Lumea de dinaintea secolului
al XV-lea era plină de judecăţi care constituiau un bun de
înţelepciune socială, respectabil prin vechime, pe care oamenii
îl aveau în comun. Nu se ştia ce este bun şi ce este rău
pentru om. Nu existau nici îndoieli cu privire la aceasta, căci
se vieţuia într-o ordine socială care purta în sine binele
şi răul ca pe un lucru general, fie ca judecată populară, fie colorată
mai mult religios. Şi din această judecată generală, aşadar din ceva
care se manifesta autoritativ în ordinea socială, omul hotăra
dacă trebuie sau nu să facă un lucru sau altul.
Multe din aspectele care odinioară erau intensiv fundamentate
în ordinea socială a omenirii noi le avem în vorbire şi,
întrucât vorbirea noastră a devenit în multe privinţe
frazeologie, le avem în fraze. Gândiţi-vă în
cât de multe cazuri şi cu ce frecvenţă se foloseşte pronumele
„se“ ‒ „se“ gândeşte aşa, „se“ face aceasta, „se“ spune cutare
lucru etc. ‒, deşi, în cele mai multe cazuri, el nu are niciun
sens. Pronumele „se“ are, de fapt, un sens numai în vorbire,
vorbire ce aparţine unui popor în care fiecare luat izolat nu a
devenit o individualitate în vremea noastră, în care
fiecare, când vorbeşte, exprimă şi o judecată generală.
Mai de mult, de exemplu, nu puteai realiza cunoaşterea
naturii fără a cunoaşte omul. Nu puteai obţine cunoştinţe despre Marte
fără a obţine concomitent cunoştinţe despre importanţa pe care o are
Marte pentru viaţa umană. Nu se puteau obţine cunoştinţe despre aur
fără a obţine unele cunoştinţe despre om.
Tot ceea ce era atunci uman a fost azvârlit afară. Prin
aceasta s-a ajuns la o concepţie pură despre natură, eliberată de orice
concepţie de esenţă umană. Această concepţie despre natură trebuia să
devină apoi baza pentru tehnica modernă.
Tehnica modernă a condus la mari triumfuri numai când a
înglobat ceea ce omul a supervizat cu intelectul său. Observaţi o
maşină oarecare, observaţi chiar organizarea vieţii tehnice moderne,
în măsura în care excludem ceea ce este social, şi veţi
vedea că totul este astfel alcătuit încât omul să fie
exclus. Tehnica modernă a luat în stăpânire, lucru în
general neconştientizat, numai cadavrul naturii.
Întregul mod de
gândire umană a fost acaparat de asfel de lucruri şi
bineînţeles s-a regăsit în întregime în ele.
Intelectualismul care ahrimanizează tocmai omenirea, a devenit un lucru
de la sine înţeles.
Omul şi-a pierdut din ce
în ce mai mult bogăţia fiinţei sale şi a devenit cu totul şi cu
totul zero în propria sa viziune. Căci ceea ce este ştiinţa
modernă a naturii nu conţine nimic despre om. Omul a devenit treptat,
treptat cu totul şi cu totul zero. Şi in zero trebuie acum să radieze
impulsul libertăţii
Aceasta este dilema omului modern. El trebuie să fie liber, să-şi
găsească impulsurile fiinţei sale, impulsurile acţionării în sine
însuşi, dar când vrea să pătrundă cu cunoaşterea sa
acolo de unde trebuie să provină impulsurile acţionării sale el găseşte
un zero, el este interior o fiinţă golită de conţinut. Acest lucru este
o necesitate, dar este de asemenea o necesitate ca omenirea modernă să
depăşească această situaţie. Căci în cadrul libertăţii te
luciferizezi, iar în cadrul spiritului ştiinţific modern te
ahrimanizezi, dacă nu ajungi la starea de echilibru.
Cum ajungem la starea de echilibru?
