Există un cuvânt care se deosebeşte de toate celelalte, deoarece omul nu-l poate rosti decât privitor la sine. Este cuvântul „Eu”. Acest fapt este de cea mai mare importanţă.
Un frumos exemplu despre semnificaţia acestui cuvânt ni-l dă o relatare a lui Jean Paul [ Nota 17 ]. El ne descrie cum, copil fiind, stătea sub canatul uşii casei sale părinteşti, când deodată în el străfulgeră conştienţa:
Eu sunt un Eu!
–
Este un proces ce se desfăşoară în lăcaşul tainic cel mai sfânt al
lăuntrului omenesc pe care naturile pure îl resimt deosebit de puternic,
ca un mister. Amploarea acestui mister au resimţit-o preoţii şi
înţelepţii tuturor timpurilor. La baza acestui mister se mai află ceea
ce la vechii iudei se chema „Numele inexprimabil al lui Dumnezeu”.
Marele preot rostea o dată pe an numele „Joph”, atunci când voia să
arate cum răsună „Inexprimabilul”. Joph este Eul. Eul, împreună cu
corporalitățile numite mai sus, formează ceea ce este cunoscut drept
pătrimea pitagoreică.
Dacă
privim omul aşa cum se prezintă el astăzi, putem spune: Ceea ce se
cunoaşte astăzi despre el este corpul fizic, doar un element al
entităţii omeneşti. Corpul omenesc este străbătut deja de alte mădulare
fiinţiale superioare; de aici şi felul în care el ne apare nouă astăzi.
Dacă nu ar fi străbătut de o altă fiinţialitate, el n-ar fi decât un
aparat fizic, pe care nimic nu-l mişcă dinăuntru, căruia nimic nu-i
provoacă durere. Ochiul fizic este asemănător unui aparat fizic.
Imaginaţi-vă în mod viu faptul că omul creşte şi că un anumit lucru îi
provoacă durere. Veţi recunoaşte atunci cum este impregnat corpul fizic
cu alte două formaţiuni: una face ca omul să crească, să se reproducă şi
să se hrănească; acest lucru are loc prin intermediul corpului său
eteric, cealaltă face ca el să simtă, să aibă impulsuri, pofte şi
pasiuni; acestea vin de la corpul său astral. Pentru ca să crească
corpul fizic are nevoie de corpul eteric. Pentru ca să simtă are nevoie
de corpul astral.
Hidrogenul singur nu poate să fie apă; el are
nevoie în plus de oxigen. Dacă hidrogenul şi oxigenul se separă iarăşi,
nu mai avem apă; aici, ca şi acolo, este necesară legătura. Dacă omul
este despărţit de celelalte două corporalităţi ale sale, corpul fizic
începe să se descompună instantaneu.
Corpul
senzaţiei, corpul eteric, corpul fizic, aceste trei mădulare fiinţiale
merg mai jos până la animal. Corpul carnal omul îl are în comun cu
Pământul, cu mineralul; corpul eteric îl are în comun cu plantele,
corpul astral cu animalele. Putem, de asemenea, să spunem: Tot ceea ce
condiţionează creşterea şi reproducerea sălăşluieşte în corpul eteric;
impulsurile, plăcerea şi senzaţiile de durere sălăşluiesc în corpul
astral.
La moarte corpul fizic rămâne singur, corpurile eteric şi
astral rămân la început împreună, dar la puţin timp se desparte şi
corpul eteric de corpul astral. În timpul somnului, omul este deci în
sensul cel mai deplin, ad litteram, plantă: corpul său mai este menţinut
în funcţie doar de viaţa vegetativă, de corpul eteric. În mod normal,
în somn omul este lipsit de conştienţă şi fără voinţă sau pofte. Puţinii
oameni care îşi menţin intactă conştienţa în timpul somnului sunt
înaintaşi ai omenirii; ei anticipează deja astăzi o stare pe care
cândva, în viitorul îndepărtat, toţi oamenii o vor atinge: ei sunt
predispuşi, predestinați pentru a fi conducători şi profeți ai omenirii.
Cum
sunt posibile visele? Cum apar ele? În corpul astral se află o
predispoziţie ascunsă. Când această facultate este deplin dezvoltată
apare conştienţa.
Clarvăzătorul poate vedea corpurile superioare în deplină conştienţă.
În hipnoză se întâmplă altceva. În această stare, cel hipnotizat vede
ceea ce vrea hipnotizatorul. Cel hipnotizat este la discreția unei
sugestii pozitive sau negative, după cum este făcut să creadă că într-un
loc există cu adevărat ceva, că el simte ceva, de exemplu gustul dulce
al unei pere când el, de fapt, muşcă dintr-un cartof, sau că nu există
ceva, de pildă nu există nicio persoană sau niciun obiect în cameră, şi
aşa mai departe.
