(Sf. Ioan Gură de Aur)
„Limba noastră-i graiul pâinii,
Când de vânt se mişcă vara
În rostirea ei bătrânii
Cu sudori sfinţit-au ţara”.
(Alexei Mateevici)
Limba, spunea Părintele-poet Alexei Mateevici, creşte din sine, se înnoieşte din sine pe temeliile bătrâne, nu are nevoie de ajutor străin. (Antonie Plămădeală, Basarabia, Sibiu, 2003, p.25).
Despre
vechimea ancestrală a Familiei Patriarhale a Omenirii, respectiv a
Neamului pelasgo-traco-geto-dac sau proto-daco-român şi limba sa
protoevanghelică s-a vorbit şi se vorbeşte, s-a scris şi se va scrie
mult pro sau contra. S-a scris în vechime adevărul istoric străvechi de
către Părinţii Istoriei, de către marii bărbaţi politici sau religioşi
ai antichităţii care făceau parte din Marea Familie pelasgo-tracă şi
slujeau Adevărului divin dar şi istoriei Neamului şi lumii totodată.
Limba,
spunea Părintele-poet Alexei Mateevici creşte din sine, se înnoieşte
din sine pe temeliile bătrâne, nu are nevoie de ajutor străin. (Antonie
Plămădeală, Basarabia, Sibiu, 2003, p.25).
Mai
târziu, odată apăruţi, unii Cavalerii aşezaţi la „Masa rotundă” şi-au
propus falsificarea şi furtul dovezilor cu privire la vechimea limbii şi
a naţiunii noastre ancestrale. Arhitecţii şi constructorii liberi care
se străduiesc să ridice o lume aservită doar intereselor lor de grup au
dorit să îngroape ADEVARUL existenţei celui mai de preţ tezaur al Naţiei
noastre divin alese, inventând axioma indo-europeană şi a puiului ei
mai tânăr, „romanizarea”.
Dar, cum Adevărul prăvăleşte piatra de pe mormânt, Înviază şi se Înalţă, aşa s-a întâmplat şi cu istoria Neamului şi a Limbii noastre, care a odrăslit marii Fii ai Daciei Mari, Fiii şi Părinţi deopotrivă, şi a înviat neîncetat prin oamenii cu demnitate şi în egală măsură cu autoritate în cercetarea ştiinţifică, fie din Sânul naţiei, fie din afara ei.
Dar, cum Adevărul prăvăleşte piatra de pe mormânt, Înviază şi se Înalţă, aşa s-a întâmplat şi cu istoria Neamului şi a Limbii noastre, care a odrăslit marii Fii ai Daciei Mari, Fiii şi Părinţi deopotrivă, şi a înviat neîncetat prin oamenii cu demnitate şi în egală măsură cu autoritate în cercetarea ştiinţifică, fie din Sânul naţiei, fie din afara ei.
„Originea
limbii române se află în inteligenţa rumânilor strămoşi, oamenii
râurilor cu maluri fertile, din bazinul Dunării de Jos, autori ai
primului neolitic european, în România, inima vechii civilizaţii
europene, în urmă cu 8-10 mii de ani”, ne spune Lucian Cueşdean.
Graiul ţăranului român este limba Vechii Europe, pentru că se poate dovedii cert că nici o altă limbă europeană nu are atâtea onomatopee autentice şi pentru că nici o altă limbă europeană nu are atâtea cuvinte compuse direct cu o onomatopee autentică precum limba română. Simbolurile păstrate de autenticul mediu rural românesc, motivele aflate pe hainele de sărbătoare transmise de mame fiicelor spre aleasă nemurire sau pe scoarţe,de taţi fiilor pe porţi sau în dantelăria prispelor sau a catapestamei Sfântului Altar, etc. sunt prezente în toate teritoriile locuite de traco-daco-geţi.
Graiul ţăranului român este limba Vechii Europe, pentru că se poate dovedii cert că nici o altă limbă europeană nu are atâtea onomatopee autentice şi pentru că nici o altă limbă europeană nu are atâtea cuvinte compuse direct cu o onomatopee autentică precum limba română. Simbolurile păstrate de autenticul mediu rural românesc, motivele aflate pe hainele de sărbătoare transmise de mame fiicelor spre aleasă nemurire sau pe scoarţe,de taţi fiilor pe porţi sau în dantelăria prispelor sau a catapestamei Sfântului Altar, etc. sunt prezente în toate teritoriile locuite de traco-daco-geţi.
