De-a lungul ultimelor trei secole, de cînd masoneria speculativă a
devenit o prezenţă în lumea guvernată de simboluri, mulţi istorici şi
specialişti în ritualurile masonice se vor fi întrebat pentru ce
masoneria l-a ales pe Hiram ca principal erou al
mitului său fondator. Lectura literală a textelor biblice poate duce
întrebarea mai departe: pentru ce un personaj aparent secundar, fără
calităţi iniţiatice deosebite, doar un bun artizan, un făurar care a
realizat decoraţiuni pentru Templul de la Ierusalim să fi reţinut
atenţia părinţilor fondatori ai masoneriei? Poate fi ceva ascuns în
spatele textelor sacre care îi amintesc numele?
Un părinte al Bisericii, Origen, spunea că un text sacru putea avea
77 de grade de lectură diferite, lăsînd loc să credem că puteau fi mai
multe. Cabaliştii s-au mulţumit cu patru niveluri ale lecturii: literal,
moral, alegoric şi secret, cel spre care putem tinde, dar pe care nu-l
vom atinge niciodată. Şi Dante vorbea despre patru sensuri în
înţelegerea unei opere: literal, alegoric, moral şi anagogic sau
suprasensul, semnificaţia spirituală a scrierii; şi astăzi iluştri
cărturari caută să dea noi sensuri celebrei sale scrieri Divina Comedie.
În Biblie sînt menţionate două personaje purtînd acelaşi nume – Hiram. În Cartea regilor
III este amintit Hiram, rege al Tyrului care fusese prieten cu David,
tatăl lui Solomon, cel care i-a promis tînărului rege că îi va îndeplini
dorinţa şi îi va trimite lemn de cedru şi chiparos pentru ridicarea
Templului. În Cartea regilor este amintit şi meşterul Hiram din
Tyr : “Acesta era fiul unei văduve din seminţia lui Neftali. Tatăl lui,
un tirian, era arămar; era şi Hiram plin de pricepere, cu meşteşug şi
cu ştiinţa de a face orice lucru din aramă. Şi a venit la regele Solomon
şi a făcut tot felul de lucruri. A turnat pentru pridvor doi stîlpi de
aramă. Şi a aşezat stîlpii în pridvorul templului, punînd un stîlp în
partea dreaptă şi dîndu-i numele de Iachin; şi pe celălalt stîlp în
partea stîngă, dîndu-i numele de Boaz”. În Cartea a doua a Cronicilor
este menţionat din nou Hiram făurarul în răspunsul regelui Hiram către
Solomon: “Aşadar îţi trimit un om înţelept şi înzestrat cu ştiinţă, şi
anume pe meşterul Hiram-Abif. Acela ştie să facă lucruri de aur şi de
argint, de aramă şi de fier, de tort purpuriu, stacojiu şi albastru, de
in şi de purpură; ştie să facă tot felul de sculpturi şi să
îndeplinească tot ce i se va porunci”. Toţi comentatorii ritualurilor
masonice sînt de acord că privitor la priceperea lui Hiram Abif (textul
biblic îl numeşte Abi) Cartea a doua a Cronicilor pune în evidenţă mai bine calităţile extraordinare ale meşterului Hiram, în vreme ce descrierea din Cartea Regilor
este mai lacunară. Odată terminate capodoperele sale, Hiram Abif iese
din istorie, dar figura sa intră în legendă, viaţa şi moartea sa se
transformă în mit iniţiatic, devin mitul fondator al masoneriei
speculative.
În multe traduceri ale Bibliei în limbi moderne apare vocabula Hiram
Abi, adică Hiram, tatăl meu. Cînd Solomon vorbeşte despre David spune
David abi, care s-a tradus prin David, tatăl meu; de ce abi este tradus
în cazul lui Hiram cu alt cuvînt? Este evident că Hiram artizanul nu era
tatăl biologic al regelui, dar era vorba mai curînd despre o formulă de
respect, un gen de filiaţie spirituală. Hiram, regele Tyrului se
prezintă ca fiu spiritual al lui Hiram omul artei, al ştiinţei, al
cunoaşterii. Cum bine se ştie, alfabetul ebraic are particularităţile
sale, un cuvînt avînd rădăcini care la rîndul lor sînt cuvinte.
