În nopţile cu cer senin, dacă ne îndreptăm privirile
spre spaţiile cereşti, avem în primul rând sentimentul
sublimului care se revarsă în sufletul nostru prin faptul că
lăsăm să acţioneze asupra noastră nenumăratele minuni stelare. Acest
sentiment despre ceva măreţ, care trăieşte atunci în sufletul
nostru, va fi prezent la un om mai mult, la altul mai puţin,
corespunzător dispoziţiilor individuale ale fiecăruia.
Aşa cum se constată şi pentru alte
domenii ale existenţei, în măsură mai mică sau mai mare, că
sentimentele şi senzaţiile noastre sunt întărite în mod
deosebit, sunt înălţate de cunoaşterea spiritual-ştiinţifică
atunci când avem un simţ sănătos, tot aşa omul se poate convinge,
şi se va convinge din ce în ce mai mult că, în special faţă
de marile realităţi cosmice sentimentul său nu va păli, nu se va fi
stinge dacă el învaţă să cunoască ceea ce se mişcă prin spaţiu
sau aparent stă fix.
În viaţa omului, aşa cum se desfăşoară ea deocamdată pe
pământ, se constată o polaritate. Această polaritate ne
întâmpină de pretutindeni şi totdeauna. Este polaritatea
dintre masculin şi feminin. Ştim că, în ceea ce priveşte neamul
omenesc, trebuie să căutăm polaritatea dintre masculin şi feminin pe
pământ, începând cu vechea epocă lemuriană, şi mai
ştim că va mai dura un timp până când această polaritate se
va transforma iar într-o unitate superioară.
Oare putem găsi ceva în univers care, să zicem,
reprezintă, într-un sens superior, ceva asemănător cu polaritatea
dintre feminin şi masculin? Oare putem găsi acel element din care, ca
dintr-un element cosmic, s-au născut pe pământ masculinul şi
femininul?
Prima polaritate de care putem da în acele polarităţi din
cosmos care sunt cu precădere importante pentru viaţa omului este
polaritatea dintre Soare şi Pământ.
Cum se repetă
polaritatea Soare-Pământ din macrocosmos, din marea lume, cum se
repetă ca polaritatea în om, în microcosmos? Există
în om o polaritate care corespunde polarităţii dintre Soare şi
Pământ din cadrul sistemului nostru planetar? Da, există această
polaritate! Şi această polaritate se află în organismul uman, dar
în organismul total, trupesc şi spiritual – am spune între
tot ceea ce se exprimă exterior în organul capului şi tot ceea ce
se exprimă în exterior în organele de mişcare ale omului.
Tot ceea ce la om se exprimă ca polaritate între organele capului
şi organele mişcării, deci mâini şi picioare, corespunde în
om acelei polarităţi pe care o putem denumi, pentru cosmos, polaritatea
dintre Soare şi Pământ. Soarele
este plasat în paralel cu inima; capul pe de o
parte; de cealaltă parte, ceea ce numim organe de mişcare la om.
...
Privim astfel omul dintr-o direcţie şi spunem: în om avem
aceeaşi polaritate pe care o vedem, pe de altă parte, când privim
spaţiul ceresc şi contemplăm Soarele cu polul lui opus, cu
Pământul.
Oare putem găsi cealaltă polaritate de pe
Pământ, pe care am indicat-o, anume polaritatea dintre feminin şi
masculin, o putem regăsi şi în cosmos? (am în vedere aici prin cuvântul “cosmos” sistemul
nostru solar)
Polaritatea superioară este cea pe care o putem denumi polaritatea
dintre elementul reprezentat de comete şi elementul reprezentat de
Lună, dintre comete şi Lună. Această polaritate dintre comete şi Lună,
tratată în mod asemănător polarităţii dintre Soare şi
Pământ, este valabilă pentru polaritatea dintre masculin şi
feminin. Astfel încât putem spune: aşa cum în cap şi
membre se reflectă polaritatea Soare – Pământ, tot aşa se
reflectă în masculin şi feminin polaritatea cometă - Lună.
Când spiritualul formează
ceva fizic exterior, îl poate forma în aşa fel
încât acest fizic, pe anumite trepte de dezvoltare,
îi este mai mult sau mai puţin asemănător sau îi este mai
mult sau mai puţin neasemănător. Numai capul şi membrele sunt, ca
format exterior, într-o oarecare măsură asemănătoare
contra-imaginii lor spirituale. Nimic altceva din restul trupului
omenesc nu arată asemănător cu imaginea spirituală, astfel
încât, în afară de cap şi membre, toate celelalte
părţi din alcătuirea omului sunt în cel mai eminent sens o
imagine înşelătoare.