Hora,
dansul magic ce a învins timpul alături de străbunii noştri, este
atestată arheologic de 5000 de ani, ritualul prinderii în dans având
ecou în sufletul naţiei nostre mai presus de puterea de a explica a
multora dintre noi. Emoţionantul simbol care vesteşte primăvara,
Mărţişorul doar românesc, este atestat tot arheologic cu o vechime de
9.000 de ani, la Schela Cladovei, pe Dunăre. De ce astăzi se ignoră un
adevăr atât de simplu născut din certitudinea că acest neam a construit
bordeie de lut timp de 20.000 de ani, până în secolul 19 pe toată
întinderea teritoriului locuit neîntrerupt de el ?!
Poporul
dacoromân descendent din ilustrul Neam Pelasgo-trac, scito-geto-dac s-a
format cu multe secole înainte de anul fatidic 106. d.Hr. Mitogeneza
unui popor este un proces continuu de evoluţie spirituală a Neamului
său. Străbunii nu aveau nevoie să „împrumute” de la cineva
cuvinte,singura sursă real folosită a fost mediul natural în care
trăiau, graiul lor dezvoltându-se natural, având tot ce le trebuia în
propriul grai, de-o mare complexitate şi bogăţie, dezvoltat continuu
deoarece fiind o populaţie sedentară procesul de formare a limbii
vorbite a fost unitar şi armonios. Graiul strămoşilor noştrii există
intrinsec, se defineşte pe sine însuşi prin propriile sale cuvinte şi se
poate dovedii că nu a fost nevoie să se apeleze, ca în cazul limbilor
moderne, la cuvinte din alte limbi sau dialecte pentru a-şi explica
elementele intime.
Limba
vorbită de români îndeplineşte cumulativ cele două caracteristici
necesare dovedirii faptului că este o limbă naturală, lipsa
„împrumuturilor” şi existenţa radicalilor proprii. Prin radical propriu
se înţelege o rădăcină de cuvânt, un element primordial de la care s-a
plecat în formarea cuvintelor compuse. Aceste rădăcini pot fi numite şi
morfeme, iar primele morfeme, după Lucian Cueşdean, au fost chiar
sunetele din natură, onomatopeele. Derivarea din onomatopee este rar
întîlnită în alte limbi, acolo este o excepţie, pe cînd în graiul
rumînesc „compunerea onomatopeică este aproape o regulă”, iar fără Î şi Â
nu pot fi redate autentic sunetele din natură. Multe din cuvintele
alcătuite cu ajutorul radicalilor sau a rădăcinilor de cuvinte sînt
cuvinte imagine, metafore, care lămuresc prin ele momentul intrării în
limba vorbită încă de români. Astfel, o vij-elie este este o furtună
care face vîj şi este produsă de Elie sau Ilie, un ste-jar este un lemn
de esenţă tare, căruia îi stă jar-ul mai mult timp(arderea sa este mai
domoală), o săgeată sau o pasăre face zbîrr în zb-or, o vie-spe este o
spe-rietoare vie , o lin-gură trebuie dusă lin la gură, altfel se poate
vărsa conţinutul.
În
sanscrită, limbă moartă cu cîteva sute de ani înainte de întemeierea
Romei aflăm, printre multe alte cuvinte şi următoarele cuvinte păstrate
în română identice: acasha (acasă), lup (lup), Om (om), vrate(frate),
lamba (limba), navasti (nevastă), luptă (luptă), prans (prînz),
dzambaiami (a zîmbi), dusman(duşman), crapaiami(a crăpa), naiba (naiba)
şi nu în ultimul rînd, apu (apa), şi multe altele. Şi cu toate acestea
despre aceste cuvinte, (acasă, apă, lup, om, frate, limbă, luptă, a
crăpa şi prînz) aflăm că au etimon latin, nevastă are etimon slav, a
zîmbi are etimon bulgar, duşman are etimon turc, iar naiba se recunoaşte
că nu se ştie cine l-a invocat prima dată având etimon necunoscut.