Rădăcinile cuvîntului înseamnă a fi strălucitor, a fi nobil, a fi
îmbrăcat în lumină. Aceste rădăcini terminologice şi interpretări
etimologice pot oferi un răspuns întrebării de ce părinţii fondatori ai
masoneriei l-au ales pe Hiram ca erou al mitului fondator.
Legenda masonică, una dintre cele mai frumoase, este rodul imaginaţiei
şi al erudiţiei unor autori rămaşi necunoscuţi, cum necunoscută a rămas
şi sursa acestei legende. Că a fost o legendă fascinantă în măsură să
devină sursă de inspiraţie pentru scriitorii romantici nu este nici o
îndoială, iar cel mai bun exemplu îl constituie povestirea Makbenah din volumul Călătorie în Orient
al lui Gerard de Nerval, din care redăm un scurt fragment: “Ora era
înainată, şi soarele pălind, văzuse noaptea pe pămînt. În sunetul
ciocanelor ce sunau de adunare pe toaca de aramă, Adoniram, smulgîndu-se
gîndurilor lui, străbătu mulţimea muncitorilor adunaţi şi, pentru a
supraveghea plata, pătrunse în templu şi întredeschise poarta dinspre
răsărit unde se aşeză lîngă coloana Jakin. Cele trei grade ierarhice se
deosebeau printr-un cuvînt de recunoaştere care înlocuia, în această
împrejurare, ritualul gestic, a cărui îndeplinire ar fi durat prea mult.
Plata era făcută după rostirea parolei. Treptat mulţimea se rări,
incinta rămase pustie; după ce s-au retras ultimii muncitori, s-a văzut
că nu se prezentaseră toată lumea, căci mai rămăseseră bani”. De aici
urmează abominabila crimă, îngroparea maestrului, aşezarea ramurei de
accacia, descoperirea mormîntului şi rostirea cuvîntului care avea să
devină noua parolă. Gradul de maestru este unul în care se împletesc în
chip fericit punerea în scenă a unei drame şi un parcurs iniţiatic şi
spiritual ale căror rezonanţe vor dăinui în mintea noilor maeştri.
Legenda lui Hiram este posibil să fi apărut în secolul al XVII-lea, dar
gradul de maestru şi legenda masonică apar după 1720, pînă atunci nici
un document nefăcînd vreo menţiune. De altfel nici Anderson, în prima
versiune a Constituţiilor nu vorbeşte despre un mit fondator al
lui Hiram, el revine însă în ediţia din 1738 cînd subliniază doliul
profund care a urmat morţii maestrului Hiram. În această legendă este
vorba de un întreg rit autentic tradiţional, coborînd poate pînă la
vechile mistere ale antichităţii, de o învăţătură cu o certă valoare
iniţiatică. În timpul ceremoniei de iniţiere, candidatul este chiar
Hiram şi trăieşte legenda acestuia ca dramă simbolică. Simbolul nu este
un capăt de drum în căutările omului, ci este doar un început care ne
deschide către lumea sacrului.
Într-o recentă apariţie editorială (Les Sources chrétiennes de la légende d’Hiram,
Paris, Editions Dervy, coll. „Bibliothèque de la Franc-Maçonnerie”,
2009, 394 p.), cunoscutul autor de literatură masonică, Philippe
Langlet, întreprinde un temeinic studiu, bazat pe o amplă bibliografie,
despre legenda maestrului Hiram. Dacă pentru mulţi, fie ei masoni sau
nu, sursele creştine, biblice ale legendei lui Hiram sînt evidente, nu
puţini sînt masonii care vorbesc despre un fond precreştin, după cum nu
puţini sînt creştinii care neagă orice prezenţă creştină în legenda
masonică. Înaintea studiului lui Ph. Langlet, teologul dominican Jérome
Rousse-Lacordaire (Jésus dans la tradition maçonnique. Rituels et symbolismes du Christ dans la franc-maçonnerie française)
făcea cîteva apropieri între Patimile lui Isus şi legenda lui Hiram,
dar şi în legătură cu ritualul iniţial al gradului de Cavaler al Crucii
şi al Trandafirului. Ph. Langlet consideră că legenda lui Hiram nu îşi
are sursele în spaţii şi tradiţii exotice, ci în tradiţia creştină, şi
atenţionează asupra manierei de a recepta legenda lui Hiram. Într-o lume
tot mai îndepărtată de cultura religioasă, lectura literală a legendei
îi îndrumă pe mulţi masoni în a considera personajele ca persoane,
elementele povestirii ca fapte concrete, peripeţiile ca realităţi, cînd
textele biblice conţin povestiri care abundă în parabole a căror lectură
şi înţelegere ne amintesc doctrina celor patru sensuri.
