Dacă omul, privind spre ceea ce are de făcut în
viaţa de zi cu zi, s-ar întreba: există încă ceva, în
afară de ceea ce este viaţa obişnuită, în afară de oboselile şi
de greutăţile pe care omul le întâlneşte în fiecare
zi, ceva ce stă în legătură cu fericirea omului şi cu
străduinţele omului? – atunci, ar putea să-şi dea un
răspuns amplu. El ştie că, de exemplu, tot ceea ce el îşi
însuşeşte din spiritualitate nu o face pentru a-i da oarecum o
preocupare sufletului său deoarece se simte nemulţumit în viaţa
de zi cu zi, ci pentru că ceea ce el preia prin simţire din învăţăturile spirituale poate deveni forţă în sufletul său. El este
oricând apt să-şi spună: ca om, eu sunt şi altceva, ceva mai mult
decât ceea ce sunt în lumea exterioară.
Astfel de gânduri trebuie să ne încrustăm adânc
în interiorul nostru; noi, ca oameni, stăm în două curente:
într-un curent care ne situează în viaţa de zi cu zi, şi
într-un alt curent, prin care sufletul priveşte într-o
împărăţie a viitorului, prin care el poate să dea semnificaţie
existenţei lui în toate corelaţiile vieţii. Această idee nu
trebuie să ne facă niciodată să considerăm mai puţin importantă o
eventuală preocupare exterioară concretă, mai puţin atrăgătoare, mai
puţin importantă pentru întreaga viaţă a lumii decât
oricare altă meserie. Trebuie să ne dăm seama că, dintr-un anumit punct
de vedere, lucrul cel mai mic şi lucrul cel mai mare pe care îl
putem înfăptui sunt la fel de importante pentru întreg.
Viaţa se prezintă un mozaic alcătuit din pietre mici. Cel care adaugă o
mică pietricică nu este mai puţin important decât cel care a
conceput planul mozaicului. În raport cu ceea ce putem numi
“ordinea divin-spirituală a lumii”, elementul cel mai mic este la fel
de important ca elementul cel mai mare. Dacă ne dăm seama de acest
lucru vom fi feriţi de multe nemulţumiri care, altfel, ar putea să
apară uşor în viaţă.
Numai o astfel de dispoziţie faţă de ceea ce avem de făcut în
viaţă poate să ne dea înţelegerea corectă pentru munca interioară
în suflet. Abia atunci ne vom putea comporta în mod just
faţă de cele mai înalte străduinţe spirituale. Un astfel de lucru
nu ar trebui să rămână niciodată pentru discipolul spiritual un simplu
gând, o simplă teorie. Dimpotrivă, discipolul spiritual face un lucru bun
atunci când el însuşi îşi clarifică în mod
repetat, în adâncire interioară, cât de puţin
corespunzător ar fi pentru marea ordine cosmică dacă vreo situaţie
oarecare din viaţă i-ar cauza nemulţumire. Întreaga esenţă a
evoluţiei lumii nu şi-ar putea urma cursul dacă noi nu am putea să
îndeplinim ceea ce este - aparent - lucrul de cea mai mică
însemnătate în viaţă. Atunci vom putea avea şi sentimentele
corecte faţă de marile evenimente ale existenţei. Abia atunci ne va
apărea măreţia şi importanţa care se află în următoarea frază:
“Fiecare din noi trebuie să facă din sine însuşi, în sensul
înţelepciunii lumii, cât de mult poate, în afară de
ceea ce prezintă el pe planul fizic.” Însăşi dezvoltarea spirituală trebuie să o vedem ca ceva necesar. Unii spun: la ce
foloseşte evoluţia spirituală dacă eu nu mă pot face util prin
aceasta în viaţă? – Să observăm însă: karma vieţii ne va
arăta ceea ce trebuie să facem în viaţă, când vom
învăţa să înţelegem mai întâi semnele pe care
ni le face karma vieţii. Nu avem numai sarcina de a face un lucru sau
altul, ci avem cu adevărat sarcina de a face din noi înşine
atât de mult cât putem. Trebuie să ne ridicăm la
gândul: în noi există nenumărate forţe şi capacităţi; nu
trebuie să le lăsăm să piară în sufletul nostru. Ceea ce face
ordinea divin-spirituală cu ceea ce am făcut noi din sufletul nostru,
trebuie să o lăsăm pe seama ordinii divin-spirituale a lumii.
