Numite în tradiţia populară şi Sfintele, Frumoasele, Măiastrele, Sânzienele sau Sânzâienele sunt fiinţe ireale, fantastice, făpturi luminoase din aer, albe, frumoase, binefăcătoare, care au numai însuşiri bune. Fuioare uşoare de vânt în timpul zilei, noaptea se transformă în zâne cu părul galben şi rochii albe de abur, ce dansează hore ameţitoare prin grădini, mutându-se dintr-un loc într-altul, cântând în aer cu glasuri nemaiauzit de armonioase. Sunt entităţi ale aerului, transparente, pure şi nobile, foarte greu de perceput, dată fiind natura lor instabilă, fluidă, predispusă la mişcări foarte rapide.
Spre deosebire de alte personaje mitice, ca Ielele şi Rusaliile, Sânzienele (Drăgaicele) sunt binevoitoare omului, aduc fertilitate culturilor agricole, femeilor căsătorite, păsărilor şi animalelor, dau miros şi puteri tainice florilor, tămăduiesc bolile şi suferinţele oamenilor şi apără lanurile de intemperiile naturii. Sub un nume sau altul, aceste făpturi mitice există în folclorul tuturor popoarelor, nu numai în Europa, ci pe toate continentele.
Sărbătoarea
Sânzienelor are loc la trei zile după Solstiţiul de Vară, cea mai lungă
zi din an, moment de răscruce situat la mijlocul anului şi înscris sub
semnul focului, al Soarelui. În cinstea acestuia se aprind focuri uriaşe
pe culmile dealurilor. Încinşi cu brâuri din pelin, oamenii se rotesc
în jurul focului, apoi aruncă în foc aceste brâuri ca să ardă odată cu
toate posibilele necazuri viitoare. La final, se rostogolesc la vale
roţi aprinse, şi ele simboluri ale Soarelui, care se îndreaptă odată cu
vara către toamnă şi care au rolul de a alunga spiritele rele. Uneori,
sunt lăsate să plutească pe ape mici ambarcaţiuni cu lumânări. Se
practică săritul peste focul purificator. Se crede că cine va trece prin
foc sau va sări peste el în această noapte, se va purifica şi întregul
an care urmează va fi apărat de duhurile rele, de boli şi va fi fericit.
Tradiţiile acestea, care există şi acum în ţările Europei Centrale şi
de Nord datează de secole, cu mult înaintea creştinismului.
După ce se trece de miezul nopţii şi focurile se sting, oamenii se îndreaptă în linişte spre casele lor, lăsând locul spiritelor care, după credinţa populară, în noaptea aceasta ca şi în toate nopţile importante ale anului, hoinăresc hai-hui prin lume. De aceea, cu această ocazie se realizează şi practici de pomenire a morţilor, numite Moşii de Sânzâiene: se face curăţenie la morminte, se pun flori, se aprind lumânări şi se dă de pomană la cimitir.
După ce se trece de miezul nopţii şi focurile se sting, oamenii se îndreaptă în linişte spre casele lor, lăsând locul spiritelor care, după credinţa populară, în noaptea aceasta ca şi în toate nopţile importante ale anului, hoinăresc hai-hui prin lume. De aceea, cu această ocazie se realizează şi practici de pomenire a morţilor, numite Moşii de Sânzâiene: se face curăţenie la morminte, se pun flori, se aprind lumânări şi se dă de pomană la cimitir.
În această zi, florile de sânzâiene, împletite în cununi, sunt atârnate, până în anul următor, la ferestre, la porţi, la streşinile caselor, cu credinţa că vor apăra oamenii, animalele şi recolta de forţele nefaste, malefice şi vor aduce noroc şi belşug. Aceste cununi sunt folosite şi pentru prevederea viitorului, în funcţie de felul în care cad după ce sunt aruncate pe casă.
Floarea
de Sânziană (Gallium verum sau Gallium mollugo – după culoarea galbenă
sau albă) este o floare de câmp cu inflorescenţe mărunte, pline de
polen, frumos mirositoare, care înfloreşte în preajma solstiţiului de
vară, în perioada coacerii cerealelor. Ea are numeroase întrebuinţări în
medicină şi cosmetică, drept pentru care mitologia populară i-a acordat
şi proprietăţi mistice, fiind folosită în practicile magice efectuate
în noaptea premergătoare zilei Sfântului Ioan Botezătorul. Dacă o fată
tânără o pune sub pernă în noaptea respectivă, îşi va visa cu siguranţă
ursitul. Dacă îşi pun în păr sau în sân floarea respectivă, atât fetele
cât şi femeile devin mai atrăgătoare şi mai drăgăstoase. Dacă se spală
la ivirea zorilor cu roua căzută pe Sânzâiene sau se îmbăiază în apă
curgătoare devin mai frumoase.
floarea de Sânziană este un reper calendaristic
agrar. Dacă înfloreşte înainte de Sf. Ioan Botezătorul, înseamnă că
vegetaţia plantelor este prea avansată. La trei zile după Solstiţiul de
Vară, ziua începe deja să scadă. Întreaga vegetaţie îşi pierde cîte
puţin sevele şi aromele. De aceea, ultima zi de culegere a plantelor
vindecătoare este ziua de Sânzâiene, fiind considerată cea mai bună zi
din an pentru aceasta, florile potenţându-şi puterile şi mirosurile
înainte să le înceapă declinul. Multe din florile şi ierburile care se
culeg în această zi, sunt duse la biserică, cu credinţa ca vor fi
sfinţite şi prin aceasta vor fi curăţate de influenţele negative ale
Rusaliilor/Ielelor, zânele rele ale pădurilor.
Pentru ţărani această zi este foarte importantă pentru prognoza vremii. În credinţa populară se crede că dacă plouă de Sf. Ioan Botezătorul sau după Sânziene,este de rău augur, deoarece următoarele 40 de zile va ploua neîncetat.
Pentru ţărani această zi este foarte importantă pentru prognoza vremii. În credinţa populară se crede că dacă plouă de Sf. Ioan Botezătorul sau după Sânziene,este de rău augur, deoarece următoarele 40 de zile va ploua neîncetat.
Din seria obiceiurilor legate de această zi face parte şi tradiţia băii
de solstiţiu (21 iunie) sau de ziua Sf. Ioan Botezătorul (24 iunie).
Aceasta se face într-o apă curgătoare şi se consideră că spală toate
nenorocirile şi supărările anului trecut, precum şi că ajută ca să se
împlinească toate dorinţele în următorul an. Există de asemenea obiceiul
unui scăldat ritual pentru păstrarea sănătăţii. Pentru acest lucru sunt
alese locuri anume, ape din sălbaticie. Se mai spune că dacă la miezul
nopţii bei roua căzută pe floarea de Sânziană, aceasta purifică şi este
aducătoare de noroc, iar dacă faci în această zi o baie în care ai
turnat decoctul făcut din nouă plante anume – obligatoriu şi Sânziana,
tot anul vei fi sănătos şi-ţi va merge bine.
sursa