Legenda lui Hiram propune drept cadru al povestirii un loc – Templul lui
Solomon, despre care Părinţii Bisericii spuneau că nu-şi are măreţia în
piatră, ci în arhitectura interioară, în construcţia interioară;
realitatea sa materială este de ordin secundar, chiar dacă în Biblie
găsim dimensiunile sale, ca şi bogăţia ornamentală. Realitatea sa ca
edificiu, construcţia sau reconstrucţia materială, chestiunile istorice
sînt inutile într-un demers iniţiatic, pentru că iniţierea cere
construirea Templului prin gîndire, „este un alt ordin al realităţii,
care nu este mai puţin real. Este vorba totdeauna de o arhitectură
spirituală, şi acest tip de construcţie aparţine unei practici fondate
pe utilizarea mentală a unei construcţii familiare în scopul dezvoltării
unei gîndiri orientate. Această uzanţă aTemplului aparţine unei lungi
tradiţii care îl consideră ca una din axele fundamentale ale meditaţiei
spirituale creştine”, susţine Ph. Langlet.
Lui Roger Dachez i se pare mai utilă cercetarea surselor legendei,
identificînd surse mitologice, adică arhetipuri, figuri universale ale
eroului care moare, dar şi o posibilă alegorie creştină sau cristică:
„A-l considera pe Hiram ca o alegorie a lui Cristos este
perfect coerent. (…) Nu se poate citi legenda doar cu ajutorul acestei
grile. Drama din cel de-al treilea grad nu este o simplă replică a
Patimilor. Hiram nu este un Dumnezeu, şi în legenda însăşi, el
nu renaşte. De altfel, nici în dramaturgia gradului: un nou Maestru îi
este substituit, ceea ce este mult diferit”. Legenda lui Hiram este mai
bine înţeleasă prin recursul la fondul creştin pe care unii continuă
să-l refuze pe considerente străine evidenţei istorice. Pentru
cercetătorul care urmăreşte constituirea ritualului gradului de maestru
şi legenda lui Hiram, informaţii preţioase le oferă Ms Graham
(1726) prezentat pentru prima oară de cercetătorul enlgez H. Poole, în
1937. În cele trei povestiri este descris un rit de ridicare a unui
cadavru prin cele cinci puncte ale companionajului, tema păstrării
secretului, mitul lui Hiram, „supraveghetorul cel mai înţelept de pe
pămînt”. Ms Graham arată caracterul compozit al personajului Hiram Abif, eroul legendei celui de-al treilea grad.
La capătul călătoriei sale printre mărturiile sigure asupra gradului de
maestru, Roger Dachez avansează cîteva concluzii: care au fost
motivaţiile inovaţiei care a dus la apariţia unui nou grad, profund
diferit de primele două, care răspundeau definiţiei date de Robert Kirk,
în 1691: „un gen de tradiţie rabinică în formă de comentariu la Jakin
şi Boaz”?; nu s-a ajuns la un răspuns definitiv în privinţa
coexistenţei, în epoca constituirii gradului, a cel puţin două
ritualuri, unul corespunzător cuvîntului M., celălalt literei G. Un caz
tulburător asupra căruia se opreşte Roger Dachez este cel al gradului de
Maestru Perfect, cunoscut în masoneria franceză,
practicat mult timp, devenit, după promovarea definitivă a gradului
hiramic, unul din gradele înalte, ultimul din seria celor ale
Perfecţiei. Ipoteza lansată de istoricul francez este că prin structura
sa, gradul de Maestru Perfect nu se înscrie în
continuarea logică a gradului de maestru. Cele două recente cărţi despre
mitul lui Hiram şi transpunerea sa masonică deschid noi orizonturi de
căutare într-un univers în care istoria şi legenda încă se împletesc.
sursa
http://www.esoterica.ro/2011/05/hiram-maestrul-fondator/
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.