceea ce încă le mai dădea păstorilor de pe câmp tainele
interioare ale existenţei terestre, ne permite să privim cu răceală
lumea exterioară cu observaţia noastră naturalistă. Observaţia noastră
naturalist-ştiinţifică este fiica înţelepciunii păstorilor.
Totuşi fiica arată foarte diferit de mamă. Iar matematica, devenind
astronomie, este fiica înţelepciunii magilor. Omenirea a trebuit
să treacă prin aceste etape. Când cercetătorii noştri ai naturii
stau în laboratoare cu cercetarera lor aridă, sau în
clinici, ei nu mai au nimic în comun cu păstorii, dar reprezintă
metamorfoza în linie dreaptă a înţelepciunii păstorilor.
Iar matematicienii noştri sunt urmaşii coborâtori în linie
dreaptă ai magicienilor de la răsărit. Exteriorul a devenit interior,
interiorul a devenit exterior. Şi prin aceasta ne-am îndepărtat
în fapt foarte mult de înţelegerea Misteriului de pe
Golgota; acest lucru ar trebui să-l conştientizăm. Da, ne-am
îndepărtat foarte mult de această înţelegere. Poate că cel
mai mult s-au îndepărtat însă de această înţelegere
cei care se numesc în mod oficial, în prezent, predicatorii
şi vestitorii creştinismului
Cu acele forţe de cunoaştere şi simţire şi cu acele forţe ale
credinţei care sunt prezente acum în oameni, Evenimentul de pe
Golgota nu mai poate fi întrevăzut în adevărata sa esenţă.
Înţelepciunea magilor a devenit matematica aridă, iar cerul nu
mai este privit decât prin imaginile acesteia; ea a devenit
interioară. Ceea ce a fost interior trebuie să prindă din nou viaţă.
Ceea ce este exterior trebuie să se construiască din nou din interior.
Încercaţi acum să înţelegeţi, din acest punct de vedere,
conţinutul unei cărţi cum este Ştiinţa ocultă.
Magii supervizau lumile
stelare; ei vedeau în aceste lumi stelare spiritualul pentru că
puteau privi în ele înainte de naştere. Acest lucru a
devenit abstract în matematica noastră. Dar aceleaşi forţe pe
care le dezvoltă matematica noastră pot fi revitalizate, intensificate,
în clarvederea imaginativă. Atunci, din interiorul nostru se
naşte o lume pe care, cu toate că o creăm din interior, o putem privi
ca fiind lumea exterioară, care pentru noi, antroposofii, este Saturn,
Soare, Lună, Pământ, Jupiter, Venus, Vulcan. Vedem cerul prin
clarvedere interioară, la fel cum magii de la răsărit percepeau prin
vedere exterioară tainele Misteriului de pe Golgota. Exteriorul a
devenit interior, a ajuns până la abstracţiunea matematicii;
aşadar, trebuie din nou lărgit interiorul până la universul
exterior, încât vederea interioară să conducă la o nouă
astronomie, la o astronomie vieţuită interior.
Mai are oare în prezent, pentru cei mai
mulţi oameni, Crăciunul un sens deosebit? A devenit o tradiţie foarte
frumoasă, care nu este încă foarte veche, este de-abia de 150 de
ani, aceea de a face din pomul de Crăciun un simbol al sărbătorii
Crăciunului. Pomul de Crăciun a apărut abia în secolul al
XIX-lea. Ce reprezintă el? Putem face efortul de a găsi sensul pomului
de Crăciun. Când ştim cum nuiaua mică pe care a purtat-o în
braţe mai întâi Knecht Ruprecht, Sfântul Nicolae, la
6 decembrie, a crescut, devenind pom, când urmărim istoria
pomului de Crăciun ajungem la concluzia că el are legătură în mod
nemijlocit cu pomul Raiului. Conştienţa umană se întoarce spre
pomul din Paradis, spre Adam şi Eva. Ce înseamnă aceasta? Este un
aspect al modurilor în care este vestit Evenimentul de pe Golgota
în vremea noastră.
Să încercăm să facem din felul cum sărbătorim Crăciunul ceea
ce
trebuie să fie această zi pentru noi: o zi care să nu slujească doar
trecutului – o zi care să slujească, de asemenea, viitorului, acelui
viitor care va da treptat naştere vieţii spirituale pentru
întreaga
omenire. Noi însă vrem să obţinem sentimentul profetic,
presimţirea
profetică a faptului că o asemenea naştere a vieţii spirituale trebuie
oferită omenirii, că asupra viitorului omenirii trebuie să acţioneze o
mare Noapte Sfântă, naşterea a ceea ce, în gândurile
oamenilor, dă sens
Pământului..., acel sens pe care Pământul l-a primit
în mod obiectiv
prin faptul că Entitatea christică s-a unit cu aura Pământului,
prin
Misteriul de pe Golgota. Să ne gândim, în Noaptea
Sfântă, la faptul că
din adâncurile întunericului în evoluţia oamenilor
trebuie să pătrundă
lumina, lumina vieţii spirituale. Acea veche lumină a vieţii spirituale
care a existat înainte de Misteriul de pe Golgota –
stingându-se
treptat – a trebuit să dispară, şi ea trebuie să învie din nou,
să se
nască din nou, prin conştienţa, în sufletul uman, a faptului că
acest
suflet uman e legat cu ceea ce Christos a devenit pentru Pământ
prin
Misteriul de pe Golgota.
Dacă vor exista din ce în ce mai mulţi oameni care să
înţeleagă
Noaptea Sfântă într-un asemenea sens spiritual-ştiinţific,
atunci
aceasta va dezvolta în inimile umane şi în sufletele umane
o forţă
care-şi are sensul ei în toate vremurile: în vremurile
în care oamenii
se dăruiesc sentimentelor de fericire, dar şi în acelea în
care ei
trebuie să se dăruiască acelui sentiment de durere care ne pătrunde
azi, când ne gândim la marea nefericire a epocii noastre.
SURSA
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/Craciun/Craciun_IC.html
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA203/GA203_CF01.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.