Logica elementară ar fi trebuit să conducă la concluzia că aceste
cuvinte nu aveau cum să intre în limba română din latină, slavă,
bulgară, turcă,existenţa lor identică în sanscrită dovedind evident
faptul că originea a fost comună cu româna vorbită astăzi, preluarea lor
fiind în fapt inversă, de la traco- daci în cadrul marii familii
pelasgo-trace.
Zamolxis,
care a trăit cu 1.300 de ani î.d.Hr. era un renumit medic, profet şi
rege, zeificat ca şi străbuna sa Hestia. El fondează o mare Şcoală
Superioară a spiritualităţii trace şi devine primul legiuitor al lumii
vechi, instituind şi cultul monoteist al monahismului precreştin.
Universitatea lui Zamolxis era condusă de marii Preoţi, care se numeau
zalmoxa /salmoxa. Zal /Sal=Preot; moxa=mare.
Horaţiu
spune într-una din Odele sale (II, 20) că popoarele de limbă tracă sunt
locuitorii de la Bosfor, getulii din Africa, hiperboreii, colchi,
dacii, gelonii, iberii, volcii şi ligurii de la Rhodan.
Herodot
- Părintele Istoriei (a scris 9 istorii ): După indieni, neamul
tracilor este cel mai mare dintre toate popoarele...Tracii poartă multe
nume, fiecare după ţinutul în care locuieşte, dar toţi au în toate
obiceiuri asemănătoare.
Ceea ce se remarcă din expresiile sale este că Peninsula Balcanică era locuită de traci şi toţi grăiau aceeaşi limbă.
Herodot
mai spune că tracii se găseau şi pe ţărmul sudic al Mării Negre, adică
pe ţărmul răsăritean al Mării Egee. Ori dacă adăugăm acum spaţiului
balcanic trac şi partea apuseană a Asiei Mici, Frigia, cum i se mai
spunea, ne apropiem de „similarul Industan”. (Vă rog să remarcaţi că nu
mă ating de Grecia grecului Herodot, îi las spaţiul necesar în care
să-şi scrie opera pe care o cităm.) (Unde a dispărut Limba Dacilor? A.F.
Gaja Vasile-Bucureşti, 2002, p. 34). Tot marele Herodot ne desluşeşte
într-un fel misterul locuitorilor aflaţi dincolo de marele Istru: Eu am
reuşit să aflu numai despre locuitorii de pe malul celălalt al Istrului,
numiţi Sigyeni. Hotarele lor se întind până în apropierea Eneţilor de
la Adriatică. („Istorii”, Ed. Ştiinţifică, 1984, trad. şi note Felicia
V. Ştef /Sadelina Piatkowski, cartea a V-a, cap. III, IX). Eneţii nu
erau alţii decât veneţii /veneţienii, adică tot traci. Sigyenii spune
Apolonios din Rodhos sunt sciţi amestecaţi cu traci. (Argonautica IV,
320)
Strabon
îl confirmă pe Apolonius, arătând că şi în Caucaz trăieşte o populaţie a
sigyenilor. („Geografia”, cap. 250). Strabon, în Geografia sa (17
cărţi) spune foarte limpede: dacii şi geţii vorbesc aceeaşi limbă sau
geţii sunt un neam de aceeaşi limbă cu tracii... Geţii locuiau şi pe un
mal şi pe celălalt al Istrului, ca şi misii, care sunt şi ei traci şi
care acum se numesc moesi. Tot el mai aminteşte de un Codice de legi ale
Agatârşilor, vechi de 6000 de ani î. d. Hr. („Geografia”, VII /III, 10,
13; Fontes, I, p. 225-227 /238-239)
Platon
mărturiseşte afirmaţia maestrului său Socrate privind Fecioarele
hyperboreene-Sybilele profetese, care au adus tablele triunghiulare de
aramă cu conţinut eshatologic: După ce s-a despărţit de trup, sufletul
se duce la judecată. Hiperboreenii populau regatul nordic al Dunării.
Cato cel Bătrân-Maior (234-149) afirmă că geţii cu mult înainte de întemeierea Romei, cântau în Ode scrise vitejia eroilor lor.