Când lucrăm la sufletele noastre şi luăm seama la semnele karmei,
vom vedea ce vom avea de făcut într-un loc sau altul.
Să nu născocim teorii. Am putea uşor să gândim că cel mai bun discipolul spiritual este cel care a lucrat un anumit timp asupra lui şi apoi
desfăşoară în exterior o activitate aducătoare de
binecuvântare. Dar s-ar putea întâmpla ca prin
poziţia în care suntem plasaţi în viaţă să nu fim în
stare să folosim în lume ceea ce prelucrăm în suflet.
Gândul că numai acela este un bun discipolul spiritual care pune în
valoare în lume ceea ce a învăţat, ar putea fi cel mai fals
gând din câte ar putea exista. S-ar putea, de pildă, timp
de decenii, să nu fim în stare să folosim ceva din ceea ce este
impuls spiritual în noi. S-ar putea să ne întâlnim
apoi cu cineva în gară şi să spunem tocmai atunci un cuvânt
important, pe care altfel nu l-am fi putut spune. Acest act ar putea
fi, pentru întregul vieţii, mult mai important decât un act
de amploare. Trebuie să ne fie limpede ceea ce putem face şi să ştim că
valorificarea a ceea ce facem va fi adusă la ceasul potrivit de un semn
dat de karmă.
Dacă simţim aceasta, ştiinţa spirituală va deveni ceva despre al cărui
scop, în primă instanţă, nici nu întrebi nimic, deoarece el
este cu siguranţă valoros. Abia atunci obţii situarea justă faţă de
ceea ce ne uneşte cu evenimentele hotărâtoare, cu marile
evenimente ale vieţii. Uneori se consideră că orice dezvoltare nu se
petrece decât pas cu pas. Însă viaţa întregului nu se
desfăşoară în aşa fel încât să se poată spune că
natura nu face salturi. Nu e adevărat. Natura face încontinuu
salturi. Să observăm o plantă. În dezvoltarea ei face mereu
salturi: la trecerea de la rădăcină la frunză, de la frunză la caliciu,
de la caliciu la floare, de la floare la fruct. Tot aşa există treceri
rapide atât în viaţa omului individual cât şi
în viaţa generală a omenirii. Vom găsi pretutindeni că omenirea
trăieşte etapele unei perioade în mod succesiv şi se dezvoltă ca
planta, de la frunză la frunză. Vine apoi timpul în care omenirea
face un salt important înainte, aşa cum face planta de la frunză
la caliciu, de la caliciu la petală, de la petală la fruct. Astfel,
pretutindeni se petrec treceri rapide, salturi în cursul
evoluţiei omenirii. Cel mai important salt la omenirea de pe
pământ este saltul care s-a produs prin evenimentul din
Palestina. Atunci s-a întâmplat un salt înainte
impresionant.
Trebuie să ne amintim că sufletul omului, aşa cum este el astăzi,
s-a dezvoltat încet şi treptat. Astăzi omul trăieşte în aşa
fel încât el primeşte impresii prin simţuri din lumea
exterioară. Omul trăieşte astăzi
în aşa fel încât este pregătit prin întreaga
evoluţie a sufletului său pentru impresiile prin simţuri. Pentru
judecata sa şi pentru dezvoltarea ideilor, el este pregătit prin
instrumentul creierului.