Trupul
feminin, aşa cum se prezintă astăzi, a rămas în urmă pe o treaptă
mai spirituală; în forma sa, el nu a coborât atât de
adânc în materie, ca în treapta de evoluţie
obişnuită. Totul evoluează din spiritual până în trupesc,
în jos. Trupul feminin a rămas înapoi pe o treaptă
anterioară de evoluţie şi nu a ajuns până la punctul mediu de
evoluţie. Trupul masculin însă, făcând abstracţie de cap şi
membre, a trecut dincolo de punctul de evoluţie mediu. El a depăşit
acest punct, a sărit peste el. Ca trup uman este mincinos fiindcă el
este mai material decât imaginea sa spirituală originară
arhetipală, întrucât el a coborât mai adânc
în materie decât corespunde treptei de evoluţie medie.
Astfel, în trupul feminin avem ceva rămas în urmă faţă de
evoluţia normală, iar în trupul masculin avem ceva care a
coborât în materialitate mai mult decât corespunde la
omul întreg capului şi membrelor.
Dacă considerăm Pământul şi Soarele ca trepte de
evoluţie normală, cometa nu a pătruns până la acest stadiu normal
de evoluţie: ea corespunde în cosmos femininului din om. Astfel
încât existenţa cometei trebuie să o privim ca arhetip al
organismului feminin în cosmos, în exterior. Existenţa
lunară este contra-imaginea existenţei masculine.
Deci, polaritatea dintre cometă şi Lună
în exterior reprezintă arhetipul, imaginea originară a
femininului şi a masculinului la om.
Elementul legat
de comete este unul oarecum feminin; în mişcările cometelor,
în întregul mod de apariţie al cometelor din timp în
timp avem aşa-zicând apariţia în cosmos, în exterior,
a arhetipului naturii noastre feminine. În fapt, aceasta arată ca
ceva care s-a oprit înaintea unui anumit stadiu normal mediu de
dezvoltare. Dar acest etern feminin, acest feminin cosmic – expresia nu
este deloc potrivită, dar ne lipsesc expresiile potrivite -, acest
element feminin cosmic care ne apare în existenţa cometei, ne
aduce aşa-zicând uneori ceva ce răscoleşte existenţa noastră din
profunzimile unei naturi din timpuri anterioare.
Cometa,
în apariţia sa este, să spunem aşa, asemănătoare femininului. Am
putea exprima asta în felul următor: aşa cum se raportează ceea
ce face femeia mai mult din pasiune, din sentiment, din simţire, la
judecata seacă, rigidă, masculină – subliniem, faţă de judecata
masculină aridă, uscată -, tot aşa se raportează ceea ce se sprijină pe
mersul regulat, ponderat al Lunii la ceea ce apare neregulat şi
intervine din când în când în existenţa noastră
sub formă de cometă.
Acesta este specificul vieţii spirituale feminine.
Ceva elementar, ceva ce răscoleşte şi, într-o privinţă, este
necesar pentru ca mersul progresiv al evoluţiei pornind din cosmos să
fie menţinut în mod just, este elementul legat de “cometă”.
Totdeauna s-a presimţit că elementul legat de comete stă într-un
oarecare raport cu fiinţele pământeşti. Astăzi însă oamenii
nu presimt nimic, oamenii nu mai vor să presimtă.
Cometele apar la intervale mari de timp. Să ne întrebăm: Oare
au ele, acolo unde apar, o astfel de legătură cu evoluţia generală a
omenirii încât să impulsioneze elementul feminin în
natura umană?
Cometa Halley [ Nota 18 ] – şi vorbim mai
întâi despre spiritul acesteia - are sarcina de a imprima
în întreaga natură umană propria sa fiinţă în aşa fel
încât când ea apare în sfera Pământului,
când vine în apropierea Pământului, omul face
totdeauna un pas înainte în dezvoltarea eului, pas care
conduce eul, prin noţiunile pe care acesta le dezvoltă, în planul
fizic. Mai întâi cometa a avut o influenţă deosebită asupra
celor două mădulare inferioare ale naturii umane, asupra a ceea ce este
masculin şi feminin, asociindu-se acţiunii Lunii. Când cometa nu
este prezentă, acţiunea Lunii este unilaterală; acţiunile Lunii vor fi
deci altfel atunci când cometa este prezentă. Influenţa cometei
se exprimă astfel: când eul uman face un pas înainte
trebuie, pentru ca omul în întregime să meargă
înainte, ca trupul fizic şi trupul eteric sau trupul de viaţă să
fie transformate în mod corespunzător.