Această din urmă stare ți-o poți produce în mod
conştient, pentru a-ți face vizibil corpul eteric. Este o formă
superioară de atenţie. Printr-o hotărâre energică volitivă te
autosugestionezi că corpul fizic a dispărut şi te convingi apoi că
spaţiul ocupat mai înainte de corpul fizic nu este gol, ci este umplut
cu o substanță luminoasă minunată, necomparabilă cu nimic pământesc, şi
în regiunea inimii şi plămânilor vezi nişte mişcări minunate ale acestei
substanţe luminoase, care este corpul eteric al omului. Clarvăzătorul
conştient vede corpul eteric ieşind puţin în afara corpului omului. La
cal el este ieșit cu mult mai mult în afară.
În
al treilea rând, ceea ce poate vedea clarvăzătorul, dacă elimină prin
autosugestie corpul eteric, este corpul astral, care atunci apare ca un
nor de formă eliptică. Impulsurile şi poftele apar atunci ca un nor de
formă eliptică. Se pot vedea impulsurile şi poftele ca nişte formaţiuni
luminoase colorate, un galben-luminos pentru o inteligenţă evoluată şi o
gândire clară, un albastru frumos pentru o fire evlavioasă şi un spirit
de sacrificiu neegoist.
La aceste trei aspecte care sunt
vizibile clarvăzătorului se mai adaugă un al patrulea, care este
alcătuită foarte diferit în funcţie de om. În spaţiul aflat îndărătul
rădăcinii nasului, în corpul astral se observă un fel de sferă goală de
culoare albastră, asemănătoare miezului unei flăcări, care apare
albastră prin învelişul de lumină galben. La un om neevoluat ea este un
oval mic albastru; la oamenii evoluati ea se observă ca o lumină
albastră.
Prietenia, iubirea, religiozitatea apar în verde,
albastru, roşu-albastru; totul se mişcă continuu şi intens, în timp ce
corpul eteric se roteşte.
Dacă
ne întrebăm acum în ce condiţii s-au format aceste patru părţi
componente ale entității omeneşti, răspunsul este că corpul fizic, care
doar oglindeşte viaţa pământului, este compus din forţele pământului.
Pământul are o influenţă asupra lui. Corpul eteric, ca şi plantele, este
dependent nu doar de pământ, ci şi de soare; el are tendinţa de a urca
spre soare. Corpul nostru astral este dependent însă de forțele lumii
stelare, de unde şi numele său. Paracelsus spune pe drept cuvânt [ Nota 18
]:
"Nu există nimic în cer şi pe Pământ care să nu fie şi în om, iar
Dumnezeu, care este în cer şi pe Pământ, se află şi în om."
– În timpul
nopţii omul trăieşte în stele, în acele forţe din care el a fost clădit.
În somn, corpul său astral vieţuieşte orbitele pe care se mişcă şi se
menţin stelele.
Din acest corp astral, din corpul născut din stele, se
naşte acum Eul.
Ceea
ce poate fi perceput ca ton fundamental în mişcarea astrelor se cheamă,
în limbaj pitagoreic, muzica sferelor. Acest acord fundamental al
orbitelor stelare şi al Universului, acest sunet îl numeşte şi îl are în
vedere autorul Evangheliei după Ioan atunci când vorbeşte de Cuvântul
cosmic.
Astfel, în conştienţa noastră va începe să licărească o primă înţelegere a sensului mistic, profund, al acestor cuvinte.
El ne va introduce din ce în ce mai adânc în semnificatia ocultă adevărată a acestui minunat document.
http://www.spiritualrs.net/Conferinte/GA094_100/GA94_Te01.html
Singura hrană spirituală este cunoaşterea.
Numai adevărul şi iubirea universală ne va face liberi!
Lumina care ne inspiră toţi să ne unească în conştiinţa cosmică nouă:
FRÃŢIA INIMII.
Iubirea și Adevărul nu pot fi descoperite prin cărți, biserici sau temple.
Acestea vin în ființa prin cunoașterea de sine.
Cunoașterea de sine este un proces anevoios dar nu dificil; el devine dificil doar atunci când încercam să ajungem la un anume rezultat.
Dar a fi doar conștienți în fiecare moment, clipă de clipă de propriile noastre gânduri și sentimente, de toate acțiunile noastre fără nici un fel de condamnare sau justificare, aduce libertatea, eliberarea în care există această fericire a adevărului.