Omul nu a fost totdeauna aşa. A existat
odinioară o viaţă a sufletului în care omul nu era pregătit
pentru astfel de impresii exterioare, în care el avea o
clarvedere veche, întunecată, ca de vis. Pe atunci se ridicau
în el imagini de clarvedere care redau o realitate exterioară şi
exprimau o realitate, dar nu o realitate ca cea pe care o avem acum
în jurul nostru. Tot ceea ce avem în jurul nostru: plantă
şi animal, aer şi apă, nor şi munţi nu avea contururi precise pentru
omenirea de atunci; în cel mai bun caz, oamenii vedeau atunci
lucrurile ca prin ceaţă. Pe atunci omul privea, având o
conştienţă crepusculară ca de vis, spre următoarea sferă, spre
împărăţia îngerilor. Într-o conştienţă şi mai
ridicată, privea spre împărăţia arhanghelilor şi spre
împărăţia spiritelor personalităţii. Aşa cum astăzi privim spre
regnul pietrelor, tot aşa privea omul pe atunci spre ierarhii, pe care
le percepea în conştienţa sa crepusculară, ca de vis. Aşa cum
omul ştie astăzi că este compus din substanţe minerale, aşa ştia pe
atunci: sufletul meu a coborât din împărăţia spiritelor
personalităţii şi este constituit din substanţele împărăţiei
arhanghelilor şi îngerilor. El privea spre ceea ce stătea
deasupra sa ca spre propria sa patrie spirituală. De acolo
coborâse el pentru evoluţia în lumea fizică şi pentru
perceperea lumii fizice exterioare. Mai întâi el a pierdut
vederea pentru spiritele personalităţii şi i-a devenit vizibil regnul
animalelor. Apoi şi-a pierdut vederea pentru arhangheli şi a
început să vadă regnul plantelor; apoi şi-a pierdut vederea
pentru împărăţia îngerilor şi a început să vadă
regnul mineral. Mult timp încă, oamenii puteau, în anumite
răstimpuri, să privească în sus şi ştiau că există astfel de
fiinţe superioare. Încet şi treptat însă privirea şi-au îndreptat-o
numai asupra lumii exterioare.
A fost închisă poarta spre lumea
spirituală.
Dar acesta nu a fost singurul eveniment.
Pentru oamenii care vedeau încă lumea spirituală, boala şi
sănătatea însemna ceva cu totul diferit decât
înseamnă astăzi pentru noi. Când se abătea vreo boală
asupra unui om în acele timpuri, el putea, în acea stare –
starea dintre trezie şi somn -, să producă o dispoziţie prin care
devenea clarvăzător pentru lumea spirituală. În astfel de stări
clar-simţitoare şi clar-văzătoare el era străbătut de spiritual, şi
acesta acţiona ca medicament, acţiona vindecător. Bolnavul trebuia să
se pătrundă cu totul de forţa spiritului; acesta acţiona asupra bolii
sale, însănătoşindu-l.
Astăzi omul a coborât în lumea
fizică. Prin aceasta trupul fizic a primit o mare forţă dar sufletul a
devenit lipsit de putere faţă de trupul fizic.
Să comparăm o ceară
moale cu o ceară întărită. Pe ultima cu greu vom putea face un
semn. Cealaltă este plastică. Trupul fizic al omului era, în
timpurile vechi, un material plastic pe care sufletul îl putea
modela. Când sufletul intra în legătură cu spiritualul, el
putea înrâuri fizicul. O puternică dăruire în spirit
putea face ca spiritul să acţioneze însănătoşind. Pe atunci omul
se putea pătrunde cu spirit nu numai în folosul cunoaşterii ci şi
în folosul însănătoşirii.
În vechile timpuri oamenii
erau în anturajul înaltelor fiinţe spirituale. Când
oamenii au coborât, dar mai aveau încă legătură cu lumea
spirituală, ei nu se puteau apăra de fiinţele spirituale distrugătoare.