Lucius Caelius Lactanţiu
- apologetul creştin remarca precum că Dacii care au ajuns stăpânii
lumii aveau capitala la Tesalonic, marea Cetate a tracilor-daci.
Dionisie-Areopagitul
(Areopagetul-getul din Areopag, sec.I d.Hr.), consemna o evidenţă de
netăgăduit: În ceea ce urmează voi scrie despre cea mai mare ţară care
se întindea din Asia Mică până în Iberia şi din nordul Africii până
dincolo de Scandinavia [...] Ţara imensă a dacilor. (Fontes, I, p. 529)
Carpacrat din Alexandria
- înţeleptul aristocrat traco-dac din sec. II. d. Hr. prezintă
discipolilor săi înrudirile dintre Esenieni traci şi Polisteii daci,
monahi ai Ordinului Purităţii, emblema Ofiţilor daci-casta
medico-sacerdotală care reprezenta comparativ steagul dacic şi şarpele
ridicat de Moise în pustie (tot cu efect spiritual terapeutic), precum
şi o gnoză spirituală anti-iudaică, panteistă, în care cinstea pe marii
gânditori, alături de Iisus Hristos, comunitatea bunurilor şi a
femeilor. (Mihai Coman, „Mitologie populară românească”, Ed. Minerva,
Bucureşti, 1986, p.191; Maria Dogaru, „Însemne geto-dacice”, în rev.
Lupta întregului popor, 1986, nr. special, p.58-59; „Stema Voievodului
Litovoi”, în Magazin istoric, 1985, Octombrie, p.6-8)
Coroborând
descoperirile arheologice privind scrierea, de la cele mai vechi până
la cele de la Tărtăria - Turdaş - Vincea, ajungem la concluzia că
inventatorii scrisului au fost Strămoşii noştri. Toth, Hermes, ori
Sarmis sunt de fapt denumirile unuia şi aceluiaş Părinte al scrisului,
din care se trag etnonimele unui aceluiaş neam arimii,
aramanii-vorbitorii limbii sfinte aramaice vorbită de Mântuitorul
omenirii Iisus Hristos.
Procopiu
de Cezareea (sec. VI) consemnează modul de viaţă al unui trib trac:
Acesta este modul de a trăi al locuitorilor Insulei Thula, care se
deosebesc de multe alte naţiuni. Una din ele mult mai înfloritoare decât
celelalte şi foarte numeroasă, este cea a Gautonilor care s-au aşezat
lângă Herulii (popor scit locuind în regiunea lacului Maeotis, Marea de
Azov de azi) sosiţi acolo. (De
Bell. Goth., lib.IV, cap.XX, p.m. 620)
Berger,
în cunoscuta sa lucrare Histoire de l’ecriture, la p. 205, menţionează
că: alfabetul a fost răspândit sub forma şi sub numele aramilor, o
populaţie pelasgă, numită şi arimi sau arimaspi.
Claudianus,
în Panagericul despre consulatul VI al lui Honoriu (Praef. V, 18)
numeşte ţara giganţilor inarime, similarul grecescului ein Arimois.
Nicolae Densuşianu
îl citează pe Pliniu (lib. VII, 3.3) care afirma că: Seminţiile scite,
atât cele din Asia cât şi cele din Europa au purtat în vechime numele de
abarimon, adică arimonii albi sau vechii Aramei, Arimini, Arieni .
Arimii, vechii locuitori ai Daciei se mai numeau rumoni sau rumuni. (N. Densuşianu, „Dacia Preistorică”, vol II, p. 165)
Arimii, vechii locuitori ai Daciei se mai numeau rumoni sau rumuni. (N. Densuşianu, „Dacia Preistorică”, vol II, p. 165)
Nicolae Densuşianu în
Dacia preistorică face cel mai amplu studiu asupra Antichităţii şi
descoperă izvoarele etnogenezei europene care ţâşnesc din Spaţiul
carpatic. Citindu-l pe poetul Ovidiu, constată izbitoarea asemănare
între limbile geto-dacă, sarmată şi latină, afirmând că:
Limba
dacică-latina vulgară a dat naştere limbilor romanice moderne.
(Ed.
Meridiane, Bucureşti, 1986, p.679)