‒ Aici trebuie să facem referire
la ceva ce am putea numi „regula de aur a ştiinţei moderne a spiritului
de orientare antroposofică“ [
Nota 38 ]. Ştiinţa ar trebui să
se
înalţe la noua ei evoluţie. Dar ea are nevoie de cunoaşterea
omului. Iar această cunoaştere poate fi realizată numai de ştiinţa
spiritului. Nu cunoaştem cu adevărat omul dacă îi disecăm
creierul, ficatul, stomacul. Numai ceea ce se cunoaşte despre om din
ştiinţa spiritului are valoare. Când ştim că omul cu propriul său
Eu îşi are rădăcina în voinţă, că el reprezintă
spiritualitatea sa, că aceasta ia în stăpânire
metabolismul, avem un punct de sprijin pentru a studia manifestarea
acestuia în organismul uman. Se ajunge de la spiritual la
înţelegerea corporalului. Dacă învăţăm să cunoaştem
sistemul ritmic, aşa cum se exprimă el în modelarea actului
respirator şi a circulaţiei sangvine, ne rupem de superstiţia că inima
este o pompă care poartă sângele prin organism. Apoi
învăţăm că spiritualul intevine în circulaţia
sângelui, ia în stăpânire metabolismul, determină
circulaţia sângelui, construieşte plastic inima încă din
timpul dezvoltării embrionare, astfel încât inima îşi
are originea în circulaţia sangvină, aşadar în spiritual.
Dacă înţelegem modul în care în sistemul
neurosenzorial viaţa de reprezentare demontează din nou procesul
metabolic, atunci cunoaştem sistemul nervos ca fiind ceva care este
lăsat în urmă de viaţa de reprezentare.
Materialistul îşi reprezintă lucrurile astfel: avem un nerv care acţionează ca
reprezentare. În realitate, viaţa de
reprezentare distruge materia organică şi creează o cale de excreţie
din organism; nervul este organul de excreţie pentru viaţa de
reprezentare.
Materialismul consideră că, aşa cum ficatul produce fierea, creierul
produce gânduri [
Nota 39 ]. Este un nonsens, căci
în
realitate gândurile sunt cele care excretă creierul. Omul actual
va spune că toate acestea sunt adevărate şi pentru animal, deoarece şi
el are creier, organe etc. Prin aceasta se demonstrează că omul nu se
cunoaşte pe sine.
‒ Important este să
se recunoască faptul că ceea ce apare la om ca organ este pus în
slujba a cu totul altceva decât la animal şi că întregul
mod de observare al animalelor, aşa cum am expus aici în
aspectele cele mai elementare, are un alt sens. Recunoaşterea faptului
că ceea ce omul posedă ca organe materiale vine din spiritual are o
importanţă covârşitoare; despre această autocunoaştere concretă
este vorba.
În timp ce ştiinţa îi este
oferită lumii în mod autoritar de către diferitele instituţii,
în lumile spirituale există o poruncă sfântă: că ştiinţa
exterioară trebuie întregită cu ştiinţa cunoaşterii omului. ‒
Dacă va primi numai ştiinţă exterioară lumea va fi nefericită. În
timpurile vechi Misteriile nu lăsau să ajungă la oameni ceea ce ar fi
putut fi nociv pentru aceştia. Acest lucru este însă incompatibil
cu spiritul umanităţii moderne, din această cauză umanitatea trebuie să
realizeze, prin indivizii ei conştienţi, ceea ce mai înainte era
realizat de forţe exterioare. Umanitatea trebuie să aibă grijă, prin
personalităţile care înţeleg câte ceva despre aceste
lucruri, ca diferitele ştiinţe să nu-şi poată arunca umbrele lor
întunecate, opunându-le lumina autocunoaşterii adevărate,
reale, concrete a omului. Fără autocunoaşterea omului ştiinţele sunt
dăunătoare, căci ele ahrimanizează omenirea. Ştiinţele care deţin
contraimaginea cunoaşterii umane sunt o binefacere pentru umanitate.
Prin autocunoaştere adevărată, concretă, se ajunge la echilibrul din
care ştiinţele au scos omul. Omul nu este interesat să ştie ce este el
în această lume. El crede când i se spune că este un mic
zeu, sau ceva asemănător, în care nu există nicio reprezentare
corectă despre Dumnezeu, dar îl interesează prea puţin felul
în care s-a format din Univers silueta sa umană individuală.
Viaţa socială luciferizează, când nu conduce decât la
stimularea libertăţii omului. Omul nu-şi va fi lui însuşi zero
dacă ajunge la o adevărată autocunoaştere; atunci el va şti că fiecare
om este un rezultat al întregii lumi. În viaţa socială
impulsul libertăţii va fi adus la echilibru dacă cunoaştem ce se află
la baza lumii din punct de vedere spiritual, dacă depăşim simpla
observaţie materială a lumii, ceea ce a devenit caracteristic pentru
evoluţia cunoaşterii din ultimele secole.
Omul s-a pierdut. Lumea exterioară a devenit liberă de om. Noi
observăm Soarele, planetele, stelele fixe, cometele; acestea circulă
prin spaţiu ca şi alte corpuri cereşti. Noi vrem să cunoaştem legile
după care ele se mişcă. Dar nu aflăm nimic despre om. Citiţi cartea mea
Ştiinţa ocultă
şi încercaţi să vă aduceţi în faţa
sufletului cum este descrisă aici evoluţia lumii. Dacă citiţi despre
vechiul Saturn nu aflaţi ce vă spune astronomul actual, ci despre ceea
ce apare ca primă structurare a omului. În descrierea lui Saturn
se află, în acelaşi timp, tot ce era prezent în timpul
evoluţiei sale ca primă structurare umană. Odată cu această istorie a
evoluţiei cosmice urmăriţi şi întreaga evoluţie umană. Nicăieri
nu veţi afla o lume lipsită de om. Ceea ce sunteţi dumneavoastră
înşivă găsiţi descris treaptă cu treaptă în evoluţia lumii.
Omul
poate fi înţeles numai de o cunoaştere care se referă la
întregul său.
Dacă lăsaţi să se reverse în oamenii
actuali, cărora le lipseşte aceasta, conştienţa apartenenţei la
întreaga lume, vor lua naştere acele înclinaţii sociale
care pot duce omenirea mai departe.
Din acest sentiment al legăturii omului cu lumea
spirituală porneşte şi o simţire socială adevărată, izvorăşte ceea ce
este necesar pentru ca omul să poată face corespunzătoare pe
Pământ viaţa socială.
Şi iarăşi lucrurile sunt de aşa natură, încât se poate
spune: Ceea ce a adus în viaţa socială modernă oamenilor
sentimentul libertăţii determină luciferizarea. Oamenii prezentului pot
să nu simtă aceasta. Dar în lumea spirituală există o poruncă
sfântă care-i spune omului să nu lase impulsul libertăţii fără o
simţire cosmică! ‒ Aşa cum cunoaşterea umană trebuie să se alăture
ştiinţelor exterioare, tot astfel şi simţirea cosmică trebuie să se
asocieze cu ceea ce s-a dezvoltat în viaţa socială a timpurilor
noi.
Aceste două lucruri, cunoaşterea omului şi simţirea împreună
cu întregul Cosmos, îi dau echilibru omului. Acest
echilibru însă el îl află numai dacă înţelege cu
adevărat Misteriul christic în sensul timpurilor noi, dacă
îl înţelege în sensul pe care i-l dă ştiinţa
spiritului de orientare antroposofică. Căci aici vorbim despre Christos
ca despre o fiinţă cosmică care a coborât din infinituri cosmice
pe Pământ. Noi învăţăm să simţim cosmic şi trebuie să
încercăm să dăm conţinut acestei simţiri. Aceasta o putem face
doar prin ştiinţa spiritului de orientare antroposofică, altfel
noţiunea Christos rămâne goală. Noţiunea Christos devine frază
dacă nu ne permite să înţelegem în mod uman Cosmosul.
Dacă vrei să înveţi
a-L înţelege, a-L simţi în prezent pe Christos ca fiinţă
cosmică ai nevoie de acea istorie a evoluţiei care îl urmăreşte
pe om de-a lungul epocilor Saturn, Soare şi Lună. Unde umanul se
găseşte în Cosmos înmugureşte şi cunoaşterea care-L poate
lăsa să apară pe Christos din Cosmos. Dacă urmăreşti omul până
acolo unde îşi are originea partea sa materială care este creată
din spiritual, înveţi să-l cunoşti în aşa fel
încât poţi înţelege Misteriul de pe Golgota,
încorporarea Christosului cosmic în omul individual. Pentru
omul pe care ştiinţa actuală, de la matematică până la
psihologie, îl poate descrie, pentru acesta nu există nicio
posibilitate de a-şi imagina că Christos s-ar fi putut încorpora
în el. Pentru ca omul să poată înţelege aceasta, el trebuie
să ajungă la o adevărată cunoaştere de sine, pe care i-o dă ştiinţa
spiritului.
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA203/GA203_CF09.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.