Ei puteau fi străbătuţi de acestea cu puteri spirituale rele, ca de
exemplu, de cele care trăiesc ca fiinţe elementare pe planul astral.
Omul se putea pe atunci dărui influenţelor fiinţelor spirituale bune şi
celor ale fiinţelor spirituale rele. Astăzi avem mai puţin a face cu
astfel de fiinţe demonice, rele.
În vechile timpuri, fiinţele
demonice acţionau în aşa fel în materialul plastic
încât îi puteau poseda pe oameni. Asta se
întâmpla din cauză că omul trebuia să coboare pe planul
fizic pentru a ajunge la conştienţa de sine. El nu ar fi putut ajunge
la adevărata conştienţă de sine dacă ar fi fost mereu dăruit lumii
spirituale; el era atunci în afara lui. Deja din vechile timpuri
lucra eul la natura umană.
Omul urma să înţeleagă şi să fie pe
deplin conştient de ce înseamnă eul abia prin impulsul lui
Christos. Impulsul lui Christos se arătă, înainte de toate,
în focul fulgerului în care i-a apărut Iehova lui Moise. El
se arătă reflectat în focul fulgerului aşa cum lumina lunii
reflectă lumina soarelui. Iehova nu este altceva decât Christos
reflectat, care se arată mai întâi ca o oglindire.
Putem înţelege Evanghelia lui Ioan numai atunci când
înţelegem că impulsul lui Christos este, în cadrul
evoluţiei omenirii, cea mai importantă lucrare asupra conştienţei eului.
Omul trebuia să fie sustras influenţelor care se revărsau în
el fără ca el să aibă conştienţa de sine.
Prin aceasta el a putut să
dobândească conştienţa de eu şi să se pregătească pentru o
redobândire a clarvederii din timpurile vechi. Dar el trebuia să
se elibereze de influenţele demonice.
Cu cât are mai multă forţă
în eul său, cu atât mai mult se poate ţine departe de
influenţele demonice. Aşa se poate înţelege vindecarea de demoni.
Un număr de bolnavi au fost aduşi în apropierea lui Christos
tocmai în timpul când Christosul spiritual putea să
acţioneze cel mai intens.
Nu lumina solară fizică – îmbrăcămintea
luminii spirituale – trebuia să acţioneze, ci lumina spirituală. După
ce soarele apunea, bolnavii erau aduşi la Christos. Procesul real de
vindecare trebuie să ni-l reprezentăm în felul următor: oamenii
care veneau acolo aveau credinţa fermă, convingerea fermă că prin
Christos acţionează impulsul care poate alunga demonii. Dacă aceasta
s-ar fi întâmplat printr-un mijloc exterior, Christos nu ar
fi acţionat prin eu. Abia atunci îl recunoşti pe Christos
când El îşi desfăşoară întreaga forţă în
propriul tău interior. Abia atunci poate El acţiona când această
forţă se exteriorizează în eul uman, se exprimă în eul
uman. De aici vedem că în acel timp important omenirea se afla
în faţa unui decisiv punct de cotitură. Era ultimul acord al unui
timp vechi şi oarecum intervenţia unui impuls enorm care îi
conducea pe oameni într-un timp nou. Omul putea privi
înapoi şi vedea: în trecut omul era mult mai puternic unit
cu lumea spirituală. El putea găsi drumul spre lumea spirituală prin
extaz.
Acum însă trebuie să găsim punctul de legătură în eu
pentru a ajunge în lumea spirituală. Acest impuls a fost dat prin
impunătoarea strigare a Botezătorului şi prin Christos însuşi:
“Schimbaţi-vă dispoziţia voastră sufletească căci împărăţia
cerurilor s-a apropiat”.
În voi înşivă trebuie căutată
legătura care vă uneşte cu împărăţia cerurilor.
sursa
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA118/GA118_CF04.html
https://ro.wikipedia.org/wiki/Antroposofie
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.