Cometa
acţionează asupra trupului fizic şi asupra trupului eteric sau trupului
de viaţă al omului în aşa fel încât trupul fizic şi
trupul eteric sau de viaţă al omului creează în fapt organe,
organe fine, care sunt potrivite evoluţiei eului, aşa cum s-a dezvoltat
el pe pământ drept conştienţă de eu, în special de la
intervenţia impulsului lui Christos. Pornind de atunci, apariţiile
cometelor îşi au importanţa în aceea că eul, prin faptul că
se dezvoltă mai departe, de la etapă la etapă, primeşte astfel de
organe, ceea ce înseamnă că primeşte astfel de organe fizice şi
eterice de care tocmai are nevoie.
Astfel, fiecare cometă are o anumită sarcină. Viaţa spirituală umană
decurge aşa-zicând cu o anumită regularitate cosmică.
În cadrul acesteia
intervin însă anumite evenimente care şi într-o viaţă
obişnuită nu sunt evenimente cu totul obişnuite, evenimente
prin care se poate observa un anumit progres. Cum ar fi, de pildă,
naşterea unui copil într-o familie. Tot aşa decurg, în ce
priveşte întreaga evoluţie umană, regularităţile cosmice
sub influenţa Lunii, a corpului lunar.
Ceea ce se petrece în mod regulat, zi de zi, este sub
influenţă lunară iar ceea ce aduce un element nou, elementar,
fundamental stă sub influenţa cometelor. Aceste lucruri ne arată că
astrele ce se mişcă aparent neregulat pe cer îşi au un loc bine
definit şi o importanţă a lor în întregul edificiu al
cosmosului
Acum vă puteţi gândi că ceea ce este infuzat ca nou, ca un
rezultat al femininului cosmic în evoluţia omenirii, poate da
naştere la anumite furtuni, care sunt absolut vizibile, dar pe care
oamenii nu vor să le observe. Dar s-ar putea întâmpla ca
oamenilor să le fie adus la cunoştinţă într-un mod remarcabil
felul în care depind anumite întâmplări de pe
Pământ de existenţa cometelor.
Numai că privitor la anumite
comete, eul este, în fapt, tot mai mult împins în
lumea fizică, iar noi trebuie să ne apărăm faţă de ceea ce produc
cometele.
Acum ne putem întreba: oare ceea ce am prezentat acum ne duce
în cosmos, ne duce la ridicarea spre o viaţă spirituală? Oare
există ceva în exterior, în cosmos, ceva care să
corespundă acesteia? Am văzut cum capul şi membrele îşi au
polaritatea opusă în cosmos, cum şi masculinul şi femininul
îşi au polaritatea opusă în cosmos; putem, deci, să ne
întrebăm: oare există şi o corespondenţă în cosmos pentru
această izvorâre a spiritualului, pentru această depăşire de sine
a omului însuşi, pentru această depăşire a eului inferior prin
eul superior?
Kali Yuga se
întinde pe o perioadă de 5000 ani, până în anul 1899.
Anul 1899 a fost, în realitate, un an important pentru evoluţia
omenirii. Acesta este, natural, un an mediu, pentru că lucrurile se
petrec treptat. Dar tot aşa cum anul 3101 î.Chr. poate fi dat ca
acel an în care omenirea a fost condusă din vechea clarvedere
în jos spre vederea senzorială şi spre judecata raţională, tot
aşa anul 1899
este acel an în care omenirea primeşte din nou
impulsul pentru a se ridica la primele începuturi ale unei
clarvederi umane viitoare. Şi omenirea se află după sfârşitul
secolului al XX-lea, stă în faţa următorului mileniu; numai
puţini oameni vor avea această clarvedere în prima jumătate a
secolului al XX-lea; se vor dezvolta modest primele elemente ale unei
noi clarvederi, ale unei clarvederi care va apărea cu siguranţă
în omenire când oamenii se vor arăta capabili să
înţeleagă această nouă clarvedere.
Din temeliile
sufletului uman se vesteşte pentru viitor că astfel de facultăţi
clarvăzătoare vor apărea drept facultăţi naturale – trebuie să deosebim
clarvederea artificială de acea clarvedere care va rezulta ca o
clarvedere naturală –, pentru puţini oameni deja în prima
jumătate a secolului al XX-lea, iar în următorii 2500 de ani
pentru un număr din ce în ce mai mare de oameni, până
când, în final, va exista un număr suficient de oameni
care, cu condiţia să vrea, vor dobândi noua clarvedere naturală.
Trebuie să ne fie foarte
limpede: două lucruri s-ar putea întâmpla.
Primul este
acela ca oamenii să aibă într-adevăr predispoziţiile pentru
această clarvedere, dar materialismul să se întărească în
următoarele decenii şi omenirea să se cufunde în mlaştina
materialismului. Atunci vor apărea într-adevăr oameni care vor
spune că în ce-i priveşte este ca şi cum ar vedea în omul
fizic ca un al doilea om; dar dacă conştienţa materialistă îl va
duce la convingerea că ştiinţa spirituală este o nerozie, şi astfel va
fi distrusă orice conştienţă asupra lumii spirituale, atunci oamenii nu
vor înţelege aceste prime predispoziţii spre clarvedere. De
omenire va depinde dacă ceea ce va apărea va fi spre bine sau spre rău,
pentru că s-ar putea întâmpla ca ceea ce trebuie să apară
să treacă neobservat.
Sau, ar putea exista un alt caz, ca ştiinţa
spirituală să nu fie călcată în picioare. Atunci se va
înţelege să se cultive astfel de capacităţi nu numai în
şcolile secrete de iniţiere, ci şi acolo unde ea va apare, către
mijlocul secolului nostru, ici si colo ca un lăstar al vieţii
sufleteşti umane, şi se va putea spune ca dintr-o forţă sufletească
trezită: eu văd ceva asemănător cu realitatea descrisă în Teozofie, eu
văd ceva ca un al doilea om în interiorul omului fizic. Dar vor
apărea şi alte capacităţi sufleteşti, de exemplu o capacitate pe care
omul o va remarca la el însuşi. Oamenii vor îndeplini o
acţiune oarecare. În timp ce vor fi atenţi la această faptă,
în faţa sufletului lor va apărea ceva ca un fel de imagine de
vis, despre care vor şti: aceasta are o legătură cu acţiunea mea. – Şi
oamenii vor şti din ştiinţa spirituală: când îmi apare o
astfel de imagine, ulterioară acţiunii mele – dar care se deosebeşte
esenţial de această acţiune – nu este altceva decât că ea
îmi arată consecinţele acţiunii mele, consecinţe care vor trebui
să apară în viitor.
Dacă oamenii vor înţelege din nou cât de binefăcătoare este influenţa
cometei, atunci probabil îşi vor aduce aminte să sărbătorească cu drag
toamna o celebrare, pentru a avea un fel de sărbătoare a
libertăţii. Aceasta își are locul în toamnă; un fel de sărbătoare a lui
Mihael, o sărbătoare a libertăţii. Pe aceasta oamenii
o lasă să treacă pe lângă ei în ziua de azi, pentru că ei nu au nicio
înţelegere pentru ea; ei nu au nicio înţelegere
pentru libertate în natura de afară, şi de aceea nici pentru libertatea
din om.
Vedeţi dumneavoastră, venerabila Doamnă Lună şi
maiestuosul Domn Soare, ei stau pe tronurile lor, vor să aibă totul
măsurat, pentru că nu au un simţ potrivit pentru libertatea din
Univers. Desigur că şi asta trebuie să fie.
Dar cometele sunt eroii
libertăţii din Univers; ele au de aceea în sine şi acea substanţă
care la om este în corelație şi cu activitatea, cu activitatea liberă,
cu bunul-plac, cu activitatea voinţei.
Şi aşa putem spune: Dacă
privim în sus, la Soare, avem în el ceea ce în interiorul nostru mână
activităţi ritmice uniforme, inima şi
respiraţia.
Dacă privim la o cometă, ar trebui de fapt, de fiecare dată
când apare o cometă, să facem un poem despre libertate, pentru că
aceasta este în corelație cu libertatea noastră! Putem spune: Omul este
liber pentru că în Univers pentru acești entuziaști din
Univers, cometele, domneşte de asemenea libertatea.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA118/GA118_CF06.html
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA118/GA118_